پرشدگی ۶۷ درصدی سدهای کشور/ آب ورودی به سدها ۳ درصد کاهش یافت

سخنگوی صنعت آب گفت: میزان آب ورودی به سدهای کشور با وجود پرشدگی ۶۷ درصدی، همچنان ۳ درصد کاهش را نسبت به سال آبی گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: بارش‌های دو ماه گذشته، منجر به پر شدن کامل برخی سدهای کشور از جمله سدهایی در استان خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان شد.

وی افزود: هر چند بارش‌هایی که طی مدت اخیر دریافت شده، تنش آبی در برخی استان‌های کشور به خصوص در منطقه جنوب شرق را در سال آبی پیش‌رو برطرف کرده اما میزان آب ورودی به سدهای کشور علی‌رغم پرشدگی ۶۷ درصدی، همچنان ۳ درصد کاهش را نسبت به سال آبی گذشته نشان می‌دهد و مصرف آب در سطح کشور همچنان نیازمند توجه و مراقبت است.

قاسم‌زاده وضعیت بارش پایتخت را همچنان کاهشی عنوان کرد و گفت: مجموع ۵ سد استان تهران، اکنون ۲۶ درصد پرشدگی دارد که این میزان نشانگر ۶ درصد کاهش حجم مخازن این استان نسبت به سال آبی گذشته است.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی که تبعات آن در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشور ما مشهود است، افزایش حرارت زمین و به تبع آن، افزایش قدرت تبخیر را رقم خواهد زد و این تهدیدی برای منابع آب سطحی کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی ضروری است با مدیریت مصرف و پرهیز از بد مصرفی و پرمصرفی، به حفظ پایداری منابع آبی کشور کمک کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ادرین DE ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه بخش زیادی از ابهای صنایع از ابهای اشامیدنی تامین میشه. علت اصلی بحران کمبود اب همینه. صنایع فولاد و ذوب اهن ایران، پتروشیمی ها صنایع معدنی اب اشامیدنی را می بلعند. کار انتقال اب که در این دولت شروع شده کار مهمی است ولی پروژه محدوده به یک خط لوله تامین سرمایه کنن و حتی میتونن در ردیف بودجه برای سالهای اتی قرار بدهند. باید پروژه ها وسیع تر اجرا بشه و صنایع یزد و اصفهان و کرمان و فارس اب دریا استفاده کنند. به موازاتش از گسترش صنایع در استان های مرکزی ایران جلوگیری بشه. صنایع پر اب در تمام دنیا نزدیک سواحل هست تو کشور ما برعکس..
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    کاهش بارندگی بدلیل افزایش مصرف انرژی و گرم شدن هوا اجتناب ناپذیر است. افزایش مصرف انرژی با میزان جمعیت و سطح رفاه و صنعت ارتباط مستقیم دارد. سطح ابهای زیرزمینی که طی میلیاردها سال تشکیل شده اند، بسرعت درحال سقوط است. از زمان اتش سوزیهای عمدی جنگلها و چاههای نفت که موجب افزایش شدید دما شده، زمین بسوی اب و هوای کویری با زمستانهای سرد و کم باران و تابستانهای بشدت داغ پبش میرود و تا زمانیکه پوشش سبز بحالت اولیه برنگردد، کاهش نزولات اسمانی و بحران کم ابی اجتناب ناپذیر است. ذوب یخهای قطبی که نقش مهمی در انعکاس نور خورشید به اسمان دارند، شدت گرم شدن زمین را افزایش میدهد. فاضلاب تصفیه شده شهری میتواند در بخشهای کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. حکومت ایران در هیاهوی فتح جهان بدنبال مدیریت بحران است نه جلوگیری از بحران. در ایام کرونا، مصرف اب بشکل غیرضروری بشدت افزایش یافت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس