ریشه‌های استقلال از دانایی فرد تا پورحیدری، مردی که 3دانگ مغازه‌اش را به خاطر قلعه‌نویی فروخت

هواداران استقلال در روز چهاردهم آبان خاطرات زیادی را مرور می‌کنند.

به گزارش مشرق، چهاردهم آبان، روزی تلخ برای هوداران تیم آبی تهران به ویژه طرفداران قدیمی این تیم است که به خاطر سالگرد آسمانی شدن ۲ اسطوره باشگاه استقلال، خاطرات شیرین گذشته را مرور می‌کنند.

علی دانایی فرد و منصور پورحیدری، ۲ مرد تاثیر گذار در تاریخ باشگاه استقلال هستند که نقش آن‌ها برای این باشگاه فراتر از یک ورزشکار و مربی بوده است.

علی دانایی فرد را می‌توان بنیان گذار اصلی این باشگاه و به نوعی ریشه آن دانست. این اسطوره استقلال که پیش از فوتبال از قهرمانان دوومیدانی کشور به شمار می‌رفت، پس از تاسیس باشگاهی با فعالیت در چند رشته ورزشی، به فوتبال روی آورد تا علاوه بر بازی در مستطیل سبز اولین مربی تاریخ این باشگاه نیز لقب بگیرد. پایه ریزی ورزشی دانایی فرد در این باشگاه، در سال‌های بعد باعث معرفی فوتبالیست‌های برجسته و همچنین افتخارات پررنگ در داخل و خارج از کشور شد.

ریشه‌های استقلال از دانایی فرد تا پورحیدری، مردی که ۳دانگ مغازه‌اش را به خاطر قلعه‌نویی فروخت

منصور پورحیدری که اکنون با نام پدرمعنوی استقلال شناخته می‌شود با بیش از ۵۰ سال فعالیت در سطوح مختلف این باشگاه، در واقع بخش مهم و قابل توجهی از تاریخ آبی‌ها به شمار می‌رود. او پرافتخارترین مربی تاریخ استقلال است و افتخارات زیادی از جمله قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

شاید هواداران جوان و نوجوان استقلال ندانند که پورحیدری در استقلالی شدن امیر قلعه نوعی سرمربی این روزهای تیم ملی نیز نقش بسیار پررنگی داشت. قلعه نویی در این مورد می‌گوید؛ وقتی بحث استقلالی شدن من مطرح شد نیاز به پول بود. زنده یاد منصور پورحیدری به جای باشگاه استقلال، ۳ دانگ از مغازه خود در خیابان شهید بهشتی را فروخت تا مقدمات استقلالی شدن من فراهم شود. هرگز این محبت منصورخان را فراموش نمی‌کنم چرا که به چشم دیدم او به خاطر نام استقلال هر کاری می‌کند. حتی اموال خود را هم در اختیار باشگاه می‌گذارد تا استقلال بتواند در فصل نقل و انتقالات تقویت شود. او بر گردن من حق زیادی دارد و هرگز محبتش را فراموش نمی‌کنم.

دلسوزی پورحیدری محدود به تلاش‌های او برای جذب بازیکنان و موفقیت تیم نبود. قدیمی‌ترهای این تیم معتقدند که در دهه ۶۰ کل باشگاه استقلال در صندوق عقب ماشین منصور پورحیدری بود!

پورحیدری در عرض یک سال با استقلال قهرمان و نایب قهرمان آسیا شد. همچنین عناوین قهرمانی زیادی در جام آزادگان و جام باشگاه‌های تهران کسب کرد. برای همین هنوز هم پرافتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال است. پدرمعنوی استقلال، شاگردان زیادی را هم تقدیم فوتبال ایران کرد و تیم ملی را در بازی‌های آسیایی ۹۸ بانکوک به قهرمانی رساند اما پس از آن تیم ملی را با تمام ستاره‌هایش رها کرد تا به کمک استقلال بحران زده برود. به این ترتیب او تنها مربی شد که عطای تیم ملی را به خاطر استقلال، به لقایش بخشید تا این اتفاق، نقطه عطفی در عشق و علاقه بی حد و اندازه هواداران به پدر معنوی آبی‌ها باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • .. ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    روحشون شاد🖤🥲
  • ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    5 0
    روحشان شاد و قرین رحمت الهی باشد.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    روحشان شادو بهشت اعلا جایگاهشان.این عزیزان ازدست رفته نمونه مردان واقعی این مرز وبوم بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس