کد خبر 1563803
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۸

به گزارش مشرق،احسان کیانی در مطلبی با عنوان هشدار نسبت به توافق هسته‌ای آمریکا و عربستان به یادداشت مدیر حوزه «عدم اشاعه» در دفتر وزیر دفاع دولت بوش و یکی از اساتید دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه جرج‌واشنگتن پرداخت و نوشت:

هنری‌سوکولسکی مدیر حوزه «عدم اشاعه» در دفتر وزیر دفاع دولت بوش و شارون اسکواسونی، استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه جرج‌واشنگتن طی یادداشتی مورخ ۱۵ دی ۱۴۰۲ در تارنمای «بولتن دانشمندان هسته‌ای » به دولت آمریکا درباره موافقت با دست‌یابی عربستان به چرخه سوخت هسته‌ای، در چارچوب توافق عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو هشدار دادند.

توافقی که هم دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان به استقبال آن رفته‌اند.

آن‌ها متذکر می‌شوند که مذاکرات عادی‌سازی، علی‌رغم تهاجم اسرائیل به غزه، به پیش می‌رود و آمریکا درصدد شناسایی حق غنی‎سازی عربستان است.

معامله‌ای که می‌تواند مسیر دست‌یابی سعودی به سلاح اتمی را هموار کند و دیگر بازیگران خاورمیانه از جمله ترکیه، مصر و امارات را نیز در این مسیر قرار دهد.

نویسندگان بیان می‌کنند که نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی نظارت فزاینده جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این برنامه برای جلوگیری از انحراف به سمت ابعاد نظامی، کافی نیست.

همان‌گونه که سیا پیش از این، یک بار خریداری موشک‌های میان‌بُرد از چین در ۱۹۸۸ و بار دیگر خریداری موشک‌های بالستیک از چین در ۲۰۰۳ را تنها زمانی متوجه شد که «موشک‌ها تحویل عربستان شده بود».

پس از آن نیز جامعه اطلاعاتی آمریکا در ۲۰۲۰ زمانی از کمک چین به برنامه غنی‌سازی اورانیوم در عربستان اطلاع یافت که این برنامه به جریان افتاده بود.

این دو کارشناس متذکر می‌شوند که «سوابق پنهان‌کاری» عربستان نشان می‌دهد «چراغ سبز» واشنگتن به ریاض برای دست‌یابی به چرخه سوخت، مسیر سعودی برای ساخت سلاح هسته‌ای را بسیار هموار خواهد ساخت. زیرا پس از دست‌یابی به مواد شکافت‌پذیر در داخل خاک عربستان، طی مراحل پایانی مبتنی بر ساخت کلاهک، تسهیل خواهد شد. به خصوص که سعودی می‌تواند کارشناسان خارجی را هر زمان که بخواهد اخراج کند.

همان‌گونه که در دهه ۱۹۷۰، شرکت‌های نفتی خارجی را اخراج نمود.

نویسندگان توصیه می‌کنند که هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای باید از پازل توافق عادی‌سازی خارج شود.

از سوی دیگر علاوه بر این، به کنگره توصیه می‌کند که اختیارات کاخ سفید برای انعقاد توافق‌های هسته‌ای مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم را کاهش داده و هر توافقی در این زمینه را منوط به تصویب کنگره نماید.

گفتنی است که توصیه این یادداشت مبنی بر کاهش اختیارات کاخ سفید درباره توافق‌های هسته‌ای نشان می‌دهد اراده آمریکا برای هموارسازی مسیر عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو، هم‌چنان و علی‌رغم جنگ غزه، بسیار قوی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    5 2
    بخاطر مقابله با هیولای ایران هم که شده موافقت میکنند ! ببین کی گفتم مشرق !
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      3 5
      خوشم میاد که دیگه ایرانو هیولا حساب میکنین نه جوجه!! همینش کلی جای امیدواری داره مناخیم!! فعلا تو برو ببین ننه بابات از کدوم کشور آواره شدن به اصطلاح اسرائیل که اگر ان شاء الله بزودی دیگه اسرائيلی وجود نداشت بدونی به کدوم طرف باید شنا کنی، باریکلا!!
    • DE ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 0
      پیامدش این است که ایران باید هسته ای شود تا غنی سازی صد درصد.
  • محمود IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 2
    عربستان فريب نخورد. چونکه آنها دانشمندان برجسته سعودی را ترر و چیز مفیدی به آنان نخواهند داد آنچه مسلمانان خود دارند نباید از بیگانه طلب کنند
  • حسین IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 1
    به هر حال عربستان به کمک چین و ترکیه به کمک پاکستان اتمی خواهند شد ،البته در ۲۰ سال آینده ،ایران هم باید هرچه زود تر برنامه اتمی خودش رو به سر انجام برسونه.
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      3 3
      این وسط اسم اربابتو فاکتور گرفتی؟! یانکی ها که الان دارن میگن کمکشون میکنن بعد چین و.... رو اسم میاری؟؟!!
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 1
    عربستان به راحتی از پاکستان بمب اتم میخره . هر وقت که بخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس