کد خبر 1548804
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در یادداشتی در کانال خود در ایتا نوشت:

یکی از پیامدهای آگاهانه فرضیه «تکامل» یا «فرگشت» که مورد توجه و باور بسیاری از تکامل‌گرایان قرار گرفته است، اومانیسم تمام‌عیار است.

به عنوان مثال، جورج گیلورد سیمپسون، از دیرینه‌شناسان شهیر قرن بیستم و از بنیانگذاران نئوداروینیسم در کتاب «معنای تکامل» (The Meaning of Evolution) که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده است، به صورتی جسورانه این اومانیسم را ابراز کرده است. به این سه جمله دقت کنید:

«انسان در جهان تنها ایستاده، او محصول منحصربه‌فرد یک فرآیند مادی طولانی و غیرهوشمند است. او آقای خود است و می‌تواند و باید تصمیم بگیرد و غایت خود را تدبیر کند.»

«انسان نتیجه یک‌روند بی‌هدف و طبیعی است که هرگز انسان را در نظر نداشته است.»

«انسان سر برآورده است و نه اینکه از بالا آمده باشد. او می‌تواند انتخاب کند که توانایی خود را به‌عنوان بالاترین حیوان ارتقا بخشد و تلاش کند که حتی بالاتر رود یا اینکه خلاف آن را انتخاب کند. هیچ انگیزه‌ای پشت تکامل وجود ندارد، انسان باید آن را برای خود فراهم کند.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    2 0
    من به عنوان یک انسان در یک فرایند کاملا طببیعی و بی هدف ، جورج سیمپسون را به چرخه بی هدف طبیعت باز می گردانم
  • ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    امثال جورج گیلورد سیمپسون به دلیل ناآگاهی از خلقت بسیار پیچیده و حیرت انگیز بدن انسان و یا به دلیل عناد کورکورانه نسبت به باورهای الهی، احمقانه و سفیهانه دم از تکامل تصادفی می زنند. اگر شما به 100 میلیون کودک 2 ساله، لپ تاپ بدین و و حاصل یک ساعت بازی آن ها با صفحه کلید لپ تاپ را آنالیز کنید متوجه می شوید که فشار دادن تصادفی کلیدها هرگز منجر به خلق یک متن ادبی نخواهد شد.
  • ایرانی ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    تقریبا هر زیست شناسی به این حرف ها می خندد، زیرا چنان انسان و همه جانداران در خود و با هم مجموعه هوشمند و شاهکارانه ای هستند که هیچ ذهنی به سمت احتمال ِبی هدف نمی رود و تقریبا همه به یک هوشمندی ِواحد معتقد می شوند...
  • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    در جمله سوم قدری کوتاه آمده !
  • ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 2
    حرف دل خیلی از روشنفکرها و اصلاحطلبهای ایران
  • ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 1
    اومانیسم درتعادل مقدسه نه درکشورما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس