عباس عباس زاده با تاکید بر غفلت نظام پزشکی و پرستاری از توسعه و ترویج اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها گفت: جای کمیته‌های اخلاق بیمارستانی در کشور خالی است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، عباس عباس زاده نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، در واکنش به انتشار فیلم‌ها و تصاویر بیماران که اخیرا از سوی برخی افراد در فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: ابتدا باید مطمئن شویم که این اخلاق غیر حرفه‌ای و غیر پزشکی از سوی کادر درمانی بیمارستان صورت گرفته است یا خیر.

وی تاکید کرد: محیط بیمارستان باید محیط امن و ایمنی برای بیمار و خانواده‌هایشان باشد زیرا رازداری یکی از صفات و اصول اخلاق پزشکی است. مردم باید بتوانند به جامعه پزشکی اعتماد کنند و اسرار و رازهای بیماری خود را که حتی به نزدیکان و خانواده‌شان ابراز نمی‌کنند و برای کشف علت بیماری بدون نگرانی و واهمه به پزشک و پرستار خود اطلاعات بیماری را اعلام کنند تا کادر درمانی بتواند به بهترین نحو و سریع‌ترین زمان بیماری را تشخیص دهد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: رازداری امر بسیار مهمی در بخش اخلاق پزشکی و بیمارستانی است بنابراین انتظار داریم مردم به سازمان نظام پزشکی و پرستاری اعتماد کنند و زمانی که بیماری در بیمارستان بستری می‌شود نباید نگران انتشار اسرار و فیلم‌های خود باشند.

وی ادامه داد: در اخلاق پزشکی شاغلان یک وظیفه حرفه‌ای شخصی دارند به طوری که من به عنوان یکی از افرادی که به جامعه پزشکی وارد شدم به دلیل سوگندی که یاد کرده‌ام و همچنین به دلیلی ماهیت کاری که بر عهده دارم وارد مقوله ای شدم که با انسان و اسرار بیماری در ارتباط هستم و باید به اصول اخلاق پزشکی توجه داشته باشم.

عباس زاده با بیان اینکه پایبندی به اصول اخلاق پزشکی مانند اصل احترام به کرامت انسانی همواره باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد افزود: بخش دیگری که باید در حال حاضر بیشتر بر آن تاکید کنیم در مقام اجرا در حوزه‌های سازمانی است. در کنار  تعهد به اخلاق فردی باید اخلاق سازمانی را نیز رعایت کنیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: اخلاق سازمانی جزو مقولاتی است که در سال‌های اخیر  ما از آن غفلت کرده‌ایم. همچنین تاکنون  برای عملکرد جمعی برنامه‌ مدونی در نظر نگرفته بودیم بر همین اساس جای کمیته‌های اخلاق بیمارستانی در کشور بسیار خالی است و باید هرچه زودتر این بخش تقویت شود.

وی گفت: همان طور که در یک بیمارستان بخاطر نقص، عدم راه‌اندازی و استفاده از سیستم اطفای حریق آن مرکز درمانی بهداشتی را تعطیل می‌کنیم باید برای نداشتن و عدم آموزش اخلاق پزشکی نیز به این بیمارستان‌ها توجه کنیم زیرا با اسرار و اطلاعات خصوصی مردم در ارتباطند باید اخلاق پزشکی فعال باشد.

عباس زاده ادامه داد: شورای عالی اخلاق وزارت بهداشت و یا هر مرجع دیگری در این زمینه باید عملکرد خود را از این کمیته‌ها آغاز کنند زیرا این مراکز  به منزله وجدان جمعی هستند پس در حوزه عملکرد سازمان این کمیته‌های اخلاقی به عنوان وجدان سازمانی باید فعال شوند. اگر غفلت کنیم در آینده نیز با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد، بنابراین معتقدم که انتشار فیلم از مرحوم مرتضی پاشایی به واسطه هیچ یک از کادر درمان بیمارستان نبوده است زیرا این افراد وقت این رفتار‌ها را ندارند که بخواهند فیلم بگیرند. بهتر است برای مجازات و برخورد قانونی با این رفتار برنامه و طرح داشته باشیم و بسته به موقعیت و شرایط متفاوت در بیمارستان راهکار موثر و مفید همین کمیته‌های اخلاق وزارت بهداشت هستند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس