کد خبر 1547862
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
.

«پدی کاسگروو»، بنیانگذار Web Summit به دلیل حمایت از مردم غزه، برکنار شد.

به گزارش مشرق، هوش مصنوعی(AI) یکی از حوزه‌های فناوری نوظهور و روبه رشد است که تقریباً در بیشتر رویدادهای فناورانه در کانون توجه قرار می‌گیرد.

اجلاس وب ۲۰۲۳(Web Summit) هم از این قاعده مستثنی نیست و تمرکز اصلی برگزارکنندگان این رویداد بر هوش مصنوعی و تهدیدها و فرصت‌های این فناوری نوظهور بود؛ کنفرانسی که قتل عام مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی برآن سایه افکند و اظهارنظر مدیرعامل و بنیانگذار این رویداد فناورانه، منجر به حذف وی شد.

غیبت بزرگان فناوری

روزنامه ایران نوشت: برگزاری وب سامیت ۲۰۲۳ با دردسرهای زیادی همراه شد. شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در ۷ اکتبر و در ادامه، انتشار خبرها، فیلم‌ها و عکس‌های مختلف از وضعیت غزه، صدای «پدی کاسگروو» بنیانگذار Web Summit را درآورد. وی که اصالتاً ایرلندی است، روز ۱۳ اکتبر در پست توئیتری خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «من از لفاظی‌ها و اقدامات بسیاری از رهبران و دولت‌های غربی شوکه شده‌ام. جنایات جنگی، جنایات جنگی است حتی زمانی که توسط متحدان انجام شود و باید به خاطر آنچه انجام می‌دهند سرزنش شوند.»

به دنبال انتشار این پست توئیتری، بسیاری اظهارات او را اشاره به حملات بی‌امان اسرائیل به مردم غزه دانستند.

ماجرا تا جایی پیش رفت که استارتاپ‌های اسرائیلی در نامه‌ای سرگشاده از شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها خواستار بایکوت کردن این رویداد شدند و تأکید کردند که اظهارنظر مدیرعامل اجلاس وب، به منزله حمایت از حماس است.

پس از اظهارنظر «پدی کاسگروو»، چندین نفر از رهبران فناوری به سرعت حضور برنامه‌ریزی شده خود در اجلاس وب ۲۰۲۳ را به نشانه اعتراض لغو کردند که از آنها می‌توان به «گری تان»، مدیرعامل شرکت Y combinator و «اوری گوشن»، یکی از بنیانگذاران کمپانی بزرگ AI۲۱Labs اشاره کرد.

ازسوی دیگر رویداد وب سامیت ۲۰۲۳، شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، متا، اینتل و زیمنس را هم پس از پست بنیانگذارش در X از دست داد.

سایه جنگ غزه بر سر «اجلاس وب»

برکناری بنیانگذار اجلاس وب

به دنبال این واکنش‌ها، «پدی کاسگروو» سعی کرد در پست دیگری در ۱۷ اکتبر، این شرکت‌های فناوری را مجاب به حضور در اجلاس وب کند.

وی در پست توئیتری بعدی خود اظهار داشت: من درک می‌کنم که آنچه گفتم، برخی را ناراحت کرده است. اگر کسی که از حرف من صدمه دیده، عمیقاً عذرخواهی می‌کنم.

با این حال، وی همچنین بر این ادعای خود تأکید کرد که «اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های ژنو پایبند باشد، یعنی مرتکب جنایات جنگی نشود. این باور برای هر کشوری در هر جنگی به طور یکسان صدق می‌کند. هیچ کشوری نباید این قوانین را زیر پا بگذارد، حتی اگر جنایاتی علیه آن انجام شده باشد.»

وی همچنین تلاش کرد تا نظرات خود را توضیح دهد و گفت: در نظرات خود، دقیقاً مانند بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و بسیاری دیگر در سطح جهان تلاش کرده‌ام تا از اسرائیل بخواهم در این جنگ از مرزهای حقوق بین‌الملل عبور نکند.

اما این صحبت‌ها برای جلوگیری از خروج نام‌های بزرگ فناوری از ۲۰۲۳ Web Summit کافی نبود. این درحالی است که گوگل یکی از حامیان اصلی این رویداد بود.

بسیاری از کاربران هم این موضع‌گیری غول‌های فناوری را حمایت از نقض حقوق بشر و سیاست‌های یک بام و دوهوای آنها دانستند. به اعتقاد این گروه رنج مردم فلسطین برای شرکت‌های بزرگ فناوری ذره‌ای اهمیت نداشته و درواقع با تبعیض نژادی چشم خود را بر نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل بسته‌اند.

به دنبال کناره‌گیری «پدی کاسگروو»، مدیر اجرایی سابق و مدیر اجرایی بنیاد ویکی‌مدیا جایگزین مدیرعامل سابق وب سامیت شد. وب سامیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاترین ماهر» توسط هیأت مدیره برای رهبری شرکت در دوره‌ گذار انتخاب شد چراکه وی توانایی ایجاد پل بین دنیای فناوری، انسانیت و گفت‌وگو را دارد.

اجلاس وب از سال ۲۰۰۹ به عنوان یک گردهمایی کوچک متشکل از علاقه‌مندان به فناوری در دوبلین ایرلند توسط «پدی کاسگروو» و دو نفر دیگر سازماندهی شد ولی بسرعت به شکل یک رویداد بین‌المللی سالانه و بزرگترین کنفرانس فناوری اروپا درآمد که صحنه‌های بزرگ چندملیتی را برای شبکه‌سازی و گفت‌وگوی استارتاپ‌ها گردهم می‌آورد.

رکوردی برای زنان در استارتاپ‌ها

کنفرانس‌ها و رویدادهایی شبیه وب سامیت ۲۰۲۳ به منزله فرصت برای درخشش استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. استارتاپ‌ها رگ حیات صنعت فناوری هستند و برگزارکنندگان اجلاس وب این موضوع را با تمام وجود درک کرده‌اند.

این رویداد فرصت‌های زیادی را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند تا نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند، با سرمایه‌گذاران بالقوه ارتباط برقرار کنند و ازسوی دیگر در مقیاس جهانی دیده شوند.

وب سامیت ۲۰۲۳ تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل داشت و با وجود اخباری مبنی بر بایکوت شدن این اجلاس ازسوی بسیاری از شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها، این رویداد موفق به جذب تعداد زیادی از استارتاپ‌ها شد به گونه‌ای که امسال بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ استارتاپ در وب سامیت شرکت داشتند و این بار یک رکورد برای این اجلاس به ثبت رسید.

حدود ۴۳ درصد از این استارتاپ‌ها توسط زنان از بیش از ۹۳ کشور جهان ازجمله پرو، غنا، ترینیداد و توباگو و لیختن اشتاین، یکی از سرسبزترین کشورهای اروپا پایه‌گذاری شده است.

این بدان معناست که یکی از هر سه استارتاپ حاضر در این رویداد توسط زنان رهبری شده است. همچنین ۳۸ درصد از سخنرانان این کنفرانس، از زنان فعال در حوزه فناوری بودند.

این استارتاپ‌ها ابتکارات خود را برای دنیای آینده به نمایش گذاشتند و از میان رشته‌های بیش از ۳۰ صنعت، برخی موفق به جذب نظر سرمایه گذاران شدند.

حضور هزار و ۱۸۰ سرمایه‌گذار در این اجلاس می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند تا با ارائه طرح‌های نوآورانه خود و معرفی شرکت‌هایشان، توجه این سرمایه گذاران را جلب کنند و بتوانند ایده‌های آینده‌نگر خود را به مرحله ظهور درآورند.

همچنین امسال ۸۰۶ سخنران از ۵۰ کشور جهان حضور داشتند و رسانه‌ها با ۲ هزار و ۱۲۹ خبرنگار، عکاس و... از ۶۹ کشور دنیا راهی لیسبون شدند.

وب سامیت ۲۰۲۳ دوباره برنامه Impact programme خود را راه‌اندازی کرد و بیش از ۲۵۰ استارتاپ که محصول آنها اثر مثبتی بر جوامع، اکوسیستم‌ها و صنایع آنها داشته را گردهم آورد. این برنامه هرسال برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اجرا می‌شود.

همچنین در این رویداد حدود ۸۰۰ استارتاپ ازطریق بیش از ۱۰۰ برنامه، از متخصصان حوزه فناوری نکاتی را در زمینه هوش مصنوعی، ماشین یادگیری، سرویس‌های مالی، فناوری پاک و سلامت و بهداشت آموختند.

توجه ویژه به حفاظت از محیط زیست

در این رویداد به پایداری و حفاظت از محیط زیست توجه زیادی شده بود به عنوان مثال عنوان شد که تلاش شده است همه آب استفاده شده در این اجلاس دوباره بازیافت شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین برای بیش از ۷۰ هزار شرکت کننده در این اجلاس، بیش از ۲۰۰ هزار عدد لیوان آب مقوایی قابل بازیافت ارائه شد تا به محیط زیست ضرر کمتری وارد شود. استفاده از انرژی خورشیدی مورد نیاز این رویداد هم بخش دیگری از موضوعاتی بود که مورد توجه برگزارکنندگان این رویداد قرار گرفت.

در این اجلاس، به فناوری‌های مرتبط با کاهش تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از چالش‌های جهانی توجه ویژه شد و بسیاری از استارتاپ‌ها برنامه‌های خود را با تمرکز بر هوش مصنوعی، به این موضوع اختصاص دادند.

بسیاری معتقدند همین موضوع نشان از تعهد این کنفرانس برای ایجاد تغییرات مثبت از طریق فناوری دارد. در این رویداد همچنین تلاش شد برابری جنسیتی مورد توجه قرار بگیرد که موفقیت آن را می‌توان در توازن تعداد استارتاپ‌های شرکت کننده با مدیریت زنان و مردان دانست.

لیسبون میزبان بزرگترین کنفرانس‌ فناوری اروپا

اجلاس وب ۲۰۲۳ از ۱۳ تا ۱۶ نوامبر(۲۲ تا ۲۵ آبان) در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار شد تا این شهر میزبان یکی از بزرگترین کنفرانس‌های فناوری اروپا شود.

وب سامیت، یک کنفرانس فناوری سالانه در لیسبون است که هر ساله بیش از ۷۰ هزار نفر را از ۱۵۳ کشور جهان به خود جذب می‌کند.

این اجلاس که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، افراد و شرکت‌هایی را گردهم می‌آورد که «صنعت فناوری جهانی را بازتعریف می‌کنند» تا برنامه‌ای مملو از گفت‌وگوها، کلاس‌های آموزشی، پرسش و پاسخ و نمایش‌هایی با موضوع فناوری اینترنت، فناوری‌های نوظهور و سرمایه‌گذاری خطرپذیر باشد.

هرساله شاهد رشد سالانه‌ ۲۰ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد هستیم و امسال هم شرکت‌های بزرگ از کشورهای آلمان، برزیل، ژاپن، اسپانیا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، اوکراین و ایتالیا حضور داشتند و همچنین استارتاپ‌هایی از کشورهایی مانند تایوان، قطر، عربستان سعودی و مصر راهی لیسبون شدند.

دوره سال ۲۰۲۲ این اجلاس که از اول تا ۴ نوامبر برگزار شد، شرکت‌های ۵۰۰ Fortune گرفته تا استارتاپ‌های نوپا را جذب کرد و سالن کنفرانس میزبان برخی از بزرگترین بازیگران صنعت (Google، AWS) و همچنین شرکت‌های کوچکتر بود که ایده‌ها و نوآوری‌های جدید را به نمایش گذاشتند، ولی برگزاری وب سامیت ۲۰۲۳ با تغییراتی عمده همراه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس