پیری

در کشور فرانسه نرخ رشد ۷ درصدی سالمندان در مدت زمان حدودی ۱۵۰ سال به ضریب رشد ۲۲ درصدی رسیده است، در حالی که این میزان از رشد سالمندی در ایران در مدت زمان سی ساله در حال وقوع است.

سرویس جامعه مشرق - رهبر انقلاب در دیداری که بهار امسال با جمعی از زوج‌های جوان داشتند مجددا بر مسأله جمعیت و لزوم افزایش آن تاکید کردند و ضمن انتقاد از برخی بی توجهی‌های مسئولین در اینباره فرمودند: "امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است. "

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بررسی شاخص‌های اصلی جمعیت نشان می‌دهد موضوع جمعیت در کشور با بحران مهمی روبرو است و حل این مسائل، اولویت سیاست‌گذاران کشور نیست. پس از کاهش شدید نرخ باروری در دهه هفتاد و رسیدن آن به زیر نرخ جانشینی هنوز این نرخ به حد جانشینی نرسیده که مهم‌ترین پیامد آن بحران سالمندی در کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر تجرد قطعی در کشور +آمار

فرزندآوری ظرف ۳۰ سال از ۶.۵ به ۲ نفر رسید

بر اساس گزارش بانک جهانی، این میزان برای ایران ۱.۷ فرزند به ازای هر زن بوده و در صورت ادامه داشتن روند فعلی تا سال ۱۴۳۰ به بالاتر از نرخ جانشینی نخواهد رسید.

در این زمینه و به گفته‌ی معاون وزیر بهداشت ۱۵ درصد از زوجین کشور دچار ناباروری هستند که یکی از عوامل مهم کاهش نرخ باروری در کشور است. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است: براساس آمار دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت حدود ۳ میلیون زوج ایرانی، سابقه ناباروری اولیه و ثانویه دارند و سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می‌شوند.

همچنین به گفته برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت: برآورد می‌شد در سال ۱۳۹۵ شاخص جایگزینی جمعیت ۲.۱ باشد. اکنون برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از ۲.۱ شده است. بر این اساس مشخص می‌شود که در حوزه جایگزینی و رشد جمعیت ابتدا یک روند صعودی داشتیم و سپس روندی نزولی را طی کرده‌ایم؛ به طوری که تعداد تولدها در دو سال ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال‌های پیش از آن، سالی ۴۰ هزار مورد کمتر شده است.

از طرف دیگر و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران سن مناسب ازدواج برای چند میلیون جوان ایرانی سپری شده است. در این زمینه محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، تأکید کرده است ۱۳ میلیون جوان مجرد ایرانی در آستانه ازدواج هستند ولی سن مناسب ازدواج را سپری کرده‌اند یا در حال سپری کردن این سن هستند. به گفته وی سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی علاوه بر این که زمان مناسب برای ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه دار شدن است و عبور از این سن برای فرزندآوری مخاطراتی به دنبال دارد.

سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال ۸۹، ۸۹۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شد که متاسفانه سالانه حدود ۶ درصد کم شده و در سال ۹۶ تعداد ازدواج‌ها به ۶۶۰ هزار ازدواج رسیده است. باید توجه داشته باشیم که در یک بازه زمانی ۸ ساله از سال ۸۹ تا سال ۹۶ ازدواج در کشور ۳۰ درصد کم شده است.

بر اساس گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با مقایسه روند افزایشی تجرد قطعی بین زنان و مردان مشاهده می‌گردد که طی سال‌های ۱۳۷۵-۹۵ این روند در زنان خیلی بیشتر از مردان بوده است، به‌طوری که سال‌های مذکور این شاخص برای مردان حدود دو برابر شده ولی برای زنان به بیش از سه برابر رسیده است. در سال ۱۳۷۵ تجرد قطعی زنان از مردان پیشی گرفته و در سال ۱۳۹۵ نسبت تجرد قطعی زنان به حدود ۱.۶ برابر مردان رسیده است.

با توجه به وضعیت باروری و ازدواج کشور خطر سالمندی کشور را تهدید می‌کند؛ سلمان نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، در این رابطه گفته است: در حال حاضر ایران در حوزه رشد و افزایش شیب سالمندی جزو کشورهای اول دنیا به شمار می‌آید.

در کشور فرانسه نرخ رشد ۷ درصدی سالمندان در مدت زمان حدودی ۱۵۰ سال به ضریب رشد ۲۲ درصدی رسیده است، در حالی که این میزان از رشد سالمندی در ایران در مدت زمان سی ساله در حال وقوع است.

اگر پدیده سالمندی مورد بررسی و سیاست گذاری قرار نگیرد، بدون شک کشور در سال‌های آینده از ذیل این موضوع به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی آغشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 28
  • NL ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    28 37
    خدارا شکر از ماست که بر ماست. انشالله زمین هرچه سریعتر دهان بازکند و همه بد دینان و منافقین را ببلعد
  • حمید ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    41 28
    قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست جمعیتش چقدره؟ بنگلادش یکی از بیشترین تراکم جمعیت های جهانو داره خیلی پیشرفته است؟
  • US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    37 16
    گاج وقلم چی روبرداریدنظام آموزشی روتغییربدیدوضع ازدواج بهترمیشه عمقی حرف زدم امیدوارم فهمیده باشید
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      40 16
      اونها هم حذف شد با رأی چشم و گوش بسته برخی از مردم به لیست های مورد حمایت بی بی سی و فتنه گران و دشمنان که باعث سرکار آمدن خسارت بارترین دولت و لیست های ناکارآمد در مجلس بعد از انقلاب در همه زمینه ها شده چه کنیم
    • بینا IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      6 4
      کاملا موافقم البته به عنوان گام اول
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    36 26
    خدا انگلیس و سگ انگلیسی وطنفروش را لعنت کند به حق محمد و آل محمد ان شاالله صلوات.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    44 5
    وقتی دولت باپول نفت میخواهد همه چیز را اداره کند ومردم چشم به پول نفت در دست دولت داشته باشن !تولید واشتغال پر !جمعیت پر!
    • DE ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      9 6
      آفرین . باید مواد غذایی رو بجاش صادر کرد تا آخرین ذره
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    43 18
    دولتی که با افزایش دلار و سکه به چند برابر حمایت کرده شما انتظار دارید مردم با بی بضاعت به فکر ازدواج فرزندانشان باشند با کدام پول پول اختلاس؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    38 9
    بر اثر سفارشات مسئولان نظام و همچنین پیگیری های مشرق آمار ازدواج رشد چشمگیری پیدا کرد
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      14 10
      نمکدون کی بودی تو؟
  • کارشناس IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    46 2
    اقتصاد ک درست بشه،خیلی چیزا درست میشه،اگه بطور کامل درست نشه ب طور حتم ی بهبود نسبی پیدا میکنه،وقتی هزینه ها انقد کمر شکن و جونا نمیتونن حتی ب ازدواج فکر کنن شما توقع فرزند اوری دارین؟؟؟از کسایی ک هنوز ازدواج نکردن؟!!!!!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    13 21
    بخاطر همه خوبی هایی که رشد جمعیت دارد اشاره وتاکید فرمودند.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    47 1
    یه جوری نوشتین انگار جوان از خداشه ازدواج نکنه و بچه دار و .... شرایط رو محیا کنن مسئولان مشکل حله
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    24 15
    خدا لعنت کنه کسانی را که برای کشورمان طرح کاهش جمعیت را قرار دادند.
  • john IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    29 4
    با این حجم از مشکلات معیشتی فکر ازدواج و فرزند از ذهن جوونا پاک میشه... اول از همه باید مشکلات اقتصادی مرتفع بشه بعد از مردم توقع افزایش جمعیت داشته باشن... ریشه همه مشکلات حال حاضر مملکت اقتصادی و مسئولین فقط راجع بهش حرف میزنن... هیچ اقدام عملی برای حل مشکل اقتصاد دیده نمیشه!
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    23 6
    خدا خودش به اين مردم رحم كنه ، هر روز بدتر از ديروز
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      11 7
      آینده روشن .باذن الله.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    37 24
    فقط اقتصادبرای افزایش جمعیت فقط باید اقتصادخانواده ها درست بشه وگرنه با این وضعیت هرکی بچه به دنیابیاره گناه کبیره کرده چون به اون طفل بیچاره هم ظلم کرده
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      0 3
      بابا مجتهد!!!!
  • تعجب IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    33 4
    تعجب می کنم چرا خودمونو با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم.. اونا کجا ما کجا وضعیت از این بدتر هم خواهد شد با این وضع اقتصادی و اشتغال حتما آمار ازدواج بالا خواهد رفت!!!! اگه ازدواج های فعلی دوام بیاره شاهکاره
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    13 8
    کسانیکه فرزند دارند .برای زمان پیری عصای دست دارند.این جوانها که فرزند دار نمیشند چکار میخواهند بکند .انشاالله همیشه سرپا باشند .ولی بغیر ازعصای پیری فرزند همدم وهمصحبت خوبی برای انسان است .وپیامبر درقیامت به زیادی تعداد امتش افتخار می فرماید‌‌.خدا رحمت کند همه گذشتگان را مادرم میگفتند . تنهایی فقط برازنده خداست.انسان اجتماعی ونیاز به همدم دارد.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    2 20
    یارانه ها رو زیاد کنید وام ازدواجها رو زیاد کنید جلوی رشد حاملها انرژی رو لااقل برای 4 سال بگیرید ازدواج و فرزند اوری زیاد میشه
  • دهه 60T IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    19 13
    خدا را ۱۰۰ هزار مرتبه شکر که دهه های بعد جمعیت کمتر است و جوانان راحت تر زندگی و برای رسیدن به حقوق خود التماس نمی‌کنند.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    11 13
    برای ما رفاه و آسایش نسل های بعد مهم تر است.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    8 13
    فقط بگید سال ۹۷ چد درصد کاهش ازدواج داشتیم
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    16 15
    وقتی شیوه و سبک زندگی مردم را تغییر داده اند، وقتی دیگر زن بودن مهمتر از مادر بودن هست، وقتی سطح تحصیلات و توقعات مردم را بالا برده اند اما سطح معیشت و رفاه را بالا نبرده اند، وقتی اشتغال و مسکن و درآمد جزیی از بحران های اجتماعی هست، چگونه انتظار دارید جوانان تن به ازدواج بدهند؟!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    18 7
    کار رو درست کنید اونایی که باید ازدواج کنن ، ازدواج میکنن
  • ..... IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    14 13
    بنده مهندس عمران با پانزده سال سابقه هستم و حقوقم زیر دو و نیم میلیون تومان است ولی همسرم از بنده راضی است و زندگی خوبی دارم تورو خدا جوانان را تشویق به ازدواج بکنید خدا کمک میکنه خودش
  • RO ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    25 1
    مسأله ساده ست. 8 سال قبل در سال 90 دلار هزار تومان بود، الان 12 هزاز تومان. در نتیجه هزینه تشکیل زندگی به همین تناسب افزایش یافته.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    17 5
    پیشنهاد می کنم یک گزارش از دانشگاه الزهرا به عنوان دانشگاه زنانه تهران بگیرید و ببینید چطور کارمندان و اساتیدشون را که فرزند میارند تحقیر می کنند چطور برای کسانی که بدنبال فرزند اوری هستند غائله درست می کنند حتی برخورد خنثی اینها هم می تواند به رشد فرزنداوری در این دانشگاه کمک کند.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    8 2
    به نظر من نیمی از ازدواج نکردنها بخاطر طماعی پسرداران ودخترداران است اگر خواستگار خوبی می رود می گویند فردا بهترش می اید وپسرداران هم می گویند امروز که این دختر را به ما می دهند مکمی بیشتر بگردیم بهترش را پیدا می کنیموباعث می شود دور خود بجرخند هر چه می گوییید از طمع ورزی زیاد مردم است
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    1 0
    *** تولید روغن مایع حاوی پارافین (مشتقات نفتی) را متوقف کنید و به عنوان یک توطئه عمدی برای نسل کشی ایرانیان آن را بررسی کنید (ایران دارای بالاترین آمار بیماری و مرگ قلبی در جهان)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس