کد خبر 119305
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹

قرقیزستان پس از یک وقفه طولانی در پاسخ به دعوت آمریکا برای شرکت در نشست پیمان ناتو تایید کرد در سطح عالی در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، "الماس بیک اتمبایف" رئیس جمهوری قرقیزستان در اجلاس سران ناتو که قرار است 20 و 21 ماه می در شیکاگو برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

چنین به نظر می‌رسد، بیشکک با توجه به حساسیت موضوع و همچنین با نظرداشت این مسئله که یک هفته قبل از این نشست در مسکو اجلاس سران سازمان امنیت جمعی برگزار می‌شود و مسائل امنیت منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت،حضور رئیس جمهور در شیکاگو را به صلاح منافع کشورش ندانسته است.

اعلام تصمیم بیشکک در مورد شرکت وزیر خارجه بجای رئیس جمهور در  اجلاس پیمان ناتو در حالی است که یک هفته قبل سفیر آمریکا در قرقیزستان ابراز امیدواری کرده بود که در صورت سفر آتمبایف به آمریکا جهت شرکت در این نشست زمینه مناسبی برای بحث و بررسی مسائل همکاری‌های نظامی از جمله موضوع تمدید پایگاه نظامیان آمریکایی در ماناس فراهم می‌شود.

اما با صرف‌نظر از آمادگی برخی از مقامات بلند‌پایه قرقیزستان برای ادامه همکاری با آمریکا به ازای دریافت پول بیشتر، بیشکک در آخرین لحظات تصمیمی گرفت که مطابق با خواست شرکای استراتژیک این کشور در منطقه است.

کارشناسان بر این باورند، دعوت روسای جمهور جامعه کشورهای مستقل همسود سران به اجلاس ناتو  در حالی بوده که واشنگتن از سال 2010 میلادی به طور جدی طرحی را مورد اجرا قرار داده تا بتواند به بهانه‌های مختلف در کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کند.

این در حالی است که بنا به گزارش منابع رسمی، نهاد مبارزه با مواد مخدر فرماندهی مرکزی آمریکا چندی قبل اعلام کرد که بیش از 40 میلیون دلار برای ساخت مراکز آموزش نظامی در قرقیزستان و تاجیکستان، مرکز آموزش سگ و آشیانه بالگرد‌های نظامی در قزاقستان و نیز تجهیز بهسازی پاسگاه‌های مرزی در ازبکستان، ترکمنستان و قرقیزستان تخصیص داده ‌است.

 "ویکتور بارس‌اف" تحلیلگر مسائل امنیتی منطقه بر این نظر است که ناکامی آمریکا در انجام عملیات نظامی در افغانستان باعث دلسردی آمریکایی‌ها در زمینه اجرایی کردن طرح حضور خود در آسیای مرکزی نشده بلکه فصل دیگر برنامه غرب برای ایجاد زمینه حضور نظامی در این منطقه را بوضوح نشان می‌دهد.

به گفته این تحلیلگر، آمریکا و ناتو قصد دارند پس از خروج از افغانستان بخشی از نیروهای خود را در کشورهای آسیای مرکزی نگاه دارند.

وی معتقد است: به این دلیل بوده که هر مقام آمریکایی که در رابطه به آسیای مرکزی سخن می‌گوید به صراحت به منافع کشور خود در این منطقه نیز تاکید می‌کند.

این تحلیلگر با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای آسیای مرکزی در چند ماه پیش و بیانیه‌های وی پس از دیدار با مقامات عالی رتبه تاشکند تاکید کرد: کلینتون به صراحت در مورد حضور و "منافع قابل توجه آمریکا در این منطقه صحبت و آمادگی واشنگتن را برای ارائه کمک‌ها به آسیای مرکزی با هدف کاهش "مراقبت غیر ضروری" روسیه، چین و ایران به این کشورها بیان کرد.

این تحلیلگر همچنین اضافه کرد: تاشکند و بیشکک در محور برنامه همکاری‌های نظامی و اقتصادی آمریکا در آسیای مرکزی قرار داشته و بازدیدهای مکرر مقامات سیاسی و نظامی آمریکا، لتونی، انگلیس، آلمان، لهستان و ایتالیا از این 2 کشور نشانگر توجه خاص غرب برای توسعه همکاری با آنان است.

بنا به گزارش منابع خبری، آمریکا در مذاکرات با هر کدام از کشورهای آسیای مرکزی شامل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان که در عملیات بیرون بردن تجهیزات و نیروهای نظامی از افغانستان با واشنگتن همکاری می‌کنند، وعده در اختیار گذاشتن بخشی از تجهیزات نظامی خود را می‌داد.

اما ناکامی آمریکا در مذاکرات با ازبکستان در این زمینه به هیچ وجه بیانگر بازنگری و تجدید نظر واشنگتن به برنامه‌های همکاری با کشورهای آسیای مرکزی نیست.

می‌توان این حدس را زد که با دعوت مقامات عالی رتبه آسیای مرکزی به اجلاس ناتو و امید در حاشیه این نشست انجام مذاکرات در سطح عالی با هر کدام از هیئت‌های رسمی کشورهای این منطقه تدبیری بود که واشنگتن می‌خواست ناکامی‌های موجود در این زمینه را از طریق اعلام وعده کمک‌های تازه جبران کند.

کارشناسان معتقدند با اینکه کشورهای آسیای مرکزی با عضویت سازمان‌های منطقه‌ای زمینه لازم همکاری برای رفع نیازهای استراتژیک و اقتصادی خود را فراهم کرده‌اند، آمریکا و غرب هم اکنون قصد دارند با شعارهای غربی و با بهانه حمایت از حقوق و آزادی بشر جریان سیاسی منطقه را در دست گرفته تا باردیگر سلطه خود را در قسمت دیگری از جهان اعمال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس