کد خبر 1596643
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
لاستیک

طی یک سال گذشته، برای چندمین بار است که بازار با کمبود لاستیک سواری مواجه می‌شود و تقاضای لاستیک از عرضه پیشی می‌گیرد.

به گزارش مشرق، براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سخنگوی انجمن صنعت تایر، نیازداخلی کشور به لاستیک سواری رقمی بین ۲۴ تا ۲۵ میلیون حلقه است اما میزان تولید داخلی این محصول جوابگوی تقاضای داخلی نیست وهرسال کشور مجبور است رقمی بین۱.۵ تا ۲.۵میلیون حلقه لاستیک سواری وارد کند.سال گذشته نیز تولیدکنندگان داخلی در بهترین حالت۲۱میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید کردند که برای برطرف کردن نیاز داخلی کشور، دولت باید حدود ۲.۵میلیون حلقه لاستیک وارد می‌کرد.

با وجود این‌که واردات لاستیک بعد از یک وقفه دو ساله، آزاد شد اما واردات آن به‌دلیل تعرفه بالای وارداتی که حدود ۳۲ درصد اعلام شده بود، به‌صرفه و جذاب نبوده و به همین دلیل نیمه دوم سال قبل مشکلات جدی برای تأمین لاستیک به‌ویژه لاستیک‌های رینگ ۱۳و۱۴ به‌وجود آمد.اواخر آبان سال قبل با تشدید مشکلات کمبود لاستیک در بازار، دلالان را فعال کرد و با سوءاستفاده از این موقعیت، رقم این کالای مصرفی را در چند نوبت بالا بردند و از طرف دیگر تأمین لاستیک توسط مردم هم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

کاهش تعرفه واردات

در همین راستا وزارت صمت با ایجاد جذابیت برای واردکنندگان سعی کرد میزان واردات تایر را افزایش دهد. حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در توضیح این اقدام گفت: «تعرفه واردات لاستیک از ۳۲به ۱۰درصد کاهش پیدا کرده و توسط هیأت وزیران ابلاغ شده تا از این طریق ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود.» با یک‌سوم شدن تعرفه واردات لاستیک، واردکنندگانی که لاستیک آنها در گمرک رسوب کرده بود و توان ترخیص آن را نداشتند، توانستند کالای خود را ترخیص کرده و به این ترتیب ناترازی در بازار تایر برطرف شد.

با تداوم این سیاست، کمبودلاستیک سواری باید در بازار برطرف می‌شد اما با شروع اسفند ورسیدن سال۱۴۰۲ به روزهای پایانی، مسافرت‌ها ودرنتیجه آن تقاضا برای خرید لاستیک سواری افزایش یافت. انتظار می‌رفت واردات لاستیک درپنج ماه گذشته این تقاضا رامدیریت کند اما بار دیگر کمبود لاستیک منجر به جهش ناگهانی قیمت این محصول شد. در دو ماه گذشته هم اختلاف چندمیلیونی بین عرضه و تقاضا در بازار تایر باعث بی‌نظمی در این بازار شده، تا جایی که نبود لاستیک به ‌اندازه تقاضا دوباره به گرانی لاستیک دامن زد.

بحران سود تولید

گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند که تولیدکنندگان تایر از عرضه صددرصدی محصولات خود به بازار خودداری کردند تا بتوانند از این طریق قیمت این محصول را بالاتر و تولید آن را به‌صرفه‌تر کنند اما به گفته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت ارز به‌صورت قطره‌چکانی درنیمه اول سال گذشته ازعوامل موثر برکمبود تایر سواری است.

وی معتقد است:قیمت‌گذاری درمورد این تایرها به‌گونه‌ای است که تولیدتایرهای سواری با سایزهای ۱۳و۱۴برای کارخانجات مقرون به‌صرفه نبوده ونیست ودرنتیجه تولیدکنندگان درسال گذشته عمدتا تایرهایی باسایزهای دیگر که صرفه اقتصادی داشت، تولیدکردند.

سخنگوی انجمن صنفی تایر علت عدم تأثیرگذاری کاهش تعرفه واردات لاستیک روی موجودی بازار و قیمت نهایی آن را بی‌برنامگی دولت در کاهش تعرفه واردات دانسته و گفت: تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد زیرا واردکنندگان به‌علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های ۱۳و۱۴رغبتی به واردات این لاستیک‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایرهایی وارد کردند که تولیدکنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود.

مصطفی‌ تنها بیان کرد: با توجه به این‌که کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری درراستای تامین نیازداخلی صورت گرفت وازآنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایزهای ۱۳ و۱۴بود، بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولیدکنندگان را ملزم به واردات ۱.۵تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به واردکنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایزهای دیگر وارد کنند.

معضل قیمت‌گذاری دستوری

عدم مدیریت واردات درکنارکارشکنی تولیدکنندگان درعرضه لاستیک‌های تولیدشده رامی‌توان دوعامل اصلی گرانی وکمبود لاستیک سواری دراین روزها دانست؛ تولیدکنندگان به دنبال فشاربروزارت صمت برای خروج این محصول ازشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تابه این ترتیب محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

توجه به میزان نیازداخلی کشور به لاستیک سواری نشان می‌دهدکه هرسال تولیدکنندگان دومیلیون حلقه لاستیک ازمیزان نیاز بازارعقب هستندبه همین جهت راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای تولید این محصول در کشور وهمچنین توجه به راه‌اندازی خطوط تولیدی جدید تایر درکشور می‌تواند این مشکل را برای همیشه حل کند.

درهمین راستا مصطفی تنها می‌گوید: «یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که صددرصد آماده بهره‌برداری است تولید دو میلیون و۵۰۰هزارحلقه لاستیک سواری از۱۵هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر به تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود و البته پیش‌بینی ما تولید ۲۵میلیون و۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز صادرات خواهیم داشت.

منبع:جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    از چند هفته پیش برنامه ریزی شده بود
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    12 1
    وضعیت لاستیک افتضاح
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      4 0
      دقیقا
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    22 0
    ترفند کاهش عرضه که خودروسازان برای افزایش قیمت اجرا می کنند به تولیدکنندگان لاستیک هم رسیده و فراگیر شده
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      4 0
      ریشه اصلی گرانی تایر و همچنین سایر قطعات خودرو که در داخل تولید میشوند را باید در نحوه فروش مواد اولیه مورد نیاز این صنایع توسط صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی ومس جستجو نمود که با مجوز عجیب و نامعقول دولت تولیداتشون را با قیمت دلاری آنهم دلار تلگرامی به تولید کنندگان داخلی می فروشند!!! تا این وضعیت هم اصلاح نشه خبری از ارزان شدن یا ثابت ماندن قیمتها در بازار ایران نخواهد شد.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      5 0
      ایضا تولید کنندگان لوازم خانگی در کمال تاسف تولید کنندگان داخلی آنچنان که باید در قبال فضای انحصاری تولید که به لطف رویکرد اصولی حاکمیت در اختیارشان قرار داده شده، ناسپاس هستند و دنبال منفعت طلبی...!بر هیچ کس پوشیده نیست که در صورت باز شدن درهای واردات به روی کشور، ولو به مدت محدود و چند ماهه، کمتر تولید کننده ای بتواند به حیات بیمارگونه خویش ادامه دهد.
  • حسن IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 2
    پراید۱۵سال قبل خریدم ۵میلیون لاستیک فرسوده شده نمیتوانم خرج روزانه کارکنم لاستیک ایران تولیدمیکندمراجعه کردیم نداریم فقط بازارآزادهست فراوان لاستیک به کجامراجعه کنیم رسیدگی کنیدنظارت کنیدتشکر
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    20 2
    . هیچ کجای دنیا مشگلاتی را که ما داریم ندارند .
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 4
      وال استریت سیلور، فعال رسانه‌ای آمریکایی: ۱۱,۴۳۴ دلار افزایش هزینه یک خانواده معمولی آمریکایی از زمان آمدن بایدن/درصد افزایش متوسط قیمت خانه در ۳ سال ۸۰ تا ۱۰۰ بنزین ۶۰ هزینه‌های مواد غذایی ۲۱ برق ۲۸ اجاره ۲۰ متوسط قیمت غذای بیرون ۲۱
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 1
      چرا داداش، از بعد از جنگ روسیه و اوکراین همه جا خراب شده. فیلم هایی که مردم از آمریکا و کانادا و اروپا و ژاپن و کره پخش میکنن رو نمی بینی؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    9 0
    یه سر به بازار آزاد بزنید همه چی دستتون میاد
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 0
    خدا به دادمون برسه
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    15 0
    این چه تولید داخلیه که به ارز دادن دولت وابسته است. همون باکیفیت رو از خارج بیارین احتمالا ارزون تر برای کشور در بیاد. اینا فقط دنبال سود از فروش دلارت وگرنه کارگر مفت و مواد پتروشیمی مفت انرژی مفت حتما باید سود داشته باشه
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      5 0
      هیچ تولید داخلی وجود نداره تماما از چین میاد.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      2 0
      داداش پتروشیمی ها به دلار می فروشن، کجا مفته؟ آب و برق و... رو به ریال می گیرن، ولی محصولات شون رو به دلار می فروشن.
  • نادر وحدت IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    سلام بجای واردات باید روزهای مرده در سال را با اندیشه اضافه کاری برای کارگران و دادن حقوق مناسب در این روزها با کمیت وکیفیت محصول تولیدی با یک تیر چند هدف را زد ۱= تولید را بالا ببریم ۲= از واردات بیهوده پرهیز کنیم ۳=خروج ارز نداشته باشیم ۴=مشکلات کمبود داخلی را حل کنیم و بازخورد این قصه ادامه دارد سپاسگزارم
  • زابلی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    دو جفت لاستیک برای سواری از چابهار خریدم ایست و باز رسی جون اباد ماشین را پارکینگ برد و دو ماه است کسی جواب گو نیست . و می گویند باید تعزیرات زاهدان بری و جریمه بشی.این برای بنده جای سوال است که وقتی از لحاظ لاستیک کمبود داریم و تولیدات داخلی جوابگو نیست و دولت برای وارد کردن لاستیک ارز پرداخت می کند چطور کارمندان بی فکر و بی شعور تعزیرات لاستیک های خارجی را ضبط و جریمه می کنند.
  • بلوچستان سرافراز IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 1
    به گفته رئیس جمهور این قیمتها عدد است و ربطی به گرانی ندارد.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 0
    وعده صادق
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 1
    نتیجه 7000 صفحه برنامه اقتصادی دولت خبیث رییسی
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    کشور گرداننده میخواهد باسواد میخواهد کاردان میخواهد در تما م مراحل وشغلها
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 6
    میترسیدیم از اینکه یک روز بگیم خدا پدر روحانی رو بیامرزه واقعا "خدا پدر روحانی رو بیامرزه" نور به قبر پدرش
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      2 7
      هر نظر و نقدی راجع به دولت آقای رئیسی میخوای داشته باش ولی فقط اونو با دولت روحانی مقایسه نکن که خیلی بی انصافی و قیاس مع الفارق هست.
    • مسعود IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      4 0
      واقعا، اینجاست که باید گفت پدر روحانی رو بیامرزه....حالا آقای رئیسی، چی شد؟ البته خود روحانی هم کم افتضاح نبود رئیسی هم ،با هم تکمیل شده
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      صد رحمت به دکتر روحانی. خدا بهش عمر با عزت بده.قدرشو ندونستیم.تازه با کلی سنگ اندازی که افراطیا میکردن و چوب لای چرخش میذاشتن تهایت تلاششو کرد تا جایی که میتونه فشار به مردم رو کاهش بده.چه تهمتهی ناروایی که بهش نزدن
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    کشور ما خود منابع نفتی خوبی دارد پس برای رفع مشکل بهتره‌ با ایجاد کارخانه های بیشتر تولید لاستیک را افزایش داد تا به خود کفایی و سپس به صادرات برسیم
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 1
    اول به مافیای بازار و اسراییلی های داخل باید موشک میزدیم بعد به اسراییل
  • حمید IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    فقط ایران اینطوریه که اگه کالایی رو هم لازم نداریم میگیریم ذخیره میکنیم برای بعداً. تا وقتی خودمون به هم رحم نکنیم همیشه کمبود هست!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    بیچاره راننده ها نه می تونن نخرن نه توان خرید دارن
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    مسول نفوذی با در بهترین حالت غافل و بدرد نخور اینطوری میشه، ارز تخصیص نمیده یا اگه ارز میدن کنترلی نیست و تعرفه واردات را هم کم نمیکنه! تا لاستیک وارد بشه!! اینکه مردم ناراضی باشن هدف بعضی از تجار و فروشندگان و البته بعضی ازمدیران دولتی هست!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 1
    تا پول ما سکه طلا نشه، این ها هم درست نمیشن
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    اصلا بازار ترمز نبریده ای هم گذاشته بمونه دولت
  • فرخ IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 2
    شما با این اطلاع رساندنتون بدتر باعث گرانی میشوید نکنید این کارو در عوض به مردم بگید گرانی را با نخریدن تحریم کنند
  • هادی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    تیم اقتصادی این دولت فاجعه اندر فاجعست. ۲۱ میلیون حلقه تولید میشه و نیاز به ۳ میلیون وارداته. بعد به همین نیاز واجب تعرفه خدا درصد میبنده!!! دریای حماقت این دولت انتها نداره.
  • حسین IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    باسلام شرکت های تولید لاستیک بدون هماهنگی بابازارمصرف لاستیک تولیدمیکنندوسایزهایی تولید می‌شود که مصرف نمی‌شود درنتیجه نماینده بسمت جبران میرود
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    به داد مردم برسید از لاستیک گرفته تا مرغ و گوشت و ...
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    خوشبختانه تورم طبق نظر مسئولان دولتی کاملا رو به کاهش است و گرانی اقلامی نظیر لاستیک فقط عددی است
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    دو هفته هست صبح راس ساعت 9.30میرم تو سایتی که برای تخصیص لاستیک دولتی هست اما موفق به ثبت نام نمیشم .پیشرفت یعنی ده سال پیش میرفتی لاستیک هر چقدر که میخواستی به قیمت مصوب راحت ازمغازه میخریدی الان اما باید صبح زود بری تو سایت ده بار خطا بده بعد ورود هم بگه که فعلا لاستیک نداریم اما تو بازار آزاد تا دلت بخواد لاستیک هست حدود یک میلیون تومن گرونتر .همه چیز رو دارین دو نرخی می کنین .گوشت تنظیم بازاری 350 تومن نرخ آزاد 650تومن .دلار آزاد 65 تومن دلار مبادله ای 42 تومن .کنجاله وارداتی سهمیه ای دولتی ارزونتر از بازار آزاد .این سودها هم میره تو جیب همونهایی که میگن تحریمها فرصت ونعمت هستن البته هم فرصت هم نعمت برای این بی شرفهای بی خاصیت که هرروز بارانت دارن بزرگتر میشن ومنفعت طلبیهاشون به اسم نظام تموم میشه.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    تقصیر روحانی و ظریف و برجامه هنوز
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    بهتره 3 قوه منحل بشن،کار که نمیکنن فقط خرج حقوق و مزایای نجومی و رانتشون روی دست مردم میمونه. به قول نوری خانزاده خدایا از عمر مسئولین ما بکاه و بر عمر ملت ما بیفزا.
  • حسین IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    وای به مملکتی که هر روز در آن گرانی بیداد میکنه.
  • محل جوادی پور IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام! بازار لاستیک خودرو سرکاری و سیاه بازیه!؟
  • ناشناس IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بشتر از نیاز هم درانبارها لاستیک داریم فقط باید عذاب بدید.این عادت دولت است.که ملت را عذاب دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس