کد خبر 756275
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۶
آمریکا و روسیه

واقعیت این است که در سند سیاست خارجی آمریکا، روسیه همچنان یکی از اصلی ترین تهدیدات سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، اگرچه برخی تحلیلگران مسائل بین الملل از دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس گروه بیست به عنوان تحولی مهم در روابط دوجانبه مسکو-واشنگتن، آن هم در برهه زمانی فعلی، یاد کردند اما به نظر می رسد این تصور چندان صحیح نبوده است!

طی روزهای اخیر، شاهد انتشار اخباری در خصوص وخامت روابط دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه هستیم. تصویب تحریمهای جدید سنا و مجلس نمایندگان آمریکا علیه مسکو، که اتفاقا با اعتراض اروپا رو به رو شده است منجر به تیرگی بیشتر روابط کاخ سفید و کاخ کرملین شده است. نکته قابل تامل اینکه سخنگوی کاخ سفید نیز از این تحریمها حمایت کرده و دونالد ترامپ نیز علاقه ای نسبت به وتوی تحریمهای روسیه از خود نشان نداده است.

اگرچه به دلیل حمایت اکثریت مطلق کنگره آمریکا از تحریمهای روسیه، ایران و کره شمالی اساسا امکان وتوی این طرح از سوی ترامپ وجود نداشته است اما رئیس جمهور آمریکا نیز تمایلی نسبت به این موضوع از خود نشان نداده است. مقامات روسی نیز اخیرا دست به نوعی مقابله به مثل با ایالات متحده آمریکا زده و از واشنگتن خواسته اند تا تعداد دیپلماتهای خود در مسکو را کاهش دهد.

همان گونه که مشاهده می شود، نه تنها در طول شش ماه اخیر و از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تحولی در روابط روسیه و آمریکا صورت نگرفته است، بلکه شاهد تشدید بحرانهای موجود میان این دو کشور هستیم. این بحرانها روز به روز تحت تاثیر فشار لابی های ضد روسی در آمریکا بیش از پیش تقویت می شود. بدیهی است که با وجود اتهاماتی که به روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش این کشور برای پیروزی ترامپ وارد شده است، هم اکنون نشانه های تشدید بحرانهای دوجانبه میان طرفین بیش ازپیش قابل مشاهده است. در چنین شرایطی تصور افکار عمومی در خصوص ملاقات ایجابی پوتین و ترامپ در هامبورگ رنگ باخته است.

واقعیت امر این است که در سند سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، روسیه همچنان یکی از اصلی ترین تهدیدات سیاست خارجی این کشور محسوب می شود. این سند، مورد تایید دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بوده و استراتژی کلان این دو حزب درمواجهه با مسکو بر همین مبنا تنظیم می شود. بدیهی است که این نگاه تهدید محور در سیاست خارجی آمریکا از بین نرفته است.

حتی در نزد بسیاری از سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، روسیه اصلی ترین تهدید در سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود. در حال حاضر، برخی سناتورهای مطرح جمهوریخواه مانند جان مک کین به ترامپ در خصوص تلاش برای بهبود روابط با روسیه هشدار داده اند. مشابه چنین رویکردی در میان سناتورها و رهبران حزب دموکرات نیز قابل مشاهده است. از این رو هر گونه تلاش رئیس جمهور جدید آمریکا برای بهبود روابط با مسکو با پاسخ سختی از سوی جامعه سیاسی این کشور مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، روسیه نیز به خوبی می داند که اساسا نمی توان به ایالات متحده آمریکا و رویکرد زیگزاگی و متغیر روسای جمهور این کشور نسبت به مسکو اطمینان کرد. مقامات روسی ، نگاه تهدید محور واشنگتن نسبت به روسیه را درک کرده اند. از این رو مسکو با گاردی بسته و محتاطانه در مقابل ایالات متحده آمریکا و سیاستهای این کشور صف آرایی کرده است.

در هر حال، تحولات اخیر در روابط روسیه و آمریکا نشان می دهد که حتی در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز مسکو به عنوان تهدیدی واقعی از سوی ایالات متحده مورد شناسایی و تحلیل قرار خواهد گرفت. در این معادله پیچیده، عملا تقاوتی میان سیاستمداران آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه وجود ندارد. موضوعی که رهبران کاخ کرملین  نیز آن را درک کرده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس