کد خبر 145607
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹

مسعود اطیابی که قرار است فیلم «فرمول» را درباره یک دختر اتومبیلران بسازد، گفت: من اصلا از پروژه چند میلیاردی «لاله» اطلاعی ندارم و از طریق مطبوعات با آن آشنا شدم و ممکن است با فیلم «فرمول» شباهت داشته باشد.

به گزارش مشرق، «مسعود اطیابی» کارگرداندر گفت‌وگو با فارس درباره ساخت پروژه «فرمول» و جزئیات تولید آن،گفت: در چند سال گذشته زمانی که اخبار رقابتدخترها و پسرها را در مسابقات مختلف از جمله اسب‌دوانی، اتومبیلرانی ودوچرخه‌سواری منتشر می‌شد، پیگیر بودم و به فکر ساخت فیلمی در این باره افتادم و مطالعاتی در این باره داشتم. فیلم «فرمول» درباره دختر اتومبیلرانی است که با کمک پدرش تلاش می‌کند تا از مردها پیشی بگیرد و فینال فیلم به یکی از آیات قرآن کریم اشاره دارد که یک ترجمه سینمایی و جذاب از آن آیه خواهیم داشت. تلاش می‌کنیم تا فیلمنامه جذابی داشته باشیم و قابل قبول ملت باشد و فیلمی ملی و در خور شان ایران بسازیم.

* من به عنوان شهروند ایرانی موافق ساخت پروژه‌ای با بودجه میلیاردی نیستم

وی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی فیلمی با این سوژه و با نام دیگری مطرح شد، شما از ساخت این پروژه خبر دادید، گفت: اصلا ربطی به آن پروژه ندارد. آن یک پروژه‌ای است که حرف و حدیث بسیاری را به همراه دارد و به دلیل استفاده از بیت‌المال هر ایرانی می‌تواند درباره آن نظر دهند. من به عنوان یک شهروند ایرانی موافق سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای که مربوط به کشور ما نباشد نیستم و اظهار نظرم را هم اعلام می‌کنم.

* از پروژه «لاله» اطلاعی ندارم

اطیابی در ادامه گفت: من اصلا از این پروژه چند میلیاردی اطلاعی ندارم و از طریق مطبوعات با آن آشنا شدم وممکن است با فیلم «فرمول» شباهت داشته باشد.

* در انتخاب فیلمساز باید دقت شود

وی در خصوص اینکه پروژه «لاله» تاکنون تبلیغات گسترده‌ای داشته است،گفت: تبلیغاتی که برای این پروژه می‌شود برای من اهمیتی ندارد اما اگر دولت روی این کار قصد سرمایه‌گذاری دارد، ما حق اظهار نظر و مخالفت را داریم. اما اگر واقعا طرح‌ها و ایده‌ها با هم مشابه است (که من از این امر اطلاعی ندارم) از دولتمردان و نمایندگان مجلس می‌خواهم تا قبل از هر گونه اقدامی آن طرحی که بهتر است و به نفع منافع کشور است و اصول ارزشی و دینی ما در آن لحاظ شده است راانتخاب کنند‌. البته سازنده اثر هم بسیار اهمیت دارد. در انتخاب فیلمسازی که طی سال‌های متمادی در کشور فعالیت می‌کرده و در کنار مردم بوده است و کسی که در ایران حضور نداشته، باید دقت شود‌. اولویت‌ها باید عادلانه در نظر گرفته شود. مهم این است عدالت لحاظ شود.

* نارضایتی اولین شرط توقف یک پروژه است

اطیابی در پاسخ به این سوال که آیا از فیلم «فرمول» حمایت دولتی خواهد شد گفت: ما قرار است فیلم «فرمول» را بدون حمایت دولتی بسازیم، اگر قرار باشد از پروژه‌ای‌ مشابه حمایت شود ما هم‌قطعا مدعی خواهیم بود و پیگیری خواهیم کرد و در چارچوب قانون پیگیری می‌کنیم البته بدون توهین و افترا و در چارچوب قانون پیگیر خواهیم بود. ما راجع به بیت‌المال شوخی نداریم‌. هزینه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده است، از هزینه و ظرفیت سینمای کشور است و کارگردانان با این نوع حمایت مشکل دارند و معترض هستند. نارضایتی اولین شرط توقف یک پروژه است.

کارگردان «مصائب دوشیزه» در ادامه درباره آماده شدن فیلمنامه برای ساخت فیلم گفت: تحقیقات تقریبا به اتمام رسیده است و فیلمنامه در حال نگارش است و در حال حاضر با روحانیونی که به مسایل قرآنی اشراف دارند صحبت‌هایی شده است تا از کمک‌های آن‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم در این راستا موفق عمل کنیم. فیلمنامه ما داستان دختری را روایت می‌کند که با کمک و درخواست پدرش در زندگی تلاش می‌کند تا رقابت کند و در مسیر رسیدن به قهرمانی دیدگاه ایدئولوژیک‌شان -پدر و دختر - متحول خواهد شد.

* تولید فیلم «فرمول» هزینه چندانی ندارد/ اکران جهانی آن هزینه‌بر است

وی درباره سرمایه‌گذاری فیلمش گفت: ما هنوز سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم نداریم و تنها اسپانسر داریم‌. اسپانسر‌ها هزینه‌ تولید را تقبل می‌کنند و تولید هزینه زیادی ندارد، بیشترین هزینه‌ای که صورت می‌گیرد برای اکران خارجی فیلم خواهد بود.

* اگر از بیت‌المال هزینه کنیم ریز هزینه‌ها را به مردم اعلام می‌کنیم

اطیابی درباره تولید فیلم توضیح داد: سفرهای تحقیقاتی ما برای مسابقات، پیست مسابقات و... انجام شده است و برآورد هزینه‌ای انجام شده خیلی پیچیده و سخت نیست. در حال انتخاب‌کشور برای انجام تولید هستیم. مکاتبه‌هایی انجام شده و تفاهم‌نامه‌‌هایی صورت گرفته است. اگر بخواهیم از بیت‌المال استفاده کنیم حتما ریز هزینه‌ها را به مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنیم زیرا حق مردم است که از جزئیات هزینه‌ خبردار شوند. شفافیت در استفاده از هزینه سینما مهم‌ترین دغدغه سینماگران است. دولت وقتیبرای یک پروژه به صورت غیرمتعارف هزینه می‌کند، مردم حق دارند از جزئیات هزینه‌ها خبردار شوند و بدانند چقدر این پروژه می‌‌تواند درآمدزایی داشته باشد و چه بازتاب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خواهد داشت.

* از نمایندگان مجلس می‌خواهم درباره بیت‌المال بدون اغماض حساس باشند

وی در خاتمه افزود: ما در حال حاضر با بودجه شخصی کار را جلو می‌بریم و نیازی به اعلام برآورد نیست اما اگر دولت بودجه‌ای را در اختیار ما قرار دهد حتما دستمزدها و هزینه‌ها را اعلام خواهیم کرد. من کارشناسبودجه هستم و اشراف کامل به هزینه‌ها دارم و می‌دانم چقدر یک پروژه هزینه دارد. من از نمایندگان مجلس می‌خواهم بدون اغماض نسبت به بیت‌المال حساس باشند و اگر مشابهتی در دو فیلم دیده می‌شود از نمایندگان می‌خواهم هر دو فیلمنامه را مورد مطالعه قرار دهند تا اگر قرار است پولی از بیت‌المال هزینه شود دقت لازم صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس