«حاشیه» واژه‌ای که با کاراته ایران خیلی هم بیگانه نیست، دوباره سراغ تیم ملی و فدراسیونش آمده است.

به گزارش مشرق،‌ «حاشیه» واژه‌ای که با کاراته ایران خیلی هم بیگانه نیست، دوباره سراغ تیم ملی و فدراسیونش آمده است. فدراسیون تصمیمات خلق‌الساعه می‌گیرد و نیش انتقاد منتقدان تیزتر می‌شود. شرایط به حدی بحرانی شده که در‌ آستانه رقابت‌های جهانی، رئیس فدراسیون شخصا مدیریت تیم‌های ملی را عهده‌دار شده است و در این میان محسن آشوری، دبیر فدراسیون ضمن پاسخ به برخی انتقادات منتقدان، آنها را به خویشتنداری فراخواند.

کاراته ایران که در مقاطع مختلف و بوی‍ژه در آستانه برگزاری مجامع انتخاباتی ریاست فدراسیون دچار حواشی ریز و درشتی می‌شود، این‌بار نیز در شرایطی به سرنوشت مشابه گرفتار آمده است که تیم ملی کشورمان حدود دو هفته دیگر باید در رقابت‌های جهانی به مصاف حریفان برود؛ تیمی که در دوره گذشته این رقابت‌ها با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در رده پنجم قرار گرفت به باور کارشناسان دست‌کم توانایی تکرار نتیجه رقابت‌های جهانی 2012 پاریس را در جهانی 2014 برمن آلمان دارد.

اوجگیری اختلافات از اینچئون

هرچند کاراته ایران با کسب سه مدال طلا در آوردگاه اینچئون از جمله رشته‌های موفق ورزش ایران در این عرصه بود، اما وقتی حسین سمندر، فرزند رئیس فدراسیون در اینچئون در همان دور نخست از دور رقابت‌ها کنار رفت، زخم انتقاد از چگونگی حضور او در ترکیب تیم ملی در وزن 67 کیلو دوباره سر باز کرد و در شرایطی که بازی‌ها در جریان بود صدای انتقاد منتقدان بلند شد. انتقادی که در نهایت به حذف این کاراته‌کا از ترکیب تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی و جایگزینی سعید احمدی منجر شد. احمدی همان کاراته‌کایی است که در دوره گذشته رقابت‌های جهانی به مدال نقره جهان دست یافت، اما حسین سمندر معتقد است به جرم فرزند رئیس فدراسیون بودن از تیم ملی کنار گذاشته شده است.

علاوه بر موضوع شکست سمندر، به گفته ناظران در اردوی تیم ملی در اینچئون در مجموع آرامش حکمفرما نبود و به باور آنها اعتراض شدید سجاد گنج‌زاده در روز پایانی رقابت‌ها به داور و اخراجش از دور رقابت‌ها و فریاد اعتراض پگاه زنگنه خطاب به مسئولان تیم ملی پس از شکست این ملی‌پوش بانو، خود سند دیگری بر ناآرامی شرایط تیم ملی است.

حاشیه‌های کاراته تمامی ندارد

هم مدیرکل گیلان، هم سرمربی تیم ملی

از همه مهم‌تر تیم ملی مردان ایران در حالی با حضور همزمان حسین روحانی و شهرام هروی به‌عنوان مربی گام به اینچئون گذاشته بود که در خلال بازی‌ها ناگهان فدراسیون کاراته از انتصاب دوباره مسعود رهنما به‌ عنوان سرمربی تیم ملی خبر داد؛ خبری که در نوع خود و در جریان بازی‌ها شوکی قابل تامل به تیم ملی و بویژه مربیان تیم ملی بود.

با وجود این محسن آشوری، دبیر فدراسیون کاراته در این‌باره گفت: باتوجه به این‌که مربیان کنونی تیم ملی با حضور مسعود رهنما به‌عنوان سرمربی در رقابت‌های قهرمانی آسیا برای نخستین بار در رده سنی بزرگسالان در مجموع زنان و مردان کاراته ایران را قهرمان آسیا کردند ما تصمیم به ادامه همکاری با این افراد گرفتیم، اما با توجه به این‌که مسعود رهنما به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان منصوب شد و زمان لازم را در اختیار نداشت، او را به‌عنوان مشاور فنی در کادر فنی حفظ کردیم. از این‌رو گرچه در خلال بازی‌های آسیایی خبر انتخاب او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی اعلام کردیم، اما این مهم برای رقابت‌های جهانی بود و پس از استعلامات اداری لازم چنین انتصابی صورت گرفت.

دبیر فدراسیون کاراته در پاسخ به این پرسش که آیا مدیرکل ورزش و جوانان یک استان، فرصت سرمربیگری تیم ملی را دارد، گفت: تصمیم گرفته بودیم پس از بازی‌های آسیایی، اردوهای تیم ملی را جهت شرکت در رقابت‌های جهانی در رشت برپا کنیم تا زمینه برای کار کردن همزمان او هم در سمت مدیرکلی هم در سمت سرمربیگری فراهم شود، اما به دلیل کارهای مربوط به دریافت روادید آلمان و برگزاری مراسم تجلیل از مدال‌آوران این مهم عملی نشد و قطعا مرحله بعدی اردو را با همین هدف در گیلان برپا خواهیم کرد.

معرفی بحث‌برانگیز تیم اعزامی به جهانی

فدراسیون کاراته با وجود اعلام قبلی مبنی بر برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی جهت شرکت در پیکارهای جهانی، باز هم در تصمیمی که واکنش تند منتقدان را به همراه داشت در نهایت فقط در بخش کومیته تیمی انتخابی برگزار کرد و طی آن سامان حیدری و ابراهیم حسن بیگی به عضویت تیم کومیته (مبارزه) تیمی درآمدند. این در حالی بود که پیشتر ایمان سنچولی از سوی کادر فنی به‌عنوان دیگر عضو تیم کومیته تیمی معرفی شده بود و در کومیته انفرادی نیز در 60 کیلو امیر مهدی‌زاده، در 67 کیلو سعید احمدی، در 75 کیلو بهمن عسگری، در 84- کیلو ذبیح‌الله پورشیب و در 84+ کیلو سجاد گنج‌زاده به‌عنوان اعضای تیم ملی کومیته انفرادی منصوب شدند.

اولین نکته درباره این ترکیب حضور سجاد گنج‌زاده است، کاراته کایی که گفته می‌شود از سوی مجامع بین‌المللی با محرومیت مواجه شده است، امری که دبیر فدراسیون کاراته آن را رد کرد و گفت: در روزهای گذشته با آنتونیو اسپینوزا، رئیس فدراسیون بین‌المللی کاراته صحبت کردم و او خبر محرومیت گنج‌زاده را رد کرد.

اما در حالی که منتقدانی چون علیرضا کتیرایی، مربی سابق تیم ملی، دبیر فدراسیون را به دلیل سکوت در برابر مسائلی چون خط خوردن به ناحق سعید احمدی از ترکیب تیم اعزامی به اینچئون و جایگزینی فرزند رئیس فدراسیون به جای این کاراته‌کا، نکوهش کرده و حتی ذیبح‌الله پورشیب ملی‌پوش باسابقه نیز خط خوردنش از تیم اعزامی به اینچئون را غیرمنصفانه دانسته است، مهدی سلطانی، دیگر عضو تیم ملی نیز انتخاب پور‌شیب را حق خوری دانسته است.

به هر حال محسن آشوری که تا روز شنبه همزمان سمت مدیریت تیم‌های ملی را نیز عهده‌دار بود، درباره موضوع رقابت‌های انتخابی گفت: معتقدم وقتی به کسی مسئولیت می‌دهیم، باید اختیارات لازم را نیز به او بدهیم زیرا در نهایت این کادر فنی است که باید پاسخگوی نتایج تیم باشد البته معتقدم کادر فنی تیم ملی با در نظر گرفتن شرایط اردویی شش، هفت ماهه، رقابت‌های درون اردویی و برون‌مرزی بخوبی از توانایی کاراته‌کاها اطلاع دارند و بهترین انتخاب را خواهند داشت، البته لازمه این کار این است که مسئولان فدراسیون نظارت مستقیم و مستمر بر این موضوع داشته باشند که خدای ناکرده مربیان دچار اشتباه یا اسیر احساسات نشده یا نگاه شخصی خود را در انتخاب ترکیب تیم ملی اعمال نکنند.

حاشیه‌های کاراته تمامی ندارد

از اختیارات رئیس تا تهدید به استعفا

در شرایطی اردوی تیم ملی کاراته آغاز شده است که روز شنبه علیرضا سمندر، رئیس فدراسیون کاراته، محسن آشوری را از سمت مدیریت تیم‌های ملی برکنار کرد و خود تا پایان رقابت‌های جهانی این سمت را به عهده گرفت. برکناری‌ای که گفته می‌شود ریشه در اختلاف نظر عمیق این دو نفر دارد و منتقدان آشوری نیز او را یکی از عوامل حاشیه‌های موجود در تیم ملی می‌دانند. هر چند آشوری خود قویا این مسائل را رد کرد و به جام‌جم گفت: اتفاق خاصی در تیم ملی نیفتاده است، این فدراسیون است که تیم ملی را مدیریت می‌کند و پیش از این نیز من بدون هماهنگی رئیس فدراسیون هیچ کاری انجام نداده بودم، در واقع با هم تیم ملی را مدیریت می‌کردیم الان رئیس فدراسیون تشخیص داده است شخصا این کار را به عهده بگیرد و هیچ چیز از نظر محتوا تغییر نکرده است.

دبیر فدراسیون کاراته با بیان این‌که ممکن است در هر کار نوساناتی رخ دهد، تاکید کرد: او به خرد جمعی اعتقاد دارد و در فدراسیون برای تمامی منتقدان باز است و آنها می‌توانند دیدگاه خود را با حضور در فدراسیون مطرح کنند تا بهترین تصمیم گرفته شود.

این در حالی است که گفته می‌شود مسعود رهنما، سرمربی تیم ملی تهدید کرده است چنانچه فدراسیون کاراته بیش از اینها مقابل منتقدان کوتاه بیاید، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. مربی که معتقد است فرزند رئیس فدراسیون با توجه به برتری در رقابت‌های انتخابی پیش از اعزام به اینچئون باید همچنان در اردوی تیم ملی بماند و این حق طبیعی اوست همزمان برخی مربیان سابق تیم ملی، فرزند رئیس فدراسیون را عضو تحمیلی این تیم می‌دانند.

تحرکاتی برای رئیس شدن

همه شرایط فوق در حالی بر تیم ملی کاراته حکمفرماست که بزودی و به احتمال فراوان پس از رقابت‌های جهانی مجمع انتخابات فدراسیون کاراته برگزار می‌شود؛ مجمعی که گفته می‌شود از هم‌اکنون عباس احمدپناهی، رئیس پیشین فدراسیون و مسعود سیدی، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون برای آن خیز برداشته‌اند و خود سمندر، رئیس کنونی فدراسیون نیز حاضر نیست به این راحتی کرسی ریاست را به کسی دیگر واگذار کند، رئیس فدراسیونی که تلاش ما برای دریافت دیدگاهش پیرامون تمامی مسائل فوق ناکام ماند، اما دبیر فدراسیون کاراته با اشاره به در پیش بودن رقابت‌های جهانی یادآور شد: حاشیه آفت ورزش است و مسلما حاشیه می‌تواند هر سازمانی را از درون بخورد، بنابراین از تمامی دوستان می‌خواهم با توجه به در پیش بودن رقابت‌های جهانی دست‌کم برای تیم ملی فعلا خویشتندار باشند تا تیم ملی در این رقابت‌ها همچون جهانی 2012 فرانسه نتیجه خوبی کسب کند. افتخار تیم ملی متعلق به هیچ کس نخواهد بود و برای همه اعضای خانواده کاراته ماندگار خواهد بود. ما هم باید این شرایط را مدیریت کنیم و با بالا بردن آستانه تحملمان فضای آرامی را برای تیم ملی فراهم کنیم.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس