اوکراین

فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین از ورود بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی به این کشور خبر داده و تهدید کرد، این ارتش به زودی ازاین مهمات علیه روسیه استفاده خواهد کرد.

به گزارش مشرق،‌ ژنرال «اولکساندر سیرسکی»، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین و عمیات این ارتش در جبهه شرقی اعلام کرد مهمات خوشه‌ای که آمریکا اواسط تیر ماه قول ارسال آنها برای کی‌یف را داد وارد این کشور شده و در عرض چند روز آینده توسط نیروهای اوکراینی علیه روسیه به کار گرفته می‌شوند.

در تاریخ شانزدهم تیر ماه بود که دولت آمریکا اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. دولت‌های آلمان، انگلیس، اسپانیا و کانادا از جمله کشورهایی بودند که با ارائه این نوع مهمات به اوکراین مخالفت کردند. سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد.

این فرمانده اوکراینی با اذعان به کند بودن پیشرفته ضدحمله‌ای که اوکراینی‌ها مدتها بر سر آن رجزخوانی می‌کردند در مصاحبه‌ای به شبکه «بی.بی.سی» گفت، ضد حمله ارتش اوکراین به نتایج سریعی دست پیدا نخواهد کرد.

فرمانده عملیاتهای ارتش اوکراین در جبهه شرقی در این مصاحبه گفت، می‌پذیرد که ضد حمله اوکراین در چند جبهه با گذشت بیش از یک ماه از شروعش کندتر از حد انتظار بسیاری پیش رفته است.

او اذعان کرد: «ما دلمان می‌خواست نتایجی بسیار سریع کسب کنیم اما در واقعیت این امر عملا غیرممکن است.»

او اظهار کرد، جبهه شرق اوکراین همچون جبهه جنوب این کشور مملو از مین‌گذاری و موانع دفاعی بوده و روس‌ها استحکامات زیادی را در آنجا دارند. این فرمانده اوکراینی گفت: «به همین دلیل پیشروی ما واقعا آن سرعتی که دلمان می‌خواهد را ندارد.»

او مدعی شد که اوکراین در جنوب و شمال باخموت حدود ۳۰ کیلومتر مربع از اراضی را از روسها پس گرفته است.

بی.بی.سی همچنین نوشت، «هانا مالیار»، معاون وزیر دفاع اوکراین ادعا کرد که نیروهای روس به زودی در شهر باخموت در تله گرفتار می‌شوند.

پیشتر ژنرال «اولکساندر تارناوسکی»،‌ فرمانده عملیات نیروهای مشترک «تاوریا» درارتش اوکراین روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت، کی‌یف مهمات بحث‌برانگیز خوشه‌ای را از واشنگتن دریافت کرده است.

این فرمانده ارشد اوکراینی در این مصاحبه ادعا کرد: «دشمن هم می‌فهمد که با دریافت این مهمات، ما برتری خواهیم داشت. دشمن آن بخش از اراضی که امکان استفاده از این (مهمات) در آن وجود دارد را رها خواهد کرد. »

بمب خوشه‌ای پس از پرتاب به شمار زیادی بمب کوچکتر تقسیم می‌شود که می‌تواند باعث کشتار گسترده غیرنظامیان شود. بمب‌های منفجر نشده نیز برای چند دهه خطر به همراه دارند.

بیش از ۱۰۰ کشور هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند. تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین علاوه بر انتقادهای داخلی، از سوی سازمان ملل، متحدان واشنگتن در ناتو مثل انگلیس، کانادا و اسپانیا هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمریکا گفته ضمانت‌های مکتوب از اوکراین دریافت کرده مبنی بر این که از این مهمات در مناطق با جمعیت غیرنظامی استفاده نمی‌کند و استفاده از آن‌ها پیگیری خواهد شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در بیانیه‌ای در نشست سران ناتو در «ویلنیوس» لیتوانی مدعی شد اوکراین قصد ندارد از بمب‌های خوشه‌ای در سرزمین روسیه استفاده کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    نتایج چند سالی طول میکشد پس وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس