کریس رسمیوسن - نمایه

مأموران اطلاعات آمریکا اکنون جنگ را به فضای عمومی کشانده‌اند و بر اساس اطلاعات منبع‌آشکار، گزارش‌هایی می‌نویسند که هدف اصلی آن‌ها دستکاری افکار عمومی جهان علیه دشمنان واشینگتن است.

سرویس جهان مشرق - چند سال پیش، وقتی حزب‌الله لبنان در جنگ سی‌وسه‌روزه با کم‌ترین افراد و ساده‌ترین ادوات مخابراتی و نظامی توانست اسرائیل را با پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی به زانو دربیاورد، زنگ خطر برای غربی‌ها و حامیان اسرائیل به صدا درآمد. آن‌ها متوجه شدند یکی از مزیت‌های گروه‌های غیردولتی و مردمی، انعطاف بالا در تغییر روندها و برنامه‌هاست.

مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم +فیلم

شماری از نیروهای حزب‌الله زیر بنری با تصویر سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب لبنانی، و نوشته‌ای که می‌گوید: «اگر می‌دانستید [ظرفیت نظامی امروز ما چیست]... جنگ تموز [که در عرض ۳۳ روز در آن شکست خوردید] به نظرتان پیک‌نیک می‌آمد» (+)

این مزیت در وهله‌ی اول به خاطر تمرکز روی جنبه‌ی انسانی و غیرقابل‌پیش‌بینیِ تاکتیک‌های نبرد است. به عنوان مثال، تغییر سریع محل استقرار، تغییر آدرس‌های مخابراتی و استفاده از تاکتیک‌های بداهه باعث اختلال حتی در پیشرفته‌ترین سامانه‌های پیش‌بینی دنیا می‌شود. نکته‌ی مزیت‌سازِ دوم در چنین گروه‌هایی، استقلال از دولت‌های مرکزی منطقه و بنابراین انعطاف بیش‌تر نسبت به سامانه‌هایی است که در بندِ قالب‌ها و محدودیت‌های دولتی محصورند. امروز، گروه‌های مقاومت منطقه یا حتی پیمانکاران نظامی در جهان، مستقل از دولت‌ها عمل می‌کنند و لذا عواقبی برای دولت‌های متبوعشان به بار نمی‌آورند. مثلاً، گروه نظامی «واگنر[۱]» که به طور غیرمستقیم اهداف روسیه را در منطقه برآورده می‌کند، در جنگ‌ داخلی سوریه، ناآرامی‌های اوکراین و اخیراً در کشورهای آفریقایی خوش درخشیده است و در عین حال مسکو هیچ مسئولیتی را در قبال آن‌ها نمی‌پذیرد.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

«ما جلوی تروریسم را می‌گیریم». «گروه واگنر» را «ارتش خصوصی»، «شبکه‌ی مزدور» و حتی «ارتش خصوصی ولادیمیر پوتین» توصیف کرده‌اند. این در حالی است که این گروه به صورت رسمی ورود خارجی ندارد. (+)

عملیات روانی

اما عکس‌العمل غرب در قبال این جنگ نامنظم چیست؟ در جایی که توپ و موشک دیگر اثر ندارد، باید به سراغ عملیات روانی رفت. در روزهای آخر سال ۲۰۲۱، مسئولین فرانسوی گزارش‌هایی اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌های این کشور گذاشتند که ادعا می‌کردند فعالیت‌های نظامی روسی (احتمالاً پیمانکار نظامی واگنر) در کشور مالی به حداکثر رسیده است. این اطلاعات از نوع عکس‌های جغرافیایی و رهگیری پروازهای میان روسیه و مالی بود[۲]. در عرف اطلاعاتی، به چنین داده‌هایی «اطلاعات جغرافضایی[۳]» گفته می‌شود.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

پایگاه اینترنتی شبکه‌ی خبری «فرانس۲۴» فرانسه، طی روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲، با انتشار تصویر بالا درباره‌ی پرواز یک فروند هواپیمای «توپولوف تو-۱۵۴ام» با شماره‌ی ثبت‌شده‌ی «آراِی-۸۵۰۴۲»، از یک مبدأ نامشخص به فرودگاه «باماکو» پایتخت کشور مالی، مدعی ارتباط این هواپیما با «گروه واگنر» و در نتیجه، اعزام نیروهای این شرکت نظامی روس به مالی شد. (+)

به عنوان مثال، این عکس‌ها نشانگر راه‌اندازی زیرساخت‌هایی اطراف فرودگاه «باماکو»، پایتخت مالی، بودند که احتمالاً متعلق به نیروهای واگنر بود. فرانسه و هم‌پیمان‌هایش کانادا، آلمان و انگلستان، که از نفوذ روسیه در آفریقا به‌شدت نگران هستند، در بیانیه‌ی مشترکی، در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱، اعلام کردند «از مالی و مردمش حمایت می‌کنند» و «هرگونه حضور مستشاران نظامی در خاک این کشور را محکوم می‌نمایند.» دو روز بعد، دولت مالی در یک بیانیه‌ی رسمی «این ادعاهای بدون اساس» را رد کرد و «استفاده‌ی ادوات ادعایی در کشور مالی توسط یک شرکت امنیتی» را تکذیب نمود[۴].

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

مقایسه‌ی پایگاه هوایی ۱۰۱ در فرودگاه «باماکو» در پایتخت مالی، بین ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (چپ) و ۶ نوامبر ۲۰۲۱. پایگاه اینترنتی شبکه‌ی «فرانس۲۴» فرانسه با انتشار این تصاویر، درباره‌ی پاک‌سازی پوشش گیاهی در این منطقه هشدار داده است. اگرچه در حقیقت، موضوع اصلی، استقرار سازه‌ها و تجهیزاتی است که دولت فرانسه مدعی است نشان از نفوذ روسیه در مالی دارد. (+)

اقدام فرانسه و هم‌پیمان‌هایش در ارائه‌ی این اسنادِ خام، از روی عجله و خشم نسبت به تحرکات روسیه در آفریقا بود؛ و با پاسخ صریح دولت مالی روبه‌رو شد و افتضاحی رسانه‌ای برای آن‌ها به بار آورد. با این حال، راهبرد آمریکا نسبت به این مسئله از جنس دیگری است. آمریکایی‌ها نیز به‌خوبی متوجه شده‌اند که در این نبرد، قدرت تسلیحات نظامی به‌تنهایی کافی نیست و باید از جنگ نرم نیز علیه اهداف خود استفاده کنند. بنابراین به جای آن‌که از اطلاعات خام جغرافضایی استفاده کنند، آن‌ها را جمع‌آوری، دسته‌بندی و تحلیل کرده و در قالب گزارش‌های اطلاعاتی ارائه می‌کنند. در واقع، گزارش‌هایشان را به انواع اطلاعات «دسترسی آزاد» یا «منبع‌آشکار[۵]» مستند می‌کنند. این پروژه از دسامبر ۲۰۲۱ مخاطب عام را هدف گرفته و جنگ اطلاعاتی به راه انداخته است.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

پایگاه اینترنتی شبکه‌ی خبری «فرانس۲۴» فرانسه این تصاویر را نیز از منطقه‌ی مذکور در اطراف فرودگاه «باماکو» منتشر کرده که نشان از ساخت «چادر» و استقرار خودرو در این منطقه است. (+)

چگونه از خرده شیشه نیزه درست کنیم؟

حدود هفت سال پیش، «کریس رسمیوسن[۶]» یکی از مدیران «آژانس ملی جغرافضای آمریکا[۷]» توانست سامانه‌ای را طراحی کند که قادر است اطلاعات خام جغرافضایی را با دیگر اطلاعات منبع‌آشکار ترکیب کند و مسیرهایی را ردیابی نماید که به صورت عادی توسط هوش مصنوعی یا دیگر سامانه‌های اطلاعاتی به دست نمی‌آیند[۸]. این پروژه با استقبال بسیار زیاد مسئولین اطلاعاتی آمریکا روبه‌رو شد و از سال ۲۰۱۷ به طور جدی در دستورکار آژانس ملی جغرافضای آمریکا قرار گرفت. در این پروژه، که امروز تحت عنوان «تیرلاین[۹]» شناخته می‌شود و اپلیکیشن موبایلی خودش را هم دارد[۱۰]، تحلیلگران از میان انبوهِ اطلاعاتِ منبع‌آشکار و، به طور ویژه، عکس‌های جغرافیایی که از ماهواره‌ها گرفته می‌شود و آزادانه در دسترس همه است، به گزارش‌هایی می‌رسند که تا حد قابل‌قبولی موثق هستند.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

«کریس رسمیوسن» خالق «تیرلاین» است؛ شبکه‌ای که در آن با ترکیب داده‌های جغرافضایی و اطلاعات منبع‌آشکار، گزارش‌های به دست می‌آید که تا اندازه‌ای قابل‌راستی‌آزمایی است و مخاطب اصلی آن‌ها عموم مردم هستند. (+)

منابع مشرق تأیید کرده‌اند که کریس رسمیوسن، (۱۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۲)، به عنوان رئیس بعدی آژانس ملی جغرافضای آمریکا معرفی شده، اما این انتصاب در سکوت مطلق و بدون توجه رسانه‌ها انجام گرفته است. به نظر می‌رسد پروژه‌ی تیرلاین به قدری حساس و راهبردی است که مسئولین اطلاعاتی آمریکا را مجاب کرده رسمیوسن را ترفیع رتبه دهند. این انتصاب پس از آن رخ داد که رسمیوسن تصمیم گرفت برخی از گزارش‌های مجموعه‌ی تحت امر خود را به صورت عمومی منتشر کند. در واقع، او معتقد است باید اطلاعات را تجاری‌سازی کرده و به مخاطب عام فروخت. فروش این اطلاعات به مخاطب عام به معنای آغاز جنگ اطلاعاتی علیه رقبای آمریکا در سطح منطقه است.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

اپلیکیشن «تیرلاین» در فروشگاه «گوگل‌پلی» قابل‌نصب روی دستگاه‌های اندرویدی. این برنامه را «شبکه‌ی اجتماعی جاسوس‌های آمریکایی» توصیف می‌کنند. در این برنامه می‌توان به تبادل اطلاعات منبع‌آشکار پرداخت تا بر اساس این اطلاعات، گزارش‌های عمومی علیه دشمنان آمریکا نوشته شود. (+)

اولین گزارش عمومی پروژه‌ی رسمیوسن درباره‌ی تأثیرات منفی زیست‌محیطی فعالیت‌های روسیه در حوزه‌ی استخراج معدن در «جمهوری آفریقای مرکزی» بود. مطابق این گزارش، سال ۲۰۱۸، یکی از شرکت‌های روسی طی قراردادی مسئول اکتشاف و استخراج طلا و الماس در آفریقای مرکزی شد. با مقایسه‌ی تصاویر ماهواره‌ای ابتدای این پروژه با تصاویر اخیر، به نظر می‌رسد در سه موضوع فرسایش خاک، آلودگی آب و جنگل‌زدایی اختلافات فاحشی پدید آمده است. در واقع، هدف این پروژه آن است که روسیه را به بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی در آفریقا متهم کند و با عمومی کردنِ این انتقاد، جلوی نفوذ روسیه در آفریقا را بگیرد.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

پایگاه اینترنتی «تیرلاین» وابسته به «آژانس ملی جغرافضای آمریکا»، با انتشار این تصاویر ماهواره‌ای و مقایسه‌ی منطقه‌ای در کشور «جمهوری آفریقای مرکزی» بین ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ (چپ) و ۱۲ جولای ۲۰۲۰، مدعی است فعالیت‌های یک شرکت روس در حوزه‌ی حفر معدن و استخراج طلا در این منطقه، موجب فرسایش خاک و دیگر تغییرات منفی اقلیمی شده است. (+)

این گزارش در حالی منتشر شد که توجه مردم جهان بیش‌ازپیش به مسائل زیست‌محیطی جلب شده بود. کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو که ماه نوامبر سال گذشته (۲۰۲۱) به همت سازمان ملل برگزار شد، شاهد حضور مسئولان بیش از صد کشور دنیا بود و عکس‌العمل جامعه‌ی جهانی نسبت به آن بسیار چشم‌گیر بود[۱۱]. کشورهای بسیاری، از جمله آن‌هایی که پیمان تغییرات اقلیمی پاریس ۲۰۲۰» را امضا کرده بودند، در این کنفرانس مجدداً بر جلوگیری از فرسایش خاک، آلودگی آب و جنگل‌زدایی تأکید کردند. به این ترتیب، انتشار گزارش آژانس ملی جغرافضای آمریکا، آن هم یک ماه پس از این کنفرانس مهم، عکس‌العملی تأثیرگذار در فضای رقابت میان روسیه و آمریکا قلمداد می‌شود. به عبارت دیگر، مسئولین طرح از اطلاعات خردی که به صورت منبع‌آشکار در اختیار همگان قرار داشت برای حمله به روسیه استفاده کرده بودند[۱۲].

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

شبکه‌ی فرانسوی «فرانس۲۴» ادعا می‌کند تصویر بالا هواپیمای مسافربری «توپولوف تو-۱۵۴ام» روسیه با شماره‌ی «آراِی-۸۵۰۴۲» (راست) را در فرودگاه «بانگوی» در پایتخت کشور «جمهوری آفریقای مرکزی» در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. فرانس۲۴ بر همین اساس مدعی است شرکت نظامی خصوصی روس «گروه واگنر» با این کشور آفریقایی رابطه دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چوب حراج بورس نیویورک به «طبیعت»/ به نام حفاظت از محیط‌زیست، به کام سرمایه‌داران

گزارش‌های‌ دیگری که تیرلاین منتشر کرده نیز هر یک اهداف متفاوتی را در نظر دارد. به عنوان مثال، در گزارش دیگری، کشور چین مورد حمله قرار گرفته است. در ابتدای این گزارش به خوانندگان یادآوری می‌شود که چین در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ در سازمان ملل متعهد شد تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ایش را کاهش دهد و مساحت جنگل‌های کشورش را نسبت به سال ۲۰۰۵ تا ۶ میلیارد متر مربع افزایش دهد. اما اطلاعاتی که این گزارش از داده‌های جغرافیایی و دیگر داده‌های آزاد به دست آورده، خلاف اطلاعاتی است که دولت چین به شکل عمومی منتشر کرده است. بر همین اساس، نویسندگان این گزارش احتمال می‌دهند که دولت چین داده‌سازی کرده است و این اتهام خود را به صورت پررنگ مورد تأکید قرار می‌دهند.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

«آژانس جغرافضای آمریکا» با انتشار این تصویر در یکی از گزارش‌های خود، کشور چین را متهم به شانه خالی کردن از زیر تعهداتش مبنی بر افزایش جنگل‌زایی و آمارسازی در این‌باره کرده است. (+)

در عرف اطلاعاتی، این حجم از اطلاعات راهبردی و در عین حال متخاصمانه، تنها در فضای محرمانه و به عنوان ابزار فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، تکنیک رسمیوسن در عمومی‌سازی این اطلاعات حربه‌ی جدیدی است که ذهن عموم جامعه را هدف قرار داده است. رسمیوسن نسخه‌ی موبایلی این اطلاعات را نیز در سایت‌های مطرح قرار داده تا تعامل با مخاطب عام را به حداکثر برساند. این اولین بار است که تحلیل‌های اطلاعاتی و متخاصمانه در قالب نرم‌افزارهای موبایلی میان مردم پراکنده می‌شود و اصلاً بعید نیست که این نرم‌افزار محتوی بدافزارهایی باشد که گام بعدی پروژه‌ی اطلاعاتی آمریکا را تکمیل کنند.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

تصویری از فضای داخلی نسخه‌ی آی‌اواس (iOS) اپلیکیشن «تیرلاین» (مختص دستگاه‌های اپل) که در آن توضیحاتی تحت این عنوان داده شده است: «چگونه اولین مطلبتان را در الگوی تیرلاین بسازید». (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اپلیکیشن Act.IL چیست و پادوهای رسانه‌ای اسرائیل در آن چه می‌کنند؟

حال بازگردیم به تصویر بزرگ‌تری که سامانه‌ی اطلاعاتی آمریکا در سر دارد. اگر بخواهیم داده‌های خام جغرافضایی یا حتی اطلاعات منبع‌آشکار را به‌تنهایی مورد بررسی قرار دهیم، کشف ردپای اطلاعات راهبردی بسیار دشوار، و در صورت یافتن چنین اطلاعاتی، اصالت و راستی‌آزمایی آن‌ها بسیار سخت است. این همان بلایی است که بر سر فرانسه و هم‌پیمان‌هایش در کشور مالی آمد. در چنین شرایطی باید به محققین گفت در کجا و به چه چیزی بنگرند تا پاسخ‌های دقیق را بیابند. ضمناً باید از اهرم‌های اطلاعاتی دیگر استفاده کرد تا کسی نتواند خلاف اطلاعات به‌دست‌آمده را به اثبات برساند. چنین کاری نیازمند دسترسی به منابع امنیتی و غیرقابل‌دسترس است. بنابراین مشکل اصلی رسمیوسن در این پروژه، متقاعد کردن دیگر مسئولین اطلاعاتی آمریکا به این است که چه اطلاعاتی ارزشِ آزاد کردن دارد و چه اطلاعاتی را نمی‌توان آزاد کرد.

«تیرلاین» سلاح جدید آمریکا/ جنگ‌افروزی جاسوس‌های آمریکایی با اطلاعات منبع‌آشکار +عکس و فیلم

«کریس رسمیوسن» خالق «تیرلاین» معتقد است بزرگ‌ترین دغدغه‌ی پیش روی پروژه‌اش اختلاف‌نظر با افسران اطلاعاتی آمریکا بر سر این است که کدام اطلاعات را می‌توان فاش کرد و کدام اطلاعات هنوز جنبه‌ی محرمانه دارند. (+)

در واقع، بر خلاف آن‌چه در ظاهر به نظر می‌رسد، گزارش‌های آژانس ملی جغرافضای آمریکا به هیچ عنوان صرفاً مبتنی بر داده‌های منبع‌آشکار نیستند، بلکه این افسران اطلاعاتی آمریکا هستند که طراحی می‌کنند فاش کردن کدام اطلاعات نسبت به هجمه‌ای که علیه کشور هدف صورت می‌پذیرد، برایشان منفعت بیش‌تری دارد. این یعنی تبلیغاتی که درباره‌ی «منبع‌آشکار» بودن این ابزار صورت پذیرفته، تنها به معنای داشتن مخاطب عام است؛ وگرنه اطلاعاتی که در تهیه‌ی این گزارش‌ها استفاده شده در ابتدا به صورت کاملاً آزاد نبوده است. حال باید پرسید آیا همه‌ی سلاح‌های نظامی جهان، از جمله تسلیحات نرم یا سخت، چنین خاصیتی ندارند؟ آیا همه‌ی آن‌ها در خدمت یک جبهه نیستند؛ با این تفاوت که قدرت تخریب آن‌ها متکی بر عمومی بودن آن‌هاست؟


[۱] گروه واگنر لینک

[۲] Flight paths, satellite images indicate Russia is deploying mercenaries in Mali Link

[۳] Geospatial intelligence Link

[۴] Mali denies deployment of Russian mercenaries from Wagner Group Link

[۵] هوشمندی منابع آشکار لینک

[۶] Chris Rasmussen Link

[۷] آژانس ملی اطلاعات مکانی لینک

[۸] Inside the NGA (Full Show) – January ۲۲, ۲۰۱۷ Link

[۹] About the Tearline Project Link

[۱۰] American Spies Now Have Their Very Own Smartphone App Link

[۱۱] The Importance of COP۲۶ Link

[۱۲] Private Eyes in the Sky Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • من غدیریم IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    10 27
    از قدیم گفتند آمریکا هرچه باشد ولی روسها آز انها پدر سوخته ترند. ترفند های فروپاشی آمریکا را آقا بوتین همه چیزش پخته است . یه وقت جاسوسان سیا که برای مسلمین و انسانهای ستمدیده، تله مرگ انداخته بودند خودشان توی اون تله خواهند افتاد. فروپاشی آمریکا و نابودی اسرائیل حتمی است اینو مطمئن هستم. تحول جهان وتغییر قدرت روبه آسیا هست. غرب واروپا وآمریکا در باتلاق خونی که در سالهای گذشته وحال ریختند دامن اینا خواهن گرفت.
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      35 2
      برعکس گفتند اتفاقا. اشتباه شنیدی. از قدیم گفته اند روسها و انگلیس و المان هر چه باشند آمریکا از آنها و همه شیاطین پدر سوخته ترند. نمونه: داعش با همه پلیدی هایش فقط یک محصول آمرکیا بود1
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      17 1
      برعکس گفتند اتفاقا. اشتباه شنیدی. از قدیم گفته اند روسها و انگلیس و المان هر چه باشند آمریکا از آنها و همه شیاطین پدر سوخته ترند. نمونه: داعش با همه پلیدی هایش فقط یک محصول آمرکیا بود!
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      4 0
      ولی به جاده خاکی زدی! آخر یانکیستان و آن هم از قدیم؟!؟!!!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      17 0
      ما شاهد تهاجم روس ها و امریکایی ها به افغانستان بوده ایم . تفاوت تاکتیک های روس ها و امریکایی ها را بوضوح میشود دید .1- امریکایی ها از عملیات روانی در افغانستان و جهان بهره بیشتری را بردند . 2- امریکایی ها سعی کردند با ائتلاف بین المللی حمله کنند و حمله 11 ستامبر هم نقشه ی سازمان سیا بوده است ،چونکه جاسوس های زیادی در سطح بالای طالبان در انزمان داشته اند .4- امریکایی ها نسبت به روس ها جنایات بیشتری کردند ولی با عملیات روانی انرا خنثی کردند . 5- امریکایی ها افراد بیشتری از مردم افغانستان را به خدمت گرفتند . 6- بیماری های روانی بعد از جنگ ناشی از مطلع شدن سربازان امریکایی از دروغ هایی که ارتش امریکا به سربازانش گفته بود در ارتش امریکا بیشتر گزارش شده است.و...
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      9 11
      برا غنی سازی کشور رو بردند زیر تحریم های بین المللی و... حالا عربستان داره با کارت اسراییل با امریکا سر غنی سازی مذاکره میکنه تحریم و فشار هم نداره وقتی شعار و توهم جای سواد و شعور و تعقل ....
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      3 0
      حالا فعلا گاو شیرده و بن اره شما درخواست داده غنی سازی رو از ارباب گدایی کرده. بذار بهش اجازه بدن و حد و حدودش رو هم معین بکنند بعد شادمانی کن و اون رو به رخ ایران بکش که فناوری اش برای خودش هست و از کسی هم اجازه نمی گیره. چی رو با چی مقایسه میکنی
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      1 1
      این قدیم شما رو ما اولین بار شنیدیم ماله نکش عزیزم
    • سعید اصفهان IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 1
      از قدیم گفته اند از روس کثیف تر خودش
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 0
      قدمت آمریکا چقدره که از قدیم دربارش چیز میز هم گفتن و ما خبر نداریم!
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      1 0
      انگلیس از همگیشون پدرسوخته تره
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      1 0
      مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    7 5
    فریب دشمن در نبرد ازکارآمدترین حربه هاست
  • US ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    17 7
    کلا کارشان حرامبودگی هست وبس
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    16 2
    هر کشوری که اجازه فعالیت به نیروهای شبه نظامی خودسر را داده بیچاره شده چرا چون این نیروها منافع سازمانی را به منافع ملی ترجیح میدن نمونه اش یمن لبنان عراق
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    17 8
    ما در ایران احتیاجی به ایرلاین نداریم، اصلاحات چی ها ستون پنجمی کلیه اطلاعات را در اختیار کدخدا قرار میدهند
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      1 0
      ایرلاین خط هواییه . کم گوی و گزیده گوی چو در
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 0
      هر سه تا قوه تون دست انقلابیاست
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      چی بگم!
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    3 5
    اینترنت
    • شمعون ازجوبشور IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      3 2
      منقل
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    13 5
    غرب به حرف های خودش به عنوان سند و مدرک، استناد میکنه و اونوقت یه مشت حیوون غربگدا، میگن که آمریکا میتونه با یه بمب کل ایران رو از کار بندازه!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    13 6
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      10 2
      آمریکا خر کیه تایید کنه!؟ خود خر آمریکا پشت فتنه 88 بود
  • ساس IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    7 3
    فقط یک مقاله یا طراحی یک سازمان تز و آنتی تز ؟ خب هست سالها بوده و اجرا میشده در پروژه سمنان منابع اطلاعاتی از بیرون تزریق شدند. حجم خاکبرداری ها در مناطق مشکوک کارگاه های هسته ای و موشکی سالها مورد تحیلی دقیق قرار گرفت. ژئوتگینگ سالهاست که برای پیوست اطلاعاتی در گوشی های موبایل موجود است جنگ شهری سوریه با عکس ها و فیلم های ژئوتگینگ شده قبلا وقوع شبیه سازی هالیوودی شده بود.راهکار چیست ؟ خب برای فعالیت های نظامی استتار و فریب بلند مدت و تغییر ظاهر و لباس و گشودن دفاتر عمومی با رخ های فریبنده و توزیع مراکز نظامی مثلا آرایشگاه باشگاه ورزشی یا موسیقی یا فروشگاه زنجیره ای و پارک گردی و ماهیگیری و گسترش زمین مسلح . برای کارهای اقتصادی هم گره زدن منافع گروه های متضاد محلی و فرامحلی با تکمیل پروژه و گسترش آن. ارائه پرچم های دروغین و انتقال اطلاعات سربار افزونه به مراکز تحلیل دوست و دشمن. ایجاد شک فراگیر برای مخبران و خریداران اطلاعات و تصمیمسازان و تصمیم گیران. و در پی آن ایجاد سیبل های انعکاسی بیشمار و فرسایشی . دادن خوراک های امنیتی مسموم و وقتگیر به افسران دشمن و راه اندازی پروژه های پیشمرگ برای پروژه های همیشه مخفی. استعداد بخش تحلیل داده ها در دشمن با روزی ۱۶ساعت کار بیش از یک ملیون نفر نیست که ماهانه ۱۵میلیارد حقوق ماهانه باید پرداخت کند و ما به ازای آن نتیجه میخواهد.
  • ایران قوی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    6 10
    ما هم مثل این میخاییم
  • حسن IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    7 1
    همه چیز به نفع امریکا و متحدانش باید باشه حتی اطلاعات زیست و جغرافضایی البته از نظر اونها !!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    بورس از سال ۹۹ که متولد نشده ، در جریان صعود سال ۹۹ دلار در حدود همان بازه زمانی تقریبا سه برابر شد ولی بورس در حدود همان بازه زمانی تقریبا ۱۲ برابر شده ، اقایون دولت قبل با کاهش حجم مبنا و بازی با اعداد ، نابود کردند منطق بورس را ، تا سالها مشکل داشته باشیم . الکی که این همه نخبه ریاضی و ادمکش مثل نجفی تو دولت سابق نبودن
  • پرشیا IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مساله اینست که همه با هم هستند در انحصارات منابع و تخریب محیط زیست. یعنی خود روسيه همانند چین همراه شده در پروژه های کلان جهانی و همان ره می‌روند. مثلا استثمار و غارت منابع و جنگ افروزی و ..تفاوتی با هم ندارند. یکی از این پروژه ها که روسيه هم پای ثابت آن شده و پنهانیست: همین ذوب شدن یخهای قطب شمال برای بهره برداری معادن فلزات کمیاب. که احتمالا توسط سیستمی همچون هارپ از ماهواره یا پایگاه فضایی بین المللی یا ناسا و همزادش در روسيه انجام می‌شود که با ایجاد گرما در قطب موجب تسریع روند ذوب شدن یخچالهای قطب شمال و افزایش گرمای زمین می‌شوند. همگی خبر دارند که لندن سالانه یک لایه از یخهای دورتادور قطب را توسط هاورکرافت های مخصوص میخراشد و این سالهاست ادامه داشته! پس همدست هستند در پروژه های گلوبالیسم، اما بر سر سهم خواهی درگیرند. این یعنی جلوی غارتها و جنگ و جنایتهای همدیگر را نمی‌گیرند. این یعنی همگی یک شجر تاریخی الیت هستند که پس از فتح سرزمین‌ها و قاره ها پخش شده اند و تقسیم کار کرده اند. یعنی همگی فامیلند با هم! خاندانهای خاص الیت بسیار قدمت دارند و همه جای جهان حرمسرا داشتند . از زمان مردخای کاهن بعل بابیلان فرقه برده داری داشتند یعنی تاکتیک‌های نفوذ و جایگزینی تکمیل بوده، سپس یورش بردند به روم و پرشیا برای جایگزینی (نرون در روم و خود مردخای جانشین خشایار شد) الیت جهانی همان شجر است. همان فرقه، همان شجر کانیبال. فرق چندانی میانشان نیست چه در لندن چه موسکو چه مافیای رم چه واتیکان چه هرچه. بعیدست حکومتی باشد که از همین شجر نباشند. تا سطح مدیریتی همه سلزمانها و پروژه های کلان از خاندانهای خودشان هستند. حکومت واحد جهانی نال همین شجر و فرقه برده داری تاریخ و هم اکنون مستقر است ( حکومت پنهان جهانی) باید پرسید اگر مستقر شده چرا رونمایی نشده و پس هدف چیست؟ پاسخی دارید؟ هدف حکومت واحد چیست؟ جایگزینی.
  • پرشیآ IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    همان اول جنگ اوکراین گفتم (اوکراین جنگ شد چون هنوز فرهنگ دارند) یعنی این مرحله نهایی تا رونمایی حکومت پنهان: مرحله فرهنگ زداییست و همه حکومتها درین مسیر همدست و همراه هستند. که برخی فرهنگها محو و جایگزین شود
  • سپیده IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اون سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی که اختراع اون نیست و خیلی وقت پیش هم بوده است و یکپارچه‌سازی سامانه‌های مختلف هم کار نرمالی است. اگر ایران استفاده نمی‌کند حداقل یک فاز از بقیه‌ی دنیا عقب است. در مورد فرانسه هم به خاطر اینکه طرفدار ادامه‌ی جنگ نیست از طرف آمریکا و انگلیس اذیت می‌شود ولی می‌اندازند گردن روسیه وگرنه وسط جنگ روسیه چه نفعی دارد تنها کسی را آزار بدهد که چند بار با پوتین مذاکره کرده است؟
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اینترنت خبلی خوبه
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 0
    اینترنت خبلی خوب است عامل اصلی شفافیت و دشمن فساد اقتصادی است.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 1
      و عامل فتنه و ویرانی مملکتی هم میتواند باشد
  • هادی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آمریکا یه ۴۰ سالی از روس‌ها عقبه. روسیه مطمئنه با تزریق ویروس چپ‌گرایی پیشرو(پراگرسیو) در جامعه آمريکا، گسست اجتماعی دوقطبی کردن جامعه و عادی سازی فحشا در آمريکا امیدی به آینده آمريکا نيست.
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا چرت مینویسی مشرق لبنان کجا در جنگ 33 روزه پیروز شد؟
  • US ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آمریکا اومده در خلیج فارس که باعث و بانی ناامنی و ریشه کن کنه !؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    دم امریکا گرم
  • پیروز IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    توی مطالبی که نوشته شده فقط درگیری سر آنگلوفیل ها و روسوفیل و آمریکنوفیل هاست که مثلا کدوم یکی خوبه کدوم بده ؟؟؟؟ آقا جان در دنیای فعلی هیچ کشوری برای کشور دیگری دلسوزی نمیکند و همه بفکر منافع خودشان هستند ، برخی هنوز نمیتوانند پاسخ دهند که چرا آمریکا یا انگلیس یا فرانسه از آنسوی کره زمین در خلیج فارس و مالی و نیجر و کشورهایی که منابع زیرزمینی غنی دارند حضور دارند ولی همه به مانند لشکر کور وکر به جبهه مقاومت و نیروهای مسلح کشور خودمان حمله میکنند که مثلا ما در سوریه و لبنان و عراق و یمن داریم بدون هیچ فکری فقط کرور کرور خرج دلاری میکنیم و آنقدر مغزهای مسئولان ما معیوب است که به مانند دیوانگان دارند کار میکنند ولی بقیه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای انگلوساکسون و چند کشور اروپائی دارای بهترین نوع حکومت مردم سالارانه هستند و هرکاری که میکنند بدون هیچ سوالی و کنکاشی دقیقا درست و منطقی است !!!!!!!!!!من در کانال تلگرامی خاصی این سوال رادر زمان درگیریهای سخت جبهه مقاومت در سوریه و عراق و قبل شهادت سردار عزیزو فهیم رستم ایرانشهر مطرح کردم که شما که میگویید چرا ما در سوریه و عراق هستیم و منافع داریم ، چرا این پرسش را که آمریکا میگوید و علنا میگوید من به خاطر منافع کشورم از آنسوی کره زمین در خلیج فارس حضور دارم و پایگاه و تسلیحات سنگینی هم با خودش به منطقه می آورد و کسی سوال نمی کند چرا ولی همه طلبگار نیروهای مسلح کشور خودشان هستند که چرا و چرا ما در منطقه باید حضور داشته باشیم ؟ متاسفانه این پرسش بنده بصورت عجیبی با سکوت بسیاری از چهره های منتقد نظام بخصوص روزنامه نگاران حاضر در کانال که از چهره های برجسته در فضای مطبوعاتی هستند روبرو شد و پس از چندی مجدد همان افراد رویه انتقادی خود را از سر گرفتند و مخاطب بیچاره را که اطلاعاتی در این زمینه ندارد با خبرهای انتقادی نادرست و بعضا دروغ بمباران کردند و میکنند و هنوز به این رویه خود ادامه میدهند، حالا در بحث کودتای نیجر که یکی ازکشورهای دارنده منابع غنی اورانیوم در دنیاست و فرانسوی ها و غربیها آن را بصورت ماهرانه میدزدند و بدون پرداخت هیچ بهائی به مردم فقیر نیجر فریاد وامصیبتا و وا دموکراسیا سر داده اند بدون اینکه بگویند علت اینهمه سروصدای انها بخاطر از دست رفتن معادن مفت و مجانی اورانیوم این مردم فقیراست و باید زمستان بعدی را.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس