کد خبر 1588085
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
نگرانی کره جنوبی از افزایش تنش‌ چین و فیلیپین

وزارت خارجه کره جنوبی امروز (سه شنبه) نسبت به افزایش تنش‌ها بین پکن و مانیل در دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «لیم سو سوک» سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در یک نشست مطبوعاتی، درباره ممانعت گارد ساحلی چین از تردد یک کشتی تدارکاتی فیلیپین در دریای جنوبی چین، شدیدا ابراز نگرانی کرد.

وی، اقدام گارد ساحلی چین علیه کشتی فیلیپینی را عامل افزایش تنش ها در دریای جنوبی چین و تضعیف کننده امنیت دریانوردی دانست و افزود: چنین اقداماتی، تنش ها را در دریای چین جنوبی به عنوان یک آبراه بین المللی افزایش می دهد و تلاش ها برای حفظ صلح، ثبات و امنیت را در این منطقه تضعیف می کند.

این مقام کره جنوبی از چین خواست تا به آزادی دریانوردی در آبراه‌های بین المللی احترام بگذارد.

رویترز درباره چرایی این رویکرد سئول، نوشت: دولت کنونی کره جنوبی با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه شرق آسیا در دریای چین و تنگه تایوان مخالف است.

فیلیپین، روز شنبه مدعی شد که گارد ساحلی چین صبح آن روز، مانع تردد یک کشتی کوچک تدارکاتی فیلیپینی شده و با آب‌پاش به آن آسیب رسانده است.

ارتش فیلیپین اعلام کرد که این حمله در ساحل «توماس شول دوم» (Second Thomas Shoal) در دریای مورد مناقشه چین جنوبی رخ داد.

بر اساس این گزارش، ارتش فیلیپین ویدیویی منتشر کرد که نشان می داد یک کشتی سفید بارها با آب‌پاش به کشتی دیگری که در کنار آن حرکت می‌کرد، حمله می کرد.

از سوی دیگر، «گان یو» سخنگوی گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاروان فیلیپین «به رغم هشدارهای مکرر طرف چینی و کنترل مسیر، به زور وارد منطقه شد.»

وی تاکید کرد که چینی‌ها عملیات «کنترل، ممانعت و تخلیه را طبق قانون انجام دادند.»

سخنگوی گارد ساحلی چین با هشدار به فیلیپین، گفت: گارد ساحلی چین همیشه آماده است تا قاطعانه از تمامیت ارضی و حقوق و منافع دریایی این کشور محافظت کند.

طی ماه‌های اخیر تنش‌ها بین چین و فیلیپین افزایش یافته و به سطحی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته رسیده است.

مانیل ادعا می‌کند که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره های مصنوعی ساخته است.

به همین منظور، فیلیپین با همتایان غربی خود در دریای جنوبی چین بارها رزمایش مشترک برگزار کردند.

همچنین، فیلیپین بارها کشتی‌های چینی را به تلاش‌های تهاجمی و خطرناک برای جلوگیری از ماموریت‌های دریایی این کشور متهم کرده است.

در مقابل، مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل بحث بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد. مانیل به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و این اقدامات بر خلاف تعهدات این کشور است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس