معین زد

یکی از اشتباهات متداوم دفتر موسیقی در نحوه اعطای مجوزها طی سال‌ها این است که به افراد مستقل مجوز نمی‌دهد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با تغییر مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در پایان آخرین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۷، کارشناسان عرصه فرهنگ تصور می‌کردند که عرصه موسیقی دچار تحولاتی خواهد شد و در سیکل اعطای مجوزها که در اختیار چند تهیه کننده محدود موسیقی است، تغییری حاصل می‌شود. اما با اخباری که در نحوه برگزاری کنسرت‌ها و اعطای مجوزها شنیده می‌شود گویا ریل‌گذاری دفتر موسیقی و معاونت هنری، هیچ تغییری نخواهد کرد.

یکی از اشتباهات متداوم دفتر موسیقی در نحوه اعطای مجوزها طی سال‌ها این است که به افراد مستقل مجوز نمی‌دهد و ۱۱ فعال اصلی عرصه موسیقی، در قالب کمپانی، در گرفتن مجوز برای خوانندگان توفیق بیشتری کسب می‌کنند و مستقل‌ها عمدتاً پشت دروازه مجوز باقی خواهند ماند. اگر توفیقی هم کسب کنند، در بازار موسیقی از دروازه کسب کار (کنسرت) نمی‌توانند عبور کنند.

منتقدان سال‌های متمادی دفتر موسیقی در سال‌های اخیر نکته قابل اعتنایی را مطرح می‌کنند که در این مجال قابل بررسی است. سازمان موسیقیایی کشور به صورت کامل سازمان یافته و مافیایی اداره می‌شود. هیچ خواننده‌ای تقریباً نمی‌تواند به صورت مجزا و مستقل بدون هیچ قراردادی با کمپانی‌های معروف موسیقی مجوز بگیرد و کنسرت برگزار کند. موضوع مهم قابل رسیدگی این است که خوانندگان مستقل بدون داشتن قرار داد با حلقه یازده نفره موسیقی هیچ موفقیتی در عرصه و برگزاری کنسرت نخواهند داشت. اما برخورد مافیای موسیقی با خوانندگان نوظهور چگونه است؟

بیشتر بخوانید:

سلطان کنسرت کیست؟

روش‌های عجیب مافیای موسیقی در اخذ مجوز پارامترهایی تازه‌ای دارد و صاحبان کمپانی‌ها روی چهره‌ها و صداهای جدید ریسک نمی‌کنند و چهره‌هایی را وارد کسب و کار موسیقی می‌کنند که در حوزه موسیقی زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مافیای موسیقی اخیراً به مرحله‌ای رسیده که روی استعدادهای جدید حاضر به سرمایه گذاری نیست و به صورت بسیار روشنی آنان را به سایت «رادیو جوان» هدایت می‌کند. استعداد نورسیده اگر بتواند چند قطعه تولید و با هزینه‌های گزافی که رادیو جوان از جوانان فعال در عرصه موسیقی دریافت می‌کند، قطعاتش را بارگذاری کند و اگر این خواننده نوظهور در میان مردم و شبکه‌های اجتماعی شناخته شود، سرمایه‌گذار با آنان قرارداد می‌بندد و اقدام به گرفتن مجوز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

«سامی یوسف» کیست و چه سابقه‌ای دارد؟ / آیا خواننده مورد حمایت وهابی‌ها پس از اسرائیل به ایران می‌آید؟! +تصاویر

در سیکل معیوب خواننده نوظهور برای شناخته شدن و زودتر رسیدن به مرحله مجوز ممکن است دست به هر گونه هنجارشکنی ساختاری در نوع موسیقی و ترانه‌اش بزند. اما مهم این است که مافیای ۱۱ نفره موسیقی را بتواند اغنا کند تا در لیست سازمان مافیایی موسیقی قرار گیرد. وزارت ارشاد در سال‌های اخیر نه سیاستی برای سازماندهی چهره‌های جدید دارد و نه از استعدادهای مستقل حمایت می‌کند در نتیجه در سایت رادیو جوان رقابت و بازار کذایی عظیمی میان خوانندگانی وجود دارد که سریع‌تر شناخته شوند و بتوانند قراردادهای خود را با محفل یازده‌نفری موسیقی عقد کنند و مجوزهای لازم را دریافت کنند.

در واقع دروازه «رادیو جوان» به مفری برای موفقیت و اخذ مجوز تبدیل شده است. یکی از خوانندگانی که با سایت رادیو جوان همکاری می‌کند، خواننده جوانی به نام معین زندی (با عنوان معین زِد) است که این روزها به عنوان خواننده‌ای ساختارشکن نامش بر سر زبان‌ها افتاده و مشخص است که مورد توجه کمپانی‌های موسیقی قرار گرفته و بزودی مجوز تک‌ترانه‌های او صادر شود. زندی تقریباً دو جین ترانه با همکاری مشترک رادیو جوان تهیه کرده و به صورت رسمی رادیو جوان تهیه‌کنندگی موزیک ویدئوهای او را بر عهده دارد. اما اعطای مجوز به خوانندگان جوان خالی از اشکال است اما مسئله مهم اینجاست که خواننده با عقبه ساختارشکنانه‌اش شناخته می‌شود. برای اشاره به این هنجارشکنی کافیست به قطعات منتشر شده از این خواننده اشاره کنیم.

«معین زندی» مشهور به «معینZ» در آهنگ درد می‌خواند :

هی میخوام

که شعرهام اجتماعی باشه

ولی کشش به سمت تو داره نت ها

من که از بچگی جین بوده تنم

لش بودم همش

دوس داشتم عروس کنمتوو

تنم تو کنی کت و

ولی دیدی که روزگار مشتی نی و

بعد من چند دست چرخیدی

قلم اصرار میکنه شرا اجتماعی باشه

قلم عشق ناخلف به اجتماع میشا

بعد رفتنت دود شد سیگار اول

رفیقای ناباب منو بیچاره کردن

به خودم گفتم ببین کارت کجا رسیدش

یهو بغلی گف ببین پرش چه حالی میده

یا در ترانه نعره چاه می‌خواند:

نشئه ام کن به نگاهی آری من خمارم دِ بجنب پول پرست

رعشه افتاده به جانم مگه کوری عوضی بغلم کن و بگو مال منی

بحث سر محرم و نامحرم نیست! قول دادی که به دادم برسی

منجلابی که در آن گیرم من خون بهایش جوانی من است

هیچکس راه درست نیست کسی

هدف ظلم، جهانی شدن است!

شهر هرتی شده، مردم گیجن!

من که در پیله ی خود میپیچم

به حق سوگند که گیجم من کدام سو من بپیچم اَه

نئشه‌کردن و مصرف مواد مخدر و روابط باز محور چند ترانه از معین‌زندی است و در موزیک ویدئوهایش به سبک آرمین 2afm خودکشی یا کشتن معشوق را تبلیغ و ترویج می‌کند و موقعیت خواننده با چنین تعابیر و مصدایقی همراه است، وزارت ارشاد اگر به ترانه‌های مستحیل شده (بر فرض مثال) مجوز دهد، «معین زد» همچنان با کارنامه‌ای شناخته می‌شود که رادیو جوان از محتوای آن حمایت کرده است.

بخشی از موزیک ویدئوی معین زد که همکاری او با رادیو جوان را تصدیق می‌کند

نکته دوم این است که معین زد اگر بخواهد برای چنین محتوایی مجوز بگیرد، چرا سایر خوانندگان رپ با حاشیه کمتر، پشت دروازه مجوز باقی مانده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

پشت‌پرده حضور دوباره «الیاس یالچینتاش» خواننده ترکیه‌ای در ایران / آیا پروژه استانبول‌سازی جزیره کیش آغاز شده است؟ +تصاویر

مدیران دفتر موسیقی از امر مافیای موسیقی تمکین خواهند کرد؟

آقای اللهیاری در قبال ریاست دفتر مسئولیت دارد، از طرفی موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی، به دلیل عملکرد دفتر موسیقی طی ۱۰ سال اخیر در حال نابودی است و مجوزها به صورت انتخابی و با صلاحدید کمپانی‌های مافیایی فعلی اعطا می‌شود و نکته جالب اینجاست چرا دفتر موسیقی با متمردین از قانون، مهربانانه تر رفتار می‌کند؟ این دفتر قصد دارد به امیر عظیمی که همکاری با شاهین نجفی را در کارنامه‌اش دارد، مجوز بدهد و هر الگویی که به صورت غیرقانونی با رادیو جوان به شهرت رسیده، به سادگی با کمک مافیای موسیقی می‌تواند مجوز بگیرد.

«معین زد» حدود ۳۰ اثر غیر مجاز در فضای مجازی دارد، نیمی از آثارش با ویدئوی غیر مجاز پخش شده و هم اکنون هم در صفحه شخصی‌اش تبلیغ این قطعات ادامه دارد.نیم نگاهی به تارنمای «رادیو جوان» نیز مبین این مهم است که معین زد از جمله خوانندگانی محسوب می‌شود که با آثار غیرقانونی، موجب مشروعیت بخشیدن به این درگاه مافیای شده که از لس آنجلس اداره می‌شود.

خوانندگانی نظیر معین زد، با آگاهی کامل از محتوای تولیدات غیرقانونی و نشر آن از مسیرهای غیرقانونی اقدام به ادامه و استمرار عمل خود می‌کنند. تمامی اجزای مجموعه این آثار و افراد مدخل موجب تعمیق و تثبیت سطح قدرت رادیو جوان در داخل کشور شده‌اند و اعطای مجوز به خوانندگان رادیو جوان، دهن کجی به خوانندگانی است که برای اخذ مجوز از مسیر قانونی استفاده می‌کنند و این روش دفتر موسیقی موجب بروز تعارضات ذهنی در جامعه مخاطب خواهد شد.

حاصل فعالیت‌های غیرقانونی با کمک رسانه‌های متعلق به مافیای موسیقی در لس آنجلس مانند «رادیو جوان»، شهرتی است که سازمان مافیایی موسیقی در داخل، از آن بهره برده و آنرا به پول تبدیل می‌کند. پول مسئله‌داری که مهمترین تهدیدات نوپدید از محل اعطای مجوز به این افراد در قالب «تغییر سبک زندگی جوانان»، «تحمیق سطح موسیقایی» و «انهدام مرزبندی‌ها» و «هتک حقوق عامه» است.از این منظر، تمامی عوامل اعم از تهیه کننده، خواننده و اعطاء کننده‌ی مجوز، خواسته یا ناخواسته در جایگاه «کارگزاران جنگ پول و شهرت» قرار می‌گیرند، چون آگاهانه یا از سر ناآگاهی به تکمیل اهداف جریانات مافیایی مثل رادیو جوان یاری رسانده‌اند.

در مقطعی که هنرمندان مظلوم موسیقی شریف اقوام در شرایط بسیار ناگواری قرار دارند و موسیقی ردیف دستگاهی ایران به عنوان میراث معنوی ملی در معرض آسیب قرار داشته و تولیدات مناسب حوزه‌های پاپ مناسب و کلاسیک ایرانی بنا بر مناسبات مافیایی اداره می‌شوند، مایه‌ی شرمساری است که دفتر موسیقی عزم دارد تمامی همکاران رادیو جوان را وارد بازی مجوز و کنسرت در داخل کشور کند. آیا مدیر جدید دفتر موسیقی برای مراقبت از خط شکنی‌ها در این حوزه‌ها برنامه‌ای دارد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ارش IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 6
    بیشتر تبلیغش کردی، با این همه عکس و متن مشرق گزارشت بوداره....
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 1
    دولت تدبیر و امید بی حساب و کتاب تر از این حرفهاست
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 2
    خدایا به داد جوانان ما برس!!! توی این منجلابی که هم دشمنان خارجی و هم نوچه های داخلی درست کردند،جوانانمون رو به خودت سپردم.خودت حافظشون باش . آمین
  • CA ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 2
    شبیه مرتاض های هندی یه!
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    1 6
    این جونور تو چه قرنی می زیسته؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس