‌

اردیبهشت آموزش عالی فرا رسید و دانشجویان همزمان با حضور در کلاس‌ها و گذراندن امور معمول، روز معلم را هم دانشگاه‌ها گرامی‌ داشتند.

به گزارش مشرق، کلاس‌های درس دانشگاه‌های ایران هفته گذشته نه فقط مانند همیشه میزبان دانشجویان و استادان بلکه شاهد مراسم گرامیداشت مقام معلم و استاد و جشن‌های روز معلم بود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم مانند هر سال سی‌ویکمین آیین نکوداشت عضو هیات‌علمی برگزیده را برگزار کرد و طی این مراسم در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از ۶۵ استاد برتر دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح و جوایز نقدی تجلیل شد.

عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور، پیمان صالحی معاون پژوهشی، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، احمد فاضل زاده رییس موسسه استنادی جهان اسلام، حسین بلندی، رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، مسعود گنجی، رییس صندوق رفاه دانشجویان، احمد فاضل‌زاده رییس موسسه استنادی جهان اسلام نام‌های آشنایی در میان برگزیدگان بودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه ای فرهنگ آن جامعه و سرمایه جاودان آن جامعه است. جامعه فهیم دانشگاهی، پویش و پالایش دانشگاهی را مدنظر خود قرار داده و همواره فرهنگ‌های جدیدی را خلق کرده است.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: همانطور که کلمات و جملات جدید به زبان هر کشور اضافه می شود، علم و فناوری و نوآوری جدید همراه خود فرهنگ جدیدی را خلق می کند. استادان فرهنگ ساز و امید افرین، الگو و اسطوره برای نسل های فعلی و آینده ایران هستد و نسل های بعدی باید بدانند که قدردان پیشینیان خود باشیم.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای که استاد دانشگاهی ساکن شود، آن منطقه و محله ارزش بیشتری می یاید. کوی دانشگاهیان در هر شهری ارزش بیشتری دارد. بنابراین سرمایه های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

زلفی گل با بیان اینکه تجلیل از استادان نمونه کشوری، در راستای ارتقای مرجعیت علمی است، یادآور شد: هر کدام از استادانی که امروز تجلیل می شوند در رشته خود سرآمد هستند. انتخاب استاد نمونه در جهت تحقق مرجعیت علمی است. وقتی این فرایند طی می شود می خواهیم شاخص های افراد مرجع را به نمایش بگذاریم.

معاون مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم نیز در این مراسم با تشریح روند انتخاب استادان برگزیده کشوری گفت: در ابتدای سال تحصیلی بخشنامه انتخاب عضو هیات علمی برجسته به همه دانشگاه ها ارسال و مدتی به آنها فرصت داده شد تا افراد واجد شرایط را به دبیرخانه معرفی کنند.

علیرضا حیدری افزود: ابتدا تا ۳۰ دی ماه فرصت داشتند ولی تا فروردین هم پرونده هایی دریافت شد، بهتر است در دوره بعد بازه زمانی را رعایت کنیم. در نهایت حدود ۱۵۰ پرونده بعد از داوری اولیه در دانشگاه ها به دبیرخانه رسید. تعدادی از پرونده ها حداقل امتیازهای تعیین کننده را نداشتند و بقیه پرونده ها غربالگری شدند و در نهایت ۸۷ پرونده به دست آمد که انتخاب کار دشواری بود.

معاون مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم تصریح کرد: با توجه به برخی معیارها مانند توجه به گستره جغرافیایی، گروه های آموزشی ( ۶ گروه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری) ۶۵ عضو هیات علمی از ۳۱ دانشگاه به این عنوان دست یافتند.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

تجلیل از دو استاد جلیل‌قدر؛ مرحوم کریم مجتهدی و استاد سیدمحمد بلورچیان

گرامیداشت مقام معلم در این هفته فقط به نکوداشت مقام معلمانی که سرکلاس حاضر می‌شدند، منحصر نشد و شاگردان و همکاران دیروز استاد مرحوم کریم مجتهدی (۱۳۰۹ تا ۱۴۰۲) از وی تقدیر کردند. همچنین مراسمی برای استاد سیدمحمد بلورچیان (متولد ۱۳۱۲) استاد برجسته رشته شیمی با حضور وی و فرزندان، شاگردان و نزدیک‌ترین دوستانش برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از دکتر بلورچیان ضمن تاکید بر اهمیت گرامیداشت اقدامات دانشمندان کشور افزود: این اقدامات به نسل جدید نشان می دهد گذشتگان چقدر برای‌ پیشرفت علمی کشور زحمت کشیده و عمر خود را در این راه گذاشته اند. گاهی به دلیل نگاه های سیاسی قدر داشته ها و بزرگان خود را نمی دانیم و فراموش می کنیم برای ساختن باید خیلی وقت و هزینه گذاشت.

قدردانی از استادان،‌ بزرگان و دانشمندان باید فراتر از کنش های سیاسی به فرهنگ تبدیل و حتی در کتاب های درسی منتشر شود تا نسل جدید هم از آنها درس بگیرند.

در این مراسم همچنین از سردیس استاد بلورچیان و کتاب مجموعه مقالاتی در تکریم استاد بلورچیان رونمایی و کتاب به حضار تقدیم شد. همچنین وزارت علوم، فرهنگستان علوم، پژوهشگاه‌ها شیمی و مهندسی شیمی و انجمن مهندسی شیمی با تقدیم لوح تقدیر از اقدامات استاد بلورچیان تقدیر کردند.

وی همچنین در مراسم یک عمر معلم، گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی گفت: استاد مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید بود، این تفکر که غرب شناسی لازم و غرب گرایی ممنوع است. یعنی ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم و به این شکل عمر ما چند برابر می‌شود. انسان از طریق مطالعه تاریخ و سرگذشت دانشمندان می‌تواند چند عمر داشته باشد و چند بار زندگی کند. مراسم گرامیداشت مقام دانشمندان همچنین منجر به توسعه فرهنگ قدرشناسی و تکریم کسانی است که برای دانایی‌محورکردن جامعه زحمت کشیده اند.

زلفی گل ادامه داد: جهاد تبیین که رهبری تاکید دارند، با همین کارها محقق می شود. فیلسوفی مانند استاد مجتهدی را باید به جامعه بشناسانیم تا نسل جوان بدانند اگر زحمت بکشند و کار مفیدی انجام دهند، حتما قدر آنها دانسته می شود.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

تجمع دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از دانشجویان آمریکایی

اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های سراسر کشور روز یکشنبه در حمایت از خیزش دانشجویان و اساتید بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و اساتید تجمع کردند.

معاونت فرهنگی وزارت علوم در نامه ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که تمام کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها در ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به منظور برگزاری تجمع دفاع از مردم مظلوم فلسطین و حمایت از دانشجویان دانشگاه های آمریکا تعطیل است.

در این نامه ابلاغی آمده است: به درخواست مکرر تشکل های دانشجویی مبنی بربرگزاری تجمع دفاع از مردم مظلوم فلسطین کلاس های درس امروز به مدت ۲ ساعت برگزار نخواهد شد.

دانشگاهیان صنعتی امیرکبیر در اقدامی نمادین با برپایی چادرهایی اقدام پلیس و دولت آمریکا را در سرکوب دانشجویان و اساتید آزادی خواه محکوم کردند و شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و فلسطین پیروز است اسرائیل نابود است، سر دادند.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

دانشجویان، اعضای هیات‌ علمی و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی هم با برگزاری تجمع اعتراضی، حمایت خود را از خیزش بیداری دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کردند.

همچنین دانشگاهیان تربیت مدرس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در صحن دانشگاه تجمع کردند.

اعزام نخستین کاروان دانشجویی پس از ۹ سال به عمره مفرده

نخستین همایش اعزام ۱۷۰ دانشجو به عمره مفرده با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در هفته گذشته برگزار شد.

اعزام دانشجویان به عمره مفرده با قطع روابط سیاسی ایران و عربستان پس از گذشت ۹ سال وقفه به تازگی از سر گرفته شد و قرار است ۱۷۰ نخبه دانشجو فردا (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جاری) از فرودگاه امام خمینی (ره) به حج عمره مفرده اعزام شوند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این همایش در سخنانی با بیان اینکه فراخوان ثبت نام عمره مفرده ویژه مستعدان و نخبگان دانشگاهی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان منتشر شد، گفت: در این سفر که به صورت مجردی و با وام قرض الحسنه است به علت ظرفیت محدود انتخاب به صورت قرعه کشی انجام شد.

حجت الاسلام رستمی ضمن تقدیر از همکاری سازمان حج و زیارت و اختصاص ۱۷۵ سهمیه به دانشگاهیان نخبه برای اعزام به حج عمره، اظهارامیدواری کرد با مساعدت سازمان حج و زیارت اعزام های دانشجویی با همان ظرفیت های قبلی برقرار شود.

سابقه سنت دانشگاهی در ایران مغفول مانده است

رییس دانشگاه تهران هم در آستانه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری از ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه تهران برای برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران و تدوین نظامی برای سنت دانشگاهی خبر داد و گفت: سابقه سنت دانشگاهی در ایران مغفول مانده است.

سید محمد مقیمی در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، درباره قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، اظهار داشت: ویژگی متفاوتی که آیین ۹۰ سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

وی به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی شاپور نماد نهادهای علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب بر تمدن‌سازی دانشگاه، فرازهایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن‌سازی نهاد علم در ایران از جندی شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهادهای آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن‌سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

تلاش دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحول و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این هفته در آیین افتتاح موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه تمامی امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار داده است تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

علیرضا رهایی افزود: نامگذاری سال‌ها برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است. این دانشگاه که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است و اعتقاد به اینکه همه ظرفیت دانشگاه را باید در توسعه صنعت قرار دهد، نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

وی، دنیای امروز را دنیای علم و فناوری توصیف کرد و یادآور شد: آنچه که موجب تفوق و برتری کشورها محسوب می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اگرچه در کشور شاید توجه دیرهنگامی به موضوع علم و فناوری شد؛ در ۲ دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاسیس و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد.

رهایی با بیان اینکه کشور در مسیر تحولی در این حوزه قرار گرفته است، تصریح کرد: ایجاد معاونت علمی و پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است. در سال‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، با این اقدام، ملزومات تحقق این شعارها مطرح شد که چه تحقیقات و توسعه‌ای رخ دهد تا صنعت دانش بنیان محقق شود. اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکاییپایان انتخاب‌رشته دکتری، تعیین زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت آغاز شد و داوطلبان مجاز ابتدا تا چهارشنبه پنجم ادیبهشت برای انتخاب‌رشته فرصت داشتند، سپس این مهلت تا هشتم، بعد دهم و در نهایت تا دوازدهم تمدید شد. خبر دیگر از سازمان سنجش این که سازمان اعلام کرد نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی که به دلیل سیل نتوانستند در این آزمون شرکت کنند، جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت) باردیگر برگزار می‌شود.

بنابراین با توجه به وقوع سیل دز شهرستان زیرکوه از استان خراسان جنوبی و مسدود شدن مسیر تردد داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) در روز اول برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی به تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، مقرر شد برای مساعدت با این داوطلبان مجدداً از آنها در روز جمعه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۱در همان حوزه امتحانی قبلی (شهرستان زیرکوه) با شرایط و ضوابط آزمون اصلی، آزمون مجدد برگزار شود.

براساس این اطلاعیه، کارت شرکت در آزمون این داوطلبان از روز سه‌شنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده و پرینت است و فرایند آزمون از ساعت هشت صبح جمعه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۱شروع می شود.

برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در سه سطح و سه حوزه

المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در سه حوزه ورزش‌های «دیجیتال و فیجیتال»، «رباتیک»، «فناوری و نوآوری» و در سه سطح دانشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود. سازمان امور دانشجویان، رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی را اعلام کرد.

بت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی با امکان ثبت نام تمام دانشجویان از تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور از ۲۷ فروردین ماه آغاز شده است و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد و علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس Setav.ir/stso نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس