کد خبر 83087
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴

مجلس عزاداری امام حسین(ع) تنها مجلسی است که کسی دعوت نمی‌شود، بلکه همه به عشق صاحبخانه اصلی می‌روند.

به گزارش مشرق، تماشاگر نوشت: ایام محرم در فرهنگ ایرانی-اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. در ایام سوگواری امام حسین(ع) دیگر تفاوتی ندارد که به کدام طبقه جامعه تعلق داری، شرایط مالی چگونه است یا چقدر مردم تو را می‌شناسند. ساکن شمال شهری یا بچه جنوب شهر.
 
در روزهایی که مجلس عزاداری سالار شهیدان برپاست، همه نشان‌ها در نشان مظلومیت حضرت گم می‌شود. همه و همه به عشق اباعبدا...(ع) سینه می‌زنند، مویه می‌کنند و ندای یاحسین(ع) سر می‌دهند. در ایام محرم گویی به تمام معنای کلمه همه آسمان شهر یک رنگ می‌یابد و آن هم رنگ سیاهی است که دل‌ها را عزادار سیدالشهدا(ع) کرده است.

حتی دیگر گرفتاری‌های شخصی و مشغله‌های زندگی روزمره هم معنای خود را از دست می‌دهند. شاید خیلی از ما وقتی برای میهمانی به جایی دعوت می‌شویم، به دلیل مشکلات و گرفتاری‌هایی که ارمغان زندگی ماشینی این روزهاست کمتر فرصت اجابت دعوت صاحبخانه را بیابیم. اما مجلس عزاداری امام حسین(ع) تنها مجلسی است که کسی دعوت نمی‌شود، بلکه همه به عشق صاحبخانه اصلی می‌روند.

می‌روند تا دل بشویند از زنگار مادیات و خود را بسپارند به دست او که با لب تشنه برای دفاع از حق و آزادگی جام شیرین شهادت را نوشید. در این میان هستند عده‌ای که در ایام محرم برپاکننده هیات‌های محرم‌اند و یا پای ثابت هیات‌ها هستند.

اصلا انگار تعلق خاطری ایجاد شده است. ورزشکاران هم در ایام سوگواری برای لب‌تشنگان صحرای سوزان کربلا راهی هیات‌های مختلفی در اقصی‌نقاط شهر می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند.

 اگر می‌خواهید بدانید چهره‌های شناخته شده ورزش به کدام هیات می‌روند این گزارش را از دست ندهید. البته لازم به ذکر است که این تعداد همه مردان ورزشی نیستند که به امام‌شان ارادت دارند بلکه فقط آن عده‌ای هستند که توانسته‌ایم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

هیات امام حسن مجتبی(ع)
علیرضا دبیر، کشتی‌گیر اسبق تیم‌ملی ایران و عضو شورای اسلامی شهر تهران در ایام محرم راهی هیات امام حسن مجتبی(ع) در خیابان شهید رجایی، خیابان شهید عنایتی می‌شود. برخی فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران مانند پژمان درستکار هم برای عزاداری به همین هیات می‌روند.
 
هیات سیدالشهدا(ع)
امیر قلعه‌نویی، بازیکن اسبق تیم فوتبال استقلال و سرمربی موفق حال حاضر فوتبال کشورمان هم اغلب شب‌های دهه عاشورا را در هیات سیدالشهدا در محله نازی‌آباد می‌گذراند. البته او در شمال شهر هم هیاتی دارد اما به گفته خودش به هیات سیدالشهدا(ع) تعصب و عرق خاصی دارد.
 
هیات محبان مهدی(عج)
علی پروین یکی از ورزشکارانی است که ارادت خاصی به خانواده اهل بیت دارد. البته او خود هیاتی ندارد اما در ایام سوگواری امام حسین(ع) به محله طرشت می‌رود. این اسطوره قرمزها در هیات محبان مهدی این محله عزاداری می‌کند. پروین گاهی هم این هیات را به لواسان دعوت می‌کند.
 
هیات حضرت زینب(س)
فرهاد کاظمی، مربی 52ساله تیم پیکان قزوین بچه جوادیه تهران است. او ‌متولی یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های عزاداری حسینی در محله جوادیه تهران است که البته به نوعی قدیمی‌ترین هیات این منطقه هم هست. هیات حضرت زینب(س) هم پذیرای آقایان است و هم حسینیه‌ای ویژه بانوان دارد.
 
هیات امام حسن عسگری(ع)
محمدحسین ضیایی، سرمربی تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز هم برای عزاداری راهی هیات امام حسن عسگری می‌شود. این هیات در میدان خراسان تهران، محله امامزاده واقع شده است.  ضیایی ارادت خاصی به اباعبدا...(ع) دارد و خودش می‌گوید: وقتی می‌روم هیات روحم آرمش می‌گیرد.
 
هیات محبان زهرا(س)
محمد دادگان، رئیس اسبق فدراسیون هر سال در ایام عزای حسینی در هیات محبان زهرا که در بازار تهران محله پامنار برپا می‌شود، میزبان عزاداران و ورزشکاران است. بنیانگذار این هیات مرحوم مصطفی دادگان بوده است. محمدرضا طالقانی  که از اهالی کشتی است هم به این هیات می‌رود.
 
هیات جان‌نثاران سیدالشهدا(ع)
محمد رزمجو هم که حالا دیگر بازنشسته شده است، در شب‌های محرم برای عزاداری راهی هیات جان‌نثاران سیدالشهدا (ع) می‌شود. این هیات هم از هیات‌های محله جوادیه است و در خیابان ده‌متری دوم کوچه عظیمی واقع شده است تا میهمانان و عاشقان حضرت را پذیرا باشد.
 
هیات عزاداری امام حسین (ع)میدان خراسان
علی انصاریان مدافع سرخابی که روزگاری یاغی فوتبال لقب گرفته بود، برای عزاداری گاهی به محله قدیمی‌شان در میدان خراسان می‌رود. البته علی برخی شب‌ها برای عزاداری راهی هیات خیابان ظفر یعنی محله فعلی‌شان می‌شود. خودش می‌گوید فرقی ندارد کجا بگویی «یاحسین» چون او صدایت را می‌شنود.
 
هیات شهید حاج‌رضایی
امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال کشورمان نیز هرساله در دهه عاشورا راهی هیات شهید طیب حاج‌رضایی می‌شود. شهید طیب عموی امیر حاج‌رضایی است که بانی یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های محله بازار به حساب می‌آید. بسیاری از ورزشکاران هم به همراه دیگر عاشقان حسینی در این هیات عزاداری می‌کنند.
 
هیات مسجد قائم
می‌گویند مهدی اربابی، معلم سن‌وسال‌دار فوتبال تهران که سابقه فعالیت در مقام مربی و سرپرست بسیاری از تیم‌های ریشه‌دار کشور از سعدآباد گرفته تا سایپا را دارد، برای عزاداری اغلب راهی مسجد قائم(عج) می‌شود. این مسجد در خیابان فرشته قرار دارد و حاج مهدی در دهه عاشورا گاهی آن‌جا می‌رود.
 
هیات اردبیلی‌های مقیم مرکز
از آن‌جایی که علی دایی آذری‌زبان است، در ماه محرم هم در هیات آذری‌ها حاضر شده و عزاداری می‌کند. هیات اردبیلی‌های مقیم مرکز در چهارراه گلوبندک واقع شده است. دایی و برادرانش اغلب شب‌های عزاداری سالار شهیدان را در این هیات می‌گذرانند. دایی در این هیات یک شب خرج می‌دهد.
 
هیات خوزستانی‌های مقیم تهران
عبدالصمد مرفاوی، گلزن سال‌های دور آبی‌پوشان پایتخت هم به همراه همشهریانش در هیات خوزستانی‌های مقیم تهران به عزاداری برای سیدالشهدا می‌پردازد. این هیات در خیابان ولیعصر بالاتر از تقاطع زرتشت قرار دارد. کریم باوی و سیامک رحیم‌پور هم‌بازی‌های قدیمی او در تیم ملی هم در این هیات به عزاداری می‌پردازند.
 
هیات حضرت علی اصغر(ع)
مجید افلاکی مربی تکواندوی کشور در شب‌هایی که همه‌جا غرق ماتم برای مظلومیت حسین و یارانش هست به هیات حضرت علی‌اصغر در میدان امام حسین(ع)، خیابان زاهد گیلانی می‌رود. البته آقامجید برخی شب‌ها هم به غرب تهران می‌رود تا در هیات چهارده معصوم در خیابان رودکی، تقاطع مرتضوی عزاداری کند.
 
هیات عزاداری مسجد ساجدین شهر ری
هادی ساعی، تکواندوکار پرافتخار ایران که در محله چشمه‌علی شهرری چشم به جهان گشوده است، هنوز هم پس از سال‌ها راهی هیات همین منطقه از شهر می‌شود. این قهرمان جهان که پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک به حساب می‌آید، برای عزاداری در شب‌های محرم به مسجد ساجدین در شهرری می‌رود. البته ساعی در روز عاشورا هم در همین مسجد نذری می‌دهد.
 
هیات حضرت علی‌اکبر(ع)
برادران فریادشیران، یعنی آقاناصر و آقانادر از اعضای هیات امنای هیات علی‌اکبر(ع) هستند. البته برخی فوتبالیست‌های قدیمی هم این هیات را برای سوگواری در شب‌های محرم انتخاب می‌کنند. هیات حضرت علی‌اکبر(ع) در جوادیه، خیابان شهیدنوری واقع شده است.
 
هیات متوسلین به حضرت علی‌اکبر(ع)
علیرضا رضایی، کشتی‌گیر آزادکار که در مسابقات کشتی آزاد دسته 120کیلوگرم المپیک2004 مدال نقره را کسب کرد، در ایام سوگواری سالار شهیدان و خاندان مظلومش، به هیات متوسلین به حضرت علی‌اکبر می‌رود. علیرضا در این هیات نذری هم می‌دهد. هیات متوسلین به حضرت علی‌اکبر در خیابان ستارخان قرار دارد.
 
هیات ورزشکاران شهر ری
محمد محمودی، کشتی‌گیر پیشکسوت کشورمان از متولیان هیات و بیت‌الایتام ورزشکاران  شهر ری (انصارالحجت) واقع در میدان اصلی شهرری است. برخی از چهره‌های شناخته‌شده ورزش در شب‌های سوگواری سیدالشهدا(ع) پای ثابت این هیات هستند. پژمان درستکار، حسین اوجاقی، حمید سوریان و ... از آن جمله‌اند.
 
هیات مکتب‌القرآن
خانواده والیبالیست‌ها هم اغلب عزاداری برای آقا اباعبدا...(ع) را در هیات مکتب‌القرآن متوسلین حضرت علی‌اکبر(ع) انجام می‌دهند. والیبالیست‌هایی که ناله‌های زینب دل‌شان را به درد می‌آورد هرساله در کنار مردم عزادار شهرری در این مجلس پرشور حسینی شرکت می‌کنند. این هیات در مجاورت حرم عبدالعظیم(ع) است.
 
هیات امامزاده علی‌اکبر(ع)
امامزاده علی‌اکبر چیذر هم از آن اماکنی است که بعضی از فوتبالیست‌ها در ماه خون و شهادت برای ابراز ارادت به شهید مظلوم به آن‌جا پناه می‌برند تا فریاد یاثارا... سر دهند. علی کریمی، سپهر حیدری، شیث رضایی، حمید علی‌عسگر و... در مراسم عزاداری در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر تهران حضور می‌یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس