.

خارکیف دومین شهر بزرگ و پرجمعیت اوکراین و قلب صنعتی این کشور است؛ تصرف خارکیف در کنار تصرف کامل دونباس حتی می تواند کلید پیروزی نهایی روسیه در جنگ اوکراین باشد.

سرویس جهان مشرق _ ۸۱۵ روز از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین گذشته است.

پس از ماه ها انتظار سرانجام عملیات ارتش روسیه در جبهه استان خارکیف آغاز شد؛ قوای روس تقریبا ۸۰۰ روز پس از شکست تلخ و ناکامی خود در راه تصرف شهر خارکیف در روزهای نخست جنگ (فوریه ۲۰۲۲) بار دیگر با هدف مشابه عملیاتی جدید را آغاز کرده‌اند.

عملیات در روز ۹ می و همزمان با رژه پیروزی در شهر مسکو آغاز شد؛ فرماندهان روس علاوه بر محورهای درگیری در منطقه دونباس، قصد دارند در کوتاه مدت با تصرف منطقه مرزی ابتدا امنیت استان بلگورود روسیه را تامین کنند و سپس جای پای محکمی برای حمله آینده به مرکز خارکیف ایجاد کنند.

نگاهی به استعداد و عمق پیشروی ارتش روسیه در خارکیف

عملیات ارتش روسیه بنا بر ادعای منابع غربی و اوکراینی با حدود ۵۰ هزار نیرو آغاز شده است، اما منابع میدانی موثق تر نیرویی به تعداد ۳۰ هزار نفر را دقیق تر می دانند؛ طرح تهاجمی ارتش روسیه بیشتر مبتنی بر نیروهای ویژه با واحدهای مکانیزه (نفربر و خودروی رزمی پیاده نظام و هوابرد) بوده و استفاده اندکی از تانک های اصلی میدان نبرد دیده شده است.

پشتیبانی آتش واحدهای پیشرو ارتش روسیه با چند گردان توپخانه با تمرکز بیشتر بر توپخانه راکتی (گراد و اوراگان) بوده است و جنگنده های نیروی هوایی روسیه نیز با پرواز از فرودگاه های ورونژ و کورسک دست به پرتاب بمب های هدایت دقیق UMPC با برد ۷۰ کیلومتر می زنند که فشار زیادی را بر خطوط دفاعی ارتش اوکراین وارد کرده است.


آتش سنگین توپخانه روسیه روی شهر ووفچانسک


اگرچه ماه ها منابع مختلف در مورد حمله ارتش روسیه از جبهه شمال خارکیف هشدار داده بودند اما به شکل عجیبی رهبران اوکراینی نه خطوط دفاعی مستحکم در مرز بنا کرده بودند و نه نیروی کافی برای دفاع از شهرک های مرزی مستقر شده بودند.

ارتش روسیه حمله خود را از ۳ محور مختلف آغاز کرد؛ شرق و غرب رودخانه سیورسک دونتس (با هدف تصرف شهر ووفچانسک) و محور شمال شهر لیپتسی با هدف نهایی پیشروی تا شهر خارکیف.

نگاهی به آخرین وضعیت محور جدید درگیری در شمال اوکراین/ پوتین دست بردار تصرف شهر خارکیف نمی‌شود +نقشه و تصاویر


در محور شهر ووفچانسک ارتش روسیه در ۱۰ روز گذشته (۹ تا ۱۸ ماه می میلادی) موفق به پیشروی به عمق ۶ کیلومتر تا شمال شهر ووفچانسک شده و عرض منطقه تصرف شده نیز حدود ۲۰ کیلومتر است که چندین روستا و شهرک دیگر اوکراینی را در بر می گیرد؛ در حال حاضر نیروهای ویژه روسی در بخش شمالی شهر ووفچانسک با مدافعین اوکراینی مشغول درگیری سنگین کوچه به کوچه هستند و حدود ۲۵ درصد از مساحت شهر را در اختیار دارند؛ هدف اصلی ارتش روسیه از پیشروی در این محور قطع مسیر پشتیبانی خارکیف به کوپیانسک در مرز استان لوهانسک است تا قوای روسی که در شرق این منطقه و پشت رودخانه اسکیل به انتظار نشسته اند حمله نهایی خود برای تصرف کوپیانسک را آغاز کنند.


آتش سنگین راکت اندازهای گراد روسی در جبهه خارکیف


در محور شمال شهر خارکیف عمق پیشروی ارتش روسیه بیشتر بوده و آنها پس از تصرف شهرک هلیبوکه به سمت جنوب این منطقه و شهر مهم لیپتسی در حال پیشروی هستند که فاصله آن از مرز بین المللی ۱۵ کیلومتر است؛ اگر فرض را بر این بگیریم که ارتش روسیه در مرحله نخست قصد دارد که منطقه امن (بافر زون) به عمق ۱۰ کیلومتر در مرز با اوکراین ایجاد کند با تصرف ووفچانسک و لیپتسی و اتصال دو محور پیشروی به یکدیگر هدف اولیه ۱۰۰ درصد محقق شده و آنها قادر خواهند بود عملیات مشابه را در مرز با استان های سومی و چرنیگف اوکراین تکرار کنند.

نگاهی به آخرین وضعیت محور جدید درگیری در شمال اوکراین/ پوتین دست بردار تصرف شهر خارکیف نمی‌شود +نقشه و تصاویر


پوتین دست بردار تصرف شهر خارکیف نمی‌شود

علاوه بر شهر کی‌یف پایتخت اوکراین که هدف شماره ۱ ارتش روسیه در شروع حمله به اوکراین بود دو شهر بزرگ خارکیف و ماریوپل نیز اهداف دیگر ماه نخست تهاجم بودند؛ ارتش روسیه موفق به محاصره و تصرف گام به گام ماریوپل شد اما در راه تصرف خارکیف شکست تلخی را متحمل شدند؛ شکستی که با ضد حمله بزرگ سپتامبر ۲۰۲۲ اوکراین و خروج کامل ارتش روسیه از استان خارکیف تکمیل شد و از آن هنگام ارتش روسیه چشم انتظار فرصتی برای انتقام و پیشروی دوباره به سمت خارکیف بود.

با شکست ضد حمله تابستان ۲۰۲۳ اوکراین و از دست رفتن تجهیزات و نیروی رزمی فراوان و توقف ۶ ماهه ارسال تسلیحات از امریکا به اوکراین، وضع در خطوط مقدم دچار تحول سنگینی شده و ارتش روسیه کاملا وارد فاز تهاجمی شد؛ پس از چندین حمله بزرگ در محورهای آودیوکا، چاسیویار و کراسنوگوریفکا سرانجام طرح حمله به خارکیف نیز آغاز شد.


حمله روسیه با موشک اسکندر به مرکز تیپ ۳۰۲ پدافندی اوکراین در نزدیکی خارکیف

اگرچه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد هدف عملیات، تصرف خارکیف نیست، اما به نظر می رسد این موضوع بیشتر برای جلوگیری از بالا رفتن سطح انتظارات و جلوگیری از غرور بیجا میان نظامیان این کشور باشد.

نگاهی به آخرین وضعیت محور جدید درگیری در شمال اوکراین/ پوتین دست بردار تصرف شهر خارکیف نمی‌شود +نقشه و تصاویر


خارکیف دومین شهر بزرگ و پرجمعیت اوکراین و قلب صنعتی این کشور است؛ تصرف خارکیف در کنار تصرف کامل دونباس حتی می تواند کلید پیروزی نهایی روسیه در جنگ اوکراین باشد و در هر گونه مذاکرات صلح میان دو طرف دست برتر را به کرملین بدهد؛ پوتین هرگز از رویای تصرف شهر خارکیف دست بر نخواهد داشت کما اینکه ممکن است در ماه های آینده نیم نگاهی نیز به شهر زاپوریژیا در جنوب و سومی در شمال نیز داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • US ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    75 24
    ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      38 5
      کار چکمه تمومه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      2 53
      فعلا که اون زلنسکی تبدیل به زیرپوش شده!!
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    25 99
    احسنت ، دم جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و ارتش آزادی بخش روسیه گرم!! با آرزوی موفقیت قریب الوقوع برای شما و شکست مفتضحانه اوکراینی های صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی و اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکششون🇮🇷🌹🇷🇺🌹🇮🇷🌹🇷🇺
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      11 50
      دوست عزیز من خودم طرفدار انقلاب و نظامم ولی جمهوری اسلامی از حمله روسیه نمیکنه و به رسمیت نشناخته مناطق اشغالی رو. چون اوکراین حامی داعش و اسرائیله و عضو ناتو میخواد بشه ایران به نفعش موضع نگرفته
    • عمیر IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      75 17
      مرگ بر روسیه
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      12 67
      باز این عوضی نظر داد
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      37 6
      سوریه چین روسیه جزایر ایرانی رو متعلق به امارات دانستند این از متحد های شما کشور های که دشمن خطاب می کنید بی طرف شدن
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      10 53
      احسنت بر پوتین و هر کسی که ناتو را ضعیف کنه
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 1
      بین فحش هات یه نفس بگیر از دست نری نوکر پوتین و روسیه!
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 46
      موافقم، باز این عمیر نادان نظر داد!!
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      اصلأ کل آتیش ادعای سه جزایر از گور یانکی‌های گاوچرون تروریست هم‌... باز آدمکش بلند میشه وگرنه اعراب خلیج که نوکر اونها هستند و از طرف خودشون نظری ندارن که!! حالا بقیهٔ کشورها از یانکی‌ها که ام الفساد و نقشه کش این جریان هستند بد ترن؟؟!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      لازم نیست نفس بگیرم، وسطش داشتم جای دیگه به اربابای صهیونیستت که تو غزه کشتار میکنن فحش میدادم تا چشمت در بیاد نوکر یانکی‌ها و صهیونیست‌ها!!!
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ۱۷:۲۶ نادون کی اول حمله کرد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    13 42
    پوتین پیروز این میدان است.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      5 2
      همه جا پوتین برنده است
    • US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 1
      ۱۹:۴۸ چش به شما ها میرسه؟
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      همین که یانکی‌های گاوچرون تروریست هم.. باز آدمکش و شما غربگداهای طرفدارش میسوزید کافیه!!!
  • مجید IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    19 9
    چه دنیایی کثیفی داریم اینقدر کشته از دو طرف کافی نیست تا حاکمان شیطان صفت دست از غرور بردارند وای بحال مردمی که گرفتار همچین ادمایی بشن الان روسیه به خاک اکراین حمله کرده و این حمله بر فرض و گمان روسیه اتفاق افتاده در حالی که کشور بزرگیه و اتمی هست و هیچ وقت اکراین بر ضد خاک روسیه اقدامی انجام نداده بود خدا شر متجاوز کم کنه و شر ادم های احمقی که از این جنایت حمایت میکنن را هم کم کنه و لعنت کنه
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      9 17
      روسیه به خاک اوکراین حمله نکرده، اوکراینی های صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی و اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکششون داشتن تدارک حمله به جمهوریهای مستقل دونتسک و لوهانسک و جزیره کریمهٔ روسیه رو می‌دیدن که روسیه پیش دستی کرد و زد تو پوزشون!! تا قبل از این حمله هم اوکراین بیش از 15000 نفر از مردم این دو جمهوری تازه استقلال یافته رو قتل عام کرده بود!! خدا شر کشورهای متجاوز عضو ناتو و طرفدارهای غربگدای احمق شونو از سر مردم صلح طلب جهان کم کنه، الهی آمین!! 🤲🤲
    • فرشید IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      6 38
      اوکراین مقصر اصلی و با طرح ادعا پیوستن به ناتو قصد تهدید روسیه رو داشت مظلوم نمایی نکنید مقصر فقط و فقط اوکراین است
    • عمیر IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      48 7
      لعنت به پوتین
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      7 4
      احمق ادم هایی هستن که نمیبینن اوکراین شده نوکر امریکا و داره بجای امریکا با روسیه میجنگه عضویت در ناتو ارزش اینو داشت زلنسکی اینقدر مردمش رو به کشتن بده؟حالا کو حمایت ناتو از اوکراین؟؟؟؟ و احمق اونایی هستن که به زلنسکی حق میدهند
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      6 2
      آمریکا و اسرائیل هم متجاوزند به این دو تا کشور هم فحش میدی یا نه ..... یا اربابت هستن
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      7 3
      یعنی هنوز متوجه نشدی اوکراین با یه دلقک به اسم زلنسکی بازیچه دست آمریکا و ناتو شده، غرب براش ملت ها مهم نیستن فقط منافع مهم هست و منافعشون وقتی حاصل میشه که آدم های مزدور بالا سر یه مملکت باشن،متجاوز ناتو و غرب هستن ولی متاسفانه آدمی که خودش رو به خواب میزنه نمیشه بیدار کرد.......
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      3 2
      شما اول یک کم مطالعه کن و کمی تحقیق و بعد مراجعه کن به تاریخ حداقل بیست سال گذشته و ببین ناتو و تهدیدات غرب علیه روسیه بعد بیا نفرین کن حقیقت و منطق و انصاف و عدل را داشته باشیم بهتر تز اینکه دیگران را نفربن کنیم
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      لعنت بر آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل و سگهای زنجیری آنها بخصوص مزدوران آن ها در ایران...
    • DE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      24 1
      ۲۳:۲۶ - نادون اوکراین هیچ وقت تهدیدی برای روسیه نبوده وهیچ وقت به روسیه حمله نمیکرده وقتی بهش حمله شد تصمیم گرفت عضو ناتو بشه روسیه همیشه خوی تجاوزگری داشته برو یه کم تاریخ مطالعه بکن شوروی حتی خاک ایران راهم تصرف کرد به افغانستان حمله کرد به چچن برای تصرفش ودراخر به اوکراین...2014 هم که کریمه را گرفت شما اصلا میفهمی منطق چیست خداییش؟؟؟؟؟؟؟!!!!
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 32
      احمق، اوکراین از همون روز اول که یانکی‌ها با صرف 5میلیارد دلار به گفتهٔ ویکتوریا نالند صهیونیست توش کودتا کردن میخواست عضو ناتو و اتحادیه اروپا بشه!! به جمهوریهای مستقل دونتسک و لوهانسک حمله کرد و حدود 15000 نفر رو کشت!! آمریکا و انگلیس هم بحرین رو از ایران گرفتن و به عراق و افغانستان و لیبی و ویتنام و سوریه و...... حمله کردن!! از یانکی جماعت وحشی تر تو دنیا نداریم بعد تو اومدی اینجا ازشون دفاع میکنی؟خجالت بکش!!
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ۱۷:۳۱ احمق تویی که منطق سخن گفتن نداری وهمه چیز را صهیونیسم میدونی
    • US ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ۱۷:۳۱
    • DE ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ۱۷:۳۱ احمق تصرف خاک یه کشور واونا ضمیمه خاک خود کردن فرق داره با حمله کردن به یه کشور تو که بلد نیستی حرف بزنی ومنطقشا نداری
  • ابی آذری زبان هستم IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 8
    الان زیباکلام سکته زد
    • شاهو سقزی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      2 1
      خدا نکنه ...
    • US ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      16 1
      چیه بهت فشار امد؟!!!!!!
  • f IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 5
    کاری که 800 روز پیش نتونستی انجام بدی رو شک نکن الانم نمی تونی. تازه اون موقع اوکراین در اوج ضعف بود.
    • عباس NL ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      متاسفانه اين همه انسان بى گناه كشته مى شه، لعنت به جنگ ولى اين حرف شما درست نيست چون اوايل جنگ كشورهاى غربى تا تونستن اكراين را كمك كردن ولى الان ديگه غرب تواناى اون كمك ها رو نداره بخاطرهمين الان اوكراين از هر لحاضى حساب كنى ظعيف تر شده
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 3
    پوتین در مصاحبه گفت هدف از عملیات خارکیف تصرف ان شهر فعلا نیست. یعنی با سرسختی زلنسکی هدف میتواند عوض شود.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 2
    در جنگ اوکراین هرگز دخالت نخواهیم کرد. اگر اوکراین دست از ناتو و اسرائیل برداره بیاد با ما، قطعا طرف اوکراین رو میگیریم.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    2 0
    جریانات چپ و لیبرال خودشون بخشی از قدرت در ساخت قدرت جهانی و ... هستند
  • عمیر IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 9
    پوتین غلط زیادی میخوره
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      2 0
      غربگدا بی ادب و فاسد است
  • عمیر IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 5
    مکرون بهتره نیروهاتو وارد معرکه کنی
    • FR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      2 0
      مکرون خودش نخست وزیر وزیر خارجه و وزیر دفاعش « زن »هستند ! با پوتین مرد میدان بجنگند ؟! 😂
  • حسنخ IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 10
    لعنت بر پوتین متجاوز لعنت بر کمونیست و نوکران نفهمش
    • ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      لعنت بر غربگدایان کسانی که حتی عرضه فهم اینرا ندارند که اوکراین خواستاری نابودی مملکتت است
  • هاتف IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 10
    عرض تبریک و تهنیت خدمت حاج پوتین عزیز و سربازان عزیز روس.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    جنگ اوکراین به ضرر اوکراین (بخشی از شوروی) هست که برای دشمن شوروی (آمریکا) اصلا مهم نیست اما باید برای روسیه (هموطن سابق اوکراین) مهم باشه. مثلا سربازهای تسلیم شده را پناهندگی موقت بده تا پایان جنگ یا هر وقت دلشون خواست. زندانی نکنه. در اقامتگاه مناسب. خیلی ها میان چون بین کشته شدن و رفتن به شهر هموطن سابقشون، دومی رو انتخاب می‌کنند. مثل این می مونه که آمریکا که متلاشی شد و چند کشور شد (با تلاش‌های شبانه روزی بایدن) یکی از کشور آریزونا بره به کشور کالیفرنیا. هموطن سابق بودند... پوتین باید از سربازان فراری استقبال خوبی بکنه. هموطن های سابق... اینطوری جنگ تموم میشه... و زلنسکی بازنده... بعد اوکراین رو بسازه... مثل اولش کنه... پوتین فیلم سربازگیری به زورِ جوان های اوکراینی از خیابان رو دیده؟ حتی کشته شدن یکی شون هم انصاف نیست... اما برای دشمن شوروی (آمریکا) که مهم نیست... پوتین هموطن سابق، هموطن حدود ۳۰ سال پیششون هست...
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    شما اگر اوکراین را بشناسید بهتر می فهمید که هدف اصلی روس ها چی هست به شخصه از روز اول جنگ تو همین مشرق نیوز نوشتم که حمله روس ها به شمال و خصوصا خارکف و کیف ، ایذایی بود تا قوای اوکراینی و توان ناتو را به شمال بکشن تا در جنوب ، بزرگراهی پیشروی کنند و چند ماه هم فرصت تثبیت و استحکام داشته باشن که در خرسون ، بیش از ۶۰ روز فرصت مستحکم کردن مواضع را هم داشتند مسئله خیلی سادس اما هنوز ۹۹ درصد کارشناسان ایرانی می گن روس ها دنبال گرفتن کیف و خارکف هستند اکی فرض کنید این ۲ شهر را هم گرفتند حکومت جدید هم آوردن آن حکومت که مهمان انقلاب رنگی بعدیست و نیروهای روس هم در کوچه پس کوچه های دو شهر ۳ میلیونی که عموما احساسات ضدروسی دارند به فنا می رن اگر اوکراین را بشناسید متوجه می شوید که جنوبش ارزش دارد به بیش از ۱۵ دلیل مهم و استراتژیک و شمالش عملا ارزش خاصی ندارد مثلا خاک شمال اوکراین به دلیل دامداری می خورد اما خاک ارزشمند سیاه که تولید غله جهان را گردن گرفته عموما در جنوب اوکراین است فرصت باشد چاپ هم بشود یکی یکی تفاوت ها را می نویسم اما نهایتا حمله به خارکف به ۵ دلیل انجام می شود ۱ . برداشتن فشار از جبهه جنوب و شرق و پیشروی در این محورها ۲ . خارکف می تواند معامله خوبی برای اتمام جنگ و تثبیت سایر مناطق تصرف شده شرق و جنوب باشد ۳ . حفاظت بیشتر از شهرهای مرزی روسیه ۴ . انهدام عمیق صنایع ، فرودگاه ها و سایر زیرساخت های این مناطق ۵ .‌ تلاش برای تغییر بافت این مناطق و الا داشتن خارکف به درد روس ها نمی خوره و بگیرن و بخوان نگه دارن بیشتر ضرره براشون تا منفعت . تو عملیات ایذایی یا فریب هم سطح خسارات بالاست ناتو همه قوایش را برای حفظ کیف بسیج کرد چون باور داشت روس ها می خوان حکومت غربگرا را بندازن اون همه توان نیرویی توسط روس ها بسیج شد تا جامعه اطلاعاتی غرب به چنین نتیجه ایی برسد و می گم تفاوت جنوب و شمال اوکراین را بدانید می فهمید که آن خسارت ها برای روس ها توجیه پذیر می شود .
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    ممنون از مشرق
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    زلنسکی اوکراین رو فدای غرب کرد
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    از وقتی اوکراین جنگ شد انتشار انواع ویروس های کرونا تموم شد!
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    درود بر ولادیمیر پوتین کبیر...
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    زلنسکی اوکراینو نابود کرد
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    هرجاآمریکا بره جنگ به پا میکنه
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    روسیه بایستی اونقدر تضعیف بشه تا ترکیه خان منطقه بشه
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    اوکراین باخت
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    درود بر پوتین
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    طولانیترین عملیات ویژه .‌ ۳ هفته شد سه سال . جنگی که توی سه سال نتیجه نشه تو سی سال هم‌نمیشه .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    اوکراین نابود شدد
  • ali IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    چقدر روسیه بهمراه انگلیس پدر ما ایرانی ها را درآورد؟؟؟؟
    • ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      ملاک الان است
  • FR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    تا حالا هم روسیه پیروز است غرب تو گل گیر کرده !
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    از روس ها خوشم می اید
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 2
    درود بر رزمندگان اوکراین مرگ بر منافقین وپوتین
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    از یهودی هاخوشم نمی اید به نظرم خیلی شیطانی هستند
  • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    حال به نظر می‌رسد آیا روسیه می تواند با تهاجمی گسترده وطوفان بمباران برخارکیف،انتقام شکست خودرابگیرد, ؟
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    اوکراین نابود شد
  • م. گودینی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    من که دل خوشی از روس‌ها ندارم. اما در شرایط فعلی که یانکی‌ها به هیچ قیمتی حاضر نیستند که از دشمنی با کشورمان دست بردارند شرایط ایجاب می‌کند که برای رو کمنی و زبون کردن آنها طوری به روس‌ها کمک کنیم که هم ناتو ناتوان بشود و هم ما سلاحهای جدیدمان را روی سر غربیهای نامرد آزمایش کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس