روزنامه اشپیگل است بعد از مرگ «توگسی آلبایراک» در آلمان می‌نویسد: «اشتباه است که بگوییم نشان دادن شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) کار غلطی است؛ ارزش کارهای خوب نباید به خاطر کردار انسان‌های بد از بین برود».

گروه فرهنگی مشرق - «توگسی آلبایراک» صدای گریه و فریاد و درخواست کمک را از دستشویی رستوران‌های زنجیره‌ای «مک دونالدز» در شهر فرانکفورت آلمان می‌شنود، دو دختر مورد تجاوز جنسی تعدادی جوان مست قرار گرفته‌اند.
«آلبایراک» که قصد کمک به آنها را دارد توسط ضارب به شدت به زمین پرتاب شده و به کما می‌رود.
پزشکان به پدر و مادر «توگسی آلبایراک» می‌گویند که دختر دانشجوی 23 ساله‌شان دیگر هرگز هوشیاری‌اش را به دست نمی‌آورد و به زندگی باز نمی‌گردد. او پس از ضربه مغزی شدید دچار حیات نباتی شده است، والدین او تصمیم می‌گیرند دستگاه‌هایی که برای حیات دخترشان به او متصل بوده را در روز تولد 23 سالگی‌اش خاموش کنند.
حادثه تا همین جا پایان می‌پذیرد اما آنچه بیش از این حادثه عبرت‌آموز است واکنش‌های بعد از آن است:
صدها تن به خاطر ادای احترام برای فداکاری دختر جوان در شهر برلین تجمع کردند تا یاد و خاطره او را زنده نگه دارند. آنها یک عریضه بلندبالا تهیه کرده و از دولت آلمان برای «توگسی آلبایراک» درخواست نشان «افتخار ملی» نمودند. جالب است بدانید که بیشتر از 100 هزار نفر این عریضه را امضا کردند.

رئیس‌جمهور آلمان بلافاصله اعلام کرد: «آن دختر جوان از جانب تمام مردم آلمان قدردانی و احترام فراوان دریافت کرده است، او به عنوان یک سرمشق و الگو برای تمام مردم باقی خواهد ماند. در زمانه‌ای که مردمان دیگر به چیزهای کم‌اهمیت توجه می‌کنند و همه راه دیگری را در زندگی خود پیش گرفتند، «آلبایراک» جوان، یک نمونه واقعی شجاعت، فداکاری و پایبندی به اخلاقیات است.» و تاکید کرد که حتما در مورد نشان افتخار ملی خانم «آلبایراک» تمام تلاشش را می‌کند.

مراسم‌های سوگواری و شب زنده‌داری، گرفتن شمع و پلاکاردهایی با عنوان «ممنون توگسی» و ادای احترام برای او در کل دو هفته گذشته در دانشگاهی که «آلبایراک» در آنجا تحصیل می‌کرد، برگزار می‌شود.
از زمانی که اخبار مربوط به مرگ «آلبایراک» منتشر می‌شود، صدها نفر در شبکه‌های اجتماعی در بحث درباره او مشارکت می‌کنند. یک کاربر توییتر می‌نویسد: «غم‌انگیز است که می‌بینیم انسان‌های جوانی مثل «آلبایراک» زندگی‌شان را از دست می‌دهند چون از خود شهامت مدنی‌(همان امر به معروف و نهی از منکر خودمان) نشان داده‌اند. روحش شاد!»

اشپیگل در این باره می‌نویسد: «اشتباه است که بگوییم نشان دادن شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) کار غلطی است؛ ارزش‌کارهای خوب نباید به خاطر کردار انسان‌های بد از بین برود. مهاجم باعث مرگ دختر جوان شد نه شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) و باید با مهاجم به عنوان یک فرد خاطی برخورد جدی شود.»

فورد کوریر نیز در این خصوص نوشته است: شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) یک ضرورت در جامعه است و نباید مرگ دختری به خاطر شهامت شهروندی (امر به معروف و نهی از منکر) باعث ترسیدن بقیه شهروندان از این ضرورت اجتماعی شود. اگر شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) در جامعه گسترش پیدا کند، مجرمان دیگر نمی‌توانند جولان بدهند و خشونت در شهرها کاهش می‌یابد.

روزنامه فرانکفورت آلگماینه نیز در این خصوص نوشته است همه ما نیازمند شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) ‌هستیم و با مجازات افرادی که به «آلبایراک» حمله کرده‌اند، باید جلوی کاهش شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) را بگیریم.
و محاکمه قاتل نوجوان خانم «آلبایراک» همچنان ادامه دارد.

***
اما روی دیگر سکه درست سه سال پیش رقم می‌خورد. 25 تیرماه 1390
«علی خلیلی» ساعت دوازده شب پنج، شش نفر را در حال اذیت دو زن می‌بیند که قصد دارند به زور یکی از آن‌ها را سوار ماشین کنند. علی خلیلی جلو رفته و تذکر می‌دهد. ضارب پس از درگیری به ناحیه گردن و شاهرگ علی خلیلی چاقو می‌زند و متواری می‌شود. خلیلی بیش از 15 دقیقه در خون خود می‌غلتید.
در این حادثه تعدادی از مراکز اورژانس بیمارستانی از پذیرش علی خلیلی امتناع کردند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های خصوصی در ازای واریز مبلغ 6‌میلیون تومان حاضر به پذیرش وی می‌شود.
سرانجام علی خلیلی که به دلیل شدت خونریزی به حالت اغما رفته بستری می‌شود اما پزشکان امید زیادی به مداوای وی نداشتند. علی خلیلی پس از مرخص شدن از بیمارستان در منزل بستری شد اما هر از گاهی به دلیل مشکلات ناشی از حادثه رخ داده به بیمارستان منتقل شده و بستری می‌شود. وی بهمن ماه سال گذشته نیز مجدداً در بیمارستان بستری شده و پس از یک ماه به خانه منتقل می‌شود اما سرانجام در 3 فروردین امسال پس از تحمل سه سال جراحات ناشی از این حادثه به شهادت می‌رسد. با بررسی مجدد پرونده شهید خلیلی مرگ وی ناشی از جراحات وارده تشخیص داده شد و ضارب وی نیز به عنوان قاتل معرفی شد.
این حادثه نیز پایان می‌پذیرد اما واکنش‌های بعد از آن چگونه است:
عده‌ای در دوران حیات علی خلیلی او را به علت وارد شدن در چنان صحنه‌ای و دادن تذکر مورد مواخذه قرار دادند که سرانجام او را 15 روز مانده به شهادتش به چنین واکنشی واداشتند:
«من می‌ترسم از ایمان چیزی نماند. آخر شنیده‌ام که پیامبر (ص) فرمودند: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خداوند دعاها را نمی‌شنود و بلا نازل می‌کند. من خواستم جلوی بلا را بگیرم. اما اینجا بعضی‌ها می‌گویند کار بدی کرده‌ام... می‌گفتند به تو چه ربطی داشت؟!! مملکت قانون و نیروی انتظامی دارد! ولی آن شب اگر من جلو نمی‌رفتم، ناموس شیعه به تاراج می‌رفت.»
در این میان عده‌ای نیز با مخالفت گسترده با فریضه امر به معروف و نهی از منکر خواستار عدم رسیدگی به قوانین امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شدند.
رسانه‌های معاند و ضد نظام نیز تا توانستند این آب را گل‌آلود کردند، ماهی خود را گرفتند و بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاختند، این در حالی است که همین روزنامه‌ها بعد مرگ دختر ناهی از منکر در آلمان او را به خاطر دفاع از ناموس جامعه لایق دریافت نشان لیاقت آلمان دانستند!!
تناقض‌گویی و عمل دوگانه رسانه‌های بیگانه در برخورد با حوادث مشابه در اروپا و ایران بار دیگر زنگ خطر را برای رسانه‌های داخلی به صدا در می‌آورد که:
در جهت بازتاب حادثه شهید علی خلیلی و حوادث مشابه آن مسئولیت رسانه‌ای خویش را به درستی انجام داده‌اند یا سکوتی معنادار را در پیش گرفته‌اند؟!
آیا به اندازه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آلمانی که به دفاع تمام قد از شهامت مدنی در جامعه غیر اسلامی خویش پرداخته‌اند آنان نیز در جهت گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ایران اسلامی تلاش کرده‌اند؟!
و نکته پایانی مطلب روزنامه اشپیگل است که بعد از مرگ «توگسی آلبایراک» در آلمان می‌نویسد: «اشتباه است که بگوییم نشان دادن شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) کار غلطی است؛ ارزش کارهای خوب نباید به خاطر کردار انسان‌های بد از بین برود».

*سمیرا خطیب زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    بسیار عالی
  • samane ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    رئیس‌جمهور آلمان بلافاصله اعلام کرد: « او به عنوان یک سرمشق و الگو برای تمام مردم باقی خواهد ماند. در زمانه‌ای که مردمان دیگر به چیزهای کم‌اهمیت توجه می‌کنند و همه راه دیگری را در زندگی خود پیش گرفتند، «آلبایراک» جوان، یک نمونه واقعی شجاعت، فداکاری و پایبندی به اخلاقیات است.» خوبه بعضي چيزا رو از اجنبي ياد گرفت.متاسفانه فقط ساپورت و رژ لب رو ازشون يادگرفتيم.
  • کاپیتان ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    باید به تمام ملت ایران یه نشان افتخار بدن به بعضی ها هم چند تا
  • ناشناس ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اکثر روزنامه ها و روزنامه نگارها شدن زرد و همش جناح و جناح بندی. درصورتی که فراموش کردن فروع دین ما جناح بندی ندارد سیاسی بازی ندارد. روزنامه نگارامون باد این مطلب براشون جا بیفته اگه هزاران کار باب میل اونا هم انجام بدیم اونا باز هم بهونه های بنی اسرایلی خودشونو خواهند گرفت. واقعا مقاله تاثیرگذاری بود.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    فوق العاده بود...
  • حسین ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    بعضى از به اصطلاح ايرانيها كه هيچ نشان فرهنگى و اخلاقى از ايرانى بودن ندارند حاضرند به دليل عقده هاى سياسى و دشمنى با ملت و نظام حتى پايه اى ترين اعمال و رفتارهاى انسانى را حاشا و تقبيح كنند. حتى اگر مسائل دينى را هم كنار بگذاريم، كارى كه شهيد خليلى كرد انسانى ترين كارى بود كه يك بشر در اون موقعيت ميتونست انجام بده و كمك به يك زن كه مورد تعدى قرار گرفته و قدرت دفاع از خود نداره در هر فرهنگ و كشورى كارى بزرگ و انسانى و اخلاقى هست .اينهايى كه اين كار بزرگ را تقبيح كردن قطعا انسانيت و وجدان اونها مشكل و ضعف اساسى داره.
  • محمد ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    درد وبلا ی آنها بخورد به جان کسانی که با بیت المال مسلمین ارتزاق می کنند وحاضر نیستند از ارزشهای اسلامی وانسانی دفاع کنند
  • فریدمشهد ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خدا کند مسئولان محترم اهمیت موضوع رازود متوجه شوند که خیلی راحت وسریع دیر می شود.
  • محمود ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    گویا امر به معروف و نهی از منکر هم فرهنگ بالا و غنی شده ای را مطلبد. گویا اروپا در این مورد هم از ما خوبتر عمل کرده است. ببینید آنها با سربازان از جنگ برگشته شان همچون قهرمانان ملی استقبال می کنند و اینجا رزمنده جنگ رزمنده بودنش را پنهان می کند که مبادا کنایه ای بشنود
  • فریدمشهد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خدا کند مسئولان محترم اهمیت موضوع رازود متوجه شوند که خیلی راحت وسریع دیر می شود.
  • رضا ک ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    عزیزم امر به معروف اون با ما خیلی فرق داره بخوام کامل بگم زمانبره همین قد که از اونا بخاطر کمک به همنوست و تو ایران دخالت در امور دیگرانه و امر و نهی کردن خود خواهانه هست
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    متاسفانه بعضی از هموطنان و اکثرا کسانی که اعتماد به نفس ندارند بدون کمترین تفکری، هرچه بی بی سی بگوید را بلغور می کنند تا شاید متفکر نمایانده شوند.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    نه عزیزم اطلاع نداری صحبت نکن. اتفاقا در آنجا خیلی دخالت(البته از نگاه شما) در کار دیگران وجود دارد و اگر تذکر همسایه و مردم را توجه نکنید همسایه ات سریع به پلیس اطلاع میدهد و پلیس هم از آمربه معروف حمایت میکند
  • سلمان ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا نکته بینی نویسنده جای تشکر داره مخصوصا اون بخش تفاوت رفتارها در قبال امر به معروف و نهی از منکر در آلمان کافر با ایران اسلامی ؟؟؟ خدا بر درجات شهید خلیلی عزیز بیافزاید
  • امید ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    جلوگیری از دست درازی به ناموس من و تو توسط یه آدم خودخواهانه است؟ کلاس چندمی؟
  • سلمان ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    خودتو کامل معرفی می کردی که هر وقت کسی خواست به ناموس شما نگاه چپ کنه کسی امر و نهی خودخواهانه نکنه
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    متاسفانه در ایران به دلیل از بین رفتن صداقت ، خیلی راحت جای دو طرف عوض میشود . برای همین نمیتوان به راحتی قضاوت کرد .
  • ابوذر ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    از بعضیا که نباید انتظار انسانیت داشته باشیم چه برسه به مسلمان بودن....! اون وقت اسم خودشون رو گذاشتن روشنفکر!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    بابا اونها خودشون هم ساپورت تو خیابون نمی پوشند!
  • عماد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 1
    کسی با این امر به معروف مشکل نداره... مشکل اینه که در ایران امر به معروف مربوط به امنیت در جامعه، سرفت، فساد اقتصادی و ... رو ول کردیم چبسیدیم به حقوق فردی افراد و پوشششون که به کسی هم ربطی نداره... وگرنه این امر به معروف مورد تایید هم مذاهب هست...
  • تهامی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 1
    چرا شهامت مدنی رو امر به معروف تعبیر میکنید...شهامت مدنی یعنی دفاع از مظلوم ولی امر به معروف یعنی امر کردن به کارای خوب مثلا تشویق به راستگوویی دوری از خیانت و صله رحم.....امر به معروف که فقط گیر دادن بابت حجاب دختران ایرانی نیست...اون دختر با شهامت آلمانی حجاب نداشت ولی حیا و شرف که داشت....ما داریم با این عقاید پوسیده خودمون با دست خودمون حیا و عفت و شرف رو از دخترانمون میگیریم...مثلا با اسید پاشی!!!!!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    بخصوص مردای چشم چرون! کلا اخلاق تو ایران از بین رفته
  • محمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    اگر ما بپذیریم که در جامعه ما منافق هم وجود دارد یعنی کسی که در باطن ایمان به احکام ندارد انوقت همه مسائل حل می شود. تصور کنید که جامعه ایمانی ما به نشریات و جراید خط نفاق هیچ اقبالی نشان ندهند. آنوقت آنها خود بخود از صحنه حذف می شوند و صدایشان هم به جایی نخواهد رسید. برای رسیدن به این نقطه باید با کار هماهنگ و برنامه ریزی شده توسط رسانه های متعهد به کل جامعه آگاهی داد تا یک مرزبندی جدید شکل بگیرد که شامل خودی یعنی تمام جریان حزب خدا با تمام سلایق و غیر خودی یعنی دشمن خارجی و اذناب داخلی آنها باشد. انشاالله که سایت ارزشی مشرق خط شکن این راه مهم باشد. یاعلی
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    اسيد پاشي را كه دوستان خودتان انجام مي دهند مگر يادت رفت در مسئله ند آقا سلطان چه كساني اين كار را كردند تا به پاي حكومت اسلامي بيندازند و همان عاملان كار بلافاصله كشور را ترك كردند و به انگليس كه اربابشان است رفتند تا مبادا مشخص شود كه اين بازي زير سر كيست ؟!!!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    قابل توجه فسادطلبان سکولار که دیدگاههای غربی مرجع تقلیدشون هست!
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    عزیز مگه شهید خلیلی به حجاب کسی گیر داده بود؟ اونم درست همون کاری رو کرد که اون دختر آلمانی کرده حالا چرا اونجا اون تقدیر می شه اما شهید خلیلی کارش تقبیح تو واسم بگو چه تفائتی بین این دو هست؟ یک بام و دو هواست؟ منطقی باشیم. چرا کل امر به معروفو خلاصه کردیم به صورت عامیانه به گیر دادن یه عده تو حجاب دیگرون؟ خوابیم یا خودمونو زدیم به خواب؟
  • شناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    دوستان مشرقی فریضه امربه معروف و حدود اجرای آن فقط به جلوگبری از تجاوز جنسی محدود نمی شود و شامل جلوگیری از اختلاس، سواستفاده از دین و مقام برای منافع شخصی و صنفی هم مربوط می شود..کسانی که فقط ادعای مبارزه با بدحجابی را دارند و به سایر حوزه های امر به معروف توجه نمی کنند دروغ گویان روزگارند.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    اون پرانتزاتون خيلى احمقانه است. خوانندگان رو چى فرض كردين خداييش؟
  • محسن از اصفهان ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    مشرق نظر من فقط در جواب جناب تهامی بود و منطقی. نه توهین بود و نه عبارت خاصی داشت. یک تحلیل برای روشن شدن موضوع برای این فرد بود. چرا منتشر نمیکنی.
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    قابل توجهي بعضيها كه منتظرند هر كاري رو اول غرب انجام بده تا اونها تاييد كنند كه اون كار درسته. همونهايي كه اگه يه روز غربيها ...بخورند. چند تا كتاب مينويسند در فوايد ...خوري نميدونم الان چه جوابي دارند. .
  • ایرانی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 0
    لعنت خدا بر شیطان و بر اصلاح طلبان...
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    1 0
    براي شهيد خليلي چه كرديم چه بعد از شهادت و چه قبل از آن.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    1 0
    به این میگن مقاله. آفرین. بهترین تفسیر از امر به معروف همین شهامت مدنی است که شما اشاره کردین.درود بر باشگاه خبرنگاران و شهدای امر به معروف و نهی از منکر
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    متاسفانه نوشته مطلبتون در خصوص علي خليلي خلاف واقع است. ظاهرن خانم نويسنده از دين و شرع مقدس بويي نبردند. دروغ گويي
  • مسلمان ایرانی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    کو گوش شنوا.یه عده دم ازفرهنگ ایرانی میزنن ولی نمیدونن که ارزشهای اسلامی منافاتی باایرانی بودن نداره.منظورم اوناییه که فقط چسسسسسسسبیدن به کورش کبیر وامثالهم ولی حتی شناختی هم از کورش و.... ندارن.من نمیدونم اگه ایران دوستن؟پس چراارزشهای ایرانی رونمیدوستن؟؟وخودشونوبه فرهنگ غرب میفروشن؟افسوس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس