کد خبر 1548813
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

جنگی که غرب آسیا را بازسازی کرد

قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، به نظر می‌رسید که چشم‌انداز ایالات‌متحده برای منطقه غرب آسیا سرانجام در حال تحقق است. در همین رابطه چشم‌انداز غالب تحلیلگران چنین بود که واشنگتن به تفاهمی ضمنی با جمهوری اسلامی ایران دست‌یافته است که قالب آن ایران عملاً توسعه برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت تسهیلات مالی محدود متوقف کند. ایالات‌متحده در حال فراهم سازی یک پیمان دفاعی با عربستان سعودی بود که به‌نوبه خود این کشور را به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی سوق می‌داد.

در سال‌های اخیر نیز، واشنگتن برنامه‌هایی را برای ایجاد کریدور تجاری «عرب- مِد » اعلام کرد تا از این طریق از نفوذ فزاینده چین در منطقه ممانعت به عمل آورد.

"ماریا فانتاپی" و "ولی نصر"در تارنمای "فارین افرز" چنین استدلال کرده اند که وقوع عملیات طوفان الاقصی موجب شد تا اغلب تصورات مقامات آمریکایی در خصوص اوضاع غرب آسیا اشتباه از آب درآید.

ازنظر این دو نویسنده اگرچه نفوذ ایالات‌متحده بر حوزه غرب آسیا گسترش‌یافته است اما حمایتش از رژیم صهیونیستی، اعتبار آن را به‌طورقطع در منطقه به خطر انداخته است. ایالات متحده نیاز به یک راهبرد جدید برای غرب آسیا دارد تا به واقعیت‌هایی که مدت‌هاست نادیده گرفته ‌شده جامعه عمل بپوشاند.. یکی از این واقعیت‌ها، قدرت رو به رشد ایران و نیروهای نیابتی‌اش است.

این دو نویسنده در پایان این گزارش چنین نتیجه گرفته اند که راهبرد واشنگتن در کوتاه‌مدت، باید متمرکز بر پایان دادن به جنگ در غزه و در درازمدت، باید فراتر از ایران و جنگ اخیر، یعنی مقابله با چین باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    درست است
  • ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    درود بر رزمندگان اسلام سلام و لبیک بر امام قائم ع و ص  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
  • ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    "... به نظر می‌رسید که چشم‌انداز ایالات‌متحده برای منطقه غرب آسیا سرانجام در حال تحقق است. ...چشم‌انداز غالب تحلیلگران چنین بود که واشنگتن به تفاهمی ضمنی با جمهوری اسلامی ایران دست‌یافته است" قبل از شروع جنگ غزه مواضع مشرق نیوز کاملا در تضاد با جملات فوق بود . یا آن موقع کتمان واقعیت می کردند یا اکنون چشمشان به حقیقت بینا شده است
  • ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اتفاقا اسراییل ازنظرفرهنگی ونشان دادن سپریزه کردن کودکان برای کودک ربایی توفیق بالایی داشت
  • india ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    هندي‌ها نااميد هستند، فقط علاقه‌هايشان را در چشم‌هايشان دارند، و به قتل ژنوليه اسرائيل عليه مردم فلسطيني حمايت مي‌کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس