کد خبر 7955
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲

حميد بقايي گفت: براي بازگرداندن الواح گلي هخامنشي قرار شد به شيکاگو سفر کنيم تا به صورت مستقيم با رئيس دانشگاه شيکاگو مذاکره کنيم.

به گزارش مشرق، حميد بقايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در مدتي که در نيويورک بوديم پيگير بازگرداندن الواح گلي هخامنشي به ايران بوديم، اما با توجه به فشردگي برنامه ها به زمان ديگري موکول شد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: قصد داريم به صوت جدي دوباره براي دريافت ويزا پيگيري کنيم و سفري به دانشگاه شيکاگو داشته باشيم تا با رئيس آن دانشگاه مذاکره کنيم البته وکيل حقوقي ما در اين زمينه فعال بوده و همين طور دانشگاه شيکاگو هم در حال پيگيري پرونده است.
بقايي اظهار داشت: اميدواريم در برنامه بعدي بتوانيم به دانشگاه شيکاگو برويم و جدي تر در مورد الواح گلي هخامنشي صحبت و حداقل بتوانيم از آنها عکسبرداري و اطلاعاتي را گردآوري کنيم.
معاون رئيس جمهور با اشاره به پيگيري مداوم حقوقي درباره بازگرداندن الواح گلي هخامنشي از دانشگاه شيکاگو تصريح کرد: پيگيري هاي مباحث حقوقي همچنان برقرار است و دادگاه هنوز تشکيل جلسه نداده اما با پيگيري هايي که در اين زمينه داشتيم مانع از توقيف و حراج الواح شده ايم و هم اکنون اين الواح در موزه شيکاگو نگهداري مي شود.
بقايي گفت: هرچه سريعتر از طريق سفارت سوئيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران براي سفر به شيکاگو ويزا تهيه مي کنيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي در مورد اينکه آيا آنها با درخواست گرفتن ويزا براي سفر به دانشگاه شيکاگو موافقت کردند افزود: در صحبتي که داشتيم آنها اعلام کردند براي بررسي بيشتر زمان نياز دارند چون مدت سفر به نيويورک کم بود به اين جمع بندي رسيديم که براي سفر بعدي مذاکرات صورت گيرد.
بقايي درباره مذاکرات خود با مسئولان موزه مترو پليتن نيويورک اظهار داشت: در بازديدي که از اين موزه داشتيم درباره تعدادي از اشياء تاريخي ايران که متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي ايران بوده و هم اکنون درموزه مترو پليتن وجود دارد براي به امانت گرفتن و به نمايش گذاشته شدن آنها در ايران مذاکرات اوليه اي صورت گرفت که قرار شد آنها جلسه اي براي مذاکرات بعدي ترتيب دهند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان کرد: اميدواريم اين اشياء تاريخي را همانند منشور کوروش بتوانيم براي نمايش در ايران به امانت بگيريم.
يادآوري مي شود: الواح هخامنشي درسال 1933 در پارسه پايتخت جمشيد کشف و سپس در سال 1936 براي مطالعه به موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو قرض داده شدند و از آن زمان تاکنون در آنجا به امانت نگهداري مي شود.
بنابراين گزارش، اين الواح فقط به مدت سه سال امانت داده شده بود تا مطالعات مربوط به ترجمه خطوط نوشته هاي بيشتر عيلامي و مستند سازي ترجمه ها به شکل کتاب و ميکرو فيلم انجام و پس از پايان مطالعان در زمان معين به ايران بازگردانده شود.
اين گزارش حاکيست، دانشگاه پس از چند سال شماري از الواح ها که از شدت آسيب ديدگي خواندن آنها امکان پذير نبود را به ايران بازگرداند و پژوهش بر روي شماري از آنها که سالم و خواندني بودند آغاز شد پس از آن تعداد 300 لوح ديگر به ايران بازگردانده شد و مابقي همچنان در امانت دانشگاه شيکاگو است.
بر اساس اين گزارش،اسناد نشان مي دهند که ايران الواح هخامنشي را به شکل اماني به دانشگاه شيکاگو سپرده و اشياء ماهيت انتفاعي ندارند.
گفتني است، با اين حال بعضي از اتباع آمريکايي با توسل به قوانين سال هاي 2002، 2004 آن کشور اشياء باستاني متعلق به ايران
را توقيف و مطالبه مي کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس