تامین ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: برای اولین بار در ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور را تامین کنیم، درحالی که پیشتر این رقم، ۸۵ درصد بود.

به گزارش مشرق، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در مراسم روز ملی اهدای خون که در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: هرکس نفسی را نجات دهد گویا تمام نفوس را نجات می دهد. ما اهداکنندگان خون را سرداران گمنام سلامت می‌دانیم و کارمندان اهدای خون هم سربازان گمنام سلامت هستند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور را تامین کنیم؛ درحالی که پیشتر این رقم، ۸۵ درصد بود یعنی تا ۱۵ درصد نمی توانستیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم. ذخایر خون و فرآورده‌ها میانگینش حدود ۴ روز بود که موفق شدیم این میانگین را تا دو برابر افزایش دهیم که این هم موضوعی بی سابقه است که در دولت سیزدهم انجام شد.

وی با بیان اینکه سال قبل سازمان بهداشت جهانی شاخص‌های سلامت خون را اعلام کرد، گفت: سازمان انتقال خون ایران از این نظر در حد اروپا و آمریکا بود، با اینکه ما جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم. ذخایر استراتژیک ما تا پایان امسال تامین است و هیچ دغدغه‌ای نداریم و شاکر هستیم که ما بحرانی برای کشور ایجاد نکردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه امروز ۳ رونمایی انجام می‌شود، اظهار کرد: این موارد آرزوی ۲۰ ساله ما بوده است. آزمایش مولکولی NAT یکی از این موارد است که عفونت‌های ویروسی را به روش ژنی انجام می‌دهد و در این دولت با این مشکلات قرار است رونمایی شود؛ این درحالی است که ممکن بود قبلا در موارد بسیار ناچیزی خدایی نکرده ایدز یا هپاتیت را شناسایی نکنیم که دیگر این خطا به نزدیک صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه رونمایی دوم آزمایش غربالگری آنتی بادی است، گفت: این کار برای گروه‌های خونی فرعی انجام می‌شود تا عوارض متعدد این افراد را کاهش می‌دهد و اگر در سالیان قبل این آزمایش را داشتیم مشکلات هزاران بیمار ما کاسته می‌شد و یا یکی از علل سقط جنین عدم انجام این آزمایش است که با رونمایی امروز این مشکل هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: رونمایی بانک HLA نیز اقدام دیگر امروز است متاسفانه در این قسمت بسیار عقب هستیم، آلمان ۱۳ میلیون داوطلب در این بخش دارند اما ما حداکثر ۷۰ هزار داوطلب داریم. حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کودک پرپر می‌شوند چون در این بانک قوی نیستیم.

جمالی تاکید کرد: در بحث پلاسما ما با تغییر فرآیندها تولید پلاسما را از ۱۹۰ هزار لیتر در یک سال به ۲۵۰ هزارلیتر خواهیم رساند که این کار تقریبا بدون هزینه انجام می‌شود. در مورد پالایشگاه خون هم ان‌شاءالله اتفاقات خوبی در راه است که با کمک بنیاد برکت به یک جایی برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    شما نقشتون اين وسط چيه ؟؟؟؟ ميگين توانستيم تامين كنيم !!!!!! مردم زحمت كشيدن اومدن خون دادن
  • حسن IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    شما عرضه درست كردن ساختمان نتقال خون هم نداريم ما چند دفعه مراجعه كرديم و بعضي موقع ها تا يك ساعت هم معطل شديم يك دستشويي درست تو سازمانتون نيست درش قفل كردن روش هم يك كاغذ زدن خراب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس