کد خبر 1524657
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
اردوغان: کرکوک متعلق به ترکمن‌ها و دیرالزور متعلق به اعراب است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران گروه.۲۰ امروز جمعه راهی دهلی نو پایتخت هند شد.

به گزارش مشرق، اردوغان در جریان این اجلاس با سران کشورهای شرکت کننده در خصوص مسائل جهانی از جمله توسعه پایدار، همکاری‌های اقتصادی، خطرات پیش روی جهان، به ویژه انرژی و غذای جهانی و روابط دوجانبه مذاکره خواهد کرد.

بنا به این گزارش، دستور کار اصلی هجدهمین اجلاس سران جی.۲۰ یا ۱۹ کشور با اقتصاد برتر به همراه اتحادیه اروپا، جنگ روسیه و اوکراین تعیین شده و سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس طی سه جلسه با موضوع اصلی "یک جهان، یک خانواده، یک آینده" تبادل نظر خواهند کرد.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی.خبر اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این سفر اعلام کرد که ترکیه به نقش خود به عنوان یک کشور کلیدی در دیپلماسی بین المللی در جی.۲۰ ادامه داده و در این راستا، دیدار و گفت‌‎وگوهایی با رهبران جهان در حاشیه این اجلاس انجام خواهد شد.

بنا به اعلام این رسانه، گرم شدن کره زمین، انرژی و مشکلات غذایی به عنوان دیگر دستور کار این اجلاس تعیین شده و سران شرکت کننده در این زمینه به تبادل نر خواهد پرداخت.

بنا به اعلام رسانه ‎ها، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در این نشست شرکت نخواهد کرد.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و بر این اساس، هجدهمین دوره این اجلاس امسال با موضوع اصلی «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» به میزبانی کشور هند در حال برگزاری است.

رهبران کشورهای گروه ۲۰ که ۸۵ درصد از تولید اقتصاد جهانی و ۷۵ درصد تجارت جهانی را تشکیل داده و دو سوم جمعیت جهان را پوشش می‌دهند، در سه نشست تخصصی اجلاس امسال، اصلاحات جامع اقتصاد جهانی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

هند امسال برای اولین بار میزبان سران گروه ۲۰ شده و در جریان اجلاس امسال سران جی.۲۰ در دهلی نو، موضوعاتی مانند توسعه سبز، رشد شتابان، فراگیر و انعطاف پذیر، پیشرفت شتابان در اهداف توسعه پایدار، تحول فناوری و زیرساخت‌های عمومی دیجیتال مورد بحث قرار خواهد گرفت و انتظار می رود در این اجلاس موضوع توسعه تحت رهبری زنان در اولویت مباحث قرار گیرد.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی.آر.تی.خبر، همچنین در این اجلاس و در طول بیش از یک سال ریاست هند بر گروه ۲۰، موضوع توسعه پایدار و کاهش اختلافات بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بدهی بیشتر سازمان‌های بین المللی به کشورهای در حال توسعه، اصلاح ساختار بدهی بین المللی و ارز دیجیتال، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۲۰ عضو گروه ۲۰ هستند که در بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارند.

بر اساس اعلام رسانه ها، در اجلاس امسال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان، کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن، یون سوک یول رییس جمهور کره جنوبی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، سیریل رامافوزا رییس جمهور آفریقای جنوبی، شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش، آندرس آلبرتو فرناندز رییس جمهور آرژانتین، بولا احمد تینوبو رییس جمهور نیجریه و آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا شرکت خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و نیز لی جیانگ نخست وزیر چین به نمایندگی از کشور خود در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هادی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 4
    به درک که رفت. اخبار اردوغان رو هم پوشش میدید؟
  • آرش IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    اگه دولت اصلاحات رو ساقط نمی کردید با ادامه رشد ۸ درصدیش الان اقتصاد ما و ترکیه برابر بود و ما رو هم جزو آدم حساب می کردن . حییفه کشور بزرگی مثل ایران جزو ۲۰ کشور برتر جهان نباشه
  • آرش IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    یادم میاد تو دوران تحصیل تو درس تاریخ همیشه یکی از علل تکراری سقوط دولته نالایق پروری بود!!! ولی صد افسوس که مسئولان کشور ما از تاریخ عبرت نمی گیرن. نماینده ای که حقش نبوده نماینده ملت باشه و با گروه بندی و جناح بازی نماینده شده چطور می خواد مشکل ملت رو حل کنه.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 1
    چه خبر مهمی
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    6 1
    پان‌فارس‌ها و ایرانشهری ها کی برمی‌گردن وطنشون هند؟
  • DK ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    سلام رئیس، دست حق به هم را
  • US ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 2
    ایران صاحب نفت و گاز ،ترکیه دارای مشکلات عظیم اقتصادی!شده اقتصاد برتر دنیا!!! چی بگم والا
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      3 1
      فقط بسوز
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 1
      صادرات سال قبل ایران درآمد نفتی و غیر نفتی شده نزدیک به صد میلیارد دلار صادرات ترکیه که فقط غیر نفتی بوده شده دویست و پنجاه میلیارد دلار
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 3
    ترکیه با روزی یک‌میلیارد دلار بدهی چه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس