کد خبر 1599692
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه

وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان اعلام کرد: در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

به گزارش مشرق، «رشاد نبی اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان پس از دیدار با «گرت یان کوپمن» مدیرکل بخش توسعه کمیسیون اروپا در تاریخ ۴ مه، در شبکه X نوشت: ما با گرت یان کوپمن، مدیرکل مذاکرات همسایگی و گسترش کمیسیون اروپا که در کشورمان به سر می‌برد، ملاقات کردیم. ما در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپا، حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافتن مسیرهای تجاری قابل اعتماد و کارآمد جایگزین بین اروپا و آسیا را که از روسیه عبور نمی‌کنند، افزایش داده است.

بنابراین، در ۲۹ ژانویه سال جاری، مجمع جهانی سرمایه‌گذاران ترانزیت در مورد اتصال حمل‌ونقل اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی در بروکسل برگزار شد که دولت‌ها، مؤسسات مالی، مشاغل و جامعه مدنی را از اروپا و آسیای مرکزی گرد هم می‌آورد.

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا اعلام کرد که مؤسسات مالی اروپایی و بین‌المللی شرکت‌کننده در این مجمع ۱۰ میلیارد یورو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در ارتباطات حمل‌ونقل پایدار در آسیای مرکزی اختصاص خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا تفاهم‌نامه‌هایی را با دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و همچنین بانک توسعه قزاقستان به ارزش کل ۱.۴۷ میلیارد یورو امضا کرده است. این وام‌ها با توجه به تضمین‌های کمیسیون اروپا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته دامبروسکیس، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تبدیل کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر به مدرن‌ترین، چندوجهی‌ترین و کارآمدترین مسیر ارتباطی اروپا و آسیای مرکزی ظرف ۱۵ روز جذب خواهد شد.

کمیسیون اروپا گفت که تعدادی از تعهدات مهم در این مجمع به عنوان بخشی از مجموع ۱۰ میلیارد یورو انجام شده است.

کریدور میانه، شامل حمل‌ونقل بار از چین به ترکیه و همچنین به کشورهای اروپایی و بالعکس است.

کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا یک پروژه در چارچوب کمک‌های فنی ارائه‌شده به کشورهای مشترک‌المنافع است که با حمایت اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. این پروژه در کنفرانسی که در ماه می ۱۹۹۳ در بروکسل با حضور ۸ کشور (۵ جمهوری آسیای مرکزی و ۳ جمهوری قفقازی) برگزار شد، به تصویب رسید.

برای اهداف کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا اعلام شده است: بستری پایدار برای گرد هم آوردن منافع، یافتن راه‌های بهینه برای ایجاد همکاری‌های متقابل و سودمند، از جمله توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در مناطق اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا.

جمهوری آذربایجان به توسعه کریدور میانی اهمیت داده و بر اجرای پروژه‌هایی در این راستا متمرکز بوده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در نشست بین‌المللی «COP۲۹ و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» که در ۲۳ آوریل برگزار شد، تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به کریدور میانه نیاز است و سال به سال محموله‌هایی که از چین وارد می‌شود و از آذربایجان می‌گذرد افزایش می‌یابد. در سفر دولتی ماه گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به آذربایجان، مراسم استقبال مشترک از قطار کانتینری که سیان را ترک کرده و وارد باکو شده بود، برگزار کردیم. بنابراین این یک نمایش مشترک از همکاری مابین کشورهایمان بود. ناگفته نماند که قزاقستان و چین فعال‌تر همکاری می‌کنند. با این حال، آذربایجان و چین نیز همکاری‌های خود را بسیار امیدوارکننده و نتیجه گرا توسعه می‌دهند.

گفتنی است در ۳ سال گذشته تعداد کامیون‌های خارجی و آذربایجانی که حمل‌ونقل ترانزیت بار با استفاده از خاک جمهوری آذربایجان را انجام می‌دهند افزایش چشمگیری داشته است. به این ترتیب در سال ۲۰۲۱، ۸۵ هزار و ۲۹۳ واحد حمل‌ونقل ترانزیتی با وسایل نقلیه خارجی از طریق خاک جمهوری آذربایجان انجام شده است، در سال ۲۰۲۲، ۱۷۶ هزار و ۷۸۹ دستگاه و در سال ۲۰۲۳، ۲۲۹ هزار و ۷۵۶ دستگاه حمل‌ونقل ترانزیتی انجام شده است.

به این ترتیب در سه سال گذشته مجموع محموله‌های ترانزیتی که از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق جمهوری آذربایجان انجام شده در سال ۲۰۲۱، ۹۴ هزار و ۸۴۴ بار، در سال ۲۰۲۲، ۲۰۰ هزار و ۱۵۵ و در سال ۲۰۲۳، ۲۶ هزار و ۶۱۴۳ بار بوده است. به طور کلی حمل‌ونقل کالای ترانزیتی از طریق جاده در ۳ سال گذشته ۲.۸ برابر شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به طور کامل به تعهدات خود برای تحقق کریدور میانه در بالاترین سطح عمل کرده است. این کشور پروژه‌های بزرگی را در رابطه با راه‌اندازی خط راه‌آهن باکو - تفلیس - قارص و افزایش ظرفیت بارگیری بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو و همچنین بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک در این جمهوری اجرا کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 9
    خبر خوشی است برای اسرائیلیون
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 1
      کافی است برای روشن شدن حقیقت به زبان های انگلیسی یا آلمانی Persian map و Sinus persicus یا Persian gulf را در زمان امپراتوری هخامنشیان (Achaemenian Empire)، با دید تحقیق جستجو کنید تا ببینید که در بالای رودخانه ارس فقط و فقط نام های Caspians و Armenia دیده می شود و بس!!! نام آذربایجان فقط در جنوب رودخانه ارس نیز پس از سلطه اسکندر مقدونی و سلسله سلوکیان با بنیان گذاری سلوکوس سردار یونانی بر ابران با شکست هخامنشیان در نقشه های یونانی ها و سپس رومی های همسایه غربی ظاهر می شود! در دوران ساسانیان، رومی ها، از نام آلبانیا بر بخش شرقی شمال رودخانه ارس استفاده می کردند. البته در همین دوران، سر و کله خزرهای بهودی زردپوست وحشی از شمال قفقاز پیدا شد که پیوسته به قلمرو ایران زمین با قتل و غارت و کشت و کشتار یورش می بردند. در کتاب ها و نقشه های جغرافیایی اسلامی به جای آلبانیا از الران یا آران نام می بردند ولی نام ارمنیه همچنان در یک امتداد چند هزار سال تاکنون بر ارمنستان فعلی و بخش های تجزیه شده آن توسط ترکیه گذاشته می شده است. همچنین، در یک نگاه بی طرفانه، قبل از شاه عباس صفوی اکثریت ساکنان ارمنستان را به گواهی تمام نقشه های جغرافیایی ثبت شده، نوشته های جهانگردان اروپایی و مسلمان، ارامنه مسیحی تشکیل می دادند و پس از آن، تا زمان عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی، به تدریج به دلیل پاکسازی های قومی و کوچ دادن های اجباری نسبت مسلمانان در ارمنستان بیشتر شد تا به اکثریت رسید. اما، پس از اشغال ارمنستان توسط تزارها و جدایی آن از ایران زمین، دوباره نسبت جمعیتی با فراخوان ارمنیان فرار کرده یا کوچ داده شده، به نفع ارامنه مسیحی تا پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۸ عوض شد و به حالت اول خود در پیش از شاه عباس صفوی بازگشت.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 2
      قابل توجه پان های خائن وطن فروش سرسپرده: رییس اقلیم کردستان: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با کشوری قدرتمند و دوست را به همکاری با رژیمی که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، ترجیح دهیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 1
    ای کاش خدا اینورو هم مینداخت به اونور
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 3
      بخشی از ایران تاریخی وبزرگ است.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 4
      اگر سربازان بی عرضه، رقاص، فاسد و عرق خور بادکوبه غیرت و شجاعت داشتند که ۳۰ سال پیش شکست نمی خوردند و در سال ۲۰۲۰ تنها با دوپینگ نتانیاهو و اردوغان و حمایت ایران بود که توانستند قره باغ را آزاد کنند. در ۳۰ سال پیش این شهدای مخلص سپاه پاسداران لشکر عاشورای تبریز بودند که قهرمانانه جلوی پیشروی برق آسای ارمنستان را که در آن زمان دست برتر داشت ایستادند و راه ارتباطی بادکوبه به نخجوان را از داخل خاک ایران برقرار کردند! ولی در مقابل، این الهام کمونیست و لقمه حرام و پدرش، نمک نشناسی کردند و به جای قدرشناسی از ایران، در دامن اسراییل و ترکیه جعلی غلتیدند. بنابراین، پس از آن بود که ایران از این نمک به حرامی و قدرنشناسی ناراحت شد. ولی باز هم انتقام نگرفت و بی طرف ماند. اگر بی طرف نمانده بود، که ارمنستان می توانست بسرعت بادکوبه را شخم بزند. پس، خجالت بکشید و بیخود دون کیشوت وار قمپز در نکنید! در این جنگ اخیر قره باغ با فتوای سیدعلی بود که ارمنی ها خودشان تسلیم شدند و گر نه در ابتدا به دلیل کوهستانی بودن منطقه تلفات بسیار سنگینی را از بادکوبه گرفتند. الان هم به دلیل پاکسازی قومی ۱۲۰ هزار ارمنی، بادکوبه در انزوای شدید جهانی قرار گرفته است و می خواهد از راه حقوقی به خیال خام خودش، اهداف پلیدش یعنی قطع ارتباط ایران با اروپا را پیگیری کند. به دلیل پاکسازی قومی ارمنی ها، کردها و تات ها توسط جمهوری مغولبایجان، کنگره آمریکا تصمیم به تحریم این رژیم مغولی گرفته است!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 11
    استان باکوجزئی از ایران است.
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      3 0
      پشتسوزیش به تو مونده
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      9 0
      ایران همین استان هایی که داره رو چیکار کرده که میخواین اونا رو هم بدبخت کنین ؟؟؟ برای بورس و پس انداز اونا هم نقشه کشیدین ؟
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      9 0
      با همین مزخرفات باعث شدید ایران منزوی بشه هیچ کریدور اقتصادی از ایران عبور نکنه حتی چین هم حاضر نیست کریدور از ایران عبور کنه
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      1 6
      زنده بادایران🇮🇷
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 5
      مزخرف گویی وچرندگویی که کارشبانه روزی پانمغول های معلوم الحاله که تا اسم ایران وایرانی میاددلپیچه میگیرن ودچارجنون میشن.چطورمیشه علیه ایران وتاریخ هزاران ساله اون صبح تا شب غلط اضافه میکنیدومزخرف میگیدوهرروزپرروتروگستاخ ترمیشیدومشکلی پیش نمیادودوکلمه حرف حق میشنویدبه به زوزه کشیدن میفتید. پاینده ایران وتاریخ پرآوازه ایران.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 4
      بدبخت تویی که فکر میکنی توباکوچه خبره و بدبخت تربازهم تویی که فکر میکنی واسه امثال تواونجاارزشی قائل اند. بدبخت پانترکهای احمقی مثل خودت اند که نه ارزشی بین ایرانی هاداریدونه جایگاهی دربین سایرمردمان واصلامعلوم نیست دردومرض غیرقابل درمانتون چیه وچراتااین حدخودفروخته وبی هویت هستید.
    • BR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 5
      عاظربایجان جعلی .
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      2 0
      جزو ترکیه ست . اگه جزو ایران بود زبانش فارسی بود نه ترکی . نمادش هم شیروخورشید بود نه ماه و ستاره ی عثمانی .
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 2
      پرچم ساختگی که۳۰سال قدمت داره
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      درودبرایران وایرانی.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 2
      ایران غربی یا همان تورچیه فعلی منظورته دیگه .
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 10
    عازربادمجان قلابی نمایندگی صهیونیسم در منطقه هست.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 6
      جمهوری جعلی باکو اسرائیل دوم است.
    • من IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      1 2
      نماینده ونوکر واقعیش دلش نیومد خون از دماغ یه اسراییلی بیاد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 0
      مگه نوکرتروبی وجودترازپانها جماعت وجودداره
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      پست ترین موجودات پان هاهستند.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 3
    هیچ منطقی ندارد با وجود مسیرهای زمینی یک مرتبه، کالا را بیاورند لب دریای کاسپیان تا سوار کشتی کنند بعد دوباره پیاده کنند تا دوباره سوار کامیون یا قطار کنند بعد دوباره سوار کشتی کنند تا در دریای سیاه به طرف ساحل اروپا برود. معلوم است که این کار عاقبت ندارد. ضمن اینکه روسیه و ایران دست روی دست نخواهند گذاشت!
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 0
      بامنطق وفهم ودرک واقعیت هامشکل دارند.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 3
    شتر در خواب بیند پنبه دانه: گهی لف لف خورد، گه دانه دانه!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 1
      الهامه
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    11 3
    مرگ وننگ بردشمنان حقیراذربایجان قدرتمندوثروتمند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 6
      حقیر که خودتی حشره موذی. زنده بادایران.
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      3 1
      قدرتمندوثروتمند🤣🤣🤣
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 7
      پان گرگ ها استاد دروغ و تحریف واقعیات هستند! شهروند بادکوبه ای در یوتیوب: انشاالله آذربایجان یکی میشه. دولت بزرگ و قدرتمندی میشه و مردم ما در فراوانی و نعمت به دور از درد زندگی می‌کنند. دومی: کجا با ما یکی بشه؟ در ایران سوخت، گاز، درمان، غذا ارزانه. ما را به ایران الحاق کنید. مرز را اگر باز کنید، ملت برای پر کردن شکم به ایران فرار می‌کنند!
    • BR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 0
      مرگ
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 3
      اگر سربازان بی عرضه، رقاص، فاسد و عرق خور بادکوبه غیرت داشتند، که ۳۰ سال پیش شکست نمی خوردند. این شهدای مخلص سپاه پاسداران لشکر عاشورای تبریز بودند که قهرمانانه جلوی پیشروی برق آسای ارمنستان را که در آن زمان دست برتر داشت ایستادند و راه ارتباطی بادکوبه به نخجوان را از داخل خاک ایران برقرار کردند! ولی در مقابل، این الهام کمونیست و لقمه حرام و پدرش، نمک نشناسی کردند و به جای قدرشناسی از ایران، در دامن اسراییل و ترکیه جعلی غلتیدند. بنابراین، پس از آن بود که ایران از این نمک به حرامی و قدرنشناسی ناراحت شد. ولی باز هم انتقام نگرفت و بی طرف ماند. اگر بی طرف نمانده بود، که ارمنستان می توانست بسرعت بادکوبه را شخم بزند. پس، خجالت بکشید و بیخود دون کیشوت وار قمپز در نکنید! در این جنگ اخیر قره باغ با فتوای سیدعلی بود که ارمنی ها خودشان تسلیم شدند و گر نه در ابتدا به دلیل کوهستانی بودن منطقه تلفات بسیار سنگینی را از بادکوبه گرفتند. الان هم به دلیل پاکسازی قومی ۱۲۰ هزار ارمنی، بادکوبه در انزوای شدید جهانی قرار گرفته است و می خواهد از راه حقوقی به خیال خام خودش، اهداف پلیدش یعنی قطع ارتباط ایران با اروپا را پیگیری کند. به دلیل پاکسازی قومی ارمنی ها، کردها و تات ها توسط جمهوری مغولبایجان کنگره آمریکا تصمیم به تحریم این رژیم مغولی که رفته است!
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 2
      اگر سربازان بی عرضه، رقاص، فاسد و عرق خور بادکوبه غیرت و شجاعت داشتند که ۳۰ سال پیش شکست نمی خوردند و تنها با دوپینگ نتانیاهو و اردوغان و حمایت ایران توانستند قره باغ را آزاد کنند. این شهدای مخلص سپاه پاسداران لشکر عاشورای تبریز بودند که قهرمانانه جلوی پیشروی برق آسای ارمنستان را که در آن زمان دست برتر داشت ایستادند و راه ارتباطی بادکوبه به نخجوان را از داخل خاک ایران برقرار کردند! ولی در مقابل، این الهام کمونیست و لقمه حرام و پدرش، نمک نشناسی کردند و به جای قدرشناسی از ایران، در دامن اسراییل و ترکیه جعلی غلتیدند. بنابراین، پس از آن بود که ایران از این نمک به حرامی و قدرنشناسی ناراحت شد. ولی باز هم انتقام نگرفت و بی طرف ماند. اگر بی طرف نمانده بود، که ارمنستان می توانست بسرعت بادکوبه را شخم بزند. پس، خجالت بکشید و بیخود دون کیشوت وار قمپز در نکنید! در این جنگ اخیر قره باغ با فتوای سیدعلی بود که ارمنی ها خودشان تسلیم شدند و گر نه در ابتدا به دلیل کوهستانی بودن منطقه تلفات بسیار سنگینی را از بادکوبه گرفتند. الان هم به دلیل پاکسازی قومی ۱۲۰ هزار ارمنی، بادکوبه در انزوای شدید جهانی قرار گرفته است و می خواهد از راه حقوقی به خیال خام خودش، اهداف پلیدش یعنی قطع ارتباط ایران با اروپا را پیگیری کند. به دلیل پاکسازی قومی ارمنی ها، کردها و تات ها توسط جمهوری مغولبایجان، کنگره آمریکا تصمیم به تحریم این رژیم مغولی گرفته است!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    8 3
    اذربایجان یک قدرت جهانی نه منطقه ای
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      1 8
      عاظربایجان جعلی یک استان کوچک جدا شده از ایران بزرگ است وباردیگربه کشوراصلی اش الحاق خواهدشد.
    • BR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 4
      عاظربایجان جعلی وفاضلاب باکو.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    11 2
    همه این برکات ازنعمات جنگ44روزه است
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 2
      جنگ😂😂 البته واسه کوچک مغزهای کوته فکروکوتوله های نژادپرست مجازی شایدجنگ به حساب بیاد😂
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 0
      دقیفا
    • BR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 2
      همه این حماقتهاواراجیف نتیجه آزادی بیش ازحد است.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 2
    امیدوارم مشکلات قومی جهان حل شود درود بر ایران
    • BR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 2
      زنده بادایران.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 2
      ایران عشقه.
  • حسین IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    5 2
    لعنت به دشمنان حقیر ازربایجان
    • BR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 4
      حقیر که دقیقاخودخودتی حشره😂😂😂
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 2
      درودبرایران بزرگ ومردمان بزرگ ایران.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 1
      عازربادمجان درسته.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 3
    مضحک است چقدر راه خودشان را دور می کنند تا از روسیه یا ایران نگذرند!
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    7 3
    تنها چیزی که پان فارس ها بلد هستند توهین کردن هست این از طرز کشور داریشون اینم از طرز شعور ادب شأن
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 3
      بهترازعرعرکردنه.
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 2
    تمام دنیابه کریدورزنگزوراحتیاج دارند حای خودعرمنستان جعلی
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 2
      عازرباجان مسخره بین قدرتهاتقسیم میشه.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 3
      ایران وروسیه بابازگشت به مرزهای تاریخی ورسمی خود به همه این بازیها پایان خواهند داد.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 3
      دنیا😂بیشترممالک اصلانمیدونن کشورکی بنام جمهوری ذره ای باکووجودداره😂
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      3 0
      مسخره ترین قدرت اونی که از طالبان شکست خورده
    • BR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 4
      طالبان سگش شرف داره به پانترک وحشی. درضمن باباتون که رژیم جعلی صهیونیستی باشه درمقابل ایران خفه شدوهیچ غلطی نتونست بکنه .الهامه جون ونوکراش که جای خوددارند😂
    • BR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 3
      طالبان سگش شرف داره به پانترک وحشی. درضمن باباتون که رژیم جعلی صهیونیستی باشه درمقابل ایران خفه شدوهیچ غلطی نتونست بکنه .الهامه جون ونوکراش که جای خوددارند😂
    • BR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 4
      ایران وافغانستان وتاجیکستان وپاکستان وازبکستان وووبرادران همدیگه هستندوبه پانتورچهای مغولی ومهاجرهیچ ارتباطی نداره.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 4
    مدینه فاضله پان گرگ های صهیونیست ترکیه جعلی نژادپرست بوقلمونی (Turkey) است که ۱۰۰ سال با کردهای خود در جنگ بی پایان است، تورم ۷۰ درصدی دارد و از نظر عدم رعایت حریم خانوادگی حتی بدتر از آمریکا و انگلیس به عنوان فاسدترین کشور جهان مطرح است. به طوری که در آمار رسمی، هر مرد در ترکیه جعلی به طور متوسط با ۱۵ نفر رابطه جنسی دارد. این رقم در آمریکا و انگلیس بسیار پایین تر است!
  • بال IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    8 1
    سوزش ویرانشهری ها الان شروع میشه
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 4
      اینوولش کن.سوزش توکی برطرف میشه
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      0 0
      سوزش اصلاچی هست.توظاهراخیلی دچار این درد بودی
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    3 0
    آذربایجان
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 3
      یکی ازاستانهای ایران.
  • بهمن IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 0
    یاشاسین فاتح قره باغ..هر چی گفته عمل کرده..مرد عمل دمت گرم
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 2
      الهامه جون عروس صهیونیستهاست وبس.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      تابه امروزکه نتونسته حتی چهاردیوارخودش روفتح کنه وبعضی هارو هم توقمارباخته😄😄
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 1
      اره الی جان میمون خوبیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس