کد خبر 1601018
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی پیرامون وضعیت گرجستان نوشت:

در روزهای اخیر صدها هزار گرجستانی در اعتراض به پیش‌نویس قانون بحث‌برانگیز در پارلمان گرجستان به خیابان‌های تفلیس آمدند. لایحه‌ای جنجالی که دولت به رهبری حزب «رویای گرجستان» آن را لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» می‌نامد و معترضان معتقدند این لایحه از قوانین روسیه الهام گرفته شده و نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن آزادی رسانه‌ها در این کشور را افزایش داده است. در همین زمینه اندیشکده هادسون طی گزارشی به بررسی این لایحه و ارتباط آن با روسیه پرداخته است.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود که سومین وآخرین قرائت این لایحه در 17 ماه مه برگزار شود (یک نقطه پرتنش دیگر در خیابان‌های تفلیس). پس از تصویب احتمالی، این لایحه به «سالومه زورابیشویلی»، رئیس‌جمهور گرجستان که قول وتو کردن این لایحه را داده است، ارسال خواهد شد. سپس حزب «رویای گرجستان» می‌تواند از اکثریت خود در پارلمان استفاده کند تا حق وتو را نادیده گرفته و این لایحه را به قانون تبدیل کند.

آیا آشفتگی در گرجستان ممکن است باعث مداخله روسیه شود؟

سال گذشته، دولت گرجستان مصوبه مشابهی را معرفی کرد، اما پس از چند روز از اعتراضات اساسی، مجبور به برداشتن مصوبه از پارلمان شد. مصوبه جدید اساساً مشابه قانون سال گذشته است. اما تفاوت این‌بار این است که اعتراضات (که توسط سیاستمداران مخالف و گروه‌های جامعه مدنی حمایت می‌شوند) بزرگتر و بیشتر از قبل است.

مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده با ابراز ناامیدی و نگرانی این لایحه را محکوم کرده‌اند. در همین حال، مسکو حمایت خود را از دولت گرجستان اعلام کرده و غرب را به تحریک احساسات ضد روسی متهم می‌کند. نویسنده این گزارش در ادامه با نام بردن از دخالت‌های روسیه طی سال‌های اخیر در بلاروس، قزاقستان، اوکراین و.. چنین استدلال می‌کند که گرجستان نیز از این امر مستثنی نیست و روسیه برای اینکه این کشور به سمت غرب تمایل پیدا نکند سناریوهای مختلفی را برای مداخله می‌تواند در پیش بگیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • BE ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 1
    بدبخت ها می نویسند بله اروپا -- yes Europe -- نمی دانند که آنها به هیچ چیز رحم نمی کنند....
  • حسين DE ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    مقامات آمريكا و اتحاديه اروپا چرا جنايات فاشيستى رژيم صهيونيستى را بر عليه ملت مظلوم فلسطين محكوم نميكنند و در امور داخلى گرجستان مداخله ميكنند؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    3 1
    روسیه باید گرجستان را تحت کنترل بگیرد وگرنه تمام اسیای میانه را که سالها برایش زحمت کشیده از دست می دهد
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
      0 1
      آسیای میانه خاک ایران بود
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    1 0
    روسیه اگر از یانوکویچ بموقع یعنی زمانی که در راس قدرت بود حمایت می کرد الان مجبور نبود جان میلیون سرباز روس را به خطر بیاندازد الان دخالت در گرجستان هزینه اندکی دارد ولی فردا زیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس