صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ اسفند

متاسفانه اصلاح طلبان با رویکرد انفعالی و تحقیرآمیز همواره به تبرئه آمریکا و کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ می‌پردازند. این روزنامه‌ها معتقدند که باید جاسوسان دوتابعیتی را دودستی تقدیم آمریکا و اروپا کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: اکثریت رأی دهندگان به روحانی، مردد یا پشیمان هستند

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

«سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود کسر درخور توجهی از ۲۴ میلیون‌نفری که به دکتر روحانی رأی داده بودند، دچار تردید، اگر نگفته باشیم پشیمان از رفتن پای صندوق، شدند».

زیباکلام در بخش دیگری از یادداشت نوشت:

«برخی اصلاح‌طلبان باور داشتند ای‌بسا حضور آنان در دولت دوازدهم، ممکن است ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کند؛ اما عمر ماه‌عسل در دولت دوازدهم خیلی دوام نداشت. تابستان به پایان نرسیده بود که خزان زودهنگام این رابطه از محافل خصوصی اصلاح‌طلبان به بیرون راه یافت. ظاهراً تماس‌ها و مراوداتی که میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهوری وجود داشت، با سرعتی بیشتر از خشک‌شدن دریاچه ارومیه، رو به خشکی رفت».

وی تصریح کرد:

«اصلاح‌طلبان باید صادقانه به مردم در برابر سهمی که در پیروزی روحانی داشته‌اند، پاسخ‌گو باشند. با جدایی از روحانی، این سهم از بین نمی‌رود، برعکس باید همه مسئولیت‌هایمان را در قبال انتخاب روحانی بپذیریم و به‌علاوه از آنچه کردیم - با توجه به باور درست‌بودن آن- دفاع کنیم».

در روزهای گذشته، روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود: «اگر به صورت واقع بینانه به وضعیت جامعه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در شرایط کنونی پایگاه رأی آقای روحانی نسبت به انتخابات ۹۶ با ریزش جدی مواجه شده است. به همین دلیل در مرحله نخست دولت باید با یک رویکرد آسیب‌شناسانه دلایل این ریزش آرا را مشخص کند تا در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه نشود. هنگامی که مردم مشاهده کنند دولت آقای روحانی به وعده‌هایی که به آنها داده عمل نکرده و یا اینکه در راستای تحقق این وعده‌ها حرکت نمی‌کند به صورت طبیعی پایگاه اجتماعی آقای روحانی با ریزش مواجه خواهد شد...دولت آقای روحانی ارتباط عمیق و دقیقی با مردم ندارد و این مسئله می‌تواند در آینده برای دولت چالش‌های بیشتری به وجود بیاورد».

روزنامه بهار نیز در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «الان پنج سال از تابستان ۹۲ و روی کار آمدن دولت اعتدال می‌گذرد و جامعه بیشتر از آن که تشنه شنیدن «باید چنین بشود» باشد منتظر شنیده گزارش «چنین شد» ها است، دوران جلب توجه با سخنان زیبا حداقل برای دولتی که بیشتر از نیمی از عمر هشت ساله (مجموع زمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم) خود را گذرانده است گذشته است و حالا دیگر وقت گزارش عملکردهاست».

اکثریت مطلق دولت دوازدهم در اختیار اصلاح طلبان است. به همین دلیل، اصلاح طلبان در کارنامه دولت به طور ویژه شریک هستند و می‌بایست پاسخگو باشند.

** فرزند شهید بهشتی: پدرم به بهشت زوری معتقد نبود

«علیرضا بهشتی» فرزند شهید بهشتی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«بهشتی می‌گوید حکومت، کارش این است که بستر لازم را برای رشد و تعالی انسان‌ها فراهم کند. اصلاً وظیفه‌ای بیشتر از این برای حکومت اسلامی قائل نیست، آقای بهشتی کاملاً هم قبل و هم بعد از انقلاب با به زور بردن مردم به بهشت مخالف بوده است».

گفتنی است «حسن رحیم پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش با اشاره به این تفکر لیبرال‌ها که اعتقاد داشتند نظام به بهشت و جهنم کاری ندارد و دین مسئله شخصی است، گفت: «نظر آقای بهشتی این است که یک بخشی از دین مانند اخلاق شخصی نظر شخصی است، اما بخشی از دین قوانین است. حقوق اجتماعی و حق دیگران حق الناس است. اگر شخصی در حریم خصوصی بخواهد خود را جهنمی کند و دولت، نه این که وظیفه نداشته باشد، حق ندارد دخالت کند. اما کسی در حریم عمومی قانون شکنی می‌کند و اخلاق اجتماعی را زیر پا می‌گذارد، دولت وظیفه دارد دخالت کند. این جا مسئله بهشت و جهنم این شخص مطرح نیست، مسأله حقوق اجتماعی و حق الناس مطرح می‌شود».

ازغدی افزود: «افزود: سؤال این نیست که بهشت و جهنم مردم زورکی است یا نه! سؤال این است که حکومت در برابر اخلاق اجتماعی و حق الناس و حقوق عمومی و قوانین اجتماعی مسئولیت دارد یا ندارد؟ آن سؤال را لیبرال‌ها مطرح می‌کردند چون اعتقاد داشتند حکومت باید بی‌طرف باشد و طرفدار دین نباشد. اعتقاد داشتند حکومت یا بی‌طرف است یا دیکتاتور است. جواب این است که حکومت نه بی‌طرف است نه دیکتاتور. دولت قانونی است. زمانی که قانون است قانونی عمل کند. زمان تربیت، تربیت را بعهده بگیرد. جایی که حریم خصوصی است دخالت نکند. چه کسی گفته است که حکومت باید به زور مردم را به بهشت ببرد؟».

** چون جاسوس‌ها را آزاد نکردیم، اروپا دلخور است!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت:

«اتحادیه اروپا برخلاف گذشته که با صمیمت و صداقت از برجام در برابر آمریکا حمایت می‌کرد اکنون دیگر در مورد برجام پافشاری نمی‌کند. سفر حساس وزیر خارجه انگلیس که چندی پیش به ایران انجام شد و دست خالی برگشت مزید بر علت دوری اتحادیه اروپا از ما و به همان نسبت نزدیکی به مواضع آمریکاست.»

گفتنی است در روزهای گذشته، روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود: «] اروپایی‌ها[دستگیری تعدادی ایرانی‌تبارِ اروپایی و آمریکایی را در تبلیغات خود نوعی گروگان‌گیری عنوان و تبلیغ کرده‌اند. سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، به عمان و سپس به ایران حکایت از وساطت او برای آزادی نازنین زاغری داشت که ناکام ماند. برخی پادرمیانی‌های دیگر برای آزادی این‌گونه زندانیان را هم نمی‌توان از نظر دور داشت. در این‌گونه موارد کشورها یا بر مواضع خود تأکید می‌کنند، یا مطابق اصل رعایت مصالح عمومی مسئله را با سازش حل‌وفصل می‌کنند. احتمالاً وزیر خارجه انگلیس انتظار داشت دست خالی بازنگردد».

متاسفانه اصلاح طلبان با رویکرد انفعالی و تحقیرآمیز همواره به تبرئه آمریکا و کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ می‌پردازند. این روزنامه‌ها معتقدند که باید جاسوسان دوتابعیتی را دودستی تقدیم آمریکا و اروپا کنیم و شاید لازم باشد از آن‌ها تقدیر و تشکر نیز انجام دهیم!

روزنامه آفتاب یزد-۷ بهمن ۹۶- در مطلبی نوشته بود: «اینکه تصور کنیم اروپا کاملاً در طرف ایران قرار خواهد گرفت ساده لوحانه است چرا که پیوند ساختاری اروپا و آمریکا در تبادلات اقتصادی و امنیتی موجب شده این دو قدرت به یکدیگر وابستگی متقابلی داشته باشند».

کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ از روز اجرای برجام تاکنون نه تنها از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده، بلکه هیچگاه اعتراض ایران درخصوص عهدشکنی آمریکا در برجام را نیز نپذیرفته‌اند. محمد جواد ظریف تابستان سالجاری گفت که هنوز نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم.

در حال حاضر در موضوع ایران هیچ شکافی میان کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ و آمریکا وجود ندارد. آمریکا همصدا با اروپا و رژیم صهیونیستی در پی برجامیزه کردن توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. مقامات آمریکایی-کاخ سفید و کنگره- در ماههای اخیر به صراحت اعلام کرده‌اند که باید برجام از یک توافق مدت‌دار به توافقی دائمی تبدیل شده و مسائلی از جمله توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود. نکته قابل تأمل اینجاست که این رویکرد مختص دولت ترامپ نیست. باراک اوبامای مؤدب! و باهوش! (تعبیری که مقامات ارشد دولت روحانی به کار بردند) هم در این مسئله دقیقاً با دولت ترامپ هم عقیده بود. اوباما در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن -فروردین ۹۵- گفت: «روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای از سوی ایران است». «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز- دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    75 14
    متاسفانه فرزندان شهدای شاخص نظام، این بزرگواران را تحریف می کنند
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      31 1
      اقای بهشتی پدرت به جهنم زوری معتقد بود؟ چرا می خواهید ما را به زور به جهنم بفرستید؟
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    61 10
    هیچ کس به بهشت زوری اعتقاد نداره ولی در کشور اسلامی باید قوانین اسلامی اجرا بشه...
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    36 5
    باز هم به دنبال به حاشیه بردن مشکلات هستند.
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    45 4
    چرا اصلاح طلبان اینهمه سفسطه میکنند کی گفته به زور بروید بهشت بگویید خدا را قبول دارید پس قانون خدا را اجرا کنید
    • سید IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      55 8
      خدابیامرز شهید دیالمه در پاسخ به بنی صدر که گفته بود اگر من را به زور بخواهند به بهشت ببرند، نمی روم، جواب داده بود: حالا اگر خواستند تو را به زور به جهنم ببند، چه غلطی خواهی کرد؟! این جواب گویا برای اصلاح طلبان تهوع آور در این زمان آماده شده بود!
  • سید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    49 6
    کاش اصلاح طلبان تهوع آور برای مدتی خفقان بگیرند و اظهار فضل نفرمایند.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    34 7
    اصلا کی گفته شما به بهشت بروید که بخواهند به زور بروید بهشت اصلا بروید به جهنم اما باید تابع قانون باشد این کی زوری است و این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست مگر در کشورهای غربی و پیشرفته با خواهش و تمنا قانون را اجرا می کنند آنها هم زور به کار می برند و هم جیبت را خالی می کنند که توان راه رفتن را از دست بدهی مگر نمی بینی که یک کشور 80 میلیونی را به جرم استقلال خواهی تحریم می کنند تا از پا در بیاییم اگر دوست ندارید در ایران بمانید بروید همانجایی که به شما التماس می کنند ما به هیچ یک از شما احتیاج نداریم پس بوید جهنم که بزور نروید بهشت
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    7 0
    شما قصد دارید مردم را به زور به جهنم ببرید.
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    12 0
    ولی عوضش خودت به جهنم زوری بسیار اعتقاد داری
  • DE ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    5 0
    آدم قحطی شده در ایران که فرمایشات آقای زیباکلام رو همیشه چاپ میکنید ؟ اما و استثناء این دفعه حرفش اشتباه نیست .
  • محمد IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    6 0
    بهشت وجهنم را ول کن اقای بهشتی اصولا بعضی از دولتی ها اعتقادی درست وحسابی ندارند بگو لا اقل کاری برای دنیای مردم بکنند وحواله به جهنم ندهند
  • سلام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    12 0
    چرا با آبروی آن مرد بزرگ بازی می کنی؟ - بهشت باغ شمیرانات نیست کسی را سوار کالسکه بکنند تا بزور در بهشت تصویری شما جا بدهند - چه به روز شما ها آمده ؟ چرا دچار نشخوار ذهنی شده ای چرا انقلاب شد؟ چرا ؟؟؟؟؟ تمام افعال بشربرای ایجاد بهشت است{سعادت دنیا و آخرت} شل به جنبی جهنمیان در قعر زندانیانهای همین جهان جایت می دهند {رجوع بفرمائید به زندانهای جهنمی شاه و پدر شاه و رفتارهای سخیف دوزخیان در این جهان با پدر بزرگوارشما و...} بهای آن بهشت در اینجا است {بهشت را به بها بدهند به بهانه ندهند}- چرا بهانه می گیری پسرجان؟
  • US ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    9 0
    این مغلطه و سفسطه ای که میگویند کسی را نباید زورکی به بهشت برد اگر بخواهد در حریم خصوصی خود به جهنم برود بسیار عوامفریبانه و کوته بینانه و فریبکارانه است. این نظریه تنها زمانی قابل پذیرش و قابل اجراست که انسانها هیچ رابطه اجتماعی ای با یکدیگر نداشته باشند و همگی در سلولهای انفرادی خود و به تنهایی بدون ارتباط با دنیای خارج از سلول زندگی کنند. اما مگر آیا چنین چیزی ممکن است؟ انسانها موجوداتی اجتماعی هستند و رفتار و تفکراتشان سیال است و در جامعه پراکنده میشود، و لذا حریم خصوصی فکری وجود ندارد، و هیچ شخصی وجود ندارد که عقاید شخصی خود را تنها و به تنهایی برای خود نگهدارد. همین جریان اعتراضات بهترین دلیل یرای سیالیت و سرایت جریان فکری از فرد به اجتماع است، در غیر اینصورت کسی با باور خصوصی بودن تفکر، اعتراضش را عمومی نمیکرد. کسی که در فکر خصوصی خود خوی تجاوز و زناکاری دارد، تنها باتفکر شخصی امیالش را عملی نمیکند بلکه باید تفکرش را عملا بر شخص یا اشخاص دیگری پیاده کند. کسی که دزد است، تنها با باور شخصی دزد نمیشود، باید باورش در جامعه با عمل دزدی از شخص و اشخاص دیگر پیاده کند، قاتل و آدمربا و .... به همینطور. پس هر توع باور و رفتار شخصی، نهایتا به کل جامعه راه مییابد و اثر مخربش را بر جامعه میگذارد، و نه تنها انسان فراری از بهشت را به بهشت نمیبرد، بلکه کل جامعه را به اجبار به جهنم میبرد، و محیط ناامن جامعه را بخ جهنمی تبدیل میکند. مگر میشود کسی را که بیماری واگیر حادی چون آنفلوانزای خوکی دارد به حال خود رها گرد با این منطق که او میخواهد از این بیماری بمیرد و نمیخواهد شفا یابد؟ خیر! هدف فقط درمان او نیست، به جهنم که او میخواهد بمیرد، هدف از قرنطینه و مداوای اجباری وی جلوگیری از بیماری و مرگ میلیونها نفر انسان بیگناه دیگریست که نمیخواهند بمیرند ولی به آتش این شخص باید بسوزند. هدف جلوگیری از مختل شدن امور جامعه است که اگر بیماری این شخص به جامعه سرایت یابد کل جامعه را مختل و به تباهی میکشد. بنابراین هدف از زورکی بهشت بردن مردم و قرنطینه کردن آنان برای بهشت بردن زورکی عاشقان جهنم نیست، برای این است که جهنمیان دیگران و عاشقان بهشت را با خود و به زور به جهنم نبرند!
  • US ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    7 0
    جواب سفسطه و مغلطه را نمیشود با فلسفه منطق داد، چون طرف مقابل خود میداند حق با شماست اما میخواهد شما را در تنگنا قرار دهد. جواب این آدمها را باید با همان مغلطه و سفسطه از نوع قانونی و حقوقی داد تا خلع سلاح کلامی و دعوایی شوند. و شما بخاطر اعمال آن تحت هیچ شرایط مواخذه نخواهی شد. باید. فت که حجاب و ممنوعیت فساد جنسی، هیچ ربطی به دین ندارد، بلکه قانون جاری مملکت است و باید بدان تمکین کرد، اونوقت کسی بهانه برای بدنام کردن قانون و مجازات اسلامی نداره و کسی به نام نقض آزادی بیان و عقیده دستاویز درست نمیکنه. مگه کسی میاد به غربیها بگه شما چرا مردم رو بخاطر سرعت غیر مجاز جریمه میکنید، شاید یکی دلش خواست تند بره. اونها در جواب میگن قانون کشور اینه و باید ازش تبعیت کرد، و تخلف جریمه داره! و السلام!
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    7 0
    برخی فرزندان شهدا وعلمای شاخص؛اصلا بویی از پدرانشان نبرده اند؛شاید غربیها چون آنها را در آینده فرزندان شاخص میدانستند ؛ برایشان سرمایه گذاری کرده اند وبه اینجارسانده اند!!!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    3 0
    شمایی که دم از مردمت میزنی به زندانیان ایرانی در بند غرب چرا توجهی نمیکنی؟؟وطن فروشهای ملت بدبخت کن.
  • مهدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    6 0
    آقای بچه بهشتی مملکت قوانینی دارد که باید همه در مقابلش تعظیم کنند و این قانون به بهشت و جهنم کاری ندارد و شما آزاد هستی هر کدام را خواستی انتخاب کن و حکومت با رفتن شما به بهشت یا جهنم کاری ندارد ولی در مقابل قانون کشور باید اطاعت نمودو گرنه قانون جلو شما می ایستد واین قانون به بهشت و جهنم کاری ندارد..
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    6 0
    یاسر خان اتفاقا پدر شما آنقدر که به امضای جان کری اعتقادداشت وآنرا تضمین اجرای برجام میدانست اگر بهقرآن وخدا داشت که میگوید به قول وعهد دشمن واجرای آن خوشبین نباشید معتقد بود الان وضعمان اینطوری نبود
  • علی حقجو IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    4 0
    اتفاقا شهید بهشتی خیلی تلاش می کرد که مردم به بهشت بروند و مردم را به کارهایی دعوت میکرد که نتیجه اش رفتن به بهشت برین بود جمله معروف شهید بهشتی خود گویای این مطلب است که بهشت را به بهاء دهند ، نه به بهانه . یعنی باید کاری کنی که لایق بهشت بشی اقدام عملی نیاز است نه کاهلی و سستی و توهم
  • US ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    7 1
    شما وقتی مرحوم بهشتی ملکوتی شدن خیلی بچه بودی. سن و درک و عقلت کفاف نمیداد دیدگاه های پدرت رو بفهمی. مابقی اونچه شنیدی، میشه روایتهایی که ما هم شنیدیم، ولی برداشت شما انگار تو یک آشپزخانه غربی پخته شده! شرم آوره که مردم با افکار پدرت مانوسترند تا خودت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس