نگرانی غرب و اوکراین از پیروزی «رابرت فیکو» در اسلواکی

پیروزی «رابرت فیکو» در انتخابات پارلمانی اسلواکی زنگ خطر را در متحدان اوکراین به صدا درآورده است، سیاستمدار چپگرایی که مخالف تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین است.

به گزارش مشرق، با مشخص شدن نتایج شمارش بیش از ۹۹ درصد آرای انتخابات پارلمانی در اسلواکی، از پیروزی حزب چپگرای «مسیر» به رهبری نخست‌وزیر پیشین این کشور حکایت دارد.

خبرگزاری رویترز و رسانه‌های جریان اصلی در غرب، در توصیف رابرت فیکو او را «پوپولیست، حامی روسیه و مخالف مواضع آمریکا و غرب در جنگ اوکراین» توصیف کرده‌اند.

با شمارش ۹۹.۲ درصد آرای انتخابات پارلمانی در اسلواکی نشان می‌دهد که فیکو و حزب چپگرای او توانسته با اختلاف از دیگر رقبای خود پیشی بگیرد و ۲۳.۳ درصد آرا را کسب کرده است.

رسانه‌های جریان اصلی در غرب نتیجه انتخابات اسلواکی آن را «آزمونی برای حمایت این کشور کوچک اروپای شرقی از اوکراین در جنگ با روسیه» خوانده و هشدار دادند: «پیروزی فیکو می‌تواند اتحاد شکننده اتحادیه اروپا و ناتو را تحت تأثیر قرار دهد».

رابرت فیکو در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت بازگشت به قدرت، به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین پایان می‌دهد. او در دو مقطع زمانی (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸) نخست‌وزیر اسلواکی بود.

کشور اسلواکی که دارای ۵.۵ میلیون نفر جمعیت است، در سال ۱۹۹۳ بعد از فروپاشی چکسلواکی و تبدیل آن به دو کشور (چک و اسلواکی)، ایجاد شد. دولت کنونی اسلواکی از ابتدای جنگ اوکراین، ضمن پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه، حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین را در دستور کار قرار داده است.

نتایج انتخابات پارلمانی در اسلواکی نشان می‌دهد که هیچ یک از احزاب نتوانسته است کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت را کسب کند و باید دولت ائتلافی تشکیل دهد.

به طور سنتی، رئیس‌جمهور اسلواکی باید از رهبر حزبی که بیشتری آرای انتخابات را کسب کرده بخواهد که کابینه تشکیل دهد در نتیجه رابرت فیکو به احتمال زیاد، نخست‌وزیر بعدی اسلواکی خواهد شد.

حزب لیبرال و حامی غرب «مترقی» در اسلواکی تنها ۱۷ درصد آرای انتخابات را کسب کرده و با اختلاف زیاد با حزب رابرت فیکو، در رده دوم قرار گرفته است.

رابرت فیکو در کارزار انتخاباتی خود بارها ضمن مخالفت با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اعلام کرد که خواهان مسدود کردن راه برای عضویت اوکراین در ناتو است.

این سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق اسلواکی ضمن مخالفت با ارسال کمک تسلیحاتی به اوکراین پیشنهاد کرده که اتحادیه اروپا و آمریکا باید از نفوذ خودشان استفاده و روسیه و اوکراین را به پذیرش یک توافق صلح مجبور کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 2
    این فرد چپگرا نیست زیرا یک چپگرای واقعی، حامی پوتین نیست. تمام حامیان پوتین در سراسر جهان راستگرایان افراطی اند.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      2 0
      حامی بایدن و زلنسکی لابد متعادل هستن😂
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      خیلی خری
  • ایرانی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    بنظر شما بیشتر نگران غرب هستید
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 2
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      اینقدر فشار نیار به خودت میترکی. غربگدای بیچاره
  • مهدی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    با این بنده خدا نوسینده وظیفه تک تک دو کلام حرف دارم یا رباتی چون هر خبری که درباره جنگ روسیه اوکراینه این نظر هست یا البانی نشبنی که بازم اون احمقهای پیر و خرفت و پوشکی مثل رباتن چیزی از مغز کوچیکشون در نمیاد یا یک هم وطن داخلی ضد نظامی که بازم رباتی که همش همین یک متن توی کله پوکتون گذاشتن بابا یکم خلاقیت ام بکار ببرید یک ویرکول جا نمیدازند
    • سروش IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      آیا رباتها حرف می زنند یا یک نوشته مشخص را همچون طوطی تکرار میکنند؟؟؟؟ بنوشته خوان یک ربات بیشتر نیست.
    • عمیر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      گریه کن
  • US ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    نخست وزیر مجارستان اگر کاری تونسته بکنه اینم میتونه! مهم کشورهای آلمان و فرانسه و ایتالیا و اسپانیا و هلند و... است! اروپارو اونا اداره می‌کنند که اقتصاد و قدرت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس