سرپرست مدیریت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم از ارائه مدل طراحی شده جهت رونق و پویایی اقتصاد دریاپایه هوشمند برای جزیره قشم در نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، احسان عبدل زاده با بیان این مطلب، اظهار کرد: هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندها این پتانسیل را دارد که با بهبود کارایی، پایداری و بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد دریاپایه مانند شیلات، آبزی پروری، حمل‌ونقل دریایی و انرژی اقیانوس، زمینه را برای ایجاد تحول در اقتصاد دریا و جزیره قشم فراهم کند.

وی با اشاره به مزایای هوشمندسازی در شیلات، ادامه داد: هوش مصنوعی در حوزه شیلات و صیادی می تواند برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به حسگرها و تصاویر ماهواره ای برای ردیابی جمعیت ماهی، پیش بینی الگوهای مهاجرت و بهینه سازی مسیرهای ماهیگیری مورد استفاده قرار گرفته و به کاهش صید بی رویه و ترویج شیوه های پایدار صیادی کمک کند.

مدیر هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: هوش مصنوعی همچنین در حوزه آبزی پروری این ظرفیت را دارد تا برای نظارت بر کیفیت آب، هوشمندسازی سیستم های تغذیه و تشخیص بیماری ها در حوزه پرورش آبزیان مورد استفاده باشد.

ارائه مدل اقتصاد دریاپایه هوشمند برای جزیره قشم در نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

به گفته عبدل زاده؛ استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندها می تواند سلامت و بهره وری عملیات آبزی پروری را در جزیره قشم به عنوان قطب شیلاتی کشور بهبود بخشد و در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

وی حمل و نقل دریایی را یکی دیگر از حوزه هایی دانست که استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی می تواند برای بهینه سازی مسیرهای کشتیرانی، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی از طریق تعمیر و نگهداری پیش بینی و سیستم های ناوبری مستقل شود.

سرپرست مدیریت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در حوزه تولید انرژی از اقیانوس نیز هوش مصنوعی می تواند برای بهینه سازی طراحی و عملکرد دستگاه های تولید انرژی از امواج و جزر و مد و پیش بینی شرایط اقیانوس برای تولید انرژی بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

عبدل زاده در پایان گفت: هوش مصنوعی و هوشمند سازی فرآیندها و سیستم ها، این توانمندی را داراست تا با ارائه بینش های ارزشمند و مدل های خلاق در اقتصاد دریاپایه، موجب بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و ایجاد نوآوری در مدیریت منابع و رونق و پویایی اقتصادی جزیره قشم شود.

گفتنی است، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور با هدف بررسی فرصت ها، چالش ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت های خصوصی، شرکت های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می شود.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس