فراکسیون امید

یک نماینده عضو فراکسیون امید بدون اشاره به انتقادات گسترده دیگر اعضای این فراکسیون از وزیر علوم، گفته است که اکثریت اصلاح‌طلبان مجلس به غلامی رأی داده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ادامه بیعت‌شکنی چپ‌ها با رئیس‌جمهور

روحانی مختار باشد؛ اصلاح‌طلبان را رها می‌کند

عبدا... ناصری، از فعالان چپ و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از یک یادداشت در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آفتاب یزد نوشت: از انتخابات مرحله دوم که ایشان(روحانی) رای بسیار چشمگیرتری هم آورد و می‌توان گفت عملا روحانی با حمایت و سازماندهی تشکیلات اصلاح‌طلبان به قدرت رسید؛ به نظر می‌رسد یک مقدار فاصله معناداری را برای خودش به وجود آورده است. فاصله‌ای که به نظر بیشتر معطوف به آینده سیاسی خودش است و این فاصله را به همین خاطر بیشتر کرده است. همان طور که ما این مسئله را در انتخاب استانداران و معرفی وزرای کابینه و یا در نوع رفتار با بعضی از مطالبات و خواسته‌های جدی ایام انتخابات که خودش هم بر آن‌ها تاکید می‌کرد می‌بینیم.

وی در ادامه با بیان اینکه «من فکر می‌کنم بیشتر آقای روحانی آینده بعد از چهار سال دوم خود را برنامه ریزی می‌کند» تصریح کرده است:

«آقای روحانی چهره‌ای است که با توجه به مختصاتی هم که دارد برای حضور در آینده قدرت و سیاست کشور برنامه دارد و کسی است که اگر مخیّر شود میان حضور در قدرت سیاسی و یا جامعه مدنی انتخابش گزینه اول خواهد بود.»[۱]

*منظور ناصری از جامعه مدنی، همان اصلاح‌طلبان است و اشاره‌های وی مبنی بر اینکه روحانی ما را رها می‌کند نیز ناظر به زمینه‌سازی برای پروژه عبور از رئیس‌جمهور و «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» که چندیست آغاز شده، ارزیابی می‌شود.

جالب آنکه ناصری کسی است که پیش از این قضیه عبور از روحانی را انکار کرده و حتی از این گفته است که اگر هم طلاقی در کار باشد در سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد.

اظهارات این فعال چپ مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور روحانی، در دولت دوازدهم، میان خود و اصلاح‌طلبان یک «فاصله معنادار» بوجود آورده نیز حرف صحیحی نیست و نوعی بهانه‌جویی به نظر می‌رسد.

چه اینکه ناصری دلیل این فاصله‌گذاری را «انتخاب استانداران، معرفی وزرای کابینه و یا در نوع رفتار با بعضی از مطالبات و خواسته‌های
جدی ایام انتخابات» بیان می‌کند اما به مخاطب خود نمی‌گوید که آقای روحانی در دولت قبلی خود نیز هیچ وزارتخانه مهمی را به اصلاح‌طلبان نداد اما آنها عنوان می‌کردند که ما «فدائیان دولت» هستیم و در انتخابات اخیر هم از آقای روحانی حمایت کردند.

در ماجرای استانداران نیز رئیس‌جمهور روحانی در دولت دوم خود، تعداد بیشتری استاندار اصلاح‌طلب را به کار گمارده و مثلا به تازگی محسن مهرعلیزاده، از مقامات دولت اصلاحات را به سمت استانداری اصفهان منصوب کرده است.

اشاره ناصری به «بعضی مطالبات» نیز صرفا می‌تواند مسئله حصر باشد که آقای روحانی دقیقا کپی رفتارهای خود در دولت یازدهم را در دولت جدید هم تکرار کرده است و به نظر نمی‌رسد سیر و سلوک ایشان به نسبت زمانی که اصلاح‌طلبان خود را فدائیان دولت می‌نامیدند، تغییری کرده باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند اگرچه اصلاح‌طلبان عزم خود را برای انکار روحانی و عبور از او جزم کرده‌اند اما این کار غیر ممکن است و چپ‌ها و رئیس‌جمهور روحانی به سمت یک سرنوشت مشترک روانند...

***

شورای نگهبان قانون اساسی را نقض کرد! خرده‌فرمایش شهیندخت مولاوردی برای دولت...

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور روحانی در امور شهروندی، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد درباره تعلیق عضویت یک زرتشتی در شورای شهر یزد گفته است:

«از روز اول طرح مشکل آقای نیکنام، پیگیری‌هایمان شروع شد. با ساز و کارها و ابزار محدودمان تا جایی که توانستم ارتباط برقرار کردم و تماس‌هایی حاصل شد. در هیات دولت هم مذاکره داشتم. گزارش مستندی در این باره آماده کرده‌ایم که به رئیس جمهور تقدیم می شود تا ببینیم چه تصمیمی اتخاذ می کنند. آنجا هم اشاره کردم باید دولت موضع اتخاذ کند و نمی‌تواند سکوت کند، باید موضع قاطع در این باره گرفته شود تا أن‌شاءالله این رویه‌های ناقض حقوق شهروندی و قانون اساسی فراگیر نشود.»[۲]

*بایستی به خانم شهیندخت مولاوردی توصیه کرد که فعلا و در جایگاه تبعیدی خود (که روزنامه آفتاب یزد با نظارت خانم مولاوردی به آن اشاره کرده است!) به فکر دردسرهای مبتلی‌به و مقولات بر زمین مانده‌ای مثل ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و غیره باشند.

ضمن اینکه رصد نقض قانون اساسی نیز متولی مشخص دارد و جایی در قانون نیامده که مشاور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور می‌تواند حکم به نقض قانون اساسی بدهد. از طرفی امر ناقض، همین اظهار نظر غلط و غیر قانونی خانم مولاوردی است که طبیعتا هزینه‌هایی را برای شخص ایشان و دولت محترم در پی خواهد داشت.

درباره پرونده تعلیق عضویت یک زرتشتی در شورای شهر یزد نیز گفتنی‌ها گفته شده و این قضیه هیچگونه ایراد یا ابهام قانونی ندارد.[۳]

ضمن اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز روز دوشنبه گذشته، دفاع مستدل فقهی و قانونی مبسوطی را پیرامون اختیارات شورای محترم نگهبان در این زمینه ارائه کرده است.[۴]

همچنین بر اساس قانون، این مسئله هم‌اکنون موضع نظام اسلامی به شمار می‌رود و کسانی مثل رئیس دولت و یا شورای حل اختلاف قوا و مجلس شورای اسلامی نیز نمی‌توانند مدخل در قضیه باشند.

***

اکثریت فراکسیون امید به غلامی رأی داده‌اند!

جلال میرزایی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید، درباره رأی اعتماد به غلامی به عنوان وزیر علوم به ایسنا گفته است:

«برخی معتقد بودند این موضوع شکست فراکسیون امید است. در حالی که اینگونه نبود و با توجه به مطالبات دانشجویان در راستای خواسته‌ها، نظرات متفاوت بود و اکثریت اعضای فراکسیون امید هم به غلامی رای دادند.»

او همچنین تصریح می‌کند: مباحثی هم که وی در دفاع از برنامه‌های خود مطرح کرد اصلاح‌طلبانه بوده و دغدغه‌های اصلاح‌طلبان را داشت و ما این رأی اعتماد را به فال نیک می‌گیریم.[۵]

*اظهارات میزرایی عجیب به نظر می‌رسد زیرا پیش از این و با رصد ما، هیچ صدایی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، از فراکسیون امید به گوش نرسیده است.

بلکه حتی در جهت عکس نیز شاهد مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی برخی نمایندگان مبرّز عضو فراکسیون امید در مخالفت با غلامی بودیم.[۶]

جالب آنکه حتی روزنامه شرق نیز بعنوان تریبون جریان سیاسی خاص، در شماره دوشنبه گذشته خود و پس از اخذ رأی اعتماد از سوی وزیر علوم، طی گزارشی نوشت: منصور غلامی اما در فراکسیون امید با استقبال چندانی مواجه نشد. اعتراض دانشجویان در چند روز اخیر و موج انتقادها، نمایندگان اصلاح‌طلب را به فکر فرو برده بود اما سر آخر نمایندگان امیدی آتش به اختیار شدند و بنا شد هر که مطابق نگاه خود به وزیر پیشنهادی علوم رأی دهد.[۷]

به نظر می‌رسد اظهارات آقای میرزایی، نوعی توجیه باشد برای شکست اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و اقلیت بودن آنها.

به این تعبیر که آقایان درباره هر شکستی در مجلس شورای اسلامی، اعم از باخت عارف در رقابت بر سر ریاست مجلس، رأی نیاوردن بیطرف و... همواره توجیهاتی را مطرح می‌کنند اما کسی از آنان حاضر نیست به این واقعیت اشاره کند که اصلاح‌طلبان بر خلاف مارش پیروزی که در انتخابات اسفند ۹۴ نواختند اما شکست خورده‌اند و در مجلس نیز در اقلیت قرار دارند.

و بدیهیست که رأی یک فراکسیون اقلیتی نیز هرگز تعیین‌کننده نخواهد بود.

شایان ذکر است که مصطفی کواکبیان، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس به تازگی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان مجلس به غلامی نقد داشته‌اند، گفته است: ۱۵۷ نفر با ما عکس یادگاری گرفتند –اما- زنبیل را جای دیگر گذاشتند. باید ببینیم چند اصلاح‌طلب قرص و محکم داریم آن وقت بیاییم پای کار![۸]

***

1_http://aftabeyazd.ir/?newsid=88500

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3653744

3_ mshrgh.ir/793001

4_ mshrgh.ir/792963

5_ http://www.isna.ir/news/96080804332/

6_ mshrgh.ir/792744

7_ http://sharghdaily.ir/News/144880

8_ https://khabarfarsi.com/u/46610585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    14 8
    باشه بعد از این طوری برنامه ریز کنین که شوراها مملو بشه از آتش پرستان و نصارا و یهودیان و غیره . فقط شیعه نباشن شما اصلاح طلبان خونتون بجوش بیاد کفایت میکنه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    12 1
    ظاهرا برخی فقها و اعضای شورای نگهبان اصلاح طلبند
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
      5 0
      برخی که نه خیلیشون
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    10 2
    بدتر از این را هم که به روحانی بگویند اما آنها در عملکرد دولت و دیوانگی مذاکره سهیم اند. حتی بیشتر از شخص روحانی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس