کد خبر 1567177
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰

به گزارش مشرق، حساب کاربری اندیشکده راهبردی تبیین، در کانال تلگرام خود نوشت:

قدرت‌های بزرگ کنونی منافع مشترکی در حفظ برخی ساختارهای شکل‌گرفته پس از جنگ جهانی دوم ازجمله حق وتوی خود در شورای امنیت ملل، رژیم‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات و ... دارند و تمایل آن‌ها به مصالحه در موضوع‌های مختلف بیشتر از تمایل به درگیری است.

در عوض رقابت قدرت‌های بزرگ برای حفظ یا تغییر نظم به نفع خود به‌صورت گسترش حوزه‌های نفوذ و درگیری‌های غیرمستقیم یا نیابتی در مناطق مختلف و با طی روندهای بلندمدت صورت می‌گیرد. نوع رقابت کشورهای غربی و روسیه در جنگ‌های سوریه، لیبی و همچنین جنگ اوکراین نمونه‌هایی دال بر این موضوع است. از همین رو، فراتر از تغییرات درون سیستمی نظم جهانی که به نظر می‌رسد رقابت چین و آمریکا باعث ایجاد آن می‌شود، تغییرات منطقه‌ای مهمی امکان‌پذیر است.

درحالی‌که شکل‌گیری بسیاری از کشورهای منطقه نتیجه فرآیند گذار در نظم بین‌المللی و فروپاشی نظم چندقطبی قبل از جنگ جهانی اول بوده است و در نظم دوقطبی بعد از جنگ جهانی دوم نیز کشورهای منطقه (به‌جز ایران پس از انقلاب اسلامی) در یکی از دو بلوک‌ شرق و غرب قرار داشتند تغییرات در سطح سیستمی طبیعتاً به منطقه نیز سرایت می‌کند.

برخی تغییرات در سطح منطقه هم‌اکنون با افزایش بازیگری چین، به‌ویژه پس از میانجیگری این کشور در توافق میان ایران و عربستان نمایان شده است. این اقدام چین درواقع نوعی کودتا در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود که می‌تواند نظم منطقه‌ای و نقش ایالات‌متحده در این منطقه را به‌صورت چشمگیر تغییر دهد.

بنابراین درحالی‌که احتمال جنگ مستقیم بین قدرت‌های بزرگ برای تغییر نظم جهانی اندک ارزیابی می‌شود تلاش فزاینده این قدرت‌ها برای کسب یا حفظ نفوذ در مناطق مختلف، احتمال تشدید درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیما IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 3
    کاملا همینطوره 👏🏼
  • عمیر IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 1
    زنده باد اوکراین مرگ بر روسیه تروریستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس