کد خبر 792739
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
عبدالله گنجی نمایه

تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد تاکنون اروپایی ها حاضر به ایستادن مقابل آمریکا برای ایران (و نه هیچ کشور دیگر) نشده اند.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی مدیر مسئول جوان در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس از عربده کشی هیأت حاکمه آمریکا و تکاپوی آنان برای فشار چند جانبه بر ایران، به صورت طبیعی باید گزینه های متناظر و متقابل را در ایران مشاهده نماییم. ممکن است دولت مردان راه های مختلفی را در ذهن داشته باشند اما دعوت روحانی از رئیس جمهور فرانسه نشان می دهد که «برجام اروپایی» یا برجام «منهای کدخدا» یکی از گزینه ها باشد. آیا تحقق عینی برجام در حوزه گشایش های اقتصادی بدون آمریکا و با تکیه بر اروپا امکان پذیر است؟ برای فهم عمیق و صحیح مسئله باید مواجهه تاریخی اروپا با انقلاب اسلامی و عملکرد اروپا در برجام را مطالعه نماییم.

1-تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد تاکنون اروپایی ها حاضر به ایستادن مقابل آمریکا برای ایران (و نه هیچ کشور دیگر) نشده اند. نگاه مادی گرایانه اروپا و بزرگی اقتصاد آمریکا دو شاخصی هستند که اروپا را از همه دور و به آمریکا نزدیک می کند. در همه تنش های انقلاب اسلامی و آمریکا اعم از جنگ تحمیلی، حصر اقتصادی، مسائل حقوق بشری، به رسمیت شناختن اپوزیسیون نظام در کشورهای خود و ... اروپا کنار آمریکا بود و بعضاً تقسیم کار نیز نموده اند.

2-حرف اروپایی ها این است که برجام را حفظ اما قدرت منطقه ای و موشکی را باید تعدیل نماییم. حرف آمریکایی ها نیز دقیقا همین است. ترامپ معتقد است برجام باید توانسته باشد ایران را در همه زمینه ها مهار نماید.او معتقد است برجام مانع از توسعه طلبی و قدرت روز افزون ایران در خاورمیانه نشده است. بنابراین حرف ترامپ، ماکرون، مرکل و ترزا می یکی است. منتها تفاوت در لحن و بیان است. اروپایی ها عربده نمی کشند و مؤدبانه زیاده خواهی می کنند اما ترامپ عربده می کشد.

3-در دو سال گذشته که از توافق ما با اروپایی و آمریکایی ها در برجام می گذرد تفاوت اروپایی ها با آمریکا در اجرای برجام چیست؟ مگر ظریف اخیراً اعلام نکرد که بعد از برجام حتی نتوانستیم یک حساب در انگلیس باز کنیم. اکنون کدام بانک بزرگ اروپایی با ما همکاری می کند؟ توتال تنها شرکت اروپایی در ایران است که اعلام نمود در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک می کند. بنابراین در اجرای برجام بین اروپا و آمریکا هیچ تفاوتی وجود ندارد و اشتراک اروپا و آمریکا بر سر حذف قدرت منطقه ای و موشکی ایران نیز رسماً و علناً اعلام شده است.
بنابراین برجام اروپایی صرفاً سرابی است که پیشاپیش از سراب بودن آن مطلع هستیم.

راه چاره در دو کار است :اجرای اقتصاد مقاومتی و مقابله گام به گام در تحریم هسته ای است. مقابله گام به گام، نه خروج از برجام است که اجماع جهانی علیه ما درست کند و نه انفعال است که غرور ملی را خدشه دار کند. مقابله گام به گام یعنی در مقابل هر تحریم یکی از عقب نشینی های انجام شده در برجام را جبران نماییم و به نقطه قبلی برگردیم.اما آنچه اهمیت اورژانسی یافته است تجربه تلج معطل نگه داشتن کشور و چشم دوختن به دروازه های ورودی است.این انتظار باید سریعا پایان یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس