بورل: مذاکرات صلح روسیه و اوکراین پس از انتخابات آمریکا خواهد بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که انتظار دارد مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آغاز شود.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گفت که آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا که در ماه نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، خواهد بود.

اولین دور از گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین بعد از آغاز درگیری ‌ها در این کشور، اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد اما گفت‌وگوها نتایج ملموس نداشت. دور بعدی مذاکرات ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد که بعد از آن «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور و رئیس هیأت روس اعلام کرد مسکو برای اولین بار اصول کی‌یف درباره یک توافق محتمل آتی را مکتوب دریافت کرده است. به گفته مسکو، در آن بویژه تعهدات وضعیت بی‌طرف و امتناع از استقرار نیروها و تسلیحات خارجی از جمله تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین تصریح شده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که این سخنان را در مصاحبه با یک رسانه اسپانیایی مطرح می‌کرد، گفت: «ولادیمیر پوتین منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است و نباید انتظار داشته باشیم که مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف پیش از آن آغاز شود.

روز گذشته بود که «میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین انجام هرگونه مذاکرات بین اوکراین و روسیه بر اساس طرح صلحی که برزیل، اندونزی و کشورهای آفریقایی مطرح کرده‌اند را رد کرد.

پودولیاک در پیام خود در صفحه توییتر نوشت: «هرگونه روند مذاکرات با روسیه محال بوده و هیچ دلیلی اندونزیایی، برزیلی یا آفریقایی برای این وجود ندارد».

همچنین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین یکشنبه (۱۱ ژوئن) گفت در حال حاضر حتی مبنای شکننده برای گفت‌وگو با رژیم کی‌یف وجود ندارد.

او این اظهارات را در مصاحبه با یک رسانه دولتی بیان کرد و گفت: امروز هیچ یک از پیش‌نیازها برای توافق فراهم نیست. به علاوه، امروز هیچ مبنایی حتی شکننده، برای ایجاد گفت‌وگو وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    4 0
    مثل مذاکرات برجام که قرار بود بعد از انتخابات آمریکا باشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس