کد خبر 258607
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مجمع چند سیاست از جمله اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها را در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی تصویب کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز پس از پایان جلسه امروز مجمع به تشریح مصوبات امروز مجمع پرداخت و گفت:  این مجمع چند سیاست از جمله اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها را در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی تصویب کرد.

وی افزود: در چارچوب این سیاست‌ها از یارانه‌ها بهره‌گیری بیشتری برای تولید و بهره وری در کشور ، کاهش استفاده از انرژی و استفاده جامع از تأمین اجتماعی خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس این سیاست‌ها عوامل تولید سهم عادلانه‌ای در زنجیره تولید پیدا می‌کنند و نهاده‌ها و کالاهای اساسی و نیز نیازمندی‌های ضروری و حیاتی کشور از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

رضایی با بیان اینکه بر اساس این سیاست‌ها به محصولات و خدمات راهبردی داخلی به ویژه در زمینه امنیت غذایی و دارویی توجه بیشتری می شود و تولید و ورود کالاها از مبادی ورودی مانند بنادر افزایش می‌یابد، افزود: در این سیاست ها بر سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف که از اهمیت بسیاری برخوردار است تأکید بیشتری شد.

وی اضافه کرد: همچنین تأکید شد که در شرایط تحریم باید به مصرف کالاهای تولید داخل توجه بیشتری شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات اخیر آزمون خوبی برای مردم ایران است تا میزان همکاری آمریکا را بسنجند، تاکیدکرد: همه باید صبر کنند تا نتایج مذاکرات مشخص شود و به دولت اعتماد کنیم، اما معطل نتایج نمانیم، بلکه اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی در سراسر کشور شروع کنیم.

رضایی افزود: اقتصاد مقاومتی مکمل سیاست خارجی موثر با تکیه بر ایستادگی هدفمند، منطقی و مدبرانه بر روی منافع ملی و ارزش‌هاست.

وی ادامه داد: مساله اقتدار ملی کشور روی دو مساله اقتصاد و سیاست خارجی موثر است و در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی را برای عبور از تحریم‌ها و فشار بین‌المللی و فعال شدن سیاست خارجی باید بسیار مورد توجه قرار دهیم تا اقتصاد ملی کشور را به نحوی ساماندهی کنیم که آسیب‌ناپذیر باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر تحریم‌ها برطرف شد باید به نوعی عمل کنیم که اگر بیست سال آینده با تحریم دیگری روبرو شدیم، اقتصاد ایران شکننده نباشد،اظهار داشت: پس باید کاری کرد که اقتصاد ملی در برابر تحریم‌ها تاب آورد و در این راستا اگر وابستگی به نفت کم شود آسیب‌پذیری اقتصادمان کمتر خواهد شد پس باید کاری کرد که اقتصاد ایران تحریم‌ناپذیر و آسیب‌ناپذیر شود.

رضایی تاکید کرد: هدف اول اقتصاد مقاومتی، آسیب‌ناپذیری اقتصاد کشور است. با بالا بردن انعطاف‌پذیری مقابل فشارها در جهت خنثی کردن فشارهای بین‌المللی و هدف دوم این‌که بتوانیم از تحریم‌های اقتصادی فرصت بسازیم و در واقع یکی از موضوعات اصلی اقتصاد مقاومتی این است که چگونه از تحریم‌های اقتصادی برای توسعه کشور و شکوفایی اقتصاد ملی فرصت بسازیم همان‌طور که از جنگ تحمیلی برای احیای اقتدار ملی خود استفاده کردیم و امروز قدرت نظامی ما در خاورمیانه اول است.

وی تصریح‌کرد: اگر آمریکا و 1+5 پشت میز مذاکره بنشینند و ببینند که ایران با رشد اقتصادی روبرو است، آمادگی بیشتری برای همکاری خواهند داشت پس باید از سیاست خارجی مکمل اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در 100 سال اخیر و یا حتی 200 سال اخیر شاهد خوش‌بینی ایرانی در سیاست خارجی و سوء استفاده خارجی بوده‌ایم، افزود: این موضوع به ما اجازه نداده است که سیاست خارجی فعال داشته باشیم و تا قبل از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران خنثی، بی‌اثر و یکطرفه بود و اولین بار است که طی 200 سال اخیر رابطه دو طرفه با دنیا تنظیم کرده‌ایم و همه دعوا این است که می‌گوییم باید حقوق و احترام متقابل باشد.

رضایی ادامه داد:اگر سیاست خارجی یکطرفه باشد چیزی گیر ما نمی‌آید، اگر سیاست خارجی دو طرفه باشد و امتیازی بدهیم به طور قطع امتیازی هم خواهیم گرفت که از آن برای پیشرفت اقتصاد بهره می‌گیریم پس اقتصاد مقاومتی پشتوانه اقتصادی سیاست خارجی است تا طرف مقابل به ما توجه کند و بداند که از موضع ضعف پشت میز مذاکره ننشسته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 هنوز یاد نگرفته است که بداند نمی‌تواند با مردم ایران اینگونه صحبت کند پس از همه می‌خواهیم به همکاری خود با دولت ادامه دهند چون حداقل نتیجه مذاکرات این است که میزان همکاری آمریکا با ایران را بسنجیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص بررسی لایحه جرم سیاسی در این مجمع، گفت: ما چیزی به نام جرم سیاسی را در مجمع بررسی نکردیم، بلکه موضوع انتخابات یکی از مسائل سیاسی است که در مجمع بررسی می‌شود و موضوع جرم سیاسی در مجلس باید به صورت قانون در بیاید و اگر با شورای نگهبان به اختلاف رسید ما می‌توانیم وارد شویم.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری وی درباره اینکه آیا در راستای حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان مصوبه‌ای در جلسه امروز مجمع داشته‌اید؟ اظهار داشت: این موضوع جزو بندهای اقتصاد مقاومتی است که در آینده به آن خواهیم رسید و در صورتی که تصویب شود اعلام می‌شود.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که آیا در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حضور و شرکت اعضا در جلسات قانونی وجود دارد؟ گفت: آیین‌نامه انضباطی مجمع شبیه برخی نهادهای دیگر نیست چون اعضای شرکت‌کننده آن همه از شخصیت‌های کشور هستند، پس آنها را آزاد گذاشته‌ایم و غالبا شرکت می‌کنند و خیلی کم به خاطر کهولت سن تاخیر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس