کد خبر 1572583
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
ذخایر خونی کشو در وضعیت سبز است

مدیرعامل انتقال خون ایران از مطلوب بودن شرایط ذخیره خونی در کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری به مناسبت دهه فجر ، گفت: اکنون ذخیره کیسه خون ۶ ماه در کشور است در حالی که در سالیان گذشته ذخیره کیسه خون سه روز بود.

وی افزود: ذخایر خونی در گذشته سه روز بوده به طوری که در برخی از مناطق به یک روز رسیده بود. الان ذخیره خون کشور بیش از ۸ روز است و این ذخیره خوب سبب شده مشکلی از بابت اهدای خون در حادثه تروریستی کرمان نداشته ایم.

جمالی با اشاره به اینکه ذخیره خون در تهران ۱۵ روز است، بیان کرد: عدالت در سلامت و ارتقای سلامت خون های تزریقی از جمله برنامه های سازمان انتقال خون است و معتقدم که باید مطابق با فناوری های نوین حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در کشور مصرف می شود، تاکید کرد: اکنون نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی را به خون و فرآورده های خونی را به طور کامل تامین می کنیم.

مدیر عامل انتقال خون خاطرنشان کرد: استفاده از کیسه های فیلتر دار در برخی از مناطق به ۷۰ درصد رسیده است. کیسه گلبول قرمز تا ۳۵ روز قابلیت نگهداری خواهد داشت.کیسه خون فیلتر دار، عوارضی مانند تب و حساسیت ها با گرفتن گلبول سفید از بین خواهد رفت.

وی افزود: امسال با انجام بهره وری های موثر ۲۵۰ هزار پلاسما برای داروهای مشتق از پلاسما تهیه می شود.

جمالی بیان کرد: تزریق خون نگهداری شده در کیسه های خون فیلتردار، مدت بستری بیماران در بخش مراقبت های ویژه و میزان مصرف آنتی بیوتیک ها را در بیماران تزریق کمنده کیسه خون فیلتر دار کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: اکنون با وجود اعمال تحریم ها و منابع محدود غربالگری مولکولی را در سازمان انتقال خون انجام می شود.

جمالی افزود: بانک HLA در کشور حدود ۳۵۰۰۰ نفر است. در دهه ۸۰ بخش خصوصی قرار بود پالایشگاه پلاسما را تاسیس کند اما این کار را انجام نداده است.

وی گفت: به طور کلی وقتی پلاسما برای داروهای مشتق از پلاسما در داخل بماند و دارو در همین ایران تولید شود، از خروج ارز جلوگیری می شود.

مدیرعامل انتقال خون تصریح کرد: افراد در بخش های خصوصی تا ۳۶ بار توانسته اهدای پلاسما در طول سال داشته باشند و در بخش های خصوصی به ازای اهدای پلاسما، پول دریافت می کنند. در سایت سازمان جهانی بهداشت، اهدای خون و پلاسما به صورت داوطلبانه آورده شده است.

وی گفت: یک پزشک انتقال خون جان ۸۰۰ هزار نفر را به نوعی با معاینه و بررسی سلامت خون نجات می دهد.

جمالی یادآور شد: در پرند ساختمانی برای شرایط خاص جایگزین تهران در نظر گرفتیم و چند مرکز پخش خون در ته آن راه اندازی کردیم.

وی افزود:بخش خصوصی پالایشگاه ایجاد نکرد و به مردم خیانت کرد.کسی که پلاسما و دارو را وارد می کند یک نفر هست.

مدیر عامل انتقال خون ایران گفت:به عنوان کشوری که مرجع منطقه هستیم باید پالایشگاه پلاسما طراحی کنیم و داشته باشیم.یک دیدگاه در این خصوص تقویت مراکز خصوصی است و افراد تا ۳۶ بار می توانند پلاسما اهدا کنند.

وی تصریح کرد:پیشنهاد ایجاد پالایشگاه ۶۰۰ هزار لیتری را به دولت داده ایم اما اینکه سلامت مردم را به بخش خصوصی بدهیم کار درستی نیست؛ چون امتحان خود را پس داده اند و بهتر است اهدای پلاسما داوطلبانه باشد.

جمالی خاطرنشان کرد:اگر فردی حجامت کند تا یکسال نمی تواند خون اهدا کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    2 0
    به خدا مردم خوبی داریم. با این رفتارها در مراکز انتقال خون خیلی با معرفت هستن که این مرد و زن ها می رن خون اهدا می کنن. متاسفانه بی نظمی و رفتار نادرست آدم رو دلسرد می کنه. مشکل اکثر مراکز پزشکی بهداشتی ما اینه که مدیر بیمارستان و .. همه دکتر هستن! آخه یعنی چه؟ مدیریت مال کسی هست که مدیریت خونده. طبابت هم مال کسی که پزشکی خونده! خوب نتیجه می شه اینی که می بینید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس