شورایعالی انقلاب فرهنگی

دستور جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی‌گیری استمزاجی برای «عضویت» حجت‌الاسلام دکتر عاملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود نه «تعیین دبیر» این شورا.

به گزارش مشرق به نقل از کیهان؛ جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی با حضور ۳۷ تن از اعضای شورا برگزار شد که دستور آن رأی‌گیری استمزاجی برای «عضویت» حجت‌الاسلام دکتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود نه آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش دادند برای تعیین دبیر این شورا.

براساس آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ «دبیر به پیشنهاد اعضای شورای عالی و از میان اعضای شورا به مدت ۴ سال انتخاب می‌شود.» و اساساً جناب حجت‌الاسلام دکتر عاملی چهارشنبه شب با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت شورا در آمد و طبعاً زمان برگزاری این جلسه قبل از عضویت وی در شورا بوده است.

تعابیر رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی نشانگر عمق اهمیت مأموریت این شورا و ژرفای راهبردی آن است.

ایشان در بیانی، این شورا را «اتاق فرمان فرهنگی کشور» دانسته‌اند؛ «این مجموعه [شورای عالی انقلاب فرهنگی] در کشور بی‌بدیل است. در مدیریت راهبردی فرهنگی، ما به غیراز این مجموعه، هیچ مرکزی را در کشور نداریم. بخش‌های مختلف، چه دولت، چه مجلس، چه حتی مجمع تشخیص مصلحت، وظایفی دارند اما هیچکدام، وظیفه‌ای را که این شورا بر عهده‌دارد، بر عهده ندارند. اینجا را در واقع باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور اعم از دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه‌ها و مرکز مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد.»

بیشتر بخوانید:

در جلسه انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت و «علی‌لاریجانی» چگونه نقش‌آفرینی کرد؟

آیا «سعیدرضا عاملی» گزینه مناسبی برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟ +عکس

تعبیر دیگر ایشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی، «قله تصمیم‌گیری برای مسائل فرهنگی کشور» است: «من از آغاز تاکنون، این شورا را در قله تصمیم‌گیری برای مسائل فرهنگی کشور می‌دانسته ام. آن قله تصمیم‌گیری فرهنگی به معنای نگاه کلان و مهندسی عمومی فرهنگ کشور است که شامل دانشگاه و فرهنگ عمومی و مدرسه و نظام آموزشی و کتاب درسی و تربیت معلم و حتی صنعت و غیرذلک می‌شود.»

رهبر معظم انقلاب همچنین این شورا را «قرارگاه مقدم فرماندهی» نامیده و فرموده‌اند:

«شما [اینجا] در آن قرارگاه مقدم فرماندهی هستید، عقبه فکری شما در مراکز دانشگاهی و حوزه‌ای و دبیرخانه خودتان است که باید محور همه این مراکز باشد. خط مقدم‌تان هم عبارتست از دولت، مجلس و حتی مجمع تشخیص مصلحت و دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌هایی که در کشور هستند، این‌ها بازوان اجرایی شما هستند. این بازوان اجرایی فقط چهار وزارتخانه فرهنگی نیستند. مجلس ما برای عملی شدن آنچه اینجا به عنوان مهندسی انجام می‌گیرد، حتماً باید قانون بگذارند. مجمع تشخیص مصلحت هم در سیاستگذاری‌ها همین مهندسی کلان را در نظر داشته باشند.»

ایشان در بیان دیگری، از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «قرارگاه مرکزی» نام برده‌اند:

«باید خود اعضا و دستگاه‌های فرهنگی قبول کنند و باور داشته باشند که ما این جایگاه را به‌عنوان یک قرارگاه مرکزی [قرار دادیم]. تعبیر «قرارگاه» ممکن است به بعضی گوشها سنگین بیاید - قرارگاه یک اصطلاح جنگی است، اصطلاح نظامی است - و بگویند آقا، قرارگاه مال مسائل نظامی است، شما در مسائل فرهنگی هم فکر نظامی را رها نمی‌کنید! واقع قضیه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناکتر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛ یعنی می‌دانید هم شما، واقعاً یک میدان کارزار است اینجا. و بخصوص در قرارگاه‌های نظامی این‌جوری است؛ قرارگاه مسئولیت اجرای مستقیم به معنای اینکه یک واحدی متعلق او باشد، ندارد؛ اما واحدها در اختیار او قرار می‌گیرند، به تعبیر نظامی در کنترل عملیاتیِ او قرار می‌گیرند. وقتی ما یک قرارگاه نظامی تشکیل می‌دهیم، فرض بفرمایید سپاه می‌گوید این یگانهای من در کنترل عملیاتی آن تشکیلات [هستند]، پشتیبانی این یگان، متعلق به آن سازمان است - یا ارتش، یا سپاه، یا هر دستگاه دیگر - اما به‌کارگیری این و هدایت این، به عهده قرارگاه است؛ یعنی یک چنین حالتی را در اینجا بایستی توجه داشت.»

«اتاق فرمان فرهنگی کشور»، «قله تصمیم‌گیری برای مسائل فرهنگی کشور»، «قرارگاه مقدم فرماندهی» و «قرارگاه مرکزی» تعابیری است که وظیفه سنگین و نقش مهم و اثرگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی را به ویژه برای اعضای آن گوشزد می‌کند تا در شرایط امروز، ضمن احساس مسئولیت مضاعف، با شناخت دقیق تهدیدهای فرهنگی، طرح ریزی، ریل‌گذاری و گفتمان‌سازی دقیق و نتیجه بخش، به ایفای نقش ویژه خود برای نیل به نهادینه‌سازی فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و مقابله هوشمندانه با هجمه فرهنگی بپردازند.

رهبر انقلاب مهرماه سال ۱۳۹۳ در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با «استفاده کامل و کارآمد و هم‌افزا از همه‌ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها»، «مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه‌ هوشمندانه با معارضه‌های مهاجمان و ستیزه‌گران» به‌عنوان تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند.

ایشان همچنین ۷ اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آن‌ها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه‌بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور به‌ویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند.

رهبر انقلاب همچنین در این حکم تصریح کردند: با توجه به جبهه‌بندی جدی میان هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با برخورد فعال و مبتکرانه با این جبهه‌بندی آشکار فرهنگی، دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را در داخل و خارج کشور دلگرم و امیدوار و مطمئن و معارضان را نگران و ناامید کند. با توجه به رویش‌های معتنابه و جوشش‌های فراوان فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاه‌های فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش را در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ربان IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    0 0
    الان ديگه دكتر عاملي تطهير شدند كامل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس