تیم فوتبال نوجوانان

پیروزی دوم تیم فوتبال نوجوانان کشورمان که به عنوان بهترین نتیجه تاریخ تیم های فوتبال مان در مسابقات جام جهانی ثابت کرد سن بلوغ فوتبالی در ایران پایین تر از اروپاست.

سرویس ورزش مشرق – اگر تیم فوتبال نوجوانان کشورمان در ادامه رقابت های جام جهانی هند در این رده نتایج مطلوبی هم بدست نیاورد باز هم توانسته اثرگذاری مهمی در سطح نگاه اهالی فوتبال به کشورمان به ویژه در رده های پایه ایجاد کند. اینکه کشور صاحب سبک و دارای عناوین مهم در جام های جهانی رده های مختلف با ۴ گل مغلوب تیم ایران می شود که در هیچ یک از ادوار جام های جهانی حتی موفق به صعود به دورهای نهایی هم نشده بیانگر اتفاقات تازه ای در دنیای فوتبال است.

در این باره و در حین پخش گزارش این دیدار مفسر تلویزیونی درباره تیم نوجوانان کشورمان این پرسش را مطرح کرد که چرا بازیکنان تیم های ایران در این رده ها خوب هستند ولی پس از ۵، ۶ سال دیگر اثری از آنها در رده های بالاتر فوتبال و سطح ملی دیده نمی شود؟ این توضیح تکمیلی را هم داد که همین تیم نوجوانان آلمان ۶ سال بعد برای رسیدن به فینال جام جهانی می جنگد ولی این بچه های(اعضای تیم ایران) جذب بازار کار شده و شاید حتی فوتبال بازی نمی کنند.

در این باره با یکی از مربیان اسبق تیم جوانان کشورمان گفت و گو کردیم تا پاسخ این پرسش را پیگیری کنیم.

جلال چراغپور در گفت و گو با مشرق، ابتدا در ارتباط با نتایج رقم خورده برای تیم نوجوانان مان اظهار داشت: برد تیم نوجوانان در دیدار با آلمان تا حدی تعجب برانگیز بود. باید باز هم  در این تورنمنت جلو بروند و ادامه بدهند. زدن ۴ گل به تیم نوجوانان آلمان کار مهمی بود. تیم در حرکت خوب و روبه جلو نشان می داد. فوتبالی قابل تمجید به نمایش گذاشته شد و باید به آنها خسته نباشید گفت.

وی درباره اینکه چه دلیل باعث شد تا تیم ما در مصاف با آلمان بزرگ به این نتیجه دست یابد توضیح داد:« چند عامل در این ارتباط دخیل هستند. یکی از دلایلی که ما در این رده از اروپایی ها قوی تر هستیم بحث ژنتیکی است. اینکه بلوغ سنی در بچه های مناطق گرمسیر زودتر است. در حالی که بلوغ سنی در مناطق اروپایی و سردسیر دیرتر شکل می گیرد. در نتیجه "سایکوموتوراسکیل" (مهارت روان حرکتی) ما بسته به شرایط آب و هوایی و غیره زودتر تکمیل می شود.

کارشناس و مدرس فوتبال کشورمان تأکید کرد: نمونه دیگرش در آفریقاست که بازیکنان ۱۶ ساله شان در این سن تقریبا کامل می شوند و به این دلیل در همان جوانی به فرانسه و اروپا ترانسفر می شوند و در لیگ های بزرگ اروپایی بازی می کنند. اما از آنطرف عمر فوتبالشان کم است. بطور مثال بازیکنان آفریقایی بزرگی مانند اتوئو و دیگران عمر فوتبالی شان مانند اروپایی ها تا ۳۶ یا ۳۷ سالگی نیست. این در حالی است که بازیکنان اروپایی تا ۳۶، ۳۷ سالگی هنوز بازی می کنند. این مورد در کشور ما باعث می شود تا بازیکنان مان از ۲۷ سالگی بیشتر نتوانند در سطح ملی بازی کنند. البته همیشه استثنا هایی وجود دارد ولی در تعداد حداکثری شرایط به گونه ای است که ابتدا گفته شد.  

چراغپور با اشاره به جریان بازی نوجوانان ایران و آلمان خاطر نشان کرد: آنچه در آن دیدار مشهود بود برتری بدنی بازیکنان ما بود. همه نفرات ما از همه جهات برتر از آلمان بودند و تیم هم فوتبال نرمال خودش را بازی می کرد.

به گزارش مشرق، وی افزود: همین بازیکنان آلمانی پس از اینکه به ۱۸، ۱۹ سالگی می رسند، آموزش هایی که از بچگی به آنها می دهند در "سایکو موتور اسکیل" شان نهادینه می شود، می آیند و می شوند تیم ملی آلمانی که همه می شناسیم ولی ما در سطح آسیا می مانیم. آنها در این سنین(نوجوانی) این شرایط را دارند. هر چه سن بلوغ جلوتر باشد سن بازنشستگی هم کمتر می شود.

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: به طور مثال "فرناندو تورس" هنوز در حال بازی کردن است ولی مسعود شجاعیِ ما تمام می شود. نکونام و یا علی کریمی خود ما که اوج فوتبالشان را در بهترین سطح فقط در یکی دو سال بیشتر ندیدیم هم دچار همین مشکل بودند که در کشورمان بسته به شرایط آب و هوایی و ژنتیکی دچارش می شویم.

به گزارش مشرق، تیم ملی نوجوانان ایران در پایان مرحله گروهی با اقتدار و ۳ برد پیاپی ۳-۱ برابر گینه، ۴-۰ برابر آلمان و ۳-۰ برابر کاستاریکا به عنوان صدرنشین صعود کرد و در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف عراق یا مکزیک خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    3 0
    هنوز داخل مافیای فسادانگیز فوتبال بزرگسالان نشده اند
  • علی NL ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    1 0
    اولین باره میبینم تو ورزش یک نفر حرف علمی و حساب میزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس