کد خبر 1603163
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۶
کاهش سهم زبان فارسی در سایت‌های پربازدید جهان

عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات گفت:درحال حاضر ۱.۴ درصد از سایت‌های پربازدید جهان متعلق به سایت‌هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش مشرق، مژگان فرهودی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر یکی از چالش‌ها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل ارائه در فضای مجازی کشور، پردازش زبان‌طبیعی و چالش‌های حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیت‌هایی از جمله کمبود پیکره‌ها و منابع داده‌ای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی از جمله مواردی هستند که برای بخش بزرگی از محصولاتی که نیاز به پردازش زبان دارند مورد نیاز است.

وی افزود: یکی از راه‌های فراهم کردن محصولات و خدمات بومی با کیفیت، حل چالش‌های پردازش زبان فارسی از طریق تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها از طریق توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا بدین طریق، سازوکار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساخت‌ها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن فراهم شود.

فرهودی در ادامه در خصوص آزمایشگاه پارسی آزما گفت: در سال جاری در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساخت‌های این آزمایشگاه و استفاده آنها در آزمایشگاه هوش مصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطح‌بندی محصولات و خدمات هوش مصنوعی، به حل چالش‌های حوزه هوش مصنوعی این محصولات و خدمات در زمینه‌های مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی نیز پرداخته شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سهم زبان فارسی در وب گفت: بر اساس گزارش جدید سایت w۳tech که وظیفه بررسی سایت‌های پربازدید دنیا و ارائه آمار در خصوص فناوری‌های مورد استفاده، زبان برنامه‌نویسی و زبان اصلی محتوای وب‌سایت‌ها را دارد، در حال حاضر ۱.۴ درصد از سایت‌های پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایت‌هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و متأسفانه این نرخ نسبت به یکی دو سال گذشته که ۱.۶ درصد بود و به میزان ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

فرهودی گفت: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی در بین زبان‌های مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مساله کسب و کار و کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی است از این رو باید بر روی کسب و کارها و شرکت‌هایی که پتانسیل تولید سایت‌های پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Ryan IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    تولید محتوا کاهش یافته و چرندیات اینستا جایگزین شده
  • US ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    جالب بود
  • US ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    جالبه. تقریبا هشتاددرصد وقت بیشتر ایرانیان در فضای مجازی می گذرد باز هم سهم کمی دارند
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بیشتر فعالیت ها به زبان فارسی انجام نمیشه برای همین نمیشه آمار درستی بدست آورد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    دلیل کاهش خیلی ساده است، بی ارزش شدن ریال، درامد بسیار پایین و عملا شوخی مانند تبلیغات کلیکی در وب سایت‌ها،
  • حمید IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    شاید هم کسب و کارها محتوای خود را به زبانی غیر از زبان فارسی عرضه می کنند . ضمناً باید گفت " متاسفانه " اکثر فعالیت های ایرانی ها در فضای مجازی فعالیت های مهمی از نظر فرهنگ عمومی دنیا نیست . وقت بیشتر ما در سایت هایی که درجه اهمیت کمی دارند می گذرد و برای همین هم رتبه زبان فارسی در حال افت است .
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    جمعیت هم مهمه فارسی زبان به نسبت سایرین کمترن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس