ترامپ و اتحادیه اروپا

۳ کشور اروپایی عضو برجام نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کنند بلکه طی ماه‌های اخیر مشغول شرط‌گذاری و امتیازخواهی نیز هستند.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت ۷ ماه از خروج آمریکا در برجام و احیای مجدد تحریم‌ها، وعده‌های نسیه اروپا در حد وعده باقی مانده و هنوز اقدام عملی در خصوص رفع مشکل بانکی میان ایران و اروپا (که از جمله تعهدات برجامی اروپایی‌هاست) بعمل نیاورده است بلکه اروپا صرفاً قصد دارد یک شرکت در لوکزامبورگ در ۷ آبان به «ثبت» برساند، هدف شرکت را فعالیت در زمینه مواد غذایی و دارویی (اقلام غیرتحریمی) اعلام نماید و البته در سال ۲۰۱۸ (امسال) هیچ فعالیت و اقدام عملی نخواهد داشت. شرکت مذکور اگر هم سال آینده میلادی فعالیتی انجام دهد، از طریق سیستم بانکی نخواهد بود. تاکنون درباره سال ۲۰۱۹ نیز برنامه مشخصی برای اجرای هدف اعلامی ارائه نشده و به نظر نمی‌رسد فعالیت مؤثری در میان باشد.


هنوز اروپایی‌ها راهکاری عملی برای اقلام تحریمی همچون فروش نفت و رفع مشکل اصلی یعنی تبادل بانکی حتی در حد وعده و شعار هم مطرح نساخته‌اند.


۳ کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) حتی حاضر نشده‌اند در مواردی که تحریمی وجود ندارد مانند مواد غذایی و دارویی و پزشکی (که معاف از تحریم‌های آمریکا است)، هم با ایران از طریق بانکی کار نماید و می‌خواهد اگر موردی بود، از طریق شرکت و با مؤسسه اقدام کند. بنابراین خبری از «پیمان پولی دو جانبه» در کار نیست بلکه غرب‌گرایان و بزک‌کنندگان غرب، برای فریب افکار عمومی، وعده مبادله نفت در برابر غذا را به دروغ پیمان پولی مطرح می‌سازند.


دستاورد حدود ۶ ماه دیپلماسی انفعالی وزارت کار چیزی جز وعده نسیه و سرخرمن نبوده و در مقابل، انجام یک طرفه تعهداتی که جز خسارت محض برای طرف ایرانی نبوده، در بر نداشته است.
سه کشور اروپایی نه تنها از انجام تعهدات برجامی خود، خودداری می‌کنند (از جمله عدم موافقت با خرید ۹۰۰ تن کیک زرد از قزاقستان)، بلکه به دنبال کسب امتیازات جدید نیز هستند و در تقسیم کار با آمریکا، درخواست انجام کامل ۴۱ مورد درخواست‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF برای کنترل مالی و انجام خودتحریمی در ایران شده‌اند تا تحریم‌ها را در ایران تسری داده و تحریم‌ها توسط بانک‌های ایرانی را در کشور به اجرا گذاشته و کشور را دچار انشقاق و اختلاف نمایند.


متأسفانه در اثر انفعال وزارت خارجه؛ ۳ کشور اروپایی، حتی پا را فراتر گذاشته و اخیراً با همکاری آمریکا، برای مقابله با فعالیت‌های دفاع موشکی ایران، نشست ۴ جانبه تشکیل داده و در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند و تاکنون از وزارت خارجه در مقابل، چیزی جز سکوت و توجیه اقدامات ضد ایرانی آنان، فعالیتی مشاهده نشده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس