کد خبر 813845
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۰
یادداشت نمایه

تحرکات امریکا – اروپا درباره قطعنامه ۲۲۳۱در ماه‌های آتی نشان می‌دهد که موج جدیدی از قطعنامه‌های شورای امنیت به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران در راه است.

به گزارش مشرق، «محمد اسماعیلی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

۱- تحرکات امریکا – اروپا درباره قطعنامه ۲۲۳۱در ماه‌های آتی نشان می‌دهد که موج جدیدی از قطعنامه‌های شورای امنیت به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران در راه است. 

کشورهای غربی برای رسیدن به چنین هدفی علاوه بر«تفسیر موسع مفاد برجام و قطعنامه۲۲۳۱» اقدامات مشترک خود در قالب۱+۳(امریکا ، فرانسه، آلمان و انگلیس) را که منجر به ایجاد یک رویه حقوقی می‌شود گسترده تر از گذشته پیگیری می‌کنند.  رویه حقوقی مورد هدف کشورهای غربی شکل نمی‌گیرد مگر به واسطه «تکرار مواضع هدفمند و مشترک مقامات این کشورها علیه ایران در تریبون‌های رسمی»، «معرفی کردن ایران به عنوان ناقض روح برجام و قطعنامه۲۲۳۱»و«برگزاری چندین باره نشست اضطراری شورای امنیت وبازگشایی پرونده‌های متفاوت در شورای امنیت علیه ایران». 

 ۲-  اقدامات مشترک‌ کشورهای امریکا، فرانسه، انگلیس وآلمان علیه توافق بین خود با ایران (با هدف وضع قطعنامه‌های موشکی) بسیار متنوع و فراخ است به طوری که این کشورها نه تنها مشترکا تعهدات در زمینه تعلیق تحریم‌ها در حوزه بانکی، تجاری، نفتی، بازرگانی، سرمایه گذاری و ... را اجرایی نکرده‌اند بلکه ایران را ناقض روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ معرفی کرده‌اند.  مقامات امریکا-اروپا علاوه بر اقداماتی نظیر«عدم اجرای تعهدات برجامی»، « معرفی کردن ایران به عنوان ناقض روح توافق» باید در تریبون‌های مختلف و در موقعیت‌های متفاوت، اصل فعالیت‌های دفاعی – منطقه‌ای ایران را به چالش کشانده، آن را مغایر با اهداف و منظور برجام(روح برجام) تفسیر کنند و آنقدر این اتهامات را در تریبون‌های رسمی تکرار کنند که افکار عمومی دنیا به این باور برسد که فعالیت‌های موشکی کشورمان خلاف حقوق بین الملل و امنیت منطقه‌ای است.  بنابراین تکرار مواضع ضدایرانی با محوریت فعالیت‌های ثبات زدا در تریبون‌های رسمی توسط مقامات بلندپایه ۱+۳بخشی از پازل وضع قطعنامه‌های موشکی علیه ایران است و می‌تواند ایران را در تراز یک تهدید جهانی مطرح و زمینه پذیرش تصویب تحریم‌های جدید در قالب‌های مختلف از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم را مهیا کند.  برهمین اساس است که امانوئل ماکرون، ترزامی ، ترامپ، مرکل، تیلرسون، اشتاین‌مایر ، ژان ایو لو دریان و بوریس جانسون در چند ماه اخیر بارها ضمن انتقاد از فعالیت‌های موشکی ایران ، از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران سخن به میان آورده‌اند. 

۴- «کشاندن پرونده ایران به جلسات رسمی شورای امنیت»به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه نقض روح قطعنامه۲۲۳۱ ، از قطعات پازل (ایجاد رویه حقوقی۱+۳ با هدف صدور قطعنامه‌های موشکی) مورد اشاره است. امریکا تاکنون چندین بار مدعی نقض قطعنامه۲۲۳۱ به دلایلی نظیر«حضور مستشاری سردار سلیمانی در حلب سوریه»، «آزمایش موشکی عماد»، «رزمایش موشکی پیامبر» توسط ایران شده و به همین بهانه جلسات اضطراری شورای امنیت را تشکیل داده که علیرغم آنکه نهایتا به صدور قطعنامه نینجامیده اما کمک شایانی به تکمیل روند حقوقی مورد هدف امریکا– اروپا خواهد کرد.  چرا که بر اساس پیشینه کاری شورای امنیت سازمان ملل، اصرار کشورهای دارای حق وتو بر یک مسئله خاص و تکراری نهایتا منجر به نتیجه می‌شود و اصرار کشوری مانند امریکا درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱با علم به انعطاف پذیری سایر اعضای رسمی شورای امنیت در دراز مدت می‌باشد به گونه‌ای که درباره وضع قطعنامه‌های ضد ایرانی چنین روندی روی داد. 

کشورهای۱+۳ به «عدم اجرای تعهدات برجامی»، «تهدید خواندن موشک‌های ایرانی در تریبون‌های رسمی»و«کشاندن بحث نقض قطعنامه۲۲۳۱توسط ایران به جلسات اضطراری شورای امنیت» بسنده نکرده و در اقدامی که تسهیل کننده بسیاری از اهداف ضدایرانی است جلسه‌ای با عنوان «برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پایبندی ایران به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ »در هفته اخیر برگزار می‌کند. 

خروجی نهایی این جلسه(علیرغم مخالفت‌های کلی و پراکنده) مستند به موضع گیری مقامات رسمی کشورهای مختلف در این جلسه: ‌تاکید بر عدم پایبندی ایران به روح قطعنامه۲۲۳۱ می باشد و موضع نمایندگان کشورها نیز همین مسئله را نشان می‌دهد؛نماینده فرانسه: باید فعالیت‌های موشکی ایران متوقف شود، مقام اتحادیه اروپا: باید مشکل موشک‌های ایران حل شود، نیکی هیلی: باید با افزایش توان موشکی ایران مقابله کرد، نماینده انگلیس: اقدام ایران در انتقال قطعات و فناوری موشکی به انصارالله عمیقا نگران کننده است، نماینده ایتالیا: در این قطعنامه از ایران خواسته شده بود که از آزمایش موشک بالستیک خودداری کند ولی ایران از این آزمایش منع نشده بود. 

آنچه مهم می‌باشد این مسئله است«اصل» و«عنوان» برگزاری چنین نشستی فارغ از نتیجه آن می‌تواند به معرفی کردن ایران به عنوان ناقض برجام-قطعنامه۲۲۳۱ کمک و در یک بازه زمانی نه چندان طولانی می‌تواند تمهید مناسبی برای تغییرموضع روسیه و چین به شمار آید. 

 ۵-  امریکا با استفاده بهینه(تفسیر یکجانبه عبارات و ادبیات چندپهلو برجام-قطعنامه۲۲۳۱) مجموعه عناصری را در یک بازی تهاجمی به‌کارگرفته تا جمهوری اسلامی ایران را ناقض توافق هسته‌ای و قطعنامه فصل هفتمی۲۲۳۱ معرفی کند چرا که بر اساس «نقش تعیین کننده عرف در نظام حقوق بین‌الملل»تفسیرهای موسع و جانبدارانه مقامات امریکایی از متن برجام-قطعنامه۲۲۳۱- به ویژه در بحث مغایرت فعالیت موشکی ایران با اهداف توافق- در صورتی که با پاسخ دقیق و به هنگام طرف ایرانی مواجه نشود  زمینه شکل دهی رویه حقوقی و نهایتا وضع قطعنامه‌های موشکی ‌ منتهی خواهد شد.  طبق قواعد حقوق بین الملل، اصرار چند کشور دارای جایگاه در شورای امنیت روی یک نظر می‌تواند نهایتا به ایجاد رویه حقوقی و نتیجه عینی ختم خواهد شد و سکوت و عدم موضع‌گیری مناسب کشور مورد هدف(ایران)می تواند شکل‌گیری قاعده حقوقی مذکور را تسهیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس