کد خبر 1342546
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

 به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: استیون کوک، ستون‌نویس نشریه فارن‌پالیسی، در یادداشتی مدعی شده که احیای برجام، موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای خواهد شد. به نوشته او گرچه اوباما امیدوار بود که برجام موجب تعدیل رفتار ایران و کاهش نگرانی‌های بازیگران منطقه‌ای شود، ولی چنین نشد.

 در این یادداشت آمده است: اسرائیل از سطح نظارت‌های برجام و زمان آن، ناراضی بود. عربستان و امارات از رفع تحریم‌های ایران ناراحت بودند. ایران نیز می‌خواست نشان دهد که علی‌رغم توافق هسته‌ای، در دیگر حوزه‌ها «تسلیم آمریکا» نشده است. پس برجام عملاً به پویایی‌های منطقه افزود.

 استیون معتقد است سیاست ترامپ، تکرار سیاست اوباما بود. همان‌گونه که اوباما با فشار تحریم‌ها، ایران را به میز مذاکره آورد، ترامپ نیز با تشدید این فشارها درصدد کسب توافق بهتری بود. اما ایران هم برنامه هسته‌ای و هم حمایتش از نیروهای نیابتی در عراق، سوریه و یمن را افزایش داد.

 ولی احیای برجام کمکی به ثبات منطقه نخواهد کرد. عربستان و امارات هم‌چنان با تزریق دلار به ایران مخالف هستند. حملات اخیر حوثی‌ها به امارات، مؤید آن است که در صورت افزایش حمایت‌های ایران از یمن، سطح درگیری نیز افزایش خواهد یافت.

 کوک بیان می‌کند که «مسأله مهم‌تر اسرائیل است». نفتالی‌بنت تصریح کرده که این بازیگر منطقه‌ای، طرفی از طرف‌های توافق نیست. پس بدون توجه به تعهدات طرفین، به هر اقدامی برای دفاع از خود دست خواهد زد: از حمله به نیروهای نزدیک به ایران در عراق و سوریه تا خراب‌کاری در داخل ایران.

 برخلاف ادعاهای نویسنده، سطح تنش‌های منطقه‌ای از زمان خروج آمریکا از برجام و حمایت‌های واشنگتن از ریاض و تل‌آویو علیه ایران، شدت یافت. مقایسه میزان درگیری‌ها در عراق، مؤید این گزاره است. تا پیش از آن حتی همکاری‌های غیرمستقیمی میان ایران و آمریکا علیه داعش وجود داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس