زيردريايي خريداري شده توسط ايران سالها در آمريکا باقي ماند تا اينکه در سال 2009 به طور کامل اوراق شد. ناوشکن ها هم به تايوان رسيد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، شايد بدون هيچ شک و شبهه اي بتوان اصطلاح مثنوي 70 من کاغذ را به روابط نظامي بين ايران و آمريکا در زمان رژيم پهلوي اطلاق کرد.
بسياري از مردم ايران با واژه هايي مثل فانتوم و اف 14 آشنايي و اطلاع دارند که اين هواپيماهاي آمريکايي در زمان رژيم گذشته براي نيروي هوايي ايران از کشور آمريکا خريداري شدند. اما بسياري از مردم ايران با نيروي دريايي و شناورهاي آن تا حدودي بيگانه هستند و شايد اطلاعات درستي از نيروي دريايي ايران و خصوصا گذشته اين نيرو نداشته باشند.
نيروي دريايي ايران در دهه 70 ميلادي به يمن دلارهاي نفتي به سرعت پاي در راه پيشرفت گذاشت و به خريد ادوات پيشرفته سطحي و زير سطحي از کشورهاي غربي دست زد؛ خريدهايي که بعضي از آنها متاسفانه به سرنوشت «شير ايراني تانک سفارش داده شده توسط ايران به انگلستان» دچار شده اند و دولت موقت با اتخاذ تصميمات غلط و بدون مشورت و نظر خواهي از متخصصين و فرماندهان اکثر سفارشات نظامي ايران را که آماده براي تحويل بودند را لغو کرده و کشورهاي غربي را به صاحبان بي زحمت و بي هزينه اين تسليحات تبديل کرد.
ايران در عرصه دريا دست به خريد يک زيردريايي آمريکايي با پيشران ديزل الکتريک زد که در نيروي دريايي آمريکا با عنوان USS Trout(SS-566) در حال خدمت بود. واژه Trout به معناي ماهي قزل آلا است. اين زيردريايي در سال 1952 وارد خدمت نيروي دريايي آمريکا شد.

اين قزل آلاي مکانيکي به وزن 2743 تن و طول 82 متر از سيستم پيشران ديزل الکتريک نيرو مي گرفت و سرعتي در حدود 30 کيلومتر بر ساعت داشت، داراي 83 نفر خدمه بود و از 8 پرتاب گر 533 ميلي متري اژدر نيز بهره مي برد. همچنين اين زيردريايي توانايي پايين رفتن تا عمق 210 متري آب را داشت.
در سال 1977 اين زيردريايي يک دوره سنگين ارتقاء و نوسازي يک ساله را به منظور تحويل به نيروي دريايي ايران آغاز کرد. زيردريايي جديد نام «کوسه» را بر خود داشت. در دسامبر 1978 کنترل اين زيردريايي به خدمه ايراني تحويل داده شد ولي با پيروزي انقلاب بنا به دستور صادره از سوي برخي مقامات به ظاهر ايران دوست دولت موقت، کارکنان اين شناور را ترک کرده و به ايران بازگشتند. اين زيردريايي نيز سالها در آمريکا باقي ماند تا اينکه در سال 2009 به طور کامل اوراق شد.

* 4 ناوشکني که سر از تايلند درآوردند

اما قرارداد ديگري نيز بين ايران و آمريکا به امضاء رسيد که بر طبق آن قرار بود 4 فروند ناوشکن کلاس به اصطلاح کوروش به ايران تحويل شوند. اين ناوشکنها با توجه به شرايط اقليمي خليج فارس طراحي و ساخته شده و براي انجام ماموريتهاي جنگ ضد هوايي، ضد سطحي و ضد زير سطحي و پشتيباني از عمليات هاي آبي خاکي مناسب بودند.
اين سري ناوشکن با وزن 9783 تن و طول 172 متر، از 4 سيستم توربين گازي نيرويي در حدود 86000 اسب بخار بدست مي آورد که سرعتي در حدود 50 کيلومتر بر ساعت و بردي در حدود 11000 کيلومتر را براي اين شناور به وجود مي آورد. اين شناور به دو توپ 127 ميلي متري و دو توپ 6 لول 20 ميلي متري و 8 فروند موشک ضد کشتي هارپون و موشکهاي ضد هوايي استاندارد SM-2 و اژدرهاي 324 ميلي متر مجهز شده بود و همچنين توانايي حمل يک فروند بالگرد نيز داشت.

ناوشکن هاي فوق از سيستم هاي پيشرفته راداري براي جستجو سطح و زير سطح و همچنين آسمان بهره مي برد. قرارداد مربوط به اين شناورها نيز بعد از پيروزي انقلاب لغو شد و نيروي دريايي آمريکا اين 4 ناوشکن را به خدمت گرفت و نام آنها را به KIDD تغيير داد. در سال 2001 نيز اين 4 ناوشکن در طي قراردادي به کشور تايوان فروخته شدند و هم اکنون در خدمت نيروي دريايي تايوان هستند.
پس از گذشت اين سالها و عدم پيگيري حقوقي اين پرونده ها توسط دولتهاي مختلف، به نظر مي رسد اطلاع رساني تنها راه هوشيار کردن مجدد افکار عمومي و بخشهاي مرتبط قواي 3 گانه براي پيگيري اين موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس