انکار ارتباط کمپانی‌های بزرگ فناوری ارتباطات با سرویس‌های جاسوسی آمریکا، نتیجه‌ای جز فریب خودمان ندارد؛ شاید تا پیش از اغتشاشات سال 1388 کم‌تر کسی در کشورمان باور می‌کرد که نقش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سیاست براندازی کاخ سفید چه اندازه مهم است.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: زندگی امروز، بدون اینترنت برای اکثر ما قابل‌تصور نیست؛ و این دقیقاً همین هدفی است که وزارت دفاع و آژانس‌های جاسوسی آمریکا از ایجاد اینترنت داشته‌اند. این یک واقعیت است که آژانس‌های جاسوسی آمریکا از تک‌تک ما و تمام «اینترنت» جاسوسی می‌کنند و همه سایت‌های اینترنتی، وبلاگ‌ها، پروفایل‌ها، و شبکه‌های اجتماعی با نظارت جاسوسان آمریکایی اداره می‌شود. در این گزارش به شما نشان خواهیم داد که چگونه گوگل، فیس‌بوک، توئیتر، غول‌های دیگر فناوری اطلاعات، و حتی کمپانی‌هایی که «هنوز» خبری از وجود آن‌ها ندارید، به دنبال جاسوسی از شما هستند. بعد از خواندن این گزارش به خوبی متوجه خواهید شد که جاسوسان آمریکا چه‌قدر راحت می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توئیتر برای به راه‌اندازی اغتشاشاتی مانند آن‌چه سال 1388 در ایران رخ داد، بهره می‌برند. اگر شما هم «ایجاد اینترنت با هدف جاسوسی» را توهم توطئه می‌دانید، مطمئناً با خواندن این گزارش، نظرتان عوض خواهد شد.

آمریکا همین الآن دارد از شما جاسوسی می‌کند +فیلم و عکس
«مارک زاکربرگ» (راست) بنیان‌گذار فیس‌بوک
و صاحب «مدال نظارت سیا» در کنار اوباما

اگرچه طبق برخی گزارش‌ها، طی سال‌های اخیر از حجم فعالیت‌های سیا کم شده است (گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید)، اما این بدان معنا نیست که این سازمان دست از جاسوسی‌های گسترده خود از مردم دنیا برداشته است. همان‌طور که از نام سازمان جاسوسی آمریکا یعنی «آژانس مرکزی اطلاعات» برمی‌آید، این سازمان به روش‌های مختلفی برای دست‌یابی به اطلاعات از مردم سراسر دنیا متوسل می‌شود. در گزارش پیش رو به یکی از این روش‌ها که ظاهراً غیرمستقیم است می‌پردازیم: ارتباط با غول‌های فناوری جهان.

{$sepehr_media_1400021_400_300}
اعترافات دو نفر از جاسوسان خارجی در ایران - دانلود

برای آن‌که ارتباط نزدیک سیا با کمپانی‌های بزرگ و کوچکی را بهتر درک کنیم که اغلب، جنبه‌هایی از آینده دنیای ما را رقم می‌زنند، باید ابتدا با یک شرکت سرمایه‌گذاری آشنا شویم که بودجه استارت‌آپ‌های بی‌شماری را تأمین کرده است، استارت‌آپ‌هایی که از نظر سیا ارزشش را داشته باشند.

دست سیا بر آتش حوزه فناوری

سازمان غیرانتفاعی «این-کیو-تل[1]» یا «آی‌کیوتی[2]» که سال 1999 تأسیس شد و «سرمایه‌گذار شخصی سیا» و «بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر سیا» توصیف شده، سازمانی است که با استفاده از مالیات مردم آمریکا[3]، به اعتراف رسمی خود، «فناوری‌های خلاقانه را با این هدف شناسایی، اقتباس، و عملیاتی می‌کند که از عملیات‌های سیا و جامعه گسترده‌تر اطلاعاتی آمریکا حمایت نماید[4] این سازمان تا کنون در بیش از 200 استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرده که در زمینه فناوری شکل گرفته‌اند؛ هزینه هر کدام از این حمایت‌ها هم به طور متوسط بین 500 هزار تا 3 میلیون دلار بوده است[5].

آمریکا همین الآن دارد از شما جاسوسی می‌کند +فیلم و عکس
«اریک اشمیت» (راست) مدیرعامل کمپانی «آلفابت» در کنار اوباما
«آلفابت» کمپانی مادر گوگل است

این جملات شاید در نظر اول دوپهلو باشد، اما با کمی تعمق به راحتی می‌توان به ماهیت حمایت‌های آی‌کیوتی[6] به نیابت از سیا از کمپانی‌های نوپا پی برد. اولین جمله‌ای که نشان می‌دهد حمایت‌های هدفمند سیا از کمپانی‌های فعال در عرصه فناوری، ماهیت «عادی» ندارد، در توضیحات رسمی آی‌کیوتی در بخش «تمرکز بر فناوری» آمده است: «[اهداف] سرمایه‌گذاری‌های ما به چهار حوزه فناوری تقسیم می‌شود: تجزیه و تحلیل پیش‌رفته، «فناوری‌های قابل‌استقرار میدانی»[7]، زیرساخت و امنیت، و [فناوری‌های] متحرک.»

{$sepehr_media_1400054_400_300}
برخی «توهم توطئه»ها که بعد از خواندن این گزارش

شما نیز آن‌ها را تأیید خواهید کرد - دانلود

علاوه بر این‌ها، در لیست مقالات و تحقیقات تحت حمایت آی‌کیوتی که با عنوان «در رادار ما» در وب‌سایت این سازمان معرفی شده‌اند، عنوان‌هایی به چشم می‌خورد که جای شک و شبهه‌ای درباره ماهیت جاسوسانه پروژه‌های تحت حمایت این سازمان باقی نمی‌گذارد، از جمله «استفاده از شبکه‌های اجتماعی[8]» و «بیش از «نقشه»: تجزیه و تحلیل پشت فناوری‌های ژئوفضایی[9]».

اگرچه برخی ممکن است در مورد ماهیت فعالیت‌های آی‌کیوتی خوش‌بین یا بدبین باشند، اما موضوعی که همه در آن اتفاق‌نظر دارند، تسلط کامل آی‌کیوتی بر حوزه فناوری نه تنها در آمریکا، بلکه تقریباً در تمام دنیاست؛ تا جایی که گفته می‌شود هر شرکتی که در زمینه‌های اطلاعاتی تحقیقات یا فعالیت می‌کند، احتمالاً از دو حالت خارج نیست: یا یک نفر از آی‌کیوتی با دسته چک به آن شرکت رفته، یا یک تیم از آی‌کیوتی آن شرکت را زیر نظر دارد[10].

برای آن‌که به ابعاد فعالیت‌های آی‌کیوتی بهتر پی ببرید، و قبل از آن‌که مفصل به لیست حوزه‌های مورد علاقه این سازمان بپردازیم، شاید یک مثال بتواند به خوبی نشان دهد که سیا به کمک آی‌کیوتی به چه حجم گسترده‌ای از اطلاعات دست پیدا می‌کند. یکی از شرکت‌هایی که همین چند سال پیش تحت حمایت شدید آی‌کیوتی قرار گرفت، «کی‌هول[11]» (به معنی «سوراخ کلید») بود.

{$sepehr_media_1401179_400_300}
توضیحات مفصل درباره آی‌کیوتی و ارتباط پیچیده و نزدیک آن

با حوزه فناوری در دنیا و به ویژه گوگل و فیس‌بوک - دانلود

این کمپانی خصوصی کوچک که در کنار غول‌های فناوری در «سیلیکان ولی[12]» فعالیت می‌کرد، نقشه‌های سه‌بعدی و زیبایی را می‌ساخت که در گزارش‌های جنگی شبکه‌های سی‌ان‌ان، ای‌بی‌سی، و سی‌بی‌اس استفاده می‌شد. این نقشه‌ها که برای اولین بار نه تنها سه‌بعدی بودند، بلکه به جای زوم کردن روی یک عکس، می‌توانستند مانند یک فیلم باکیفیت، تا اندازه نشان دادن یک خانه یا خودرو به زمین نزدیک شوند، قبلاً چشم سیا را هم گرفته بودند[13]. این پروژه موفق، اکنون «گوگل ارث» نام دارد.

مثال گوگل ارث به خوبی نشان می‌دهد سیا چه اندازه می‌تواند در پیش‌رفت فناوری‌های نوین و آینده‌ساز نقش داشته باشد. آی‌کیوتی تا کنون استارت‌آپ‌های بی‌شماری را تأمین مالی کرده که بعدها توسط غول‌های فناوری مانند گوگل[14]، اوراکل، و آی‌بی‌ام، و برخی شرکت‌های صنایع نظامی مانند لاکهید مارتین، خریداری شده‌اند[15].

آمریکا همین الآن دارد از شما جاسوسی می‌کند +فیلم و عکس
شیمون پرز روی «دیوار» واقعی زاکربرگ در دفتر فیس‌بوک می‌نویسد
مدیرعامل فیس‌بوک رابطه نزدیکی با رئیس رژیم صهیونیستی دارد

مختصری درباره آن‌چه اغلب تئوری توطئه تصور می‌شود

امروزه اگر به ما بگویند گوگل، فیس‌بوک، توئیتر، و ده‌ها سرویس همه‌گیر اینترنتی، همگی ابزارهای جاسوسی دولت آمریکا هستند، مسلماً اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که «فلانی توهم توطئه دارد.» «مغزش را شست‌وشو داده‌اند.» و جملاتی از این دست. واقعیت این است که انکار ارتباط مستقیم اغلب (اگر نگوییم تک‌تک) کمپانی‌های بزرگ و موفق مرتبط با اینترنت و دنیای مجازی با سرویس‌های جاسوسی، نتیجه‌ای جز فریب خودمان ندارد. در این‌جا مختصراً به برخی از شواهدی اشاره می‌کنیم که ارتباط مستقیم میان سیا و سایر نهادها و سرویس‌های جاسوسی آمریکا مانند «آژانس امنیت ملی» را با غول‌های فناوری و دنیای مجازی نشان می‌دهد.

{$sepehr_media_1401188_400_300}
اولین باری که گوگل و سیا به صورت هم‌زمان در یک کمپانی

سرمایه‌گذاری کردند، پرونده «آینده ضبط‌شده» بود - دانلود

گوگل و آژانس‌های جاسوسی آمریکا

ابتدا به این مسئله می‌پردازیم که «سیا چگونه گوگل را به وجود آورد[16]» و «گوگل چرا آژانس امنیت ملی را به وجود آورد[17]«نفیذ احمد[18]» مدیر اندیشکده «مؤسسه توسعه و تحقیق سیاستی»، خبرنگار تحقیقی و متخصص شناخته‌شده در امور آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، طی یک سری گزارش 25000 کلمه‌ای، با استفاده از مستندات[19] و شواهد[20] و منابع مختلف[21]، به طور مفصل ارتباط تنگاتنگ میان گوگل و آژانس‌های جاسوسی آمریکا را اثبات کرده است[22]. اگرچه این‌جا مجال پرداختن به این مسئله با تمام جزئیات آن نیست، اما اشاره به چند نکته کوتاه، ضرورت دارد.

آی‌کیوتی که در بالا به آن اشاره شد، به نوعی ابتکار سیا نبود، بلکه این آژانس جاسوسی آمریکا، ایده ایجاد آن را از پنتاگون الهام گرفت. نهادهای مختلف درون پنتاگون یعنی دفتر وزیر دفاع، «دفتر ارزیابی گروهی[23]» و «آژانس پروژه‌ها و تحقیقات پیش‌رفته دفاعی[24]»، سال 1994 (5 سال قبل از تأسیس آی‌کیوتی) با هم‌کاری یک‌دیگر شبکه‌ای خصوصی به نام «انجمن هایلندز[25]» را ایجاد کردند.

این شبکه بیش از 1000 عضو دارد اما جلسات مخفیانه آن با حضور 25 تا 30 نفر از تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ از جمله گوگل، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، «ای‌تی‌اندتی[26]»، «ای‌بی[27]»، «پی‌پل[28]»، بی‌بی‌سی، دیزنی، جنرال‌الکتریک، انران برگزار می‌شوند. در این جلسات هم‌چنین نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، مقامات بخش انرژی و حتی افراد کلیدی در کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دو حزب نیز حضور دارند. اما این انجمن چه نقشی در ایجاد گوگل داشت؟

فناوری جدید «ردیابی تقاطعی» برای ساخت یک پرونده درباره شما

از طریق اطلاعات‌تان در تمام دستگاه‌های هوشمند شما - دانلود

در اولین سال تأسیس انجمن، دو دانش‌جوی جوان پی‌اچ‌دی در دانشگاه استانفورد که روی اولین برنامه جست‌جو و رتبه‌دهی اتوماتیک صفحات وب کار می‌کردند، به یک موفقیت چشم‌گیر دست پیدا کردند. محصول تلاش‌های «سرگی برین» و «لری پیج» اکنون گوگل نام دارد. نکته این‌جاست که بودجه اولیه برای کار «برین» و «پیج» را برنامه «سیستم‌های غول‌پیکر اطلاعات دیجیتال» متعلق به جامعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا از جمله آژانس امنیت ملی و سیا تأمین کرده بود[29]. در کنار این پروژه 14 پروژه دیگر نیز تأمین بودجه شده بودند تا در زمینه «پردازش عبارت جست‌جو، مدیریت تراکنش‌ها، مدیریت فراداده، مدیریت فضای ذخیره‌سازی، و یک‌پارچه‌سازی داده‌ها» در ابعاد «چندین ترابایت تا پتابایت» دست به نوآوری بزنند.

این تنها مدرکی نیست که نشان می‌دهد گوگل را اساساً نهادهای جاسوسی آمریکا ساخته‌اند و اکنون اداره می‌کنند، اما در این گزارش، بیش از این به اثبات این رابطه نمی‌پردازیم (با مراجعه به منابع این مقاله می‌توانید ده‌ها مدرک دیگر پیدا کنید).

آمریکا همین الآن دارد از شما جاسوسی می‌کند +فیلم و عکس
گوگل هم رابطه نزدیکی با سران رژیم صهیونیستی دارد
در تصویر سمت راست، به پرچم اسرائیل روی حرف L گوگل توجه کنید

فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا

فیس‌بوک هم وضعیتی بهتر از گوگل ندارد، بلکه شاید شواهد واضح‌تری از ارتباط این شبکه اجتماعی با نهادهای جاسوسی آمریکا[30] وجود دارد. فیس‌بوک نیز توسط سیا و سایر نهادهای اطلاعاتی آمریکایی ساخته شد و در مأموریت خود مبنی بر «استخراج هر میزان اطلاعات که ممکن باشد از هر تعداد انسان که ممکن باشد» هم فوق‌العاده موفق بود[31]. درباره رابطه مستقیم فیس‌بوک با سیا[32] و جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز مقالات[33] بی‌شماری نوشته شده[34] تا جایی که فیس‌بوک را «سیابوک» هم نامیده‌اند[35].

فیس‌بوک و «مارک زاکربرگ» مدیرعامل آن[36] نه تنها اعتقادی به حفظ حریم خصوصی[37] کاربران ندارند[38]، بلکه کاملاً در خدمت نهادهای جاسوسی آمریکا هستند[39]. شکی نیست که فیس‌بوک اطلاعات بی‌حد و اندازه‌ای درباره کاربران خود دارد[40]. داشتن این اطلاعات آرزوی هر آژانس اطلاعاتی و جاسوسی است. بنابراین طبیعی است که سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا بخواهند به پایگاه اطلاعاتی فیس‌بوک[41] دست‌رسی داشته باشند، پایگاه داده‌ای که سیا و آژانس‌های مشابه آن را از ماه‌ها جست‌جو و میلیون‌ها دلار هزینه بی‌نیاز می‌کند[42]. اما فیس‌بوک چه ارتباطی با سازمان‌های جاسوسی آمریکا دارد؟

{$sepehr_media_1401247_400_300}
فیس‌بوک کار سیا را بسیار آسان کرده است

به جای فیس‌بوک از «وان‌بی» استفاده کنید - دانلود

برای پاسخ به این سؤال، اشاره به یک مثال ساده کافی است. پیش از آن‌که مارک زاکربرگ در سال 2004 پروژه فیس‌بوک را به دنیا معرفی کند (و بعدها مدال «نظارت» سیا را دریافت کند[43])، این پروژه توسط «پیتر تییل» یکی از مدیران و سرمایه‌داران آمریکایی 500 هزار دلار کمک مالی دریافت کرده بود. بعدها این کمک مالی دردسرساز شد و تییل مدعی اسم و رسم در فیس‌بوک شد و حدود 8 درصد از سهام این کمپانی را برای خود برداشت.

با این حال، سؤال این است که چه شد که یک سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر، هیچ‌وقت به اندازه سرمایه‌گذاری تییل خبرساز نشد؟ «جیمز بریر» که ارتباط مستقیمی با آی‌کیوتی دارد[44] به نوعی به نیابت از سیا، مبلغ «نجومی» (از نظر زاکربرگِ سال 2004) معادل 12.7 میلیون دلار را به حمایت از فیس‌بوک اختصاص داد[45]، اما احتمالاً درخواست کرد تا به ازای پرداخت رقمی بیش از 25 برابر کمک مالی تییل، نامی از سیا به میان نیاید تا اعتماد کاربران خدشه‌دار نشود. اگر بخواهیم به نسبت تییل، به سیا هم سهمی از فیس‌بوک بدهیم، باید 140 درصد از این کمپانی را به نام سیا سند بزنیم. آیا این موجب نمی‌شود سیا هر نوع دخالتی که بخواهد در فیس‌بوک[46] داشته باشد؟

{$sepehr_media_1401590_400_300}
رابطه فیس‌بوک با سیا و سایر سازمان‌های جاسوسی - دانلود

گوگل و فیس‌بوک از مهم‌ترین ابزارهای سیا برای جاسوسی در زندگی مردم دنیا هستند، اما به هیچ عنوان تنها ابزارهای این سازمان نیستند. بخش‌هایی از دولت آمریکا که «اینترنت» را ساخته‌اند[47] و یهودی‌هایی که آن را قبضه کرده‌اند[48]، به این زودی دست از سر مردم برنخواهند داشت. ارتباط غول‌های دیگر فناوری را هم با آژانس‌های جاسوسی آمریکا به راحتی می‌توان اثبات کرد، اما گروه بین‌الملل مشرق در ادامه این گزارش قصد دارد به جنبه‌هایی از این رابطه اشاره کند که کم‌تر به آن‌ها پرداخته شده است.

سیا به کدام حوزه‌ها علاقه بیش‌تری دارد؟

شکی نیست که یکی از حوزه‌های فعالیت سیا باید رصد فضای مجازی و اینترنتی باشد. یکی از مثال‌های بسیار خوب در این‌باره، هم‌کاری آی‌کیوتی با گوگل[49] در تأمین بودجه شرکتی موسوم به «آینده ضبط‌شده[50]» است؛ شرکتی که ده‌ها هزار وب‌سایت، وبلاگ، و حساب توئیتری[51] را تحت نظر دارد[52] تا از این طریق رفتار و ارتباط آینده میان افراد، سازمان‌ها، اقدامات و اتفاقات را پیش‌بینی کند[53].

{$sepehr_media_1401529_400_300}
هشدار پوتین به مردم روسیه

مبنی بر عدم استفاده از گوگل - دانلود

اگرچه آی‌کیوتی به شکل نیمه‌علنی فعالیت می‌کند، اما این‌که آی‌کیوتی از کدام محصولات خاص حمایت می‌کند و از آن‌ها چه بهره‌ای می‌برد، کاملاً محرمانه است[54]. با این وجود، واشنگتن‌پست هم به نوبه خود می‌نویسد: «عملاً هر کارفرما، سرمایه‌گذار یا متخصص تحقیقاتی آمریکایی که درباره شیوه‌های تحلیل اطلاعات کار می‌کند احتمالاً آی‌کیوتی با او تماس گرفته یا دست‌کم تیم «ناظران فناوری» این سازمان، مشخصات آن فرد را در گوگل[55] جست‌جو کرده است.»

آمریکا همین الآن دارد از شما جاسوسی می‌کند +فیلم و عکس
«جان برنان» مدیر کنونی سیا است

در لیست سازمان‌های تحت حمایت آی‌کیوتی، برخی بیش از دیگران برجسته هستند. به عنوان مثال، «فناوری‌های آشکار[56]» هر روز، بیش از نیم میلیون وب‌سایت را بررسی می‌کند[57] و بیش از یک میلیون پست را در وبلاگ‌ها، یوتیوب، توئیتر و آمازون ثبت و ضبط می‌کند[58]. «آتنسیتی[59]» متن‌های موجود در اینترنت را با توجه به گرامر عادی زبان، اصلاح می‌کند[60] تا پایگاه‌های اطلاعاتی دولت، راحت‌تر بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

{$sepehr_media_1401537_400_300}

توضیحات مقدمات به زبان ساده درباره «آینده ضبط‌شده» - دانلود

در میان مثال‌هایی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم، «کی‌هول» یا به عبارتی، گوگل ارث، در حال حاضر یکی از حاضران همیشگی در جلسات فرماندهی ارتش آمریکاست. «آینده ضبط‌شده» هم به سیا کمک می‌کند تا زمان و مکان دیدارهای آینده میان اشخاص مدنظر را شناسایی کنند و در صورت نیاز، در محل حضور پیدا کنند. به عنوان مثال، گفته می‌شود وقتی «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی در 21 مارس سال 2010 ادعا کرد که حزب‌الله سلاح‌هایی مانند موشک اسکاد دارد، «آینده ضبط‌شده» صحبت‌های یک ماه قبل سید حسن نصرالله را تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده بود که شواهدی مبنی بر وجود چنین سلاح‌هایی وجود دارد.

یک نکته مهم وجود دارد که باید ذکر شود و آن این‌که هر کدام از کمپانی‌هایی که در بالا نام آن‌ها برده شد، قطعاً به سادگی نتوانسته‌اند نظر سیا را به خود جلب کنند. به عنوان نمونه، آن‌چه «آینده ضبط‌شده» انجام می‌دهد، فوق‌العاده پیچیده است. این کمپانی، نه تنها می‌تواند اتفاقات آینده را تا حدودی پیش‌بینی کند، بلکه میلیون‌ها صفحه در اینترنت را تجزیه می‌کند؛ نام افراد، مکان‌ها و فعالیت‌ها را از آن‌ها استخراج می‌نماید؛ تشخیص می‌دهد که هر اتفاق، چه زمانی و کجا رخ داده است (تحلیل مکانی و زمانی)؛ سپس لحن متن را شناسایی می‌کند (تحلیل احساسی)؛ هم‌چنین بر اساس الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ارتباط میان افراد حاضر در هر روی‌داد را درک می‌کند. «کریستوفر آلبرگ» مدیرعامل کمپانی می‌گوید: «ما وقتی [یک دیدار، روی‌داد یا فعالیت] اتفاق می‌افتد، همان‌جا هستیم. می‌توانیم در لحظه، پرونده برای افراد [حاضر در روی‌داد] تشکیل دهیم.»

{$sepehr_media_1401596_400_300}
مصاحبه «کریس آلبرگ» مدیرعامل «آینده ضبط‌شده»

درباره آینده جست‌جوهای اینترنتی - دانلود

کمپانی «فناوری‌های آشکار» نیز کاری نسبتاً مشابه با «آینده ضبط‌شده» را انجام می‌دهد. این کمپانی هم میلیون‌ها سایت اینترنتی را بررسی می‌کند و با تجزیه گفتگوهای میان افراد در وبلاگ‌ها، انجمن‌های آنلاین، «فلیکر»، یوتیوب، توئیتر و آمازون («فناوری‌های آشکار» مدعی است که چت‌های فیس‌بوک را کنترل نمی‌کند!)، به محتوای آن‌ها با تگ‌هایی مانند «مثبت»، «منفی»، «مرکب»، یا «خنثی»، به اصطلاح «نمره» می‌دهد؛ این کمپانی حتی تشخیص می‌دهد که هر یک از طرف‌های گفت‌وگو، چه‌قدر «تأثیرگذار» هستند. آی‌کیوتی اعتراف کرده که از «فناوری‌های آشکار» برای تحلیل و بررسی شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کند. «دن وتراس» مدیرعامل «فناوری‌های آشکار» نیز می‌گوید، به لطف آی‌کیوتی، سیا اکنون یکی از «مشتریان» ماست.

انتظار خبرهای مهمی از این شرکت‌ها داشته باشید

بعد از آن‌که اهداف سیا از حضور در حوزه فناوری‌های نوین را بهتر درک کردیم، وقت آن است که نگاهی به برخی از مهم‌ترین کمپانی‌هایی بیندازیم که آی‌کیوتی سال‌هاست در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر می‌خواهید فناوری‌های آینده را زودتر بشناسید، شرکت‌هایی را که در ادامه مختصر معرفی می‌شوند، حتماً مدنظر داشته باشید.

{$sepehr_media_1401542_400_300}
آینده حریم خصوصی در عصر گسترش داده‌ها - دانلود

3VR و جاسوسی از دوربین‌های مداربسته

کمپانی 3VR[61] نرم‌افزاری را ساخته که می‌تواند از ویدیوهای ضبط شده، اطلاعاتی را استخراج کند[62] که از جمله برای شناسایی افراد با فناوری تشخیص چهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مشتریان مهم 3VR، بانک‌های بزرگ، دولت‌های بین‌المللی، نهادهای اعمال قانون، و خرده‌فروشانی هستند که خدمات این کمپانی را در اختیار شرکت‌های کوچک‌تر نیز قرار می‌دهند. 3VR هم‌چنین پایگاه اینترنتی «کرایم‌دکس[63]» را نیز اداره می‌کند؛ جایی که شبکه اجتماعی مأمورین پیش‌گیری از جرم و اعمال قانون محسوب می‌شود. آی‌کیوتی اولین بار سال 2005 در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرد[64].

{$sepehr_media_1401655_400_300}
توضیحات درباره فناوری «اطلاعات ویدیویی» 3VR - دانلود

Adapx و قلم‌های جاسوسی سریع

کمپانی [65]Adapx یکی از کمپانی‌هایی است که سازمان سیا قطعاً علاقه زیادی به آن دارد. [66]Adapx قلم‌هایی تولید کرده که به کمک تجهیزات مخفی داخل خود، اطلاعات را از روی کاغذ یا سطوح دیگر، استخراج می‌کنند. اهمیت این قلم‌ها در آن است که می‌توانند با سرعت بسیار زیاد، دست‌نوشته‌هایی را شناسایی و وارد سیستم سیا کنند که مثلاً روی یک نقشه یا کاغذ سفید وجود دارد. قلم‌های مذکور می‌توانند فرمان‌های صوتی، مکالمه عادی، طراحی‌های دستی و دست‌نوشته‌ها را در خود ذخیره و به طور خودکار به فرمت‌هایی تبدیل کنند که با برنامه‌های مجموعه آفیس مایکروسافت و برنامه‌های مشابه به راحتی قابل‌ویرایش باشد. این اطلاعات را بعداً از طریق گوشی‌های هم‌راه نیز می‌توان جابه‌جا کرد. آی‌کیوتی از سال 2008 در Adapx سرمایه‌گذاری کرده است[67].

{$sepehr_media_1401933_400_300}
بررسی قلم CapturX محصول Adapx - دانلود

Biomatrica و نگه‌داری از اسناد بیولوژیک و تشخیص هویت

کمپانی Biomatrica[68] در زمینه حفظ مواد بیولوژیکی کار می‌کند[69]. این نوع مواد و اطلاعاتی که از این طریق می‌توان از آن‌ها نگه‌داری کرد، برای تشخیص هویت افراد و در نتیجه برای سیا اهمیت حیاتی دارند. از جمله فعالیت‌های Biomatrica تلاش برای ایجاد روش‌هایی جهت نگه‌داری طولانی‌مدت DNA، RNA و پروتئین است. آی‌کیوتی از سال 2011 در کمپانی Biomatrica سرمایه‌گذاری کرده است[70].

GainSpan و سنسورهای وای‌فای با مصرف انرژی ناچیز

کمپانی GainSpan[71] سنسورهای وای‌فای[72] با مصرف فوق‌العاده اندک انرژی می‌سازد که می‌توانند تا سال‌ها با یک باتری قلمی، کار کنند. اما سازمان جاسوسی آمریکا چرا باید نیاز به چنین فناوری‌ای داشته باشد[73]؟ خود کمپانی معتقد است سنسورهای کم‌مصرفش در زمینه‌های «بهداشت و درمان، انرژی‌های هوشمند، اتوماسیون، و البته نظارت» (بخوانید: جاسوسی) کاربرد داشته باشند. آی‌کیوتی از سال 2009 در GainSpan سرمایه‌گذاری می‌کند[74].

{$sepehr_media_1402009_400_300}

سنسورهای وای‌فای با مصرف فوق‌العاده کم انرژی - دانلود

GATR Technologies و شبکه ارتباطی جاسوسی

کمپانی GATR[75] تجهیزات و آنتن‌های ارتباط ماهواره‌ای قابل‌استقرار میدانی تولید و طراحی می‌کند[76]. سیا که تعداد نامعلومی مأمور در تعداد نامعلومی کشور دارد، مسلماً به دنبال راهی سریع، برای برقراری ارتباط مخفیانه ماهواره‌ای میان عوامل خود است؛ دقیقاً همان چیزی که GATR[77] می‌تواند در اختیار این سازمان بگذارد. چنان‌چه اغتشاشات سال 88 در ایران نشان داد، استفاده از امواج ماهواره‌ای، به خصوص در کشورهایی که توافق محدود کردن روش‌های دیگر ارتباطی را دارند، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ایجاد ارتباط میان معارضان است. آی‌کیوتی از سال 2008 در GATR سرمایه‌گذاری می‌کند[78].

{$sepehr_media_1402018_400_300}
آنتن‌های بادی GATR با قدرت ارتباطی بی‌رقیب - دانلود

{$sepehr_media_1402013_400_300}

سرعت نصب آنتن‌های GATR و مقاومت آن‌ها - دانلود

Looxcie و تجهیزات «پوشیدنی» جاسوسی

کمپانی Looxcie[79] (که اکنون محصولات خود را تحت برند Vidcie[80] تولید می‌کند) یکی از ده‌ها کمپانی‌ای است که در زمینه تجهیزات و فناوری‌های «پوشیدنی» فعالیت می‌کند، اما همه این کمپانی‌ها نتوانسته‌اند نظر سیا را به خود جلب کنند. Looxcie[81] نوعی دوربین پوشیدنی ساخته که می‌تواند تا 10 ساعت ویدیو را ضبط کند و هم‌چنین آن را مستقیماً در منبعی دیگر پخش کند (stream). ماهیت این محصول، آن را به یکی از موارد مورد علاقه سیا تبدیل می‌کند. دوربین‌های Looxcie شبیه به هندزفری‌های بلوتوث هستند و قابلیت نرم‌افزاری ارسال هم‌زمان به دستگاه‌های دیگر، این دوربین‌ها را به وسیله‌ای مناسب برای مأموریت‌های شناسایی تبدیل می‌کند. آی‌کیوتی برای اولین بار سال 2011 بودجه در اختیار Looxcie گذاشت[82].

{$sepehr_media_1402020_400_300}
دوربین‌های Looxcie مناسب برای جاسوسی! - دانلود

MotionDSP و بهبود کیفیت ویدیوهای ضبط شده

کمپانی MotionDSP[83] ارائه‌دهنده‌ای «بی‌رقیب» در فناوری بهبود کیفیت ویدیوست. در حالی که کارآگاهان در سریال‌های جنایی مانند CSI اغلب از فناوری‌هایی برای بالا بردن کیفیت تصاویر ویدیویی استفاده می‌کنند که فراتر از حد تصور است، اما فناوری‌هایی هم وجود دارد که هدفشان دقیقاً همین میزان از کیفیت است[84]. MotionDSP و به خصوص محصولات سری Ikena آن می‌تواند کیفیت ویدیوهای ضبط شده را به شکلی تقریباً باورنکردنی بهبود بخشد[85]. این ویدیوها می‌تواند با یک هواپیمای بدون سرنشین، یک دوربین مداربسته، و یا یک وب‌کم عادی گرفته شده باشند. مشتریان MotionDSP طبیعتاً شامل همه نهادهایی می‌شود که در حوزه‌های تحقیقاتی و اطلاعاتی فعالیت می‌کنند. آی‌کیوتی از سال 2007 از این کمپانی حمایت مالی می‌کند[86].

{$sepehr_media_1402021_400_300}
فناوری MotionDSP برای بهبود کیفیت فیلم‌های ضبط‌شده - دانلود

Sonitus Medical و سیستم نامحسوس شنوایی از طریق دهان

کمپانی Sonitus[87] که بنیان‌گذار و مدیرعاملش «امیر ابوالفتحی[88]» بود[89]، پیش از آن‌که در سال 2015، ورشکسته شود[90]، محصولی ساخت که مسئولین سیا را به وجد آورد. این محصول که «جاسوسی» را فوق‌العاده راحت‌تر می‌کند، یک سیستم شنوایی شبیه به سمعکی نامحسوس به نام SoundBite[91] است که صدا را به جای گوش، از طریق دهان به مغز منتقل می‌کند[92]. این سیستم شنوایی به جای استفاده از گوش، از لرزش دندان‌ها برای انتقال صدا بهره می‌برد[93] و مستقیماً صدا را به استخوان‌های «گوش داخلی» هدایت می‌کند. این سیستم وقتی در دهان نصب می‌شود، از بیرون تقریباً قابل‌مشاهده نیست و بنابراین بهترین گزینه برای جاسوسانی محسوب می‌شود که می‌خواهند حین مأموریت، با مقر فرماندهی نیز در ارتباط باشند. آی‌کیوتی اولین بار سال 2009 از Sonitus حمایت مالی کرد[94] و اکنون اگرچه نام این کمپانی در صفحه سرمایه‌گذاری‌های این سازمان هست، اما بیانیه قرارداد میان دو سازمان، در وب‌سایت آی‌کیوتی موجود نیست.

{$sepehr_media_1402061_400_300}
محصول Sonitus با امکان شنیدن صدا از درون دهان - دانلود

SpotterRF و رادارهای پرقدرت در قطع کتابی

کمپانی SpotterRF[95] رادارهای فوق‌العاده قدرتمندی[96] را در ابعادی تولید می‌کند که به راحت در یک دست قابل‌حمل هستند[97]. این رادار که به اندازه یک کتاب است، می‌تواند در فضایی به مساحت 600 متر مربع، هر انسانی را که حرکت کند، تشخیص بدهد. نیازی به توضیح نیست که چرا سیا به چنین وسیله‌ای به شدت علاقه‌مند است. آی‌کیوتی از سال 2010 در SpotterRF سرمایه‌گذاری می‌کند[98].

{$sepehr_media_1402098_400_300}
رادار کمپانی SpotterRF می‌تواند به طور خودکار

اهداف را ردیابی و دنبال کند - دانلود

Walleye Technologies و دوربین‌هایی که پشت اجسام جامد را می‌بینند

کمپانی Walleye[99] که سال 2014 ورشکسته شد، دستگاهی ساخته بود که می‌تواند داخل و پشت اجسام جامد را ببیند. این دستگاه اگرچه هنوز به پای دوربین‌های اشعه ایکس نمی‌رسد، اما یک سیستم تصویربرداری قوی و قابل‌حمل است که می‌تواند تصاویر باکیفیتی از داخل و پشت اجسام جامد تهیه کند. قطعاً سیا در این کمپانی، استعدادی را دیده بود که از سال 2012 تصمیم گرفت تا Walleye را تحت حمایت مالی بگیرد[100]، اما این سرمایه‌گذاری سیا ظاهراً جواب نداد و حتی نام Walleye نیز در لیست سرمایه‌گذاری‌های آی‌کیوتی به چشم نمی‌خورد.

{$sepehr_media_1402099_400_300}
دوربین Walleye درون دیوار را اسکن می‌کند

و جای تجهیزات احتمالی را به شما نشان می‌دهد - دانلود

نکته‌ای که در انتها باید ذکر شود این‌که این کمپانی‌ها و محصولات، همگی از لیست منتشر شده خود آی‌کیوتی استخراج شده‌اند و اگرچه تمام کمپانی‌هایی نیستند که سیا با آن‌ها قرارداد دارد، اما به خوبی نشان می‌دهند که سازمان جاسوسی آمریکا تا چه اندازه در پیش‌برد فناوری به شکل دل‌خواه خود، دست دارد. در عین حال، به راحتی می‌توان تصور کرد که سیا با چندده و یا چندصد کمپانی دیگر نیز به طور مخفیانه قرارداد دارد و به کمک آن‌ها از مردم آمریکا و کشورهای دیگر دنیا جاسوسی می‌کند.



[1] In-Q-Tel Link

[2] IQT Link

[3] In-Q-Tel: The CIA's Tax-Funded Player In Silicon Valley Link

[4] Mission Link

[5] Meet The CIA's Venture Capitalist Link

[6] In-Q-Tel, Inc Company Profile Link

[7] Field Deployable Technologies

[8] Using Social Media Link

[9] More than Maps - The Analytics Behind Geospatial Technologies Link

[10] 25 Cutting Edge Firms Funded By The CIA Link

[11] Tiny tech company awes viewers Link

[12] Silicon Valley Link

[13] In-Q-Tel Keyhole Google Earth and CIA Link

[14] Oakland emails give another glimpse into the Google-Military-Surveillance Complex Link

[15] In-Q-Tel: A Glimpse Inside the CIA’s Venture-Capital Arm Link

[16] How the CIA made Google Link

[17] Why Google made the NSA Link

[18] The Cutting Edge - Nafeez Ahmed's Blog Link

[19] Ex-Agent: CIA Seed Money Helped Launch Google Link

[20] Google-NSA collaboration draws alarm Link

[21] The Google-NSA Alliance: Questions and Answers Link

[22] The strange relationship between Google and the Highlands Forum Link

[23] Office of Net Assessment Link

[24] If You Don’t Know What DARPA Is, You Should Probably Read This Link

[25] The Highlands Forum Link

[26] AT&T Link

[27] ​eBay first US firm ready to store data on Russian servers Link

[28] PayPal Asserts Copyright Ownership Over All Intellectual Property of Its Users Link

[29] Intelligence Community Initiative in Massive Digital Data Systems Link

[30] Want to be a CIA spy? Be careful on Facebook. Link

[31] The Onion: Facebook "Is Truly A Dream Come True For The CIA" (Video) Link

[32] Facebook – the CIA conspiracy Link

[33] CIA admits full monitoring of Facebook and other social networks Link

[34] CIA Funding Facebook Link

[35] Facebook & Google are CIA Fronts Link

[36] The Face of Facebook Link

[37] Facebook's Zuckerberg Says The Age of Privacy is Over Link

[38] Facebook's Mark Zuckerberg says privacy is no longer a 'social norm' Link

[39] Facebook and Social Media: A Convenient Cover For Spying Link

[40] Facebook Is Tracking Your Every Move on the Web; Here's How to Stop It Link

[41] Facebook Chats Are Safe? New Reports Reveal It's Monitored By CIA-Funded Firm Link

[42] US spies invest in internet monitoring technology Link

[43] Mark Zuckerberg Awarded CIA Surveillance Medal Link

[44] Meet In-Q-Tel, the CIA’s Venture Capital Firm (Preview) Link

[45] Facebook a CIA Front? Link

[46] Facebook’s Experiment and its CIA Roots Link

[47] Facebook and It's Connections to the C.I.A. and D.A.A.R.P.A. Link

[48] The Jewish hand behind Internet - Google, Facebook, Wikipedia, Yahoo!, MySpace, eBay... Link

[49] Exclusive: Google, CIA Invest in ‘Future’ of Web Monitoring Link

[50] Recorded Future Cyber Link

[51] Facebook and CIA-backed Recorded Future say they are not scanning Facebook Chat messages Link

[52] Inside the company that can predict the future by analyzing every piece of information on the web Link

[53] This Man Can Predict The Future: Our Exclusive Q&A With Christopher Ahlberg, CEO Of Recorded Future Link

[54] In-Q-Tel, CIA's Venture Arm, Invests in Secrets Link

[55] ‘Don’t Be Evil,’ Meet ‘Spy on Everyone’: How the NSA Deal Could Kill Google Link

[56] Company Overview of Recorded Future, Inc. Link

[57] Exclusive: U.S. Spies Buy Stake in Firm That Monitors Blogs, Tweets Link

[58] Diving Deeper Into Cybersecurity, Recorded Future Reels In $12M Link

[59] Company Overview of Attensity Group, Inc. Link

[60] Text Analytics Are Proving Key to Effective Customer Experience Management Link

[61] 3VR Overview Link

[62] 3VR Integrates Video Management Software with Quantum’s Line of Intelligent Storage Solutions Link

[63] CrimeDex Link

[64] 3VR Security, Inc. Announces Strategic Investment and Development Agreement with In-Q-Tel Link

[65] ADAPX Link

[66] Adapx Link

[67] Adapx Secures Strategic Investment from In-Q-Tel Link

[68] Biomatrica Announces Patent Award for Novel Method of Stabilizing and Storing Biological Materials to Improve Downstream Testing Link

[69] Room Temperature Biological Sample Storage Link

[70] Biomatrica Secures Strategic Investment from IQT Link

[71] GainSpan Link

[72] Embedded Wifi: 8 Questions with Bernard Aboussouan from Gainspan Link

[73] Audiosurveillance Link

[74] GainSpan Receives Strategic Investment from IQT Link

[75] GATR Ground Antenna Transmit and Receive Link

[76] SATELLITE ANTENNAS: Army looks to GATR for lightweight, quick-setup inflatable SATCOM antennas Link

[77] GATR Technologies Link

[78] GATR Announces Strategic Investment and Technology Advancement Agreement with In-Q-Tel Link

[79] Looxcie Hands-Free Video Cameras, Mounts, and Accessories Link

[80] Looxcie shifts away from consumers: it’s Vidcie from here on out Link

[81] Looxcie changes up its design for its third-gen streaming camera (hands-on) Link

[82] Looxcie and IQT Enter into Strategic Partnership to Develop Wearable Videocams Link

[83] MotionDSP Announces Beta Program for Real-Time Computer Vision Software Link

[84] Summary: MotionDSP vReveal Video Enhancement Software (8/2009) Link

[85] MotionDSP Link

[86] MotionDSP Announces Strategic Investment and Technology Advancement Agreement with In-Q-Tel Link

[87] Sonitus Medical Link

[88] Amir Abolfathi Link

[89] Sonitus Medical Closes $25 Million Series D Round Of Venture Capital Financing Link

[90] Sonitus Medical to Hold Auction After Closing Its Doors Link

[91] Peer-Reviewed Article Highlights Removable Hearing Device That Transmits Sound Via Teeth Link

[92] SoundBite Hearing System Link

[93] Sonitus Medical SoundBite ITM Link

[94] Sonitus Medical Secures Strategic Investment and Technology Advancement Agreement From In-Q-Tel Link

[95] SpotterRF Link

[96] SpotterRF - Compact Surveillance Radar Link

[97] SpotterRF Brings Military Radar Surveillance to Civilian Clients Link

[98] SpotterRF Secures Investment Deal with IQT to Support U.S. Intelligence Community Link

[99] Walleye Technologies, maker of a camera that sees through walls, files for bankruptcy Link

[100] Walleye Signs Strategic Investment and Technology Development Agreement with IQT Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    با تشکر. این مطالب باید بیشتر برای مردم گفته بشه
  • ناشناس ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    مرگ بر امریکا شیطان بزرگ .
  • ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    رئیس سابق گوگل عضو سازمان سیا شد.
  • قریشی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اولا فیلمها باید به زبان فارسی دوبله شوند ، دوما مطلب باید خلاصه تر ارائه شود نه در حد یک مقاله و همچنین باید بیشتر و در همه رسانه ها بصورت مستمر ارائه شود تا موجب آگاهی بیشتر مردم شوند
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    آفرین، واقعا از مطالعه این مقاله لذت بردم. مستند و با ذکر منابع و ماخذ و همچنین با استفاده از تمامی امکانات قابل استفاده برای یک متن اینترنتی. لطفا همینطور ادامه بدهید!
  • حسین ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    یک عده از مسئولین چقدر می‌تونن درک پائینی از واقعیات دنیا داشته باشن که می‌تونن این شرکتها را دعوت کنن که بیان ایران ، این کار یعنی‌ اینکه لطفا بیاید اینجا دفتر باز کنید و از ما جاسوسی کنید!
  • رضا ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    باید یک نمونه عملی و محسوس رو توی تلویزیون به مردم نشون بدن...مبنی بر اینکه چطوری از طریق همین چیزهایی که گفتید میتونن به اطلاعات مردم دسترسی پیدا کنند. یه کارشناس بیاد و خیلی سلیس و روان با مردم صحبت کنه و یه نمونه عملی رو به مردم نشون بده تا مردم از خطرات این شبکه ها مطلع بشن
  • مهدی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    گزارش بسیار خوبی بود ممنون
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    مقاله ی خیلی خوبیه ..... (این جور مقاله ها رو باید عادت کنیم منتشرshare کنیم )
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    مسلمان به دلیل درگیری با شبهات و نبود قوانین شفاف یا بودن ولی یکسان اجرا نشدن قوانین همواره تنش دارد و حتی یک و نیم میلیارد از جیب خودش خرج میکند که انتخاب شود و برود در مجلس تا خدمت را در راه مردم بکند و بعد از چهار سال بگوید دشمن مانع کار شد و روز از نو روزی از نو.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    ممنون
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    با سلام البته در ايران از فيسبوك خيلي استفاده مي شود و موضوعات شخصي و خانوادگي بنمايش گذاشته ميشود كه جاي تاسف دارد و عكس هاي دوستان و خويشاوندان بدون اطلاع انها در معرض ديد ديگران قرار مي گيرند اميدوارم كه مطالب شما را بخوانند و از عواقب كارشان اگاه شوند و ما وقتي اعتراض ميكنيم رنجيده خاطرنشوند. و صرف نظر از سرويس هاي بيگانه اشخاص مغرض نيز از خصوصيا ت اخلاقي و ارتباطات مردم با يكديگر و غيره براحتي مطلع ميشوند چند ماه قبل يك دختر الماني براي چند ماهي براي تحصيل به أمريكا مسافرت ميكند و وقتي در بدو ورود مورد كنترول مأمورين قرار ميگيرد از ورودش به أمريكا ممانعت ميشود گر چه تمامي مداركش تكميل بوده برايش گفته ميشود كه چون اجازه كار در مدت اقامت را ندارد و در تماس فيس بوكي گفته است كه ميخواهد با بچه داري تأمين مالي كند در. اولين فرصت با هواپيما به المان برگردانده ميشود
  • ناشناس ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اگر گوگل برای امریکا جاسوسی نکند پس بن لان ا ز گور بیرون بیاید برای جاسوسی یا سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که افراد خپل وبی مصرف هستند
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    من از مطالب سایت شما استفاده می کنم ولی این مقاله چیز دیگری بود و تا آخرش رو خوندم. این چیزهایی است که خودشان کم و بیش آشکار کردند و ابایی ندارند. تصور کنید طرح های جاسوسی مخفی که دارند و از طریق فناوری های نوین که به بازار عرضه نشده و در لابراتوارهای پیشرفته با همکاری نخبگان فناوری ایجاد می شود، چه کارهای انجام می دهند. اگر نمونه اش را بخواهیم برایتان بگویم که در هیاهوی مذاکرات هسته ای از دید همه مخفی ماند، جان کری و وندی شرمن پس از مذاکرات روزانه خود، گزارش خود را به واشنگتن ارائه می کردند و جامعه اطلاعاتی آمریکا مواضع طرف ایرانی، خواسته ها، دیدگاه ها و لحن و متن گفت و گوها را آنالیز می کردند، برای خود من خیلی جالب بود که متن توافق کار امثال تیم جان کری نبود بلکه حاصل تحلیل و چیدمان پیچیده بالادستی ها بود، فارغ از عملکرد تیم مذاکره کننده، طرف آمریکایی با در نظر گرفتن تمام زوایا آشکار و پنهان، متن توافق را آماده و به ما تحمیل کرد.
  • سيد حجت ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    من فکر می کنم برای انتقال این مفاهیم به مردم نیاز به تهیه یک مستند عینی در این رابطه داریم، به عنوان مثال عرض می کنم مثلا با هماهنگی با عده ای از مردم به عنوان جامعه هدف جاسوسی، کارشناسان اطلاعاتی به آنها نشان دهند که چه اطلاعات ویژه‌ای از جوانب مختلف زندگی آنها می توانند پیدا کنند واینکه نهادهای فرهنگی چگونه می توانند بر اساس این اطلاعات برنامه ریزیهای فرهنگی متناسب با آنها را انجام دهند و آنها را به مسیرهای مورد دلخواه خود سوق دهند بدون اینکه بفهمند.
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اگر میخواهی عمرت را فنا کنی بیا از مردم ایران جاسوسی کن که فقط خزعبلات عایدت شود.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    و حال ببینید عدم حمایت نهادهای رسمی از نرم افزار بیسفون!!!!
  • مهدی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام در دانشگاههای ما هم باز ه براشون ! خوب دیگه دولت ما اینطور تدبیر میکنه!!! هی هی هی
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 0
    ممنون از مشرق عزیز و درود بر استاد رائفی پور خدا وکیلی یک چکی بفرمایید ببینید کدام اعلام خطری که کردن تا حالا درست از آب در نیو مده ؟ سال 87 گفتن این ها گروه هایی رو با پرچم های سیاه روانه منطقه خواهند کرد و حتی شگفت انگیز اینکه اسمش رو هم گفتن : ISIS یا پیش بینی دست دادن اینها با اوباما به صورت اتفاقی را دو سال پیش مطرح کردن در گوگل سرچ کنید : پیش بینی استاد رائفی پور از دست دادن با اوباما یا سرچ کنید :حرفهایی که نشنیده گرفتند . تا کی ما انقلابی ها باید از هم دور باشیم ؟ تا کی دنبال ایرادات هم بگردیم؟ چرا اجازه بدیم اندیشمندانمون رو با اتیکن های مختلف بد نام کنند ؟ ببینید طرف مقابل از یه خل و جلی مثل زیبا کلام با خروار خروار اراجیف پارودوکسیکال چی ساخته؟
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    بسیارررررررر عالییییییی بود
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    دوست عزیز توی همین خزعبلات چیزهایی نهفته است که شما به عقلت نمی رسه من کارشناس فناوری اطلاعات هستم و کارم پژوهش بروی همین شبکه ها بوده عادت ها رفتار باید ها و نباید ها اعتقادات انهم ریز مسایل حتی اعتقادات قومی هر شهر و خلاصه هر اطلاعاتی که بخواهی و برای انها برنامه ریزی کنی تا بتونیم در حوزه سیاست اجتماع و اقتصاد از جامعه هدفت استفاده کنی در همین شبکه ها تولید می شه انهم توسط خود اهالی ان منطقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس