کد خبر 24673
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹

پس از برگزاري بيش از شانزده نشست مشترک جامعتين، منشور اصولگرايي امروز منتشر شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌‌وگو با فارس اظهار داشت: در پي صدور بيانيه 8 ماده‌اي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز و پس از فعاليت‌هايي که در کميته مشترک جامعتين با برگزاري 16 جلسه مشترک انجام شد و همچنين انجام کارهاي کارشناسي دقيق و گرفتن نقطه‌نظرات نخبگان و افراد اصولگرا منشور اصولگرايي به جمع‌بندي نهايي رسيد.

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه محور منشور اصولگرايي "وحدت " است،تاکيد کرد که اين مجموعه در راستاي تبعيت کامل از رهنمود‌هاي حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي (مد ظله‌العالي) و استفاده از وصاياي حضرت امام خميني (قدس‌ شريف) است.

*متن کامل منشور اصولگرايي به شرح ذير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
ملت شريف ايران اسلامي آگاه است که رهبر معظم انقلاب، نياز کنوني جامعه مومن و متدين ما را «وحدت» دانسته‌اند. با نگاهي به شرايط حاضر و مخاطراتي که بر سر راه پيشرفت انقلاب و تحقق آرمان‌هاي والاي اسلام و امام راحل (رحمه الله عليه) وجود دارد، نياز به وحدت و ضرورت آن، بيش از پيش، آشکار مي‌شود. امروزه از يکسو دشمن و ايادي استکبار، عداوت خود را آشکار کرده‌اند و هر وسيله‌اي را براي تضعيف انقلاب اسلامي ايران به کار مي‌گيرند؛ از ديگر سو فريب‌خوردگان داخلي، به ابزار دست بيگانه تبديل شده‌اند و مصالح و منافع ملي را بازيچه خودبيني و نجاجت قرار داده، هويت، افتخارات، تاريخ پربرکت انقلاب و آرمان‌هاي امام را با هياهو و هلهله اجانب، سودا کرده‌اند.

در چنين شرايطي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و توصيه‌هاي ايشان به بصيرت و وحدت، نشان از حکمت، خيرخواهي و واقع‌بيني اين فقيه بصير دارد. خداي را سپاس که اين مرز و بوم، به پاس النفاس قدسي پير جماران، ميراث دار نعمت ولايت فقيه شد تا در روزگار فتنه و بحران، دستگير حال اين ملت باشد و در گرداب‌هايي چنين حايل، کشتي نجات امت و راهبر آن تا ساحل امنيت و پيشرفت شود.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز، در اين رستا، کوشيده‌اند راهکارهاي برقراري وحدت ميان ياران و وفاداران صادق اسلام، ايران و انقلاب را بررسي کنند.

اولين گام در اين مسير، ارايه تعريفي جامع از «اصولگرايي» و شاخصه‌هاي امروزين آن بر اساس آموزه‌هاي دين، وصاياي امام راحل (ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري بود؛ اينک و پس از برگزاري نشست‌هاي متعدد و رايزني با گروه‌هاي مختلف اصولگرا، کميته مشترک جامعه مدرسين و جامعه روحانيت، «مباني و شاخص‌هاي اصولگرايي» را اعلام مي‌کند.

لازم است از همه انديشوران، به ويژه مراجع مکرم، روحانيت معزز، دانشگاهيان فرهيخته، گروه‌هاي همراه انقلاب و نمايندگان مجلس و مسئولين، که به طرق مختلف، از اين حرکت وحدت بخش، حمايت و استقبال کردند و با شرکت در نشست‌ها و با ارايه نظرات خود راهنمايي و پيشنهاد‌هاي ارزشمندي ارايه نمودند سپاسگزاري شود.

چنان که گفتيم تعريف اصولگرايي، شامل مباني و شاخص‌هاست. «مباني»، مفاهيم ثابتي هستند که در هيچ زمينه و وضعيتي، دچار تغيير نمي‌شوند؛ مفاهيمي که جوهره و ثابتات جريان اصولگرايي به شمار مي‌آيند. بيان و التزام اين مباني به معناي اهميت و تعيين‌کنندگي آنها در همه زمانها است.

اين «اصول» عبارتند از: 1_ اسلام 2_ جمهوري اسلامي (قانون اساسي)، 3_ خط و سيره امام 4_ ولايت مطلقه فقيه.

«شاخص‌ها» اموري هستند که بيانگر اولويت‌هاي جريان اصولگرايي در مقام عمل و بخصوص در زمان فعلي مي‌باشند، اين شاخص‌ها عبارت است از:

1. دفاع از ارزش‌هاي اسلامي؛
2. پايبندي به مباني انقلاب اسلامي؛
3. التزام عملي به ولايت فقيه و فصل‌الخطاب دانستن نظر رهبري؛
4. احترام و توجه به جايگاه روحانيت و مرجعيت؛
5. ساده زيستي و پرهيز از تجمل‌گرايي و اشرافيگري و توجه ويژه به گروه‌هاي ضعيف و نيازمند؛
6. اعتقاد به آزادي‌هاي مشروع و مردم‌سالاري ديني؛
7. عدالت محوري و مبارزه با فساد؛
8. تاکيد و باور به پيشرفت همه جانبه کشور؛
9. اداره امور بر اساس موازين اسلامي، عقلانيت، قانون، برنامه، حسن تدبير و عطوفت با مردم؛
10. اعتقاد و التزام به تعامل و هماهنگي ميان قوا در سايه تدبير‌هاي رهبري؛
11. دشمن‌شناسي، استکبار ستيزي، استقلال طلبي و موضع‌گيري صريح در برابر دشمنان و فتنه‌ها؛
12. تلاش براي تحقق وحدت امت اسلامي.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران بر اساس اين مباني و شاخص‌ها مي‌کوشد زمينه‌ساز تحقق «وحدت کلمه» در ميان امت اسلامي شود و بدخواهان و بدانديشان ملت بزرگ ايران را مايوس کند.

در پايان، با سلام و صلوات بر حضرت سيد‌الشهدا عليه‌السلام و فرزندان آن حضرت و تعزيت مصيبت عظماي اهل بيت (عليهم‌السلام) و با درود بر روح ملکوتي امام عظيم الشان و آرزوي سلامت و توفيق رهبر معظم انقلاب و دعا براي تعجيل در فرج حضرت بقيه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه)، از همه گروه‌هاي اصولگرا دعوت مي‌کنيم، ضمن حمايت از اقدامات مهم و موثر دولت و ديگر قوا و همه کارگزاران، کوشش‌هاي خود را براي تحقق وحدت امت اسلامي و عزت و سرافرازي اسلام و ملت ايران سامان دهند.
از ملت بزرگوار ايران انتظار داريم با عنايت به اين اصول و شاخص‌ها و دفاع از آنها که ضامن حفظ انقلاب و عظمت اسلام و ايران است همدلانه گام بردارند. بعونه و منّه.
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته.
محمد يزدي؛ رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم
محمد رضا مهدوي کني؛ دبيرکل جامعه روحانيت مبارز تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس