کد خبر 1538886
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
انتقاد آمریکا و کانادا از متوقف شدن قایق فیلیپین در دریای جنوبی چین توسط پکن

اقدام چین در متوقف کردن قایقی فیلیپینی در دریای جنوبی چین، واکنش های دیپلماتیک کشورهای غربی را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، چین و فیلیپین در ماه های اخیر به ویژه درباره جزیره «سکوند تامس شوآل» که بخشی از جزیره اسپارتلی در دریای چین جنوبی است منازعه و اختلاف دارند. کشتی های چینی امروز مانع عبور قایق های فیلیپینی حامل ذخایری برای سربازان را متوقف کرد.

مری کی کارلسون سفیر ایالات متحده درفیلیپین اقدام چین در متوقف کردن مأموریت قانونی فیلیپین را محکوم کرد گفت این اقدام چین می تواند جان نیروهای فیلیپینی را به خطر اندازد.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد ایالات متحده در حمایت از حاکمیت فیلیپین و حمایت از اقیانوس آرام آزاد و باز در کنار دوستانو شرکای خود می ایستد.

سفارت کانادا در فیلیپین نیز این اقدام چین را محکوم کرد.

این سفارت در بیانیه ای اعلام کرد چین هیچ ادعای قانونی در مورد دریای فیلیپین غربی ندارد. اقدامات این کشور با تعهدات یکی از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها ناسازگار است.

در واقعه امروز صبح (یکشنبه ۳۰ مهر ماه) گارد ساحلی چین اعلام کرد برخوردی میان یکی از کشتی هایش با قایق فیلیپینی درحالی که به شکل قانونی مسیر عبور آن را مسدود کرده تا مصالح ساخت و ساز غیرقانونی را منتقل نکند رخ داده است.

مانیل در واکنش به این اقدام چین آن را شدیدا محکوم کرد.

آمریکا حمایت خود از فیلیپین را اعلام و این اقدام چین را که منجر به اختلال در ماموریت تامین قانونی و انتقال مصالح بوده محکوم کرد.

روابط مانیل با پکن از زمان ریاست جمهوری فردیناند مارکوس که به تقویت نظامی با واشنگتن از سال گذشته پرداخت دچار تنش شده است. پنتاگون در ماه مه سال جاری گفت از فیلیپین در صورتی که گارد ساحلی اش در دریای چین جنوبی مورد حمله قرار گیرد حفاظت خواهد کرد.

پکن همواره بیشترین بخش های دریای چین جنوبی از جمله مناطق اقتصادی انحصاری فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی را تحت مالکیت و بخشی از خاک خود می داند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ... خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس