کد خبر 14103
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰

اعضاي شوراي واتيکاني امروز با مراجع و علماي قم ديدار کردند.

به گزارش مشرق در يکي از اين ديدارها که با آيت الله مکارم شيرازي در دفتر اين مرجع تقليد صورت گرفت وي به مسئله اسلام هراسي اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد نوعي اسلام هراسي در ميان اروپاييان هستيم که منشأ آن اعمال افراطي قليلي از وهابيون است.
وي افزود: حتي ما در حال مبارزه با آنها هستيم و معتقديم اينها آبروي اسلام را برده‌اند و به صلح جهاني نيز ضربه وارد مي‌کنند ولي نبايد اعمال يک گروه اقليت را به حساب کل مسلمانان گذاشت و موجب اسلام ستيزي شد.
استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: اينجانب تاکنون چندين کتاب درباره مبارزه با خشونت وهابيون نوشته‌ام و هفته‌اي نيست که در سخنراني‌هاي خود آنها را محکوم نکرده و ديگران را نيز به اين کار دعوت نکرده باشم.
وي ابراز داشت: ما از شما و شاگردانتان انتظار داريم که پيام ما را به غرب برسانيد و اجازه ندهيد اين تصوير خشن از اسلام گسترش يابد.
آيت الله مکارم به گسترش اختلافات توسط سياستمداران اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخي سياستمداران بي‌ميل نيستند که اختلافات گسترش پيدا کند تا آنها نيز بتوانند به اهداف خود دست پيدا کنند.
وي با بيان اينکه اين ديدار و گفتگوها سبب پيشرفت اديان و مذاهب خواهد شد، اظهار داشت: گفتگوي از نزديک موجب خوش بيني و دور نشستن و فکر کردن موجب بد بيني است اما بسياري از سوء تفاهم‌ها در يک گفتگو حل مي‌شود.
مرجع تقليد شيعيان در ادامه با بيان اينکه من به سهم خود از موضع شواري پاپي در مورد اهانت به قرآن تشکر مي‌کنم، ادامه داد: دنياي امروز از نظر مرز‌هاي سياسي و قومي دچار جدايي‌هاي فراواني است و آنچه که در اين محيط مي‌تواند وحدت آفرين باشد همين اديان و مذاهب هستند.

vat 4.jpg



وي تصريح کرد: خوشبختانه نقاط مشترک زيادي بين ما وجود دارد که مي‌توانيم بر اساس همان نقاط مشترک، مردم را به سوي وحدت و دوستي دعوت کنيم.
آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به عضويت خود در کميسيون اديان و مذاهب تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي در ابتداي انقلاب اظهار داشت: در آن کميسيون نمايندگان مسيحي، يهودي و زرتشتي حاضر بودند و ما هيچ‌گونه جدايي با آنها احساس نمي‌کرديم.
وي در بخش ديگر سخنان خود اظهار داشت: مي‌دانيم که تصور شما نيز بر اين است که دنياي امروز از سکولاريسم و مادي‌گرايي خسته و به سوي اديان گرايش يافته و اين فرصتي است که بايد از آن نهايت استفاده را برد و مسائل مشترک را تبليغ کرد.
مرجع تقليد شيعيان در پايان تأکيد کرد: مسائل مربط به صلح جهاني، همزيستي مسالمت آميز، دوري از خشونت، حفظ حقوق بشر و توجه به خانواده و اعتياد، اموري هستند که همه ما مي‌توانيم در مورد آنها فعاليت و نتيجه‌گيري کنيم به شرط آنکه ديدارها و برنامه‌ها مشترک بيشتر شوند.
بر اساس اين گزارش، حضور شوراي گفتگوي اديان واتيکان در قم به همت دفتر نمايندگي وزارت خارجه در قم صورت گرفت.

پاپ در برابر جنايات آمريکا در جهان سکوت نکند
در ديدار ديگر شوراي واتيکاني که با آيت الله جوادي آملي شکل گرفت اين استاد برجسته حوزه علميه قم از پاپ 'بنديکت شانزدهم' خواست تا در برابر ظلم ها و جنايات آمريکا در جهان سکوت نکند و اين کشور را محکوم کند.
حضرت آيت الله 'عبدالله جوادي آملي' روز پنج شنبه در ديدار هياتي عاليرتبه از واتيکان با وي افزود: ستم کردن در دين اسلام حرام است .
وي تصريح کرد : امروز در افغانستان و پاکستان شاهد کشتار مردم هستيم ، در عراق و خاورميانه نيز هر روز شاهد ترورهاي متعددي رخ مي دهد و توقع ما از شخصيت هاي علمي مسيحيت و مخصوصا پاپ اعظم اين است که اين ظلم ها را که عمدتا از آمريکا نشات مي گيرند محکوم کند.
وي افزود: پاپ بايد حادثه قرآن سوزي در آمريکا را محکوم کند تا مسلمانان آرام شوند.
آيت الله جوادي آملي گفت: آسيب جامع در آن است که خيال کنيم دين غير از علم است و کاري با علم ندارد به عنوان مثال مي گويند که ما زمين شناسي يا نجوم ديني و غير ديني نداريم ، بنابراين عده اي در اين بين دين را مثله کردند وآن را به صورت ناشناخته بين مردم معرفي کردند.

vat 2.jpg



اين استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: هم اکنون در غرب لاشه دانش را به دانشگاه ها داده اند که دين در آن جايگاهي ندارد و اگر بخواهيم علم راستين داشته باشيم ، بايد دين به دانشگاه ها نفوذ کند ، آنگاه دانش ديني خواهد شد.
وي اضافه کرد: آن گاه که دانش ديني شد دانشگاه ديني مي شود و بالطبع جامعه هم ديني خواهد شد.
وي ، بر ضرورت حفظ اخلاق در دنياي امروز تاکيد کرد و افزود: بشر بدون اخلاق نمي تواند زندگي کند و مردم جهان بايد در کنار يکديگر با استفاده از مباني مشترک اخلاقي بين اديان به زندگي مطلوبي دست يابند.
'کاردينال ژان لوئي توران' رييس شوراي پاي گفتگوي اديان واتيکان' به همراه 'اسقف اعظم پيترولوئيجي چلاتا ' دبير شوراي گفتگوي اديان ( معاون)، 'مونسينيور خالد عکاشه' مدير گروه اسلام شوراي پايي گفت وگوي اديان ،'پروفسور آنره آپاچيني' ، 'پروفسور الساندر فرارو' و 'پروفسور سيلويوفرارو' از اساتيد دانشگاه ، اعضاي هيات عالي واتيکان را تشکيل مي دهند .
اين هيات در سفر يک روزه به شهر قم با حضرت آيت الله مکارم شيرازي از مراجع تقليد ، آيت الله يزدي رييس جامعه مدرسين و آيت الله جوادي آملي از اساتيد برجسته حوزه علميه قم نيز به صورت جداگانه ديدار و گفت وگو کردند.
هيات بلند پايه واتيکان همچنين از دانشگاه اديان و مذاهب نيز دين خواهند کرد
ديدار با حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي آخرين برنامه تنظيمي از سوي نمايندگي وزارت خارجه در قم بود.
لازم به ذکر مي باشد آقاي مکارم رئيس نمايندگي وزارت متبوع هيأت مذکور را در برنامه هاي از قبل تنظيم شده همراهي کردند.

آيت الله يزدي: جدا نبودن دين از سياست مميزه اصلي اسلام
همچنين رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم مميزه اصلي بين اسلام و ساير اديان را جدا نبودن دين از سياست عنوان کرد.
آيت الله ' محمد يزدي' در ديدار هياتي عاليرتبه از واتيکان با وي افزود: شيخ انبياء حضرت ابراهيم (ع) هستند و ما به کليه اديان ابراهيمي که ريشه آسماني و الهي دارند احترام مي گذاريم.
وي ابرازداشت: ما با کليه نمايندگان اديان ابراهيمي حاضر به گفت و گو هستيم اما بقيه مذاهب را بعنوان روش هاي فلسفي تلقي مي کنيم.

vat 3.jpg



وي افزود: مسيحيت ، يهوديت و اسلام اديان ابراهيمي هستند و در عين اينکه نقاط افتراقي دارند داراي مشترکات زيادي نيز مي باشند و در اين بين اگر اعمال ما بر روش انبياي الهي استوار باشد به موفقيت دست خوهيم يافت.
نايب رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: براي اصلاح جامعه بايد در مرحله اول به افکار انسان ها توجه کنيم زيرا انسان ها در جهان هستي آن چنان که زندگي مي کنند همان طور نيز فکر مي کنند.
آيت الله يزدي افزود: دين اگر سياست نداشته باشد فقط در مسجد و کليسا کاربرد خواهد داشت و لذا مسجد و کليسا ضمن توجه به عبادت مردم بايد به زندگي اجتماعي آنان به عنوان يک ضرورت توجه داشته باشد.
رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: اعتقاد به اسلام يکي از شرايط اساسي به خدمت گرفتن مديران در ايران است و اگر يک مدير دولتي به اصول اسلامي التزامي نداشته باشد موفق نخواهد بود.
'کاردينال ژان لوئي توران' رييس شوراي پاي گفتگوي اديان واتيکان' به همراه 'اسقف اعظم پيترولوئيجي چلاتا ' دبير شوراي گفتگوي اديان ( معاون)، 'مونسينيور خالد عکاشه' مدير گروه اسلام شوراي پايي گفت وگوي اديان ،'پروفسور آنره آپاچيني' ، 'پروفسور الساندر فرارو' و 'پروفسور سيلويوفرارو' از اساتيد دانشگاه از اعضاي هيات عالي واتيکان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس