در مدل قبلی، خشاب 20 تیری برای فاتح در نظر گرفته شده بود اما در نمونه جدید، ساختار استاندارد 30 تیر برای آن در نظر گرفته شده که این تغییر خشاب باعث می شود تعداد گلوله همراه سلاح نسبت به مدل اولیه 10 تیر بیشتر شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از برنامه های مهمی که سپاه پاسداران در کنار توجه به موضوعات اساسی همچون ساخت موشک های بالستیک، به آن توجه ویژه داشته است ساخت تجهیزات مدرن برای نیروهای زمینی خود است.
 
با توجه به اهمیت حمایت و ارتقاء نیروهای زمینی در نبردهای جدید همچون جنگ های نیابتی، موضوع طراحی و ساخت سلاح ها و سامانه های مدرن به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و نمونه های مختلفی از ابتکارات و برنامه های این نیرو، به نمایش درآمده است.
 
به عنوان مثال، در سال 1393 نیروی زمینی سپاه برای اولین بار از سلاح هجومی «فاتح» رونمایی کرد. سلاحی با ظاهری متفاوت از سایر تسلیحات موجود در کشور تا آن زمان، که به نوعی نشان از یک گام بلند برای ارتقاء توان نیروهای پیاده کشور داشت.
 
طراحی ارگونومیک به همراه استفاده از فشنگ های کالیبر 5.56 ، فاتح را به سلاحی بسیار سبک تر و راحت تر به منظور استفاده توسط نیروهای ایرانی تبدیل کرده بود اما پس از ماهها بی خبری از این دستاورد جدید متخصصان نزسا، اخیرا و در جریان یک گزارش خبری صدا و سیما، گونه جدیدی از این سلاح به نمایش در آمد که نشان از تحولات مهم و به روزرسانی قابل توجه در این سلاح دارد.
 
از فاتح 93 تا فاتح 95
 
مدل اولیه نمایش داده شده از سلاح هجومی فاتح، دارای برخی از شباهت ها به سلاح هجومی ACR است. از سوی دیگر با توجه به دستاوردهای سالهای اخیر صنایع دفاعی کشورمان در عرصه ساخت مواد جدید، احتمالا در بدنه فاتح نیز از مواد سبک و پیشرفته مثل پلیمر، پلاستیک و آلمینیوم استفاده شده است که در نتیجه وزن آن را نیز کاهش می دهد و ماندگاری آن را نیز در عین حال، تضمین خواهد کرد.
 
بررسی تصاویر منتشره حکایت از آن داشت که یک ریل بر روی بدنه سلاح برای نصب انواع سامانه های اپتیک و سایت هدف گیری چشمی جدید در فاتح لحاظ شده بود.
 
یکی دیگر از نکات مهم در سلاح فاتح، استفاده از گلوله های 5.56 میلی متری است که تا قبل از آن در ایران آنچنان سابقه استفاده نداشته. گلوله های این کالیبر معمولا با سرعت بیش از 900 متر بر ثانیه حرکت می کنند و با توجه به نوع طراحی خود، در هنگام برخورد به بدن انسان و در درون بدن، تخریب فوق العاده ای به جا می گذارند. فشنگ های این کالیبر در زمان ورود به بدن فرد هدف، قابلیت نفوذ تا 51 سانتی متر از اندام انسانی را داشته و با قابلیت ترکش شوندگی، کشندگی این نوع از گلوله ها را افزایش می دهد.
 
فاتح جدید 
مدل اولیه فاتح
 
نکته بعد که بایستی مورد توجه قرار بگیرد این است که با استفاده از این کالیبر، لگد سلاح کاهش یافته و دقت افزایش می یابد. در این شرایط تیرانداز با دقت بیشتری شلیک کرده و می تواند نقاط حساس بدن دشمن را هدف قرار داده و در نتیجه مرگ سریع اهدافی چون تروریست ها و اشرار را رقم بزند.
 
البته وزن پایین این مهمات نکته مثبت دیگر در مورد آن است که باعث می شود هر نفر بتواند حجم بیشتری از مهمات را با خود حمل کرده و در نتیجه نیاز به پشتیبانی کمتر می شود و رزمنده مورد نظر می تواند برای مدت طولانی تر به تیراندازی و درگیری با دشمن بدون نیاز به پشتیبانی از طرف عقبه بپردازد.
 
فاتح جدید 
مدل جدید فاتح
 
 گلوله بیشتر برای فاتح جدید سپاه
 
نمایش مدل جدیدتر این سلاح که در جریان یک برنامه اخیر مستند در صدا و سیما معرفی شد، حاکی از برخی تغییرات در طراحی جدید نسبت به مدل قبلی است. یکی از تغییرات ایجاد شده در این سلاح، تغییر قنداق اسلحه و استفاده از نمونه بزرگتر در مقایسه با مدل قبلی سلاح فاتح است. نکته جالب اینجاست که این قنداق شباهت زیادی به مدل به کار رفته در سلاح پیشرفته و مشهور آلمانی HK416 دارد.
 
فاتح جدید 
HK-416 به نوع طراحی قنداق و خشاب مورد استفاده دقت کنید
 
این سلاح آلمانی در واقع یک مدل توسعه یافته بر اساس M4 جهت استفاده توسط نیروی ویژه ارتش آمریکا بوده است و در سالهای اخیر به شدت در بازار صادرات سلاح های سبک موفق ظاهر شده است. این قنداق بزرگتر باعث می شود تا نیروی عقب نشینی حاصل از شلیک بهتر جذب شده، کنترل سلاح بهتر ممکن شود و تیرانداز تسلط بهتری بر روی سلاح داشته باشد.
 
مسئله مشخص بعدی تعویض خشاب است. در مدل قبلی، خشاب 20 تیری برای فاتح در نظر گرفته شده بود که در مدل جدید، ساختار استاندارد 30 تیر که در سلاح هایی مثل M-16، M-4 و HK-416 استفاده می شود بر روی آن نصب شده است. این تغییر خشاب نیز باعث می شود تعداد گلوله همراه سلاح نسبت به مدل اولیه 10 تیر بیشتر شده و زمان تیراندازی قبل از نیاز به تعویض خشاب نیز افزایش یابد.
 
فاتح جدید 
مدل جدید سلاح فاتح
 
اگرچه تصاویر در این زمینه محدود است اما به نظر می رسد تغییر حداقل ظاهری خاص دیگری در این سلاح صورت نگرفته است و نوع طراحی لوله، طراحی بدنه، ریل و سایت های هدیف گیری چشمی و برگه ناظم آتش همگی به مانند مدل قبلی بوده و تفاوت خاصی در مقایسه با مدل معرفی شده در سال 93، در آن حاصل نشده است.
 
آنچه که می توان به صورت کلی اعلام کرد این مسئله است که در مدل جدید به نمایش درآمده از سلاح فاتح، در حقیقت تغییرات جزئی به منظور بهتر شدن عملکرد کلی سلاح در نظر گرفته شده و مکانیزم کلی و کالیبر مورد نظر، رضایت متخصصان فرماندهان را جلب کرده است.

با نگاهی به تجربه درگیری های سالهای گذشته سپاه در کردستان و یا مناطقی در سیستان و بلوچستان - که خوشبختانه با تدابیر عملیاتی و استفاده از نیروها و معتمدان محلی این ناامنی ها به پایان رسیده است- به راحتی می توان به این نتیجه رسید که در بسیاری از مواقع، طرفین در فاصله کمی از هم درگیر شده اند و اصولا در این گونه موقعیت ها سلاحی به کالیبر 5.56 میلی متر از لحاظ برد و قدرت بازدارندگی مناسب می باشد. 
 
با توجه به اینکه این اسلحه را می توان به نوعی پیشرفته ترین سلاح انفرادی ایران معرفی کرد که از مولفه های بسیار مناسبی برای یک سلاح هجومی در قرن بیستم و یکم برخوردار است، توجه و برنامه ریزی متخصصان نیروی زمینی سپاه برای بهبود عملکرد آن می تواند فاتح را تبدیل به اسلحه ای ایرانی برای مقابله و نابودی تهدیدات علیه ایران و ایرانی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 43
  • محمد ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    17 6
    واقعا زیباست. ای والله برادران
  • مهدی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    19 3
    اگه خوبه خب پس چرا AK103 رو از روسیه خریدیم اونم به تیراژ بالا بالاخره کدوم یکی قراره سلاح اصلی نیرو های مسلح کشور باشه ؟
  • امیر ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    16 4
    باید هرچه سریع تر تجهیزات انفرادی به روز تر بشه نه فقط سلاح بلکه لباس کلاه پوتین جلیقه های ضد گلوله و تجهیزات همراه نفر در یگان های نظامی ایران به صورت دائم و گسترده بروز رسانی بشه و همچنین توجه کامل به بحث لباس نظامی تولید داخلی با کیفیت زیبا وشکیل و دانش بنیان لحاظ بشه که در آینده با صادرات محصولات نظامی بار بودجه نظامی کاسته بشه این نیاز به یه برنامه ریزی جامع صنعتی و فناورانه داره که امیدوارم این موارد در چشم اندازهای آینده ارتش سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیگیری بشه
  • ترمیناتور ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    9 7
    مشرق انصافا درج کن رفیق این سلاح خوبیه ...... احسنت .......... ولی بایسکی به فکر نیروی هواییمان هم باشیم _ تصور کنید کشور سرکش ترکیه و پادشاه سفیانیش حدود 165 فروند اف 16 بلوک سی یعنی یکی از بهترین مدل های فالکن را داراست که رقیب شکست دهنده اش در جنگ هوایی میگ 29 اس ام تی میباشد ، اف 16 های ترکیه همگی عملیاتی و خلبانان مجرب دارن ، حتی در صورت قطع ارتباط غرب با ترکیه هیچ مشکلی پیش نمی اید چونکه خط تولید اف شانزده در ترکیه مدت هاست که زده شده و اکثر اف ها رو خود ترکیه در داخل مونتاژ و تولید کرده و بعنوان مثال اگر ما مخفی بهش بگیم برامون بسازه توانایی این کار رو داره و خودش کارخونه رو با فناوریش خریده! .......... ولی مشکل اکثر جت های غربی من جمله اف 15 و اف 18 در جنگ های هوایی از سوخوی 27 روسیه شکست میخورند و ایت قدرت مانور سوخو است که دست برتر و پیروز رو داره .......... بهتره ما هم خط تولید این جت تهاجمی فوق العاده که پدیده قرن نظامی یاد شده رو تحت لیسانس در داخل تولید کنیم و سیستم های الکترونیکی رادار اویونیک و سطح مقطع راداری اون رو به سوخو30 يا سوخو 33 و حتی بهتر ارتقا بدیم « چونکه در جنگ هوایی سوخو 27 بر سوخو 30 بهتر و چالاکی بیشتری داراست » بعلت شکل آیرودینامیکی و دماغه مناسب تر به سوخو سی چند منظوره ، اصلا خود خلبان های آمریکایی میگن وقتی سوخو 27 روسیه به پرواز دربیاد ترس عجیبی تو سینه مون بوجود میاد که ناشی از قدرت جنگ هوایی این جنگنده بیرحم میباشد ، اگه این جنگنده دوست داشتنی و فوق العاده چالاک به موتور های نسل جدید با قدرت بردار رانش مجهز بشه که دیگه بشقاب پرنده هم حریفش نمیشه البته اگه کانارد یا بالک به بالهاش اصافه بشه قدرت مانور پذیریش بازهم افزایش داده میشه یا به نوعی تبدیل میشه به {سوخوي 37} یا همون ترمیناتور به معنای تمام کننده : Terminator
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    6 7
    ارتش آمریکا متوجه شده در نبردهای آینده کالیبر5.56 کارایی نداره و سمت کالیبر 6.8 رفته.لطفا با دید منتقدانه تر در پیشرفت تولیدات داخلی سهیم باشید
  • میلیتاریست ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    4 5
    عالیه انشاءالله در نبرد ها حضور پیدا کند
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    6 5
    ارتش آمریکا متوجه شده در نبردهای آینده کالیبر5.56 کارایی نداره و سمت کالیبر 6.8 رفته.لطفا با دید منتقدانه تر در پیشرفت تولیدات داخلی سهیم باشید
  • ارشد مکانیک ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    3 3
    اگر مشکلات در تامین مواد اولیه در گرید و خلوص مورد نظر از بین بره توانایی تولید انبوه با کیفیت مورد نظر هم به دست میاد....نکته اصلی اینکه با خرید خط تولید یا مونتاژ فلان آشغال روسی یا چینی وقتی قرار هست با همین مواد اولیه درجه سه چینی یا هندی ساخته بشن فقط آبروی اون کمپانی خارجی رو خدشه دار می کنیم مثل قضیه ایران140 و...پس باید روی متریال و مواد متمرکز شد...
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 3
    منتظرتولید انبوه وعملیاتی شدن سلاح های جدید در ارتش وسپاه هستیم سلاح جی36 هم بسیار عالیه اگه بتونیم ازبازارسیاه گیر بیاریم ومهندسی معکوسش کنیم
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    5 1
    تا زمانی که تولید انبوه نشه نمیشه نظر قطعی داد...
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    11 2
    کارشناس نظامی یا به عبارتی دیگر نویسنده این مقاله این سلاح (فاتح)رو در دست گرفته که اونو هم ردیف M4 و HK-416 معرفی می کنه؟اصلا M4 و HK-416 رو تو دست گرفته؟
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    7 3
    پیشرفت در دستاوردهای نظامی خوب است، ولی ای کاش حداقل در زمینه ازدواج و اشتغال جوانان، علوم روز، ماشین های پیشرفته و ... هم پیشرفت داشتیم و در سال هم حداقل یک مورد رونمایی از طرح هایی در این زمینه داشتیم.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    3 1
    اولا باید دید کیفیت. موادی که بکار رفته چقدره که اونم حداقل یک سال باید در یگانه های عملیاتی مورد استفاده قرار بگیره مشرق جان خواهشن قیاص به غیر نکن اون سلاحی که شما با فاتح. برابر میدونید سازده های فاتح همچین ادعایی ندارن. البته فاتح 95هم مثل بقیه طرح ها فراموش خواهد شد
  • کیان ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    3 3
    خدا را شکر. من از این همت و موفقیتها به خودم می بالم و افتخار می کنم. خداوند فرزندان پرتلاش و با ایمان این سرزمین را حفظ و سربلند نمایند و به حق این روزهای عزیز و عزای حسینی(ع) منافقین و خائنین به این انقلاب و اسلام را رسوا، خار و ذلیل و نابود بفرماید.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 2
    اگر واقعا بخواهيم، مي توانيم
  • مصطفی ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 1
    برو بابا الان همه دارن یک جور فشنگ و گلوله می سازن که کشتارش بیشتر باشه. با یک تیر چند تا رو بزنند . انوقت ما رفتیم تفنگ ساختیم. یک سر به یوتیوب بزنید.
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    3 6
    ایول بیکاری حل شد
  • کالیبر ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 1
    ممکنه گلوله سبکتر سرعت اولیه بیشتری داشته باشه اما مزیت به حساب نمیاد. کالیبر اندکی بالاتر از این به راحتی از موانع شنی و فلزی عبور میکنه و به مهاجم برخورد میکنه و موجب زمینگیر شدنش میشه. همیشه کشتن دلیل بر بهتر بودن نیست. الان بهتره مهاجم زخمی و زمینگیر بشه تا کشته. اینجوری چند نفر زمینگیر میشن. اگه دشت باز بود و مهاجم به صورت فله حمله بکنه گلوله های کوچکتر به دلیل چرخش در داخل بدن کشنده میشند. اما وقتی داری حمله میکنی و دشمن پشت سنگر پنهان شده قدرت اندازه حرکت فشنگ خیلی مهمه، چون اول فشنگ باید از مانع رد بشه و بعد به فرد اصابت بکنه. به نظرم استفاده کالیبر فشنگ با سایز 7 به بالا مزیت بالاتری نسبت به کالیبرهای کوچکتر است. ممکن است در جنگهایی با فاصله بسیار بسیار نزدیک، گلوله سبکتر مزیت به حساب بیاد. اما اکثر فواصل بالای 100 و یا 200 متر می باشد.
  • محمدرضا تک تیرانداز ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    سلام دوستان همه چیز رو گفتن الا یک چیز آیا سیستم مسلح شدن فاتح هم مثل M4 است؟ اگه هست که باز هم مشکل سازه چون مستعد گیر هست ولی اگر از سیستم پیستون ضربه کوتاه استفاده شده بسیار عالی خواهد بود و به قول یکی از دوستان باید آینده نگر بود،کالیبر ۵/۵۶ کارایی خوبی داره ولی نه در حد ۶/۸ خوبه که این سلاح با این امکانات و کالیبر ۶/۸ تولید انبوه بشه
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    تنوع لازمه. هیچ کشوری به وجود یک صلاح کفایت نمیکنه. هر کدام هزینه‌های متفاوت و مشخصات متفاوتی دارند که برای ماموریتهای متفاوت مناسب میشن. ضمن اینکه شاید در آینده از AK103 درس‌های مهندسی‌ای گرفته شود.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 0
    امریکا هیچ وقت تکنولوژی نظامی رو به کشی نمیفروشه.محصول میفروشه. چون بزرگترین فروشنده اسلحه در جهانه. اونم به ترکیه
  • علی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    عجب. اینارو شما از کجا فهمیدی؟ رقیب شکست دهنده اف16 میگ 29؟ از چه نظر اونوقت؟ از نظر قدرت راداریش؟ بردعملیتیش؟ برد و کارایی موشک های هوا به هواش؟ ترس اف 15 و 16 از سوخوی 27؟ توهم و خیالات هم خوب چیزی دوست عزیز. بنده غرب پرست و روس پرست نیستم ولی شما اول برو کارایی و تجهیزات این جنگنده ها بخون بعد بیا اینجوری بگو. سوخوی 27 در چه ضمینه از اف 15 استریک ایگل یا اف 18 سوپر هورنت برتر است؟ سوخوی 37 که اصلا تولید نشده ولی شما همون سوخوی 35 بگو در چه ضمینه از اف 18. سوپر هورنت. اف 15 استریک ایگل. رافاعل. اف 16 e/f برتره حداقل منم بدونم.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    انگار نوع اولیه قنداقش کشویی است نه؟
  • اصغر ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    در تسلیحات سبک شرقی، استراتژی زخمی کردن دشمنه تا یکی دو نیروی دیگه هم بابت حمل و خارج کردن زخمی از میدان خارج بشن، ولی در سلاح های سبک غربی استراتژی کشتن سرباز دشمنه لذا از گلوله‌ های مرگبارتری استفاده میشه. ظاهرا استراتژی ایران در ساخت سلاح سبک، یک چیزی بین این دوتاست! یعنی زخمیش کن تا یکی دو نفر دیگر مجبورش خل کشش کنن ولی هنوز به درمانگاه نرسیده بمیره!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    کلا در سلاح های ایرانی با ظاهر کار و فرم دینامیک کمتر توجه می شود، نمی دانم چرا؟ آخه این پاشانه ضایع کل کار رو خراب کرده
  • مسعود ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    در فاتح از سيستم كورس استفاده شده كه براي من خيلي جالب بود اما به نظرم نمونه قبليش زيبا تر بود اين يكم گنده به نظر ميرسه البته بعيد بدونم به m4 برسه
  • دکتر ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    چون بودجه ای برای تولید انبوه داده نشده واقعا نمی فهمم فهم این موضوعات بدیهی این قدر سخته!؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    پرنده های غربی در داگفایت و زمانی که رادار خاموش هست مشکل دارن وقتی روشن هست اصلا کار به درگیری نزدیک نمی رسه و حتی اف16 های بلاک سی امارات هم می تونه Su35 رو رهگیری و منفجر کنه متاسفانه
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    اون بخش ها دست افرادی هست که سواد سلامت کاری و صداقت و ایمان بخش های نظامی رو ندارن..شما خودت حاضر هستی مثل شهید تهرانی مقدم به خاطر کشور خطر پودر شدن در انفجار موشک رو قبول کنی!؟ خیلی ها مثل بنده و شما عاشق کشور نیستن
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    حیف امنیتی که به تو دلقک فرصت رقاصی داده
  • محمد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    از روسیه با تیراژ بالا نخریدن فقط برای برخی نیروها خریده شده مگه آمریکا خودش بهترین ها راتولید نمیکنه پس چرا به آلمان و سوئد سفارش سلاح انفرادی میده؟؟
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 4
    تولید انبوه. برای خودمون و دوستانمون در منطقه و جهان زنده باد انقلاب اسلامی
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 1
    مشرق جان خداییش این تفنگ روبا عکس scar امریکا کنار هم بگذار تا مردم ببینند فاتح کپی کامل سلاح امریکاییه ! چیزی هم که کپی باشه دیگه معلومه تکنولوژی کدومش برتره. عین تکنولوژی ساخت پهپاد که از یک طرف تو بوق و کرنا با افتخار میگیم که نمونه ار کیو 170 ایرانی ساختیم و از طرفی میگیم تکنولوژی پهپادی امریکا هم تراز باماست ! لطف کن یک مقاله در مورد پهپاد x 47 بگذار تا مردم خودشون قضاوت کنند. این نظر حاوی هیچ توهینی نیست پس لطف کرده منتشر کنید.
  • 1362 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    داداش سفارش دیگه نداری؟؟ می خوای بگم روش گاتلینگ و دو تا بالک اضافه تر هم نصب کنند؟؟؟ یعنی شما فکر میکنی عقل خود روسها نمیرسید همچین تغیراتی رو رو سوخو27 بدن؟؟ پس سوخو 35 کشکه داداش؟؟
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 0
    پس چه طور اینترنتتو شارژ میکنی؟!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    آرنج بند و زانو بند هم تولید انبوه کنید
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 1
    این تعدادی که منفی دادن اصلا فهمیدن که این بنده خدا چی گفته؟اگه از مهندسی و هوافضاویا از خلبانی چیزی می دونید وبه این نتیجه رسیدیدکه دوستمون اشتباه گفته اون وقت بیاین منفی بدین.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 3
    بیکاری رو قراره دولتمردان حل کنند. این ها مسئول امنیت هستند.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    ایران تا کنون 10 -15 مدل سلاح انفرادی رونمایی کرده که البته حتی یه دونه اش هم عملیاتی نشده. این سلاح هم هر وقت دیدید دست نیروهای مسلح داره استفاده می شه بدونید بدونید واقعا ما سلاح ساختیم وگرنه با رونمایی کسی باورش نمیشه سلاح ساخته باشیم. ملاک برای ما بهره گیری در سازمان رزم است نه رونمایی.
  • باشناس ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 2
    در پاسخ با ارشد مکانیک ........... آقای محترم تو داری از متن نوشته شده توسط ترمیناتور میسوزی که به حق در مورد علوم هوایی مطلب نوشته بود ، کجای دنیا از آلیاژ کشور های نسل 3 و 4 در ساخت هواپیما استفاده میکنند ، اگه روسیه بخاد کارخونه بزنه تو یه کشور چه ربطی به چین و هندو ها داره اونا موتور بلدن بسازن یا سازه و رادار ؟؟ شاید چین شرایط مناسب تری داشته باشه ولی دلیل نمیشه تو این جوری از کوره خارج بشی از غضب ، همون مدل سوخو یا هر چیز دیگه ای میاد از اسمون ما حمایت بکنه ، نوع غربی در کار نیست ، بایسکی همه جوره پاش وایستیم تا قدرتمون یعنی قدرت هواییمون قوی بشه .......... إن شاء ألله * أللهم عجل والیك ألفرج
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    دوست داری مث مردم عراق و سوریه مشغول بکار شی؟ با ی کلاشینکف؟ وجودشو داری؟
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 1
    مشرق تو عقب مونده هستی. این اسلحه چینی هستش که چین هم داره و میفروشه
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    چرا در سوریه تست نمیکنن این رو؟
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    مشرق پر روس گرایان افراطی هست به خاطر همین منفی زیاد میدن
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    من فقط درحیرتم از اعتماد به نفس مشرق خود امریکایی ها از کیفیت hk416 در حیرت موندن ، اونوقت نرسیده زدی همه رو پکوندی؟ واحیرتا وااسلاما وا تفنگا
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    مشرق جان سایت شما پر هست از امثال این کوته نظران که نظر میدهند
  • بازم ترمیناتور ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    مشرق قربونت بازم درج کن سلام ، بعضی از دوستان از حرفای من از کوره در رفتند و موضع گیری های تندی کردند !! اول کار بگم تمامی فرمایشات بنده به حق و بر اساس سند و مدارک تهیه شده و نه از باد هوا ......... قدرت مانور و جنگ هوایی که توضیح دادم که کاملا درسته در مورد دوستی که گفته بود برد رادار برد پروازی میگ 29 ضعیفه عرض کنم ، بله قبلا اینجوری بوده ولی میگ 29 های جدید مثلا مدل اس ام تی از خیلی لحاظ ارتقا داده شده مانند برد پروازی رادار اویونیک جنگ الکترونیکی حمل مهمات و خیلی چیزای دیگه .......... بعضیا کورکورانه نوشتن اف 15 و اف 18 قابل مقایسه نستن عرض کنم امریکا از اسمون به زمین نیومده که اینجوری ازش تعریف میکنید و روسیه بمانند امریکا اگه بودجه نظامی بی نهایت و کمک نظامی میلیاردی اعراب و اسرئيل و مشارک نظامی و فنی اروپا رو داشت از این هم برتر بود ، من واقعیت رو عرض کردم کما اینکه برای برخی ها چو زهر تلخ باشد ....... .
  • سینا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    نارنجک انداز روش نصب میشه ؟ اگه بشه عالیه
  • حسین ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    همه جوک هایی که گفتی یه طرف. این جوک خلبانهای مجرب ترکیه هم یه طرف. همین چند روز پیش بود که اعلام شد که بالاترین نرخ سانحه دنیا را نیروی هوایی ترکیه به علت خلبانهای ناشی دارد
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    3 0
    در مدل قبلی، خشاب 20 تیری برای فاتح در نظر گرفته شده بود اما در نمونه جدید، ساختار استاندارد 30 تیر برای آن در نظر گرفته شده که این تغییر خشاب باعث می شود تعداد گلوله همراه سلاح نسبت به مدل اولیه 10 تیر بیشتر شود. نه بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    لعنتی نیم ساعته دارم به این نظر و اون اپراتوری که اینو خونده و درج کرده میخندم.
  • سید رسول ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    2 0
    اگه جا داشت هزارتا مثبت میزدم
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    تو دست نیروها نشونمون بدین . بگید الان کجا داره استفاده میشه .
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    چی میگی؟؟؟ کدوم تیراژ بالا؟؟؟؟؟
  • آرش کمانگیر ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    به نام خدا . سلام . به نظر میرسد که نمونه جدید تفنگ فاتح هم نمونه آزمایشی است . بزرگتر شدن قسمت خروجی پوکه نسبت به نمونه اولیه قطعا اقدامی مثبت است و از گیر کردن پوکه در مرحله خروج از سلاح جلوگیری میکند . دستگاه درجه تفنگ فاتح که بسیار بزرگ و پر حجم ساخته شده بهیچوجه جالب نیست . طرحی مشابه طرح دستگاه درجه تفنگ ژ- 3 به مراتب ساده تر و کاربردی تر است . قنداق تفنگ فاتح نیز بدون شک باید در بخش تکیه گاه شانه تغییر کند ( به ضربه گیر انتهای قنداق تفنگ اچ کی -416 آلمانی دقت بفرمائید و با قنداق فاتح مقایسه کنید ) .بحث کالیبر تفنگ از ابعاد مختلف در انجمنهای نظامی مورد بحث قرار گرفته است و هنوز نیز ادامه دارد . یکی از شاخصه های انتخاب کالیبر تفنگهای نظامی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است موضوع امکان استفاده از مهمات غنیمتی از دشمن است . در حاشیه کشورمان مهمات تفنگها غالبا از کالیبر ( 7/62) میلیمتر غربی با طول پوکه 51 میلیمتر (نمونه استفاده شده در اکثر تفنگهای کشورهای عضو ناتو ) و یا شرقی با طول پوکه 39 میلیمتر ( کالیبر اکثر تفنگهای نوع کلاشینکف )تشکیل میشود که شاید به همین دلیل هم تاکنون تفنگهای نیروهای مسلح کشورمان از یکی از این دو نوع کالیبر استفاده میکنند . نیروهای آمریکائی کالیبر 5/56 را ترجیح میدهند علیرغم ضعیف تر بودن این نوع کالیبر نسبت به کالیبر 7/62 میلیمتر که در گزارشهای مختلف نیروهای امریکائی شرکت کننده در جنگ ویتنام میتوان شکایتهای آنها را در ارتباط با ناتوانی این نوع کالیبر در مناطق جنگلی یا منحرف شدن گلوله نسبتا سبک آن در برخورد با موانع را ملاحظه کرد . با این توضیح اگر دشمن حربی کشورمان را امریکا و احتمال درگیری با آن را قطعی تصور کنیم آنگاه تولید تفنگهای با مهمات کالیبر 5/56 نیز توجیه پذیر خواهد بود .
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    خیلی ساله که دارن میگن سلاح خیبر تولید شده ولی اصلا اشاره نمیکنن که ارتش ردش کرده وتولید نشده مسلما کسایی که توی ارتش خدمت کردن تصدیق میکنن اسلحه ی ارتش هنوز همون ژ3 است و.اصلا سلاح جدیدی وارد خدمت نشده
  • ناشناس ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    گلوله 6.8*43 هنوز وارد سازمان رزم نشده است
  • ایرانی ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    فکر کنم گلن گدن این تفنگ سمت چپ باشد.اینجور بهتره چون برای تعویض خشاب و کشیدن گلن گدن احتیاجی نیست تفنگ را در دست جابجا کرد و با گرفتن تپانچه با دست راست میشود با دست چپ خشاب را تعویض کرد و گلن گدن را کشید.یکی از ضعف های کلاشنیکف اینست که برای تغییر خشاب و... باید تنگ را از دست راست به دست چپ داد
  • سجاد ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    بنظر شما اگر سلاح طرف رو بکشه، یک نیرو از بین میره ولی بهتر نیست کاری کنن طرف مجروح بشه تا حداقل یک نفر دیگه هم دست و پا گیر بشه؟ وقتی مجروح بشه رهاش نمیکنن، پس یکی دو نفر نیازه تا طرف رو برسونن به درمانگاه، مگر اینکه به جاهای حساس بخوره که بمیره ... البته نظر من بود :)
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق جان فکر نان باش ..........
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    تو خواب و خو یال
  • قاسم ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    کجاش مثل HK416 هست. HK416 بهترین و پیشرفته ترین سلاح تهاجمی فردی جهان هست. با این که اصلا شبیه HK416 نیست اما شکل مهم نیست مهم کیفیت و دقت و قدرت و اطمینان و عمر بالا و پیشرفته و بروز بودن و ماژولار بودن سلاحه. با توجه به اینکه HK416 رو به ما نمیدن بهترین گزینه برای ایران AK12 هست. ak103 اصلا خوب نیست.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    رضا لعنتی خودتی
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    بیکار الدوله. بیسواد
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    اگر مانند تعریفهای مطرح شده باشد جای تشکر و دست درد نکند دارد.
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    مدل قبلیش از نظر ظاهر خیلی خوشگل بود امیدوارم حداقل باطنش بهتر شده باشه
  • ناشناس ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    منم پیشنهاد میدم که کالیبر 45*7 را آزمایش کنید
  • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    پیشنهاد میدم کالیبر 45*7 را آزمایش کنید
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    1 0
    درساخت خودرو نظامی بسیار ضعیف عمل شده خودرو تاکتیکی طوفان و سفیر هیچگونه حفاظ و زرهی برای مقابله با مین های کنار جاده ای یا شلیک مستقیم حتی طپانچه را ندارد
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 1
    حالا انشاالله کی میرسه دست نیروها ؟؟؟
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 0
    سلاح فاتح در واقع کپی از سلاح رمینگتون ACRبوده و در سایت ویکی پدیا برای سلاح رمینگتون به این موضوع اشاره شده است.لز طرفی خود سلاح رمینگتون دارای وزن زیاد و اشکالاتی در طراحی بوده(نوعی شلیک ناخواسته یا slam firing) که منجر به فراخوان این سلاح از سوی کارخانه سازنده شده و یکی از دلایل عدم پذیرش این سلاح از سوی ارتش ایالات متحده و همپیمانانش میباشد. وزن زیاد این سلاح (نزدیک 3700 گرم)؛در جایی که کارابین های این کلاس در محدوده وزنی 3000 گرم)قرار دارند و از طرفی شکاف ها و روزنه نه های روی بدنه بالای این سلاح که آنرا در معرض گرد وغبار و عوامل محیطی قرارمیدهد بنظر کیفیت کاربری و قابلیت اطمینان آن محل باید مورد تامل قرار گیرد. در حال حاضر این منبع رسمی تولید یا تسلیح واحد های رزمی را با این سلاح حتی بصورت ضمنی تایید نکرده است.کپی های اینچنینی ضمن اینکه برای افزایش توان علمی کشور مهم هستند اما راه زیادی تا تبدیل شدن به یک سلاح استاندارد در پیش دارند.
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    0 0
    در خصوص سلاح فاتح در حال حاضر سایت یا سخنگوی رسمی وزارت دفاع یا ستاد کل نیروهای مسلح حتی احتمال پذیرش، تولید یا تسلیح واحد های رزمی را با سلاح فاتح را حتی بصورت ضمنی تایید نکرده است.بنظر این سلاح فعلا در حد یک نمونه آزمایشگاهی یا مفهومی مطرح میباشد.
  • امیر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    1 0
    کالیبر 5.56 به دلیل شکل خاص مرمی خیلی کارایی بالایی داره و همه کشورهای پیشرفته به سمت این کالیبر رفتن. از قابلیت های این کالیبر اندازه کوچکتر و به طبع وزن کمتر فشنگ و پوکه است که این امکان رو به سرباز میده تا وزن کمتری رو حمل کنه یا تعداد بیشتر گلوله با خودش داشته باشه یا تجهیزات دیگه ای رو حمل کنه. همینطور این کالیبر دقت و سرعت و قدرت بالایی داره و به دلیل مرمی خاصی که داره قدرتمند شده و میتونه آسیب خیلی بیشتری به دشمن وارد کنه و توی اکثر کشورهای پیشرفته کالیبر اصلی شده و در ارتش ها و نیروهای پلیس و نیروی ویژه استفاده میشه. ما هم باید به سمت این کالیبر پیش بریم. و از اونجایی که HK416 فوق العاده عالی رو به ما نمیدن باید هر طور که شده AK12 رو از روسیه بگیریم به تعداد زیاد همچنین تولید تحت امتیازشو و جایگزین کلاشینکف و ژ3 کنیم و سلاح سازمانیمون بشه. همچنین AK12 واقعا از AK103 و AK74 خیلی بهتر و کارآمدتره و ماژولاره و میشه روش وسایل مختلف نصب کرد و به راحتی باز و بسته و تمیز میشه و سبک و خوبه البته نه به خوبی HK416 اما خب در حد خودش واقعا خوبه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس