روزنامه 4 دی

تناقض در رفتار، امری طبیعی در جریان اصلاح طلب است؛ اینکه شعارهای زیبا بدهیم ولی در عمل،دقیقا نقطه مقابل آن شعار را انجام دهیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

مردم ایران گاو هستند؛ حقوق شهروندی به سبک اصلاح طلبان

«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«آزادی،خواست 110 ساله مردم است؛ نه مطالبه امروز و دیروز. آقای روحانی در همایش حقوق شهروندی بدرستی اشاره کردند آزادی از زمان مشروطه خواسته همیشگی مردم بوده است.حال مگر می‌شود اصلاح‌طلبان این مطالبه اصلی را کنار بگذارند».

تناقض در رفتار، امری طبیعی در جریان اصلاح طلب است.

به این نمونه توجه کنید:در تابستان سالجاری انتشار مصاحبه حمیدرضا عارف، پسر معاون اول دولت اصلاحات، که خود را «ژن خوب» معرفی کرده بود، حاشیه‌ساز شد.چند روز پس از این مصاحبه، سیدمصطفی، پسر عبدالواحد موسوی‌لاری در پستی توهین آمیز، خود و و فرزند عارف را به شیر، منتقدین را به کفتار و مردم را به گاو تشبیه کرد. این رفتار زشت واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت، در نهایت پسر موسوی لاری مجبور به عذرخواهی شد، البته باز هم از نوع نژادپرستانه. وی از همفکران و اصلاح طلبان که آنها را شیر خطاب کرده بود عذرخواهی کرد اما از منتقدان و مردم که آنها را کفتار و گاو لقب داده بود، نه!

موسوی لاری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«یک آقای محترم ورزشکاری که سیاسی نبوده، در شرایطی گفته من به آقای روحانی رأی می‌دهم. الان هم احساس کرده نظراتش تأمین نشده و گفته من پشیمانم؛خب این چه نسبتی با اصلاح‌طلبان دارد؟ جریان اصلاحات، یک جریان ریشه دار جامعه است؛ بین 60 تا 65 درصد جامعه، همراه جریان اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبان با هدف و دقت نظر از روحانی حمایت کردند و هیچ هم پشیمان نیست. رقبای آقای روحانی درصدد هستند عقبه حامی روحانی را از او بگیرند تا ضربه‌پذیری وی بیشتر شود».

در روزهای اخیر اصلاح طلبان با عباراتی همچون «سلبریتی های ایرانی فاقد دانش عمیق هستند»،«پشیمان ها جوگیر هستند»، «پشیمان ها دسیسه گر هستند» و...به منتقدین عملکرد دولت حمله کرده اند.

حمله اصلاح طلبان به سلبریتی ها در حالی است که این جماعت در ایام انتخابات،به بازتاب گسترده اظهارات هنرمندان و ورزشکاران در میتینگ های انتخاباتی روحانی می پرداختند.

تعدادی از سلبریتی هایی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری با شعار «با روحانی تا 1400» در فضای مجازی خودنمایی می‌کردند، در روزهای گذشته به منتقدان سرسخت روحانی تبدیل شده‌اند.

منتجب نیا:لیست امید،میوه تلخی بود که به جامعه دادیم و نباید تَکرار شود

«رسول منتجب نیا» در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و لیست امید گفت:«اینکه تشکیل شورای عالی سیاستگذاری ناموفق بوده و دو میوه تلخ را به جامعه ارائه کرده برای من جای تردید نیست. باید حتما ساختار تغییر کند نه تغییر جزئی. باید ساختار دیگری برای اصلاح‌طلبان باشد و در این امر شک و تردیدی نیست و بسیاری از صاحبنظران نیز بر این عقیده هستند. من فکر می‌کنم که بهترین و طبیعی‌ترین راه این است که بار را به دوش احزاب بگذارند و احزاب قدرتمند را وارد صحنه کنند و دیگر آقا بالاسر برای آنها درست نکنیم...در آن زمان مشکلاتی را که اکنون در فراکسیون امید و شورای شهر داریم که بسیاری از بزرگان و مردم نسبت به آنها ناراضی هستند، شاهد نخواهیم بود. دو مرتبه این تجربه تلخ را پشت‌سر گذاشتیم دیگر بس است و باید به 37 سال گذشته باز گردیم و احزاب را نهادینه و تقویت کنیم».

گفتنی است لیست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم تاکنون حواشی بسیاری داشته است.«سلفی حقارت»، «افشاگری الهه کولایی درباره لیست رانتی امید در انتخابات مجلس»، «افشاگری فاطمه دانشور درخصوص لیست رانتی امید در شورای شهر پنجم»، «افشاگری درخصوص ویترینی بودن حضور یک زن در میان کاندیداهای اصلاح طلبان برای شهرداری تهران»، «اظهارات متعدد درباره زد و بند سیاسی در بستن لیست امید»،«زد و بند اعضای فراکسیون امید با وزرا در جلسه رای اعتماد»،«فرانسه گردی» و...بخشی از نتایج «تَکرار امید»! توسط سران اصلاحات است.

با این دست فرمان دولت، اشتغال کاهش و تورم افزایش می یابد

«علی قنبری» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «دولت با توجه به مشکلات اقتصادی که دارد بودجه عمرانی کشور را کاهش داده است. کاهش رقم بودجه عمرانی سال ١٣٩٧ نسبت به سال جاری در نهایت اشتغال را متاثر خواهد کرد و به نظر من موجب کاهش اشتغال از این طریق خواهد شد. با توجه به کاهش بودجه عمرانی و همچنین کاهش تعداد یارانه بگیران، می‌توان ادعا کرد بودجه تا اندازه‌ای انقباضی است. همچنین با توجه به اینکه قیمت برخی حامل‌های انرژی، از جمله بنزین، افزایش خواهد یافت، باید منتظر افزایش قیمت‌ها و تورم در کشور نیز بود. به بیان دیگر نمی‌توان کتمان کرد که سال آینده نرخ تورم کشور بالا خواهد رفت و این امر به اندازه‌ای نگران‌کننده است».
گفتنی است دولت در لایحه بودجه 97 و در اقدامی سوال‌برانگیز، برای 293 طرح مطالعاتی و اجرائی تنها 20 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.این در حالی است که برای اداره یک موسسه وابسته به دولت تحت نظر مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور، 33 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است!

بنزین 1500تومانی، گازوییل 400تومانی، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور،حذف 34میلیون یارانه بگیر و... تنها بخشی از گرانی‌های پیشنهادی دولت برای سال آینده است. دولت تاکید دارد که بخشی از درآمد حاصل از این گرانی‌ها خصوصا افزایش قیمت سوخت را صرف ایجاد ‌اشتغال می‌کند. این درحالی است که حتی حامیان دولت هم درخصوص این رویکرد هشدار داده اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جریان شوک قیمتی انرژی در سال ۱۳۸۹، از طریق ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌ها، حداقل 1/4 میلیون شغل در سال ۹۰ نسبت به ۸۹ از بین رفته است و طبق بررسی حسن سبحانی، کارشناس اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که با این شوک قیمتی جدید نیز حدود ۸۰۰ هزار شغل از بین برود.

روزنامه اصلاح طلب در دفاع از برجام پشیمان شد

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:«با گذشت بیش ازسه سال از تصویب برجام، دولت دوم روحانی در شرایطی به استقبال نوروز می رود که بازار کسب و کار روزگار آشفته ای را طی می کند. حقوق کارگران بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی برای چندین ماه معوق مانده، قیمت اقلام اساسی یکی پس از دیگری رو به افزایش رفته و نابسامانی و ناکارآمدی همچنان رو به فزونی است».

این روزنامه اصلاح طلب- مهر 96- در گزارشی با عنوان «ظریف،امیرکبیری ناکام!» نوشته بود:«پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا به هیچ عهدی پایبند نیست، اینک در حالی به حقیقت می‌پیوندد که تیم مذاکره کننده ظریف می پنداشتند همه راه ها را برای تقلب و عهد شکنی بسته اند و به اصطلاح، مو لای درز برجام نمی رود... آیا همان‌گونه که ظریف می‌گفت ایران دوباره و بسیار سریع می‌تواند در صورت خلف وعده طرف مقابل به غنی سازی برگردد؟ چگونه می‌توان راکتورهای مملو از سیمان و برنامه های رها شده هسته ای را دوباره به کار انداخت؟... ظریف می‌رفت تا به اسطوره زمانه ما بدل شود. او را امیرکبیر لقب دادند و برای رییس جمهوری آینده کاندیدایش کردند. روحانی که از این دستاورد وزارت خارجه دولتش سرمست و خرسند بود، وعده داد همه تحریم ها به زودی رفع خواهد شد و روابط ایران با دنیا به سطح عادی بر خواهد گشت».

نکته قابل توجه اینجاست که روزنامه های اصلاح طلب که تا دیروز برجام را فتح الفتوح! و ظریف را «امیرکبیرعصر ما» می نامیدند و انتقادهای کارشناسی را با فحاشی پاسخ می دادند،امروز به جمع منتقدان این توافق پیوستند.

اما اصلاح طلبان باید به این موضوع توجه داشته باشند که دیگر برای ژستِ منتقدِ برجام گرفتن، خیلی دیر شده است.روزنامه های اصلاح طلب اکنون باید درباره بزک خسارت محض برجام به افکار عمومی پاسخگو باشند.

منتقدان قبل از امضای برجام بارها تاکید کردند که در متن برجام به اصول بدیهی در قراردادها همچون «توازن»،«همزمانی اجرا»، «برگشت‌پذیری تعهدات» (در صورت نقض عهد طرف مقابل) و «اخذ تضمین و ضمانت اجرا» و «مکانیسم حقوقی معتبر در صورت اختلاف و شکایت» توجهی نشده است و بنابراین این توافق نمی تواند لغو تحریم ها را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    106 3
    حنای خاتمی دیگه برای مردم رنگ نداره
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      46 1
      من خودم جزو کسانی هستم که بخاطر خاتمی به روحانی و لیست امید رای دادم ولی واقعا پشیمانم.احساسی رای دادم
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      12 0
      امیداریم دور بعد باز هم احساسی تصمیم نگیرید.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    32 3
    منظور اصلاح طلبان از ازادی ،همون « بزن و برقصه» .. و. الا اگر طرفدار ازادی هستید ، اجازه دهید مطبوعات درباره کرسنت بنویسند...زمانی که « بابا سلمان » درعربستان هم اقدامات نمایشی درباره زنان کرد ، مطبوعات اصلاح طلب در قامت قهرمان از ال سعود تمجید کردند.... شعار دموکراسی و حمایت از ال سعود !! خخخ
  • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    43 2
    به واقع به این اصلاح طلبان به جز تهوع آور چه می توان گفت؟!
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      11 0
      عاملین موساد در ایران قاتلین مردم
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      10 0
      واقعاً متأسفم که نسبت به مسائل حرام اینقدر بی تفاوت هستند و می گویند به پارتی جوانان و در واقع انحراف جوانان چه کار دارید... بگذارید شادی حرام کنند! یعنی در واقع از گناه کردن در جامعه هیچ باکی ندارند.
  • CA ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    6 0
    حقوق شهروندی یک کار دیگری است که جو را نسبت به مسائل اصلی تر و اولویت دارتر دچار انحراف کنند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    10 0
    بگفته معصومین -ع-بارزترین نشانه نفاق عمل خلاف ادعاست.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس