محسن هاشمی رفسنجانی

رگ‌های تهران از خودرو اشباع شده‌اند. رگ‌ها هم که تحمل کنند ولی ریه‌های تهران که ربط مستقیمی به سلامت و حال خوب مردم دارد؛ بیش از این تاب تحمل آلودگی هوا را ندارد.

سرویس جامعه مشرق _ مسئله ترافیک کلانشهر تهران و در پیامد آن مقوله "آلودگی هوا" همواره در کانون توجه افکار عمومی و رسانه‌ها در ایران است.

البته تهران در این زمینه دچار وخامت نیست و هستند کلانشهرهای بزرگ دیگری در دنیا که با مشکلات بیشتری در بحث آلودگی و ترافیک مواجه هستند. لکن مقولاتی مثل آلودگی و ترافیک همواره بایستی در مسیر تقلیل قرار داشته باشند و مدیریت دولتی و شهری همیشه باید بر لبه‌ی اجرای بهترین و به‌روزترین راه‌حل‌ها برای کاهش این دو باشد.

در مسئله آلودگی و ترافیک تهران اما یک آسیب جدی وجود دارد که شاید جالب باشد اگر بگوییم این آسیب یک "آسیب ذهنی" است. یعنی معادله اولیه دچار ایراد است که طبعا در پیامد آن نیز حل معادله دچار ایراد می‌شود.

و آن اینکه بخش زیادی از صاحبنظران و منتقدان و مردم؛ در این باره از راه حل اصلی حرف نمی‌زنند!

شاهدیم که قال و مقال‌ها درباره آلودگی هوا و ترافیک اغلب معطوف به مسائلی مثل کیفیت سوخت، اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن رئیس‌جمهور و شهردار و میزان بهینگی خودروهای تولید داخل تقلیل می‌یابد.

اما حقیقت مسئله جای دیگریست...

تصمیم سخت برای تهران و کلانشهرها/ ۲ کلمه حرف حساب درباره آلودگی هوا و ترافیک

*راهکار کاهش آلودگی هوا به روایت محسن هاشمی/ تصمیم سخت برای تهران و کلانشهرها

مهندس محسن هاشمی را اگرچه بیشتر با نسبت فرزندی مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌شناسند اما او بواسطه حضور متمادی در سازمان متروی تهران و سوابقی که در شهرداری و شورای شهر تهران دارد؛ یک صاحبنظر و ایده‌پرداز در حیطه مسائل شهری است.

ایده‌ها و سوابقی که حتما بایستی جدا از سلوک سیاسی اصلاح‌طلبانه محسن هاشمی به آنها نگریست و در آنها تأمل کرد.

محسن هاشمی، اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون معضل ترافیک و آلودگی هوا در تهران بزرگ به آن حقیقت بزرگ پیش‌گفته که راه حل اصلی کاهش آلودگی و ترافیک است اشاره کرده و گفته است:

"در واقع راهکاری که کارشناسان شهری به آن رسیده اند کاهش تردد خودروهای غیرضرور در شهر و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی به خصوص در ساعات پیک عبور و مرور است. بهترین سامانه حمل و نقل عمومی هم سامانه ای است که عدالت محور، ارزان، با کیفیت و غیرآلاینده باشد در عین حال با سرعت و در زمانبندی دقیق تردد کند تا شهروندان بتوانند در زمان مورد نظر به مقاصد خود برسند. اگر چنین سامانه ای در شهر باشد و موانع بازدارنده هم برای تردد خودروهای شخصی و غیرضرور در شهر وجود داشته باشد مطمئن باشید ترافیک شهر هم کاهش خواهد یافت. البته طبیعی است که ترافیک کاملا برطرف نمی شود. در برخی شهرهای بزرگ دنیا، هزینه پارکینگ کنار خیابان به خصوص در خیابان های مرکزی و اصلی شهر را آنقدر گران می کنند که برای کسی صرف نکند که خودرو را بیاورد و در تمام طول روز در کنار خیابان پارک کند. یا حتی جاهایی را برای ورود خودرو ممنوع می کنند مثل طرح ترافیک که خودمان هم داریم."

او تصریح می‌کند: بحث آلودگی هوا و ترافیک یا حمل و نقل در شهر تهران مهمترین معضلات هستند و البته این اختصاص به تهران ندارد و در بسیاری از شهرها و کلانشهرهای کشورمان وجود دارد ضمن این که شهرهای بزرگی مثل پاریس و پکن هم کم و بیش با آن مواجه می شوند؛ طوری که گاهی به خاطر آلودگی تعطیل می شوند. برای حل این دو مشکل هم مهمترین راه حلی که در دنیا به آن رسیده اند، توسعه حمل و نقل عمومی است. وقتی توسعه حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد و یک شهروند برای تردد در شهر بتواند با هزینه کم و در اسرع وقت به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تردد کند. طبعا نیازی به استفاده از خودروی شخصی نخواهد داشت و اگر هم اصرار به استفاده از آن داشته باشد باید مالیات و عوارض آن را بپردازد که معمولا عدد آن سنگین است و به نوعی بازدارندگی دارد تا فرد این کار را نکند.[۱]

تصمیم سخت برای تهران و کلانشهرها/ ۲ کلمه حرف حساب درباره آلودگی هوا و ترافیک

اکنون این ما مردم، رسانه‌ها و مسئولان هستیم که اگرچه می‌دانستیم اما باید بیشتر بدانیم که راه حل معضل آلودگی هوا و ترافیک در کلانشهرها و خاصّه در تهران بزرگ؛ کاستن از تردد خودروهای سواری و کاهش تردد غیر ضرور است. سایر راه حل‌ها و حتی توسعه حمل و نقل عمومی نیز در مرحله بعدی قرار می‌گیرند.

حقیقت این است که غیر از طرح زوج و فرد؛ در کلانشهر تهران هیچ محدودیتی برای تردد خودروهای شخصی وجود ندارد و یا بصورت کارا اعمال نمی‌شود.

مقولاتی مثل قیمت پارکینگ‌ها و مالیات خودرو نیز برای کاستن از ترددهای غیر ضروری هدف‌گیری نشده‌اند.

دقت شود که ما همه بعنوان صاحبان خودروهای شخصی می‌دانیم که اعمال محدودیت تردد و یا ایجاد فرایندهای مالیاتی به منظور کاهش دادن ترددهای غیر ضرور؛ خوشایند نیست اما باید به مصلحت جمعی نیز نظر داشت و پذیرفت که پاک شدن هوا و کاهش ترافیک تا آن حد خوشایند هست که این ناخوشایندی‌ها را از ذهن ما بزداید.

راهکار نیز همانطور که عقل می‌گوید و همانطور که محسن هاشمی نیز بیان کرده است؛ صرفا از فرایند قانون و قانونگذاری در جهت کاهش تردد غیر ضروری خودروهای سواری می‌گذرد.

باید کاری کرد...

رگ‌های تهران از خودرو اشباع شده‌اند. رگ‌ها هم که تحمل کنند ولی ریه‌های تهران که ربط مستقیمی به آسایش، سلامت و حال خوب مردم دارد؛ بیش از این تاب تحمل آلودگی هوا را ندارد.

و مسیر راه حل هم صرفا از دالان "کاهش تردد غیر ضروری خودروهای سواری" می‌گذرد. با قانون یا با پلیس یا با مالیات!

اگر از این راه برویم؛ قطعا تهرانِ چند سال بعد؛ زیباتر و پاک‌تر از امروز خواهد بود و همینطور سایر کلانشهرهای ایران. اما اگر حقیقت را نپذیریم، منافع شخصی را به منافع جمعی رجحان بدهیم و به حواشی بیش از متن بپردازیم؛ یقینا وضعیت آلودگی و ترافیک بغرنج خواهد شد.

مردم و مسئولان محترم؛ لطفا تا دیر نشده برای ترددهای غیر ضروری خودروهای شخصی فکری بکنید...

***

۱_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۵۸۷۲۶۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حق IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    16 3
    باز تابستون شد و صحبتها درمورد آلودگی هوا شروع شد از هر چهارپنج تا چرت وپرتی که میگن دو سه تاش مزخرفه
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 2
      اون زمستونه که وارونگی هوا داریم. نه تابسون
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      تقصیر بی حجاباس :))))
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 4
    افزایش تعداد دوچرخه های شهری
    • پدی ازپیج همسایه IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 2
      برو صحبتای شهردار پیشین تهران(حنایچی)رو درمورد اوردن دوچرخه و منتفی شدنش ببین.عمق فاجعهرو متوجه میشی
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    مشکل أورد ناشتاست
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 1
    هر که پول بده وارد طرح ترافیک میشه و ماشینش هم از صبح تا شب پارک میکنه در مرکز شهر و پول بیشتر یعنی فقط افراد ثروتمندتر
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 0
      هوای خوب مال همه اس. فقیر و غنی نداره.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 2
    فقط مونده بود که برای این مجسمه ی رانت رپورتاژ کنین
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    علاوه بر محدودیت ها می بایست خودرو سازی بتواند خودروهای کم مصرف و برقی بسازند و راحت سازی استفاده از موتور سیکلت های برقی صورت پذیرد مثلا موتور سیکلت سه چرخه برقی چه نیازی به گواهینامه داردیا با آسان گیری و وام تشویق به استفاده از موتور برقی شود
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 1
      اونام مشکل زیست محیطی پسماند باتری دارن
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 2
    باید جلوی مهاجرت شهرستانی ها را گرفت . بیش از ۹۵ درصد شهرستانی ها و روستایی ها آرزویشان است مهاجرت کنند به تهران ! نمیشه که کل ایران خالی بشه تو تهران و حاشیه اش
    • حسین IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 3
      مساله اینه که شهرستانی ها و افاغنه نباشن تهرانو لجن بر میداره
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 0
    بفرمایید مترم و بی ار تی تا ببینید مردم از سر و کول هم بالا میرن تا بتونن سوار بشن.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    4 0
    کدوم حمل ونقل عمومی؟ حتما منظورتون اسنپ و... که چندبرابر قیمت میگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما اینقدر پول نداریم
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 1
    اشغال با مصرف چندبرابر دنیا تولید میکنید مردم هم باید همین اشغالها رو بخرند وسوار بشند.
  • US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 1
    خوب از اول راحت بگو مالیات و میخواهیم زیاد کنیم ، چرا این بابا رو اول تطهیر کردی مومن؟
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 0
    ۱۰ هزار تا اتوبوس برای تهران بخرید ( کمتر از ۳ میلیارد دلار ) ، خودروها را زوج و فرد دائم اعلام کنید . بنزین صرفه جویی شده را به قیمت دلاری بفروشید .
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 1
    فقط ایده های گرون کردن بلدند.
  • رستم ایرانی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    همتون تو تهران موندید که چی بشه تنها راهش مهاجرت معکوس است و البته اگه پایتخت عوض بشه خیلی خوبه مثلا در کویر لوت پایتخت رو ببرید تا هم کویر آباد بشه و هم برخی از مسولان مرفه بی درد طعم خیلی چیزها رو بچشند و از طرفی چیزی سهم استان های دیگه بشه از جمله کسانی که برای سکونت به کویر بروند، اصلاح طلبان و برخی یقه گروهای راستی هستند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 2
    خدا وکیلی بعد از چهل سال کدوم کار مثبتی دارید که بهش افتخار کنید
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    با نفوذ در قانون میشه اجتماع میلیونها انسان رو به گند کشید . با پتبدیل کار غیر قانونی به کار قانونی با پول ... ساخت ساخت غیر مجاز با پول . ارزان نگه داشتن خودروها . پایین آوردن قیمت بنزین . واردات خودرو دست دوم .... متاسفانه همه چیو داریم با این قوانین به گند میکشیم .
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    خیلی دلمون میخواد تو تمام شهر قم مترو ایجاد بشه تا دیگه با خودرو بیرون نیایم. هم هزینه های خودرو بسیار گرانه هم ترافیک و نبود جای پارک. کاش توی قم هم در تمام سطح شهر مترو بزنن. واقعا ماشبنها به طرز چشمگیری کم میشن تو خیابانها و سالانه چندین میلیاردد لیتر بنزین صرفه جویی میشه
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    از پایتخت بری
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    4 0
    شاید طرح وزیر صمت برای برقی کردن حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین طرح هایی باشد که تاکنون مطرح شده است 50 هزار تاکسی در تهران برقی خواهند شد و ابتدا زیرساخت های آن ایجاد می شود اگر برای اجرایی شدن این طرح همصدا شویم و کمک کنیم تا شاید تا مهرماه حداقل هزارتاکسی برقی شود و گام اول برداشته شود
  • Karim IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    احتیاج به نبوغ و سواد نیست.هر بیسوادی هم میداند که با سرمایه گذاری وارایه تشویقها و یارانه ها به ساخت خودرو برقی وزیر ساختهای ان راه علاج کلان شهر های تهران است.
  • Karim IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    احتیاج به نبوغ و سواد نیست.هر بیسوادی هم میداند که با سرمایه گذاری وارایه تشویقها و یارانه ها به ساخت خودرو برقی وزیر ساختهای ان راه علاج کلان شهر های تهران است.
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    زاکانی می خواد گرون کنه . از هاشمی استدلال می ارید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس