کد خبر 1565343
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

به گزارش مشرق، کانال عمار ۱۱۰ در ایتا نوشت:

رمز و راز کار بزرگ انصارالله و آشفتگی آمریکا

انصارالله یمن از روزی که در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تهدید خود را اعلام کرده، اجازه عبور کشتی‌های رژیم کودک کش و یا کشتی‌هایی که به مقصد رژیم جعلی در حال حرکت هستند را از تنگه باب المندب نداده است. اگر هم تمکین نمی کردند یا آن‌ها را توقیف کرده و یا با حمله نظامی مانع عبور آنان شده است. طبق یک گزارش ۸۰درصد صادرات کشورها از راه دریایی به بنادر رژیم صهیونیستی کاهش پیدا کرده است. معنا و پیام اجازه ندادن به کشتی‌های متعلق به آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای دیگر برای آن‌که از تنگه باب المندب عبور کنند، را کسانی که نگاهی عمیق و استراتژیک به قضایا دارند خوب متوجه می‌شوند. آمریکایی‌ها نیز البته خوب متوجه شده‌اند در وقایع اخیر از حیث راهبردی چه بلایی بر سرشان فرود آمده است.

جدای از تحقیر آمریکایی‌ها در حوادث دریای سرخ، برای آن‌که به اهمیت کاری که انصارالله در دوره اخیر در پیش گرفته پی ببریم و از آن سو بهم ریختگی تاریخی آمریکایی‌ها را درک کنیم کافیست در نظر بیاوریم که طبق برخی گزارش‌ها، سالیانه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار کالا از تنگه باب‌ المندب عبور می‌کند. این عدد بیشتر از GDP همه کشورهای منطقه و بیشتر از کل بودجه نظامی آمریکا در سطح جهان است.

نکته مهم دیگر در تحلیل وقایع اخیر آن است که تنگه باب‌المندب ۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر) عرض دارد و به وسیله جزیره پریم به دو کانال تقسیم می‌شود. کانال غربی ۱۶ مایل (حدود ۲۶ کیلومتر) و کانال شرقی ۲مایل (حدود۳ کیلومتر) عرض دارد. خوب است این موضوع را نیز در نظر و تحلیل داشته باشیم که با احداث کانال سوئز بود که تنگه باب المندب اهمیت استراتژیک و اقتصادی فراوانی پیدا کرد. کانال سوئز دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخه‌ای از دریای سرخ است متصل می‌کند. به هر ترتیب کانال سوئز سبب شده تا سریع‌ترین مسیر کشتی‌ رانی بین اروپا و آسیا، بوسیله عبور از تنگه باب المندب فراهم شود.

و نکته پایانی اینکه، برآوردها این گونه است که روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده از طریق نفت‌کش ها از تنگه باب‌المندب عبور داده می‌شود. این یعنی استمرار بسته شدن و یا دست کم ناامن باقی ماندن تنگه باب‌المندب می‌تواند تانکرهایی که از خلیج فارس خارج می‌شوند را مجبور به انحراف قابل توجه از مسیر اصلی و طبیعی کند و از طرف دیگر سبب شود که به صورت تصاعدی بر زمان و هزینه حمل و نقل نفت و فرآورده‌های ناشی از آن بیفزاید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    2 9
    حوثی ها فقط کشتی های مرتبط با اسراییل رو هدف قرار میدهند کسی منکر نیست ولی ناخوداگاه برای سایر کشورها هم نا امن حلوه میکنه و کسی ریسک عبور نمیپذیره و تورم میاره حتی همون کشورهای اطراف در ضمن اینکار تاثیری ام در جنایت رژیم اسراییل ندارد چون تصمیم گرفتند
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      4 0
      آره استاد تاثیری ندارد که آمریکا اینقدر به دریوزگی افتاده شما ببین اگر داشت حتما با بمب اتم یمن را صاف میکرد! شما بهتره دوغت را بخوری عوض نظر در ورکردن از خودت
  • DE ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    14 4
    فرق یمنیها با ما اینه که اونها اصلاح طلب فاسد و بهائی ندارن که دائم توصیه اکید به صبر استراتژیک کنن. دائم هم اهل محاسبه سود و ضرر نیستن. به خدا توکل دارن و بس.
    • حاجی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      تا دلت بخواد.
  • روح اله رحیمی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 3
    اللهم انصر إخواننا فی الیمن
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 0
    خدا هر چی دزده لعنت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس